Bořivoj Brdička: Jak utratit 45 miliard dolarů aneb Co radí Reich Zuckerbergovi

pondělí 4. ledna 2016 ·

Zpráva o jedné reakci na zveřejněný záměr manželů Chan-Zuckerbergových, většinových majitelů Facebooku, věnovat 99 % svých akcií na dlouhodobé projekty snižující rozdíly mezi dětmi a zvyšující jejich naději na lepší život. K důležitým nástrojům mají patřit vzdělávací technologie.


Na začátku prosince obletěla svět zpráva o tom, že se manželé Chan-Zuckerbergovi rozhodli v souvislosti s narozením své první dcery Max investovat 99 % svých akcií Facebooku, tj. přibližně 45 miliard $, do projektů prostřednictvím technologií zlepšujících budoucnost všech dětí na Zemi (A letter to our daughter). Jedním z nejdůležitějších cílů tohoto plánu je vybudovat personalizovaný systém výuky schopný pomáhat při učení každému a snižovat tak rozdíly mezi lidmi. Vezme-li se v úvahu, o jak velkou investici se jedná, dá se předpokládat, že se asi bude jednat o filantropický počin nebývalého významu. Proto byla reakce docela veliká. Novináři se ptali, jak to chtějí Mark s Priscillou udělat, ale zatím se nedozvěděli o moc víc, než že se nadace bude jmenovat Chan Zuckerberg Initiative [1]. Mezi všemi reakcemi, na něž jsem narazil, je jedna, která podle mě stojí za zvláštní pozornost. Známý výzkumník oboru vzdělávacích technologií (EdTech Researcher) a ředitel MIT Teaching Systems Lab Justin Reich poslal Chan-Zuckerbergovým vzkaz s doporučením, jak se mají zachovat, chtějí-li své bohulibé cíle opravdu naplnit [2].

Justin se v něm pokouší na základě svých opakovaných výzkumů vysvětlit, v čem všechny dosavadní velké investice podobného druhu chybovaly. Zásadním problémem je víra vedoucí nás k přesvědčení, že k tomu, abychom začali snižovat rozdíly mezi dětmi socio-ekonomicky hendikepovanými a bohatými, stačí dát všem k dispozici mobilní zařízení s připojením do internetu a je to. Realita, stále jasněji se vynořující z Reichova zkoumání vlivu volně dostupných materiálů i výuky na výukové výsledky, je ale bohužel jiná.

Prvním takovým výzkumem byl projekt The State of Wiki Usage in U.S. K-12 Schools, jehož výsledky byly publikovány v roce 2012 a které zřetelně ukazují, že spolupráce realizovaná jako výuková aktivita v prostředí sdílených wiki dokumentů (v době realizace ještě nebyly běžně k dispozici současné cloudové služby) se lépe daří ve školách působících v oblastech s vyšším socio-ekonomickým statusem. Ke stejným výsledkům bohužel dospěl i Reichův nejnovější výzkum publikovaný v (online nedostupném) prosincovém čísle Science (Democratizing education? Examining access and usage patterns in massive open online courses). Ten na datech edX MOOC ukazuje, že jsou tyto volně dostupné kurzy využívány a certifikáty získávány mnohem více lidmi vzdělanějšími a bohatšími.

Celý článek na spomocnik.rvp.cz.

0 komentářů: