Učitelé v mateřských školách mají chuť se vzdělávat a odvahu inovovat metody a postupy v rámci předškolního vzdělávání dětí, ale potřebují pomocnou ruku. „Technické vybavení mateřinek je věcí jejich zřizovatelů, my poskytujeme pedagogům především metodickou podporu. Vydali jsme už druhý díl publikace Školka hrou a zřídili devět Metodických center pro předškolní vzdělávání v regionech, kde probíhají metodické dny pro učitele ze spádových oblastí. Čím dříve získají děti zkušenosti s používáním digitálních pomůcek, přesvědčí se o tom, že to nejsou jen hračky a naučí se pomocí nich objevovat nové poznatky, tím snazší bude jejich přechod do první třídy,“ říká v rozhovoru Miluše Vondráková, vedoucí metodička pro primární a preprimární edukaci neziskové organizace EDUkační LABoratoř (EDULAB).
Jak jsme v současné době připraveni na inovaci edukačního procesu v mateřských školách, na čem by se mělo začít intenzivně pracovat?
Jsme připraveni, pokud si uvědomujeme důležitost podpory a rozvoje předškolního vzdělávání, které jsou založeny na snaze posunout sebe sama a na uvědomění si, že děti připravujeme na budoucnost. Jinými slovy, jsme připraveni, pokud máme vůli něco změnit. Z rozhovorů se stovkami učitelek, které navštěvují naše semináře, vím, že mají vůli a chuť se dál vzdělávat a také odvahu, dát inovaci více prostoru. Dle mého názoru však pedagogové potřebují pomocnou ruku na této cestě. Ruku v ruce by měla jít materiální podpora zřizovatelů, co se týká vybavení, s dalším vzděláváním pedagogů v předškolním vzdělávání – efektivním a především prakticky zaměřeným. Je třeba rozšiřovat jejich pedagogický rejstřík o další inovační metody a postupy. Ukažme jim, jak využít potenciál moderních pomůcek ve svůj prospěch na cestě k naplnění edukačních cílů.
Jaké jsou podle vás moderní trendy v předškolním vzdělávání?
Paradoxně se vlastně vracíme k minulosti, k myšlenkám J. A. Komenského o přímém setkávání dětí se skutečností, s nutností respektovat individuální zvláštnosti, podporujeme myšlenku o příležitostech dětí spontánně zkoumat a objevovat, hrát si… Moderním trendem je podle mne nástavba na tento pevný a generacemi ověřený základ v duchu reflektování potřeb společnosti a využívání potenciálu současných pomůcek k přirozenému, efektivnějšímu a zároveň s praxí propojenému vzdělávání.
Předškolní období je pro vývoj dítěte velmi důležité. Dítě si začíná budovat celoživotní postoj a vztah ke vzdělávání. Pro společnost je podstatné vychovat generaci, která se bude umět prosadit v neustále se zrychlující době, žádá si kreativní a flexibilní odborníky v různých oborech. Tento požadavek by se měl odrážet právě už v příležitostech, kterých se dětem dostává v mateřské škole. Interaktivní poznávací proces je ideální cesta. Moderní trendy má každá doba a nejúspěšnější jsou ty, které v sobě integrují věci ověřené, fungující a správně uchopené možnosti nové. Naše doba přináší příležitosti především v nesmírně rychle se vyvíjejících technologiích. Jejich edukační potenciál je značný jak v oblasti motivace, tak v oblasti individualizace, ale také – a tento rozměr je zatím nedoceněn, v oblasti komunikace. Zde je velmi podstatné metodické vedení učitelem. Princip integrace moderních edukačních nástrojů naplňuje myšlenku RVP PV o vhodnosti metod prožitkového a kooperativního učení hrou, založených na přímých zážitcích dítěte, podporujících dětskou zvídavost. Dovolme našim dětem, aby se rozvíjely přirozeně, tedy v kontextu s tím, co je obklopuje. Za naší asistence, ne v područí našich někdy věkem či prostředím zatížených představ.
Připravujete metodickou příručku „Školka hrou“ pro předškolní vzdělávání, hotovy jsou dva díly ze čtyř. Znamená to, že dosud taková metodika pedagogům chyběla?
V současné době už se blíží k dokončení díl třetí, z čehož mám velkou radost. Metodiky pro mateřské školy existují na oborové úrovni. Metodika v širším pojetí tak, jak je zpracovaná Školka hrou, skutečně chyběla, což nám paní učitelky, které se účastní našich seminářů, potvrzují. Její přínos je především v tom, že je zpracována podle RVP PV a to nejen co se týká očekávaných výstupů, ale především v celkovém pojetí zohledňujícím právě RVP PV požadovanou promyšlenou integraci jednotlivých vzdělávacích oblastí. Utvořili jsme nové tematické okruhy, které vzdělávací oblasti nenásilně propojují a reflektují přirozený život dětí.
Jak a k čemu se metodická příručka Školka hrou využívá?
Publikace je svým zpracováním využitelná pro každou učitelku. Je v ní široká škála námětů na činnosti během celého dne, to je jedna z předností našeho zpracování. Promyšlená nabídka aktivit v sobě zahrnuje vždy i takzvaný digitální koutek. Zde se skrývá další z bonusů, a tím je kódový systém, díky němuž mohou digitální materiály využívat i méně technicky zdatné paní učitelky. Pomocí zadání kódu do vyhledávacího políčka na portálu eKabinet.cz se okamžitě zobrazí doporučovaný materiál. Pro kontrolu jeho správnosti je vedle kódu i jeho PrintScreen. Široká nabídka a především kvalita vzdělávacích materiálů na portálu eKabinet.cz je další z oceňovaných bodů metodiky.
Vedle metodiky jste také v několika regionech otevřeli Metodická centra pro předškolní vzdělávání. Jaká je jejich náplň?
Metodická centra zahájila svou činnost už na devíti místech České republiky, v Praze dokonce ve dvou mateřských školách, dále pak v Pardubicích, Plzni, Ostravě, Olomouci, Brně, Hustopečích a v Ústí nad Labem. Další se připravují v Jihlavě, Náchodě a v Českých Budějovicích. Posláním metodického centra je být místem setkávání a sdílení zkušeností mezi učitelkami v daném regionu. Probíhají zde semináře a metodické dny, které jsou otevřeny nejen pedagogům, ale také rodičům. Všichni mají možnost vidět v praxi, jak moderní pomůcky a postupy fungují a především mají možnost vidět, jakou radost z učení touto formou děti mají.
Proč je podle vás nutné, aby se s digitálními technologiemi seznámily děti už v mateřských školách? Není to přece jen brzy?
Je to nutné a za tím si stojím. Jako učitelka prvních tříd mám osobní zkušenost s rozdílem mezi prvňáčky, kteří měli v mateřské škole možnost se s interaktivní tabulí a s prací na ní setkat a kteří ne. Neumíte si představit, jak je pro tak malé dítě i přes veškerou snahu všech kolem nástup do první třídy náročný. Je toho na jejich psychiku opravdu hodně, proto můžeme-li některým zátěžovým situacím předejít, měli bychom. Mám na mysli, třeba základní dovednost práce právě s interaktivní tabulí. Na většině škol je běžnou součástí vybavení a děti by s touto dovedností už měly přijít z MŠ. Děti, které takovou příležitost neměly se mezi těmi, pro které je to běžné, viditelně cítí slabší, a to je ta zbytečná zátěž. Nemá s reálným obrazem úspěšnosti ve škole co do činění, ale děti to nedokáží odfiltrovat a chtě nechtě jim nějakou dobu trvá, než tuto dovednost získají. A co znamená brzy? Rozhlédněme se kolem sebe, technologie nás obklopují a pro děti jsou to běžné věci, jako je auto či vysavač. Nedělejme z nich zakázané ovoce, ale naučme děti je používat k prospěšným činnostem. Pochopení, že to nejsou hračky, je základem pro pozdější racionální pohled na jejich funkci.
Stále hovoříme o technologiích ve školách, zda ano či ne, ale pracuje se dostatečně s rodiči dětí?
Komunikace s rodiči je jedním z témat, kterým se na našich seminářích věnujeme. Informovanost rodičů je základním prvkem úspěchu. Musím říci, že se nám to daří. Praxe otevřených dnů v mateřských školách, kdy se rodiče přesvědčují o tom, že jejich děti se s pomocí interaktivní tabule a dalších pomůcek učí s radostí, přirozeně, a že jsou to skutečně pouze nástroje k plnění vzdělávacích cílů, se ukazuje jako dobrá cesta. Rodiče se začínají zajímat o kvalitní digitální vzdělávací obsah, o zkušenosti učitelek, jak nastavit pravidla při práci s technologiemi atd.
I v dnešní době se najde dost odpůrců, kteří jsou proti tomu, aby děti využívaly digitální technologie, dokud neumí číst a psát. Jakými argumenty byste je přesvědčila, aby změnili svůj názor?
Široká debata se vede nad množstvím času, který by děti měly v kontaktu s technologiemi strávit. Jaká je správná odpověď? Tu musí každý hledat u sebe. Nejen učitel, ale i rodič. Čím mladší dítě, tím větší zodpovědnost je na dospělém, který dává dítěti technologii k dispozici. Pokud ví, proč je v tu chvíli její zařazení do života dítěte vhodné a smysluplné, dokáže také určit, kolik času k tomu je zapotřebí. Nikdy by se technologie neměla stát náhradou za člověka.
Vaše organizace spolupracuje také s vysokými školami, jak?
Spolupracujeme s Pedagogickými fakultami Univerzity Hradec Králové, Masarykovy Univerzity v Brně a Univerzity Palackého v Olomouci. Naše spolupráce se zaměřuje na budoucí pedagogy. Na jednotlivých univerzitách vedeme praktické semináře pro pedagogy i pro studenty. Zkušenostmi z praxe našich partnerských škol ukazujeme, jak konkrétně se technologie a digitální vzdělávací obsah ve výuce používá, jaký mají vliv na přípravu a průběh pedagogické práce. Právě péče o budoucí pedagogy je z našeho pohledu důležitá, aby to byli oni, kdo po absolvování vysoké školy přinesou do škol nové myšlenky a především budou vybaveni praktickými dovednostmi, jak vzdělávací proces udělat pro žáky zajímavým, současným a zároveň připravujícím na budoucí život.
Alena Maršálková
Foto: Miluše Vondráková
Autor: EDUkační LABoratoř
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
2 komentářů:
Hele naši dvou až tříletí caparti volají babičce mobilem a mydli do tabletu i bez EduLabu.
Sami se naučili. To jen hvězdná pěchota z neziskovek na to musí počerpat fondíky.
Nazdar!
Pytlíku, všímejte si více! Jedná se o PR. O neziskovosti mluvit nelze. Já už to ani nekomentuju. Každý se musí nějak živit, i ČŠ.
Okomentovat