Již šestým rokem se schází otevřená komunita učitelů různých stupňů vzdělávání, aby se její členové podělili o své zkušenosti, představy a domněnky z oblasti vzdělávání. Záleží zcela na vás, zda se zapojíte pouze do některé části, nebo (v ideálním případě) s námi projdete měsíční téma Vlnobití celé, tj. zapojíte se do diskuze na Metodickém portálu RVP.CZ i se zúčastníte online chatu.
Online diskuze k tématu měsíce listopadu proběhne v pondělí 1. února 2016 od 20 hodin na Google+. Sledujte tag #vlnobiti6-4.
Přehled všech otázek na Metodickém portálu RVP.CZ k tématu zde.
Moderátorské shrnutí z diskuze na Metodickém portálu RVP.CZ
1. Počítače – v učebně i ve třídě
Jsou vhodnější stolní PC nebo NB?
Na práci v pevné učebně rozhodně PC. Jsou levnější, výkonnější, dají se snadněji upgradovat a psaní na nich je rozhodně pohodlnější než na klávesnici NB. Petr VanickýUčebnu bych volil i v případě využití NB -zatím si nedovedu představit logistiku se 14 NB … někde (snad nabité) vyzvednu, převezu, rozdám, počkám na synchro. Karel Malík
PC pro žáky na chodbách
Já si myslím, že než tam dávat nějaké repasované zbytky, které jsme vyřadili jinde, tak je lepší pokrýt místnost solidním wifi signálem. Studenti radši použijí svůj tablet nebo rychlý notebook než naše pomalé školní počítače. Petr VanickýVětšina diskutujících upřednostňuje učebnu s PC. Učitelé jsou obvykle vybaveni NB. Diskuse se stočila i ke způsobu zápisu do elektronických třídnic (viz předchozí Vlnobití). PC k volnému použití žáky jsou postupně pasé a výhodnější by bylo využívat BYOD.
2. Tablety
Nahradí počítačovou učebnu?
Určitě nenahradí. Tablety prostě slouží k jinému účelu než NB. Lidka Kovaříková a dalšíVyužíváte tablety?
Máme tablety z výzvy 51 a jsme s nimi velmi nespokojeni. Prakticky nikdo je nepoužívá k výuce. Někteří je mají doma jiným dodnes leží v krabici v kabinetě…. ani v rámci školení Výzvy51 nám nikdo neukázal, jak je využít, aby skutečně ušetřili práci nebo pomohli dětem pochopit látku. Petr VanickýCo se týká tabletů z výzvy 51, souhlasím s P. Vanickým. Vyloženě protivné jsou časté „kazy“: občas skáče ukazatel myši, neustále se odpojuje klávesnice, pro odpojení ji musím odpojit jako usb disk, často po zapnutí zůstane černá obrazovka, což řeším dlouhým přemlouváním nabíječky, tlačítka pro zapnutí a dalších kombinací kláves, které člověk najde v různých fórech, občas se zhroutí celý systém. Přirozené by bylo takový výrobek reklamovat, ale pokud tohle dělá více výrobků? Lidka Kovaříková
Z diskuse vyplynulo, že na školách jsou tablety s různými systémy, školy vybavené tablety se systémem Windows s nimi nejsou příliš spokojeni. V diskusi se objevily i některé často používané aplikace. Počítače a tablety jsou používány “vedle” sebe – každý má jiné využití.
3. Mobily a BYOD vůbec
Toto moc nevyužíváme, mnoho kolegů má k mobilům dodnes postoj, že mají být vypnuté v tašce. Dokonce někteří chtějí po rodičích, aby dětem kupovali kalkukačku, protože tu na mobilu jim nechtějí povolit. Petr VanickýOno to může také souviset s tím, jak (a proč) používají mobily sami učitelé. Pokud prostě netuší, že existují užitečné aplikace a jaké zajímavé funkce lze „z mobilu“ vytáhnout, nemohou je smysluplně zapojit do výuky. Pavlína Hublová
Mobily by mohly být dobrým začátkem ke vzdělávání s technikou v ruce. Ale ruku na srdce, kolik z nás ví, co jeho mobil všechno dokáže? Slávek Hora
Mobil ve výuce? No, jasně! Mobil (tablet) v hodinách je určitě smysluplnější než mobil (tablet) v rukou žáka o přestávce, Karel Malík
Čím to je, že ta naše profese je tak kritická k používání moderních technologií? Slávek Hora
Využívání BYOD je zcela na zvážené učitele. Někteří podporují, někteří neřeší (negativně ani pozitivně), menšina si využívání techniky ve své hodině nepřeje. Radek Jansa
BYOD se ukázal jako poměrně palčivá otázka, které rozděluje učitele. Většina diskutujících ho využívá a nevidí v něm problém, ale na školách je obecně kolegy odmítán. Nejjednodušší je využití pro online aplikace – nemusí se instalovat. Určitě je k zamyšlení, jak řešit, když žáci nemají dostatečně “chytré” mobily, zda pak spíše těmto žákům neubližuje.Jak s byod válčí v zahraničí lze najít v článku BYOD – Bring Your Own Device.
4. Interaktivní tabule a spol.
Jsou IWB přínosem?
Myslím si, že na ZŠ mají smysl, zejména na nižším stupni. Ale na střední škole již to není tak jisté…. Já vidím problém v tom, že proprietární sw jsou celkem složité a vytvoření příprav je náročnější. Petr VanickýMyslím, že se používá spíš jako lepší promítací plátno, maximálně si někdo občas stáhne něco z DUM.cz nebo rvp. Věra Janáková
Jedním z řešení je Open Sankore, dále je možno použít nějaké „kreslítko“ (to je integrované i v PowerPointu), které je součástí dodávky u většiny IWB. Pro 2. stupeň a SŠ to zpravidla stačí. Janek Wagner
Přínos? V dnešní době tabletů a chytrých mobilů? Myslím (dle situace u nás), že její využitelnost klesá se zvyšujícím se číslem na dveřích třídy a počtem žáků v ní. Čím je oboje vyšší, tím se z interaktivní tabule stává pouze nástroj k promítání, maximálně vkládání poznámek do promítaného obrazu. Karel Malík
Využíváte interaktivní učebnice?
Interaktivní učebnice máme. Koupili jsme prakticky celu sadu flexibooku pro ZŠ, ale nevím o tom, že by interaktivitu někdo z učitelů využíval. Vím, že mnoho z nich se ale dodnes ani nezaregistrovalo na flexiportálu. Petr VanickýParanoia některých vydavatelů je skutečně neuvěřitelná. Janek Wagner
I k této otázce se vyjádřilo dost diskutujících. Potvrdilo se, že je velký rozdíl mezi stupni škol. A rozhodně nejsou využívány s “přidanou hodnotou”, většinou jako lepší plátno. Hotové učebnice jsou využívány spíše okrajově.
5. Kde zůstal člověk?
Asi bychom měli nastavit nějaká pravidla používání techniky. Chceme přece, aby děti rozvíjely sociální kompetence, bavily se mezi sebou. Slávek HoraSúhlasím, že deťom treba ponúknuť atraktívny program. Alena Píšová
6. Je to všechno?
Zajímalo by mě, zda je zařízení MagicBox pouze záležitostí mateřských škol nebo se objevuje i na základních školách? Katka NavarováJiná věc je, že znám i příklad zneužití technologií do té míry, že kolegyně převážně dělají simulace a videa a pak napaří žákům úkol na tři hodiny počítání. Ony nemusí učit (stahují hotové věci), žáci je doma chválí (dívali jsme se na video a bylo to úžasné) a ve finále vůbec nic neumí, protože procvičovací úkol opíší…Na moji reakci, že pokud jenom opakovali po učitelce, tak to byla ztráta času, jsem dostala spontánní odpověď: „No to jo, ale já si stihl vyřídit všechno na FB a ještě napsat úkoly, kdežto tady musím dělat!“ … V matice učíme používat mobil místo kalkulačky, ale neučíme rozbor slovní úlohy a násobilku. Finálně žáci střední školy počítají na prstech a určit 20% ze sta je nadlidský úkol. Není tedy něco špatně? Miriam Sedláčková
Předpokládali jsme návrhy další techniky, která se ve školách používá. Objevil se jen MagicBox. Diskuse se nakonec obrátila k příkladu špatného využívání techniky ve školách. Určitě by to bylo zajímavé téma i do Vlnobití.
7. A je ta technika vůbec nutná?
Techniku se sice snažím používat, ale ne za každou cenu a ve všech předmětech. Důvodů je několik, především je to nedostatek kvalitních aplikací, které skutečně přináší něco navíc. Petr VanickýU této otázky si vždycky vzpomenu, jak v MOOCu kurzu Learning to teach online platilo základní pravidlo: nedělat aktivity s technikou, pokud nepřinášejí něco navíc. Dá se říct, že téměř každou aktivitu bych mohla nahradit jinou, bez techniky, dokonce i nahrávání a natáčení lze předvést před třídou. Ale i když nic navíc nenajdu, přesto se dá říct, že rozvíjíme digitální gramotnost a její dovednosti. A ty nutné jsou. Lidka Kovaříková
Diskuse by se dala shrnout do věty “nedělat aktivity s technikou, pokud nepřinášejí něco navíc” tohle nás myslím zase oklikou dovádí např. k modelu SAMR (viz Model SAMR – promyšlené kroky k integraci technologií do výuky).
0 comments:
Post a Comment