Výzkum homofobie a transfobie na školách je svým zaměřením na školní prostředí v České republice jedinečný a navazuje na již realizované výzkumy společenské diskriminace a homofobního obtěžování (více například PhDr. Olga Pechová, Ph.D.: Diskriminace na základě sexuální orientace).
Výzkum probíhal od března do prosince roku 2015 a zahrnoval dvě části – kvantitativní a kvalitativní. V rámci kvantitativní části byl sestaven online dotazník (na serveru surveymonkey.com) určený žákům a žákyním 8. a 9. tříd základních škol, všech ročníků středních škol a těm, kteří jsou po vystudování střední školy nejdéle jeden rok. Dotazník obsahoval 29 otázek mapujících v jednom segmentu postoje žáků a žákyň ke svým vrstevníkům s (domnělou) „menšinovou“ či nekonformní sexuální a/nebo genderovou identitou a v dalším jejich zkušenosti s homofobií a transfobií v prostředí školy. Druhá část výzkumného projektu se orientuje na rozhovory s vyučujícími středních a základních škol. Rozhovory se týkaly témat, jakými jsou například LGBTQ studující ve škole, jejich postavení v kolektivu, coming out, zahrnutí informací o různých sexuálních a genderových identitách ve výuce a kurikulu, prevence homofobní šikany atd. Výstupy mohou sloužit jako podklad pro návrhy změn a doporučení, jak nejlépe přispívat k bezpečnějšímu klimatu ve škole. Dotazník vyplnilo 1314 respondentů/ek z různých typů škol (ZŠ, SOŠ, gymnázium, SOU a OU) a různých krajů České republiky. Výzkumných polostrukturovaných rozhovorů bylo provedeno 20 s vyučujícími, školními metodiky/čkami prevence a školními psychology/žkami v rámci několika měst České republiky.
Jednotlivé fáze výzkumu:
- vytvoření online dotazníku na serveru surveymonkey.com (podíleli se: Doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D., Mgr. Zdeněk Sloboda, Mgr. Lada Hajdíková a Mgr. Vítězslav Slíva)
- sběr dat prostřednictvím online dotazníkového šetření (skrze facebook, google, oslovování konkrétních škol)
- realizace rozhovorů s vyučujícími (podíleli se: Mgr. Vítězslav Slíva, Mgr. Nina Fárová, Mgr. Monika Bartošová a Mgr. Lada Hajdíková)
- kvantitativní obsahová analýza dotazníků (analyzovala Mgr. Zdenka Burešová)
- kvalitativní obsahová analýza rozhovorů (analyzoval Mgr. Vítězslav Slíva)
1 komentářů:
Školství je byznys. To by nestačilo poslat metodickou příručku školám elektronicky?
Okomentovat