Také máte někdy pocit déjà vu? Poslední dobou se mi jako ozvěna vrací pocit, který jsme zažívali před dvaceti lety. Jen s trochu jinými reáliemi. Je zachycen v úvodníku Učitelských listů z ledna 1996.
Také máte ten pocit? Jako by se v poslední době začal svírat prostor kolem vás? Jako by vstával z hrobu mastodont dirigismu ve školství? Jako by hybernovaná totalitní byrokracie ožila a začala zase všechno oplétat pavoučí sítí svých nařízení, omezení, kolonek, dotazníků a formulářů?
Asi to nebude jen pocit. Zcela zřetelně můžeme sledovat trend utahování opratí, které byly v posledních letech liberálně uvolněny. Právní subjektivita, možnost vzniku nestátních škol, autonomie vysokých škol, normativní financování, odvětvové řízení, možnost experimentu při výuce a hodnocení, účast rodičů a obcí v radách škol – většina z těchto vymožeností se začíná omezovat s argumentací ekonomickou a politickou.
Celý článek v Učitelských listech
Jana Hrubá: Utahování opratí
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
6 komentářů:
Je naprosto nezbytné, aby vznikla veřejná diskuse o cílech vzdělávání.
Aha. Já si tuhle říkal, že řečí už bylo celkem dost, a že by se zase mohlo chvíli učit.
A ono nás to klábosení teprvá čeká...
RVPčko ŠVPčkovská generace postoupila do vysokých škol a ignorantství k zodpovědnému studiu se začíná projevovat i tam. Vím to od VŠ učitelů přírodovědných a technických oborů. Paní Hrubá mě svým novoročním poselstvím zklamala. Vyžeňme ze škol učitele, kteří ještě pamatují, že se ve školách učilo tak, že děti něco uměly, a tím budou opratě multikulti kecalům povoleny?!
J. Týř
Tyrjir: "Vím to od VŠ učitelů přírodovědných a technických oborů." To je bohužel nespolehlivý zdroj. Relativní průměrná úroveň uchazečů o tyto obory totiž klesla, a naopak o humanitní obory vzrostla. Poptejte se třeba na právnických fakultách, zda úroveň klesá.
SMĚRODATNOST - TO JE, OČ TU BĚŽÍ
Primum vivere, deinde philosophari (lat.) - Nejprve je třeba žít, pak filozofovat.
Česko je v produktivitě práce tuším na 85 % a velikostí průměrných platů jen na cca 60 % vzhledem k Německu. Ten cca 25% rozdíl jde do něčích kapes. Do kterých a proč? Proč je ta produktivita jen 85 % a proč nedostáváme za práci řádně zaplaceno? Tuším polovina podniků (výrobních střech nad hlavami) a půdy pod nohama je v zahraničních rukou. Banky tuším skoro všechny. Tohle je těm našim "humanistům" a našim politikům jedno? Neumějí nebo nechtějí počítat? Proč? Bavíme se tu o vzdělávání v demokratickém státu nebo v nějaké kolonii? V čem vidí pan Šteffl tu "spolehlivost" dat a směrodatnost pro další vývoj vzdělávání v Česku?
Jsem názoru, že české školství by se nemělo dál nechávat oklamávat neoliberálními multikulti bláboly posilujícími výše popsaný stav. Jde tu myslím o scénář budoucího vývoje. Píše o tom například I. Švihlíková například v knize Jak jsme se stali kolonií.
http://www.novarepublika.cz/2015/10/ilona-svihlikova-jak-jsme-se-stali.html
Ilona Švihlíková bude dnes v 18.28 v Interwiev na ČT 24.
Česko myslím nemá legitimní veřejný zájem výše popsaný stav odůvodňovaný různými neoliberálními bláboly strpět. Jde myslím o to odložit walkmany a srovnat křídla .
J. Týř
http://www.ceskaskola.cz/2015/09/jiri-tyr-s-jsme-spojeni-jde-o-odlozit.html
Není možné ignorovat, jaké mocenské skupiny se v průběhu transformace vytvořily a jaký je jejich vliv na ČR, a nelze přehlížet ani zahraniční mocenské skupiny působící u nás řadou kanálů. Nebudu se zdaleka zabývat jen svým „oblíbeným“ tématem odlivu zisků ze země. Nejde totiž „jen“ o peníze, ale také o ideový vliv na politické strany a hnutí či média. Tato kniha má být určitou výzvou k návratu k politické ekonomii, která se u nás stala téměř zakázaným pojmem.
http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/To-jsme-to-dopracovali-UKAZKA-z-nove-knihy-Ilony-Svihlikove-Jak-jsme-se-stali-kolonii-ktera-vychazi-prave-dnes-405255
"Relativní průměrná úroveň uchazečů o tyto obory totiž klesla, a naopak o humanitní obory vzrostla. Poptejte se třeba na právnických fakultách, zda úroveň klesá."
Tož ba, bodejť by úroveň na právech nerostla. Dřív práva totiž mohly studovat jenom děti komunistických potentátů nebo ti, kteří měli na tučný bakšiš. Těm, kteří jaksi kádrově nevyhovovali, nezbývalo než studovat technické obory nebo z učitelství tak maximálně M-F, dějepis je nikdo učit nepustil. Pane Šteffle to bych do Vás neřekla, že máte tak krátkou paměť.
Ale spíše bych řekla, že úroveň vysokoškoláků klesá obecně. Dříve studovalo VŠ max. 10 % populačního ročníku, dnes je to min. 40 %, a to musí být znát.
Okomentovat