Podívejte se, co přináší aktuální týdenní přehled bEDUin.
Co přinesl týden 7. 12. – 13. 12. 2015
Témata týdne:
- Z inkluze se definitivně stalo politikum. Už nejen profesionálové v oblasti vzdělávání mají potřebu vyjádřit se k (ne)prospěšnosti začleňování dětí se speciálními potřebami do běžných škol, jak dokazuje starosta Dolních Břežan. Spektakulární způsob interpretace snahy o vytvoření společné školy nedávno předvedl server Echo , který dovozuje, že inkluze je vlastně útokem na střední třídu…
- Dánové, Švédi a Lotyši patří v Evropě ke společnostem nejlépe vybaveným digitálními dovednostmi. Na druhém konci pomyslného žebříčku jsou Rumuni, ale i Češi patří spíše k podprůměru, alespoň podle indikátorů Evropské komise (Aj). Na 40 % Evropanů je digitálními dovednostmi vybaveno nedostatečně. Pouze zhruba čtvrtina z nich uvádí, že své dovednosti získali během formálního vzdělávání.
- Jak může vypadat škola, ukazuje článek o nové budově ZŠ v Líbeznicích (HN).
- Začíná celoroční kampaň Rok řemesel. V souvislosti se vzděláváním navazuje na loňský Rok technického vzdělávání a chystá blíže neupřesněné „analýzy a opatření v učňovském školství“.
Výrok týdne:
„” Místo pro výrok necháváme symbolicky prázdné. Čeští ústavní činitelé si na vzdělávání při projevech u příležitosti vstupu do nového roku nevzpomněli…
Novinky (výběr ze zajímavých událostí)
- CO SE VE ŠKOLE NEUČÍ: NEJOBLÍBENĚJŠÍ „MŮKY“ V ROCE 2015
Kurz University of California „
Learning how to learn“, tedy jak se naučit učit se, se stal nejpopulárnějším otevřeným internetovým kurzem portálu Coursera, který nabízí různé MOOC (Massive Open On-line Courses) od různých amerických univerzit.
Mezi 10 nejpopulárnějšími kurzy v roce 2015 nicméně dominuje programování, počítačová věda a analýza dat. Pozoruhodné je
7. místo kurzu budhistické meditace a za pozornost stojí i
9. místo kurzu zaměřeného na techniky vyjednávání. Kompilace nejoblíbenějších kurzů ukazuje, že v oblasti internetového vzdělávání dominují profesně zaměřené kurzy a mezi oblíbené patří kurzy zaměřené na osobnostní rozvoj, komunikaci a zvýšení kvality života. Společným jmenovatelem je, že se jedná o vzdělání, které běžná škola neposkytuje. Dalším jednotícím prvkem je, že se vesměs jedná o kurzy učitelů renomovaných univerzit (John Hopkins, Stanford, Duke…).
Portál Coursera je jedním z největších globálních zprostředkovatelů tohoto typu vzdělávání na světě. Kurzy probíhají v angličtině, ale řada z nich je opatřena titulky i v dalších jazycích. Některé kurzy jsou nabízeny zdarma, některé za poplatek. Běžný byznys model MOOC počítá s tím, že kurz lze absolvovat zdarma, ale za certifikát se platí. V ČR vznikl na podobném principu
portál Seduo,
své MOOC nabízí i VŠEM.
- PODPORA OBČANSKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ NA ÚROVNI TOHO TECHNICKÉHO? A KDO SE ZA NĚ BUDE PRÁT?
Nemá smysl nadřazovat jednotlivé předměty v rámci základního a středního vzdělávání. Nemá smysl podporovat pouze technické vzdělávání, když to občanské je stejně důležité. Základy společenských věd či občanská nauka nemají být „odpadovými“ předměty, naopak představují příležitost předat žákům a studentům hodnoty pevně spojené s naším ústavním systémem a se základy demokracie. K tomu, aby mladí lidé takové hodnoty akceptovali, je ale třeba ukázat jim pozitivní vzory konkrétních lidí. Aktivity, které vedou k lepšímu pochopení role občana, lze lépe organizovat mimo školu než v ní. Naučit se spravovat, rozhodovat se, řídit a zodpovídat se mohou pomoci školní parlamenty. To jsou některé ze závěrů
konference Výchova k aktivnímu občanství, kterou před Vánoci uspořádal v prostorách Goethe Institutu Člověk v tísni v rámci projektu
Jeden svět na školách. O podporu občanského vzdělávání na českých školách se berou i další neziskové organizace:
Centrum pro demokratické učení se dlouhodobě snaží o to, aby školní parlamenty nebyly jen formálními spolky, v nichž žáci pouze plní instrukce učitelů, ale skutečnými líhněmi participativní demokracie. V tomto smyslu nabízí CEDU pomoc školám. O podporu podobných principů se snaží
Centrum občanského vzdělávání, mimo jiné provozuje
školám volně přístupný portál Výchova k občanství s řadou metodických a učebních materiálů. COV přeložilo například oblíbený přehled tzv. rhetological falacies,
argumentačních faulů. Hlavní problémy jsou ale dva: naprostá disparita mezi dotací pro technické a přírodovědné předměty v porovnání se vzděláváním v oblasti společenských věd. A také nepoměr sil mezi ambasadory technického vzdělávání, kde spojují síly vláda a lobbistické organizace ekonomické sféry, jako v případě skončivšího
Roku technického vzdělávání a začínajícího
Roku řemesel.
- 1 MLD. DĚL POD LICENCÍ CC. VZDĚLÁVACÍ POLITIKA ČR TO IGNORUJE…
Podle zprávy
The 2015 State of the Commons, která shrnuje vývoj otevřeného přístupu k duševním dílům zveřejňovaným pod licencí
Creative Commons umožňující volné sdílení tvůrčího potenciálu, atakoval na konci roku 2015 počet těchto děl jednu miliardu a jedno sto milionů. Od roku 2006 jde o zhruba pětinásobné navýšení a za posledních 5 let se počet děl s licencí CC téměř ztrojnásobil. To ukazuje na poměrně jednoznačný trend, spojený s šířením internetu a s vývojem v oblasti digitálních technologií. Výrazný nárůst také zaznamenávají díla zveřejněná pod tzv.
svobodnými licencemi, která jsou k dispozici nejen k užití, ale i k dalšímu zpracování. Výrazný nárůst CC děl je velmi výrazně spojen s fenoménem tzv. otevřeného vzdělávání.
To je například v USA, ale třeba i na
Slovensku součástí vzdělávací politiky státu. ČR zatím otevřené vzdělávání do své politiky a strategie rozvoje nezahrnula. I proto vznikla
Aliance pro otevřené vzdělávání, která chce tento trend vzdělávání budoucnosti do vzdělávací politiky prosadit.
- PODLE NOVÉ LEGISLATIVY BUDE CHEMIE NA ZŠ A SŠ BEZ POKUSŮ
Některá média přinesla na konci roku 2015 informaci, podle níž „nová vyhláška ministerstva zdravotnictví
omezuje manipulaci s nebezpečnými chemickými látkami na školách a zakazuje k nim přístup osobám mladším 18 let“ (např. HN). Podle vyjádření některých učitelů budou moci studenti pouze sestavit potřebnou aparaturu, nicméně samotný pokus provede učitel sám. Údajně tento postup doporučuje i samotné ministerstvo školství. Podle všeho jde o zákon č. 267/2015 Sb., kterým se mění zákon č. 258/200 Sb. o veřejném zdraví, jenž konkrétně v § 44a odst. 4 zakazuje poskytovat látky určené příslušnou evropskou směrnicí osobám pod 18 let. Tato legislativní úprava by nejen mohla omezit výuku chemie na běžných ZŠ a SŠ, ale velmi zkomplikovat vzdělávání na specializovaných středních školách, kde chemie a její praktické zvládání tvoří hlavní náplň studia. Je signifikantní, že
MŠMT se k tomuto problému na svých stránkách nevyjadřuje, byť je jeho chybou, že nezajistilo výjimku v zákoně.
Inspirace z (a do) praxe
Akce tohoto a příštího týdne (výběr z EDUkalendáře)
5.1. od 17:00, EDUpoint Praha, Feuersteinova metoda v praxi
7.1. od 10:30, České Budějovice, Moderní technologie na ZŠ a SŠ
Průvodce světem vzdělávání bEDUin vám přináší pravidelné týdenní přehledy nejzajímavějších událostí z oblasti vzdělávání. Přináší rychlý přehled s krátkým komentářem, který vás udrží v obraze. V případě, že jej chcete získávat každé pondělí do své e-mailové schránky, stačí vyplnit e-mailovou adresu v pravém sloupci webu EDUin.cz.
0 komentářů:
Okomentovat