Novoroční anketa České školy: odpovídá Martin Krynický

pondělí 11. ledna 2016 ·

Mgr. Martin Krynický je učitelem matematiky a fyziky na gymnáziu v Třeboni, autorem serveru www.realisticky.cz, rodičem žáka základní školy a vedoucím Regionálního centra České Budějovice v projektu Elixír do škol.

Jaké jsou tři největší problémy českého regionálního školství?

  1. Systém neodměňuje ty, kteří se snaží pracovat dobře (učitele, žáky i ředitele), a nepostihuje ty, kteří se flákají. 
  2. Málo peněz (platy, vybavení škol, ...). 
  3. Přílišný vliv soukromých firem a nevládních organizací na vzdělávací politiku a obraz vzdělávání v médiích.

Jak hodnotíte průběh přípravy společného vzdělávání?

Pokud jde o přípravu škol na společné vzdělávání, ministerstvo ji ještě nezahájilo a proto ji není možné hodnotit (sepisování katalogů a mediální prezentaci za přípravu nepovažuji).

Jaký je váš názor na povinný předškolní ročník v mateřské škole?

Zbytečný. Stačilo by rok (možná dva) před plánovaným nástupem do školy testovat školní připravenost a s problémovými dětmi individuálně pracovat.

Jaký je váš názor na jednotné přijímací zkoušky na maturitní obory středních škol?

Souhlasím za předpokladu, že uchazeči budou moci zkoušky opakovat.

Zúčastněte se také novoroční ankety České školy!

Další odpovědi naleznete v rubrice Anketa.

17 komentářů:

Unknown řekl(a)...
11. ledna 2016 v 13:46  

1.škola není firma ale ůřad a učitel jako ůředník jest všude placen tarifem
2.co je to málo?v kraji s vysokou nezaměstnaností a platy 15-20 hrubo s přesčasy zadary je učitelský plat platem snů a co se týče hospodaření škol tak je to stejná černá díra jako zdravotnictví
3.žijeme v tržní ekonomice a na státním se trhá nejlíp,větší prostor soukromým školám a náklady ve školství se hopem sníží

krtek řekl(a)...
11. ledna 2016 v 13:55  

Úřad a úředník, kruciš.

Unknown řekl(a)...
11. ledna 2016 v 14:00  

přesně tak,stejně jako úředník dělá svou úřední agendu,tak učitel plní tu svou,proto také věškeré ty snahy o kariérní řád musí být úřednického typu a ne managerského,,jak si mnozí představují

Simona CARCY řekl(a)...
11. ledna 2016 v 14:03  

jestli to, co píše laimes, nebude důvodem toho, kam jsme se dostali...

Unknown řekl(a)...
11. ledna 2016 v 14:07  

samozřejmě je i druhá možnost zvaná "ring volný" jako u soukromého subjektu,žádné tarify,doba a podmínky zaměstnání,pracovní náplň a plat podle smlouvy,ale to si v českých a moravských luzích a hájích nedovedu dost dobře představit

Unknown řekl(a)...
11. ledna 2016 v 14:18  

to co tu máme dnes jest státní systém od ministerstva po školu ale ministerstvo nemá skoro na nic vliv (okresní školské úřady byly zrušeny) a zřizovatelé a ředitelé škol se chovají jako ve své soukromé firmě,takže takové chaotické dvojvládí a dvojkolejnost v pracovně právním vztahu

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
11. ledna 2016 v 14:42  

15 tisíc má prodavačka v Lidlu. Myslíte, laimesi28, že je to práce na stejné úrovni a stejné odpovědnosti jako učitelování?

Nicka Pytlik řekl(a)...
11. ledna 2016 v 14:47  

Souhlasím za předpokladu, že uchazeči budou moci zkoušky opakovat.

No proč ne? Klidně každý další rok.

Unknown řekl(a)...
11. ledna 2016 v 16:19  

ne není to stejné,ta pokladní v lídlu (lídl má nejvyšší platy)je na tom mnohem hůř,aby těch 14-15 hrubo měla jede na směny pátky svátky a vydrží tam tak půl roku,max rok,všechny ztráty které ji jdou na vrub v době, kdy je v kase (ne její vinou, stačí špatné kodování,čurbes v programu apod.)se jí automaticky strhávají,běžně to dělává ta 2 tisíce,jak kdy,takže ona zaplatí za co sama nemůže,my nemáme hmotnou zodpovědnost žádnou a každý měsíc,po celý rok svý jistý,pro prodavačku v lídlu,která je třeba učitelka (a i takové jsou) je to kor smutný

Unknown řekl(a)...
11. ledna 2016 v 16:23  

pokrač. učitelování je "řemeslo" jako každá jiná pracovní činnost,buď se to dobře vyučím nebo špatně a buď ho dělám dobře nebo špatně,tragedií našeho školství je,že se z tohodle"řemesla" a "úředničiny" stalo jakési bezbřehé kreativní umělecké šaškování

Unknown řekl(a)...
11. ledna 2016 v 16:29  

pokrač. takže máme na školách učitele- kreautivní "umělce" a ředitele- asertivní "managery",kteří by se svým "managerováním", jak ho provozujou ve škole, ve firmě vydrželi tak měsíc

Unknown řekl(a)...
11. ledna 2016 v 17:21  

Dnes jsem parkovala před Lidlem a přečetla jsem si náborový leták pro prodavačky.
Nabízeli nástupní plat 17 tis., po zapracování 18 tis. a po dvou letech 19 tis. Pracovní dobu 40 hodin týdně a ještě nějaké benefity.O požadované kvalifikaci tam nepsali nic.

Pokud by to Lidl skutečně dodržel, tak je to plat, který má odborný asistent na VŠ po x letech praxe.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
11. ledna 2016 v 17:32  

Laimes, byl jste někdy v Lidlu? Eventuelne i jinde, samozřejmě.

Já potkávám stejné prodavačky léta (pochopitelně všechny ne), takže určitě vydrží déle než půl roku. Konkrétně nedávno jsem četl reklamu na Lidlu cca 14500 Kč/ 35 hodin pracovní týden.

Mimochodem, to, že tato diskuse tady vůbec je ("běžná" prodavačka vs. učitel), svědčí o úpadku, který si ani neuvědomujete.

Co se týká řemesla, i to se dá dělat dobře nebo lépe než dobře. Nebavím se o dělníkovi u pásu, který šroubek zašroubuje a momenťák za něj utáhne.

Unknown řekl(a)...
12. ledna 2016 v 11:11  

systém tu není od toho,aby někoho odměňoval (žáky,učitele,ředtele) systém je tu od toho že umožní žákům se naučit číst a psát (zadarmo nebo za peníze),to je ta odměna,to je ta služba systému žákovi a jeho rodiči,učiteli a řediteli umožňuje systém,aby si vyděli na živobytí a vy jestli si chcete vydělat tak se musíte vrtět nebo jít jinak,tak to v tržní ekonomice prostě funguje,všichni by chtěli jistotu starého dobrého socialismu s možností něco si z něho občas trhnout-socialismus s kapitalistickou tváří,ono to zatím u nás stále funguje,protože žijeme na dluh a pořád nám půjčujou

Unknown řekl(a)...
12. ledna 2016 v 11:19  

občas někdo vzpomene finsko,ale jak se informuje,jak to tam chodí,tak zmlkne,ve finsku je učitel prestižní povolání protože člověk který chce učit musí splňovat vysoké nároky: mít vš (ne jako u nás prodavačka nebo kosmetička co má ty děti ráda) a jako absolvent vš musí např umět anglicky (kolik lidí ve vašem sboru umí anglicky) dále je tam učitel společensky vatěžovanou osobou (zadarmo),učitel si tam může vydělat dobré peníze ale musí se sakra vrtět,učí 30-35 hodin týdně na dvou či třech školách,když má štěstí,ale je tam 100% aprobovanost (kosmetička neučí češtinu,ing. ekonomie angličtinu a dějepisář fyziku jako u nás) nebo učí taky jen 12 hodin ale výdělek je poloviční,ne každý učitel tam má plný úvazek,a teď si toto promítněte do vaší sborovny,jak tam sedíte jeden vedle druhého,opravdu chete finský model nebo vám stačí ta dnešní pohodička za ta dnešní peníze?

Unknown řekl(a)...
12. ledna 2016 v 11:30  

jako bonus přidám dvě finské (skandinávské) šílenosti multikultizovaná společnost (to my u nás naštěstí ještě nevíme ,co to znamená, a místní školské rady s velkými pravomocemi(pamětníkům připomenu prověrkové komise),které jsou obzvláště výživné pokud v jejím čele stojí místní luteránský pastor nebo zasloužilá stará panna,nedejbože oba dva

mirek vaněk řekl(a)...
12. ledna 2016 v 14:24  

lamies28

U nás tržní ekonomika není!!! A ve školství nikdy nebude.
To by kvalitní učitel bral neskutečné peníze a 50% škol by už neexistovalo. Vždycky to bude regulovat a řídit stát.

Nevím kde berete tu pohodičku ve sborovnách. Ti co sedí ve sborovnách a popíjejí kafíčkojsou zadarmo drazí a rozhodně nepatří k nejlepším. Kvalitní učitel dnes neví kam dřív skočit, protože dělá i za lemply. Učení, třídnictví, koordinátor, projekty a když vedení něco potřebuje komu to hodí na stůl? A vše za tarif a tisícovku osobního.
Nebo se všemu vyhne a odpoledne vydělává jinde, aby uživil rodinu.