Zdeněk Sotolář: Stát zase sype neziskovkám

pondělí 21. prosince 2015 ·

Rojí se nové a nové výzvy na projekty. Že to bude příležitost právě pro neziskovky, to se cvrlikalo už dávno. Teď se to pouze potvrzuje, navzdory pochybovačům.


MŠMT právě předložilo nový dotační program. Jde o program s názvem Dotační program na podporu činnosti nestátních neziskových organizací. „Cílovou skupinou projektů jsou pedagogičtí pracovníci, děti a žáci škol. Příjemcem dotace mohou být spolky, obecně prospěšné společnosti a fundace.“

Za pozornost stojí především dva moduly zaměřené na tvorbu výukových materiálů k výuce dějin 20. století a k 700. výročí narození Karla IV. Proč právě neziskovky? Jsou snad právě neziskovky garantem kvalitních výukových materiálů? Nebylo by daleko přirozenější směřovat tuto výzvu na učitele?

Skutečným smyslem dotace samozřejmě není podpořit výuku, učitele nebo žáky, ty výukové materiály jsou jen vedlejším produktem. Hlavním smyslem je nasypat zrní neziskovkám. Jejich činovníci si zahrají na managery projektu, shrábnou tisíce za vedení a ty materiály za pár stovek vytvoří nějaký … učitel.

Převzato z blogu autora na iDNES.cz

40 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
21. prosince 2015 v 0:55  

A ono by to šlo i jinak? Nebo ono to bylo někdy jinak?
Vždyť i ty dumy byly takové nějaké všelijaké. První, že prý tři stovky za dum. A kdo to doopravdy dostal? A kam ty peníze padly? Komu? A učí s nimi někdo ještě i dnes? A učil vůbec s nimi někdo někdy?
Takže podstata stále spočívá v tom, dostat peníze do oběhu. No budiž. Ale ať se k vůli tomu aspoň neničí to, co pořád ještě v našem školství alespoň trošku funguje.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
21. prosince 2015 v 1:05  

Já podle nich (s nimi) učím (upravil/vylepšil jsem ty, které jsem stejně už používal), tři stovky jsem asi dostal, nepamatuju se už přesně kolik a pomůcky z DUMů zakoupené do fyziky používám a jsem za ně rád. Vzhledem k ceně by mi je nikdo ve škole nezaplatil.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
21. prosince 2015 v 1:08  

Jo, zapomněl jsem dodat: To všechno proto, že jsem inteligentní, kvalifikovaný, zkušený, pracovitý, motivovaný a kvalitní učitel :-))).

Nicka Pytlik řekl(a)...
21. prosince 2015 v 1:08  

Jupííí!

tyrjir řekl(a)...
21. prosince 2015 v 2:54  

V DUMech byly nějaké nesrovnalosti, ale peníze šly alespoň přímo do škol. Peníze byly určeny podle počtu žáků a mohly být rozděleny do nákupu pomůcek a do odměn pro učitele, tvůrce DUMů.

Odměny učitelů na různých školách se proto velmi lišily. Někde byly odměny učitelům minimalizovány, aby si škola mohla koupit vybavení (např. PC učebnu), které pak třeba ani nesloužilo všem, čímž byli někteří učitelé ošizeni.

V budoucnu by se myslím pomocí dokonalejších šablon mohlo a mělo školám dávat mnohem víc peněz.

Dokonalejší šablony by vedly ke složitějšímu administrování. Na to administrování toku peněz přímo k žíkům a učitelům bych najal neziskovky, aby jím kvalifikovaní učitelé nebyli otravováni :-)))

J. Týř

PUR řekl(a)...
21. prosince 2015 v 7:15  

No jo ... šablony a DUMky ... to byly časy :-)
My se tenkrát dohodli (ale opravdu dohodli), že DUMy uděláme zdarma a za všechny peníze nakoupíme techniku a pomůcky. Bylo to v době, kdy starosta řekl, že škola je přítěží, že by furt něco chtěli. Bylo nám jasné, že pokud si nekoupíme techniku teď (myslím tím tehdejší teď), tak už možná nikdy. No a za ten skoro přesně milion jsme zakoupili 5 a půl kompletu interaktivní tabule s projektorem, pc učebnu s 25 pracovišti a ještě zbylo na pomůcky. Z nci mezi žáky nejoblíbenější je Wimshurstova třecí elektrika :-) Jo a dco se DUMek týká, já svoje používám ... jen jsem některé upravil, doplnil, zredukoval ... podle potřeby.

Unknown řekl(a)...
21. prosince 2015 v 8:20  

Zdeněk Sotolář

Máte plnou pravdu. Prioritní osou vzdělávacího systému je učitel - škola. Místo toho, aby se peníze daly školám, tak nám odejde docela slušná částka mimo školství. Stále nechápu to, proč si MŠMT vytváří za státní peníze paralelní organizační struktury. A ony moduly? Jde o dva moduly zaměřené na tvorbu výukových materiálů k výuce dějin 20. století a k 700. výročí narození Karla IV. Karla IV. ještě chápu, ale hodnotit historiky nevyřešené otázky konce 20. století třeba v ČR bude těžký oříšek. Ona ta doba byla a je ještě dodnes docela zahalena tajemstvím - "nyní se zhasne", "není špinavých peněz",..., velká privatizace. Ostatně taky přístup ke světovým dějinám 20. století je docela vyhraněný - válka ve Vietnamu, Afganistanu, Iráku (už se našly ony ZHN?),.. , otázky negativních dopadů globalizace, které státy a proč pravidelně neratifikují protokoly o zhoršeném životním prostředí,...Tady se vesměs pouštíme na tenký led. Jistou možností je, že tady půjde o ohýbání historické reality a ideologické ovlivňování. Jisté obecně prospěšné společnosti jsou toho zářným příkladem.

Nowak řekl(a)...
21. prosince 2015 v 15:12  

Pane Sotoláři, myslím, že jste na neziskové organizace alergický. Samozřejmě, že neziskovost není záruka kvality, ale co je záruka kvality? Pak jsou také ziskové organizace, podnikatelé - je záruka kvality tam?
Učitelé? Začalo to portálem rvp.cz (chlubí se, že termín DUM je jejich nápad). Tam prý bývalo za DUM peněz docela hojně, když došly, tak došla inspirace skoro všem autorům (i těm, kteří těch DUMů publikovali vysoko přes 100). Portál rvp.cz se chlubí, že jejich DUMy jsou recenzované a tedy kvalitní. Jsou staženy mnohdy několiktisickrát a třeba i s chybami. Kvalita těchto DUMů je nevyrovnaná, učitelé jako autoři automaticky kvalitu zdaleka nezaručují. Kvalitní nové DUMy jsou právě ke zmiňovanému tématu moderních dějin.
Pak přišly Dumky nařízené skoro všem. Museli je tedy tvořit i učitelé, kterým se do toho vůbec nechtělo, navíc v časovém stresu k určitému termínu (samozřejmě bez recenzí). Kvalita asi také různá.
Lze samozřejmě namítnout, že učitelé by jako autoři měli mít také možnost publikovat kvalitní výukové materiály za peníze, ne jen z nadšení pro věc.

Nicka Pytlik řekl(a)...
21. prosince 2015 v 16:11  

Podle svých podkladů učím od jaktěživa. A nikdy jsem neučil jinak. A taky jsem za to nikdy nic navíc nedostal. Proč taky. Jednak je to k mému prospěchu samo o sobě a pak o tom nikdo neví, protože to nikoho nezajímá.
Poslední dobou ovšem registruji, a čím dál tím víc, že žáci požadují, a poměrně už i agresivně, abych jim všechny příklady zpracování informací a tvorby výstupů z toho zpracování dával k dispozici. Jen obtížně, a nebo vůbec, chápou, že to všechno mají dělat taky, a to především proto, aby se to sami dělat naučili.
Představuji si, jak se žáci kousek dál v ulici učí vařit guláš tak, že jim mistr odborného výcviku vydá jím navařené porce. No, elita, jeli ta.

tyrjir řekl(a)...
21. prosince 2015 v 16:24  

Základní zárukou profesionality učitele je být praktikujícím učitelem. Součástí té profesionality učitele je mít odborné i lidské vlastnosti, které umožňují dobrý výkon učitelské profese. Mezi ty odborné i lidské předpoklady patří chtít a umět vnímat, studovat a brát v úvahu všechny věci, které k učitel k učitelství potřebuje.
Názor neziskovek je jen jednou z těchto věcí. Chovají-li se neziskovky nepatřičně, musí jim to učitelé, ředitelé, zřizovatelé, MŠMT atd. umět říci. Dává-li MŠMT neziskovkám víc, než jim patří, a školy, žáky a učitele v poměru k tomu šidí, je to chyba.
Co na tom není jasné?
J. Týř

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
21. prosince 2015 v 16:28  

Žádná alergie však není bez příčiny. Především ale není důvod dávat takovou příležitost pouze právě neziskovkám. Kdyby ta výzva byla určena všem, tento blog bych nenapsal. Tohle je však nalévání peněz neziskovkám pod falešnou záminkou. Za DUMy (a tehdy to byl opravdu nápad portálu) se na rvp platilo (vlastní zkušenost: také jsem jich publikoval 100) a já nevidím jediný rozumný důvod se pozastavovat nad tím, že neplacené DUMy se již nehrnou. Lékaři si sebevědomě o peníze říkají; proč bychom se my učitelé měli stydět nechat si za práci zaplatit? Budeme stále tlachat o poslání? Doby stachanovců a BSP již pominuly. Stále mi připadá smysluplnější poslat peníze do škol, učitelům a žákům, než je recyklovat v neziskovkách. Stejně jako v případě školního stravování.

Tajný Učitel řekl(a)...
21. prosince 2015 v 16:39  

Prioritní osou vzdělávacího systému je učitel - škola.

Prdlajs. Prioritní osou je dítě.

Unknown řekl(a)...
21. prosince 2015 v 17:16  

to Nowak...//myslím, že jste na neziskové organizace alergický//
pokud nějaký dobrovolník dlouhodobě místo státu někomu zadarmo myje nohy, zaslouží určitě respekt a úctu. Ziskem mu je radost.
Pokud NNO zveřejní, že průměrný plat zaměstnanců je 26 tisíc a že v podstatě přerozděluje finance OSN,EU,státu a donátorů pak radostí je zisk.
Pokud se NNO infiltrují do ministerstev, pak je to střet zájmů a za pár let to bude zakázané. Možná už po volbách.

Unknown řekl(a)...
21. prosince 2015 v 18:17  

už se konečně proberte,hlavní osou v tržní ekonomice je byznys,kolego sotoláři,kdy již konečně pochopíte,jak ten systém funguje, rád vám cokoli objasním...

Unknown řekl(a)...
21. prosince 2015 v 19:47  

V neziskových organizací se nepracuje bezplatně, jak by mohl název napovídat. Pracovníci tam bývají často dobře placeni, bez ohledu na svoji kvalifikaci a kvalitu své práce. Znám hodně lidí, kteří jsou na tyto organizace alergičtí.

Eva Adamová řekl(a)...
21. prosince 2015 v 21:19  

Je téměř katastrofální, jak málo opravdu kvalitních a profesionálně vypracovaných výukových materiálů vzniklo v minulém programovém období v OP VK. Jediný pořádný, o kterém vím, na svědomí nakladatelství Nová škola a jedná se o systém interaktivních učebnic do anglického jazyka pro 1. - 3. ročník. Touto cestou bychom se asi měli vydat i v OP VVV a podpořit vznik doplňkových výukových materiálů pro nadané žáky a žáky se SVP ke stávajícím učebnicím do všech předmětů. Jenže mám pocit, že o ničem takovém MŠMT ani neuvažuje. Dokonce mám pocit, že ani neuvažuje o podpoře vzniku DUMů pro tyto žáky, které by tvořili samotní učitelé. Ve výzvách, které byly prozatím vypsány či avizovány, nic takového není podpořeno. Učitel, který má ve třídě žáka s LMP či dyslexií nemá v podstatě po čem šáhnout, a to je rozhodně špatně.

Unknown řekl(a)...
21. prosince 2015 v 21:31  

Učitel, který má ve třídě žáka s LMP, má k dispozici celý komplet učebnic pro základní školu praktickou, z nichž některé jsou velmi kvalitní. I materiálů pro práci s dyslektiky je dost, ale pracovat s nimi musí člověk, který je k tomu kvalifikovaný, asistent ani učitel v běžné třídě na to asi nebude mít kvalifikaci ani čas.

Nowak řekl(a)...
21. prosince 2015 v 21:39  

2x se zde opakuje představa, že v neziskových organizacích by se mělo pracovat zdarma. Pokud vezmeme název zjednodušeně jinak, pak mezi neziskové organizace můžeme přidat školy, ty určitě neprodukují zisk (tedy pro sebe).
Průměrný plat v neziskovkách 26 tisíc? To je zhruba celostátní průměr a v neziskových organizacích asi přece jen nepracují lidé, kteří dokončili úspěšně jen 9. tř. ZŠ. (Samozřejmě z hlediska učitelů tam berou hodně, ale tak se nám může jevit plat kdekoliv mimo pomocné profese, pokladní v supermarketu, číšníky závislé na příjmu z tuzérů a pod.)

Nicka Pytlik řekl(a)...
21. prosince 2015 v 21:50  

Jde o to, kdo je obecně prospěšnější.

Unknown řekl(a)...
21. prosince 2015 v 22:21  

Eva Adamová

Máte snad jinou představu o tom, jak přivést do škol peníze? Šablony byly asi nejrychlejší cesta, vykazování do Karmelitské 7 náročnější, tvorba digitálních učebních materiálů ještě přijatelná. Pražské školy třeba nedostaly z EU OPVK ani kačku (Praha je nad průměrem), peníze však dostaly v přiměřeném množství z magistrátu a učitelé nemuseli při tom tvořit žádné DUM. Dozajista víte, že pro Sobotku je čerpání EU peněz prioritou. Jen tak přemýšlím, ČR už dávno není čistým příjemcem dotací, jsme taky docela slušnými plátci. Dozajista bude zajímavý i ten rozdíl.

Eva Adamová řekl(a)...
22. prosince 2015 v 8:08  

"Učitel, který má ve třídě žáka s LMP, má k dispozici celý komplet učebnic pro základní školu praktickou, z nichž některé jsou velmi kvalitní. I materiálů pro práci s dyslektiky je dost, ale pracovat s nimi musí člověk, který je k tomu kvalifikovaný, asistent ani učitel v běžné třídě na to asi nebude mít kvalifikaci ani čas."

Mám obavy, že přenesením učebnic pro ZŠ praktickou do běžné školy se problém s LMP žáky nevyřeší. Obsah učebnic všech předmětů neznám, takže se vyjádřím k matematice. V učebnicích matematiky praktické školy učivo 8. ročníku zhruba odpovídá učivu 6. ročníku běžné školy a učivo 9. ročníku praktické školy odpovídá učivu 7. ročníku běžné školy a to ještě ve značně zjednodušené míře. A tomu také zřejmě odpovídají maximální schopnosti LMP žáků. Jak si MŠMT představuje organizaci výuky matematiky LMP žáků na běžných školách si nedovedu představit a raději ani nedomýšlím.

Materiálů pro dyslektiky rozhodně není dostatek. Na naší škole máme dva těžké dyslektiky s IQ při dolní hranici průměru, jednoho v 8. a druhého v 9. třídě. Učitelky, které s nimi provádějí nápravná cvičení už nemají po čem sáhnout. Všechny dostupné tištěné materiály s nimi při práci využily v nižších ročnících a navíc materiály svou úrovní odpovídají žákům 1. stupně a texty v nich připadají chlapcům směšné. Nezbývá jim než tedy tvořit na koleně a využívat výukové PC programy, které ale také až na výjimky nejsou nic moc. Pokud se týká matematiky, učivo 8. ročníku ještě tito žáci zvládali jakž takž, s učivem 9. ročníku už je to podstatně horší. Nejhorší však je, že neexistují učebnice nejenom do matematiky, ale i do ostaních předmětů, které by jim usnadnily situaci, tj. učebnice se stejným obsahem učiva, ale s kratšími texty, přehlednější, napsané dyslektickým písmem a s dostatkem jednodušších příkladů k procvičování.


"Máte snad jinou představu o tom, jak přivést do škol peníze? Šablony byly asi nejrychlejší cesta, vykazování"

Ano první šablony byly MŠMT docela pěkně a všeobsažně navrženy, ale mnohé školy jich spíš zneužily než využily. Pokud se o tom chcete přesvědčit zaserfujte na internetu a najdete třeba jako já doslova stovky DUMů na úhly se steným obsahem, okopírované z Frýzkových pracovních sešitů. Navíc celá řada DUMů napříč celým předmětovým spektrem má až hrůzostarašnou úroveň a vůbec si nedovedu představit, že by je ve výuce někdo bez bázně a hany použil. To, že se nyní MŠMT v šablonách navržených pro rok 2016 vyhýbá tvrobě DUMů, může být následek výše uvedeného. Nedá se totiž předpokládat, že by ti, kteří to kontrolovali, byli všichni úplně hloupí a slepí.

"Pražské školy třeba nedostaly z EU OPVK ani kačku (Praha je nad průměrem), peníze však dostaly v přiměřeném množství z magistrátu a učitelé nemuseli při tom tvořit žádné DUM."

Ano, ale dostali peníze jen na techniku, kdežto učitelé v ostatních částech republiky dostali za DUMy většinou slušně zaplaceno.

tyrjir řekl(a)...
22. prosince 2015 v 10:13  

Paní Adamová, dík za Váš rozbor. Vaše argumentace myslím osvědčuje obavy že:

Vyučovat díté s LMP v běžné třídě s polokvalifikovaným asistentem je vlastně očividný didakticko organizační nesmysl poškozující, ve srovnání se současným stavem, jeho i ostatní děti:
Pofidérní argument o sociálním přínosu inkluze je tu nadřazen důvodnému poukazu na závažné poškození důležitých dnes existujících podmínek pro efektivní výuku. Na tuto argumentaci by myslím mělo MŠMT co nejdříve věcně odpovědět a argumentaci z odpovědi doložit relevantními daty a dokumenty. Nestane-li se tak, je tu myslím vážný důvod podat této věci příslušnou žalobu a v ní žádat soud o tzv. předběžné opatření, kterým by soud uložil realizaci tohoto nesmyslu zastavit.

Dotace přímo k žákům a učitelům; Účelnost a efektivnost čerpání EU vzdělávacích dotací z hlediska objektivně existujících problémů a z nich plynoucích skutečných priorit českého školství a také z hlediska jejich účelného adresování a dostatečnosti systémové provázanosti:
Tohle je myslím dost aktuální námět pro nezávislou kontrolu že strany Nejvyššího kontrolního úřadu ČR. EU dotace nejsou popovodňová voda ve sklepě kterou je žádoucí jakkoli vyčerpat. Nakrmení nevládních organizací a pro školy pracné řešení pseudo problémů myslím skutečně aktuální problémy českého veřejného školství nevyřeší a v něčem je může i podstatné zhoršit.

J. Týř

Unknown řekl(a)...
22. prosince 2015 v 10:54  

Některé neziskové organizace jsou naprosto zbytečné. Nepodléhají žádné odborné kontrole, vymýšlejí ptákoviny, aby se uživily a samožerně vysávají peníze ze státního rozpočtu.

Unknown řekl(a)...
22. prosince 2015 v 12:42  

Eva Adamová

slušně zaplaceno?

22. prosince 2015 8:08

Dělal jsem 60 DUM, tedy 3 sady. Hrubého 18 000 za 2 roky. Nezbohatl jsem tedy. Setra, která pracuje na MMR (Ministerstvo pro místní rozvoj) dostala vánoční odměny 3x tak velké. Máte pravdu ale v tom, že pro učitelé "dobrý".

Unknown řekl(a)...
22. prosince 2015 v 18:40  

// Nowak: Opravdu nerozumím, proč by neziskový sektor měl vykonávat za úplatu činnosti příslušící státu. Pak se stává, že „pomáhající“ s kvalifikací „nadšený pro věc“ za plat bez odpovědnosti (pracovní poměr) napáchá více škody. Například výzva MŠMT pro NNO na tzv. volnočasové aktivity ve školách. Zaplatit na dohodu by přece mohl osvědčené pracovníky (a nemám na mysli vyšeptalé učitele) ředitel školy nebo zřizovatel.

// paní Adamová: Nesmí se to říkat, ale pro žáky s hraničním intelektem nebo s jinou závažnou poruchou, byl vymyšlen ten ošklivě se jmenující program zvláštní školy. Pokud ho zvládli výborně v celé šíři, odcházeli do OU a pak do praxe gramotní a většinou po všech stránkách kvalitní mladí lidé. Našlo se samozřejmě mnoho lemplů, kterým bylo jedno v kterém programu se flákají. Dá se souhlasit s panem Pytlíkem, že stát by zagarantoval trivium a zbytek by byl dobrovolný.

Nicka Pytlik řekl(a)...
22. prosince 2015 v 19:10  

stát by zagarantoval trivium a zbytek by byl dobrovolný.

Dobrovolné má být cokoli, včetně trivia.
Stát má garantovat to, že kdo chce, může.

Unknown řekl(a)...
22. prosince 2015 v 19:51  

Pane kolego, obávám se, že všichni svobodní lidé by byli negramotní.

Nicka Pytlik řekl(a)...
22. prosince 2015 v 20:06  

Ano. V tom může spočívat nevýhoda svobody.
A nebo výhoda? Záleží na tom, jak se to vezme.

Jana Karvaiová řekl(a)...
23. prosince 2015 v 8:11  

Tak já si přisadím.Neříkám, že veškeré neziskovky jsou špatné.Jen si myslím, že některé ty "velké" příliš drobí svou činnost a mají na starost věci,, které jim nepřísluší. Např. Člověk v tísni. Ti se montují do všeho, včetně vydávání nějakých metodických brožurek pro školy. přitom kolem sebe vidím tolik lidí v tísni. Těm by měli pomáhat a ne se montovat do školství a pod. Podle mě se vždy nejdřív mají řešit ty opravdové průsery. A to ty neziskovky nedělají dostatečně.Stačí se rozhlédnout po internetu po příbězích starých lidí, lidí s dluhy (ne svojí vinou), lidí neprávem odsouzených a pod. Když to čtete, marně tam hledáte nějaký název neziskovky. Zato na stránkách o školství se to neziskovkami jen hemží. Za1/ tu tečou peníze, za 2/ to jsou prkotiny a těma se dobře zabývá, za 3/nic je to nestojí, jen pár tlučhubů si dělá jméno v médiích.

Miloslav Novotný řekl(a)...
23. prosince 2015 v 10:31  

Tajný hulváte, prioritní osou vzdělávacího systému JE učitel - škola (systém vzdělává dítě). Prioritní osou veřejného dopravního systému JE řidič - dopravce (systém dopravuje cestujícího). Prioritní osou zdravotnického systému je lékař - zdravotnické zařízení (systém léčí pacienta). Jen tiše doufám, že jste jenom jeden z mnoha tajných a nejste součástí vzdělávacího systému. Veselé Vánoce všem učitelům

Unknown řekl(a)...
23. prosince 2015 v 11:34  

Ad Eva Adamová

Paní Adamová
máte pravdu, je dost absurdní, aby se žáci, kteří se povinně budou vzdělávat podle vzdělávacích programů ZŠ, používali učebnice odpovídající jinému vzdělávacímu programu. Jenže tyto učebnice žákům s LMP vyhovují. Učivo základní školy praktické bylo koncipováno tak, že dosahovalo "na práh" 8. třídy, ovšem, jak píšete, "ještě ve značně zjednodušené míře". A o tom to je, učivo pro žáky s LMP je zapotřebí "značně zjednodušovat", tak, aby to žáci pochopili, ale aby nebyla znemožněna jeho další návaznost.
Pokud jde o dyslektiky, neměli by mít s matematikou žádné větší problémy. Pokud má žák s diagnostikovanou dyslexií probém i v matematice, pravděpodobně se jedná o celkové snížení rozumových schopností.

Jana Karvaiová řekl(a)...
23. prosince 2015 v 12:17  

K učebnicím:
od 90. let se nové učebnice pro LMP nedělaly, pouze se dodával nový háv těm starým. pravděpodobně se myšlenka rušení praktických škol uchytila již v minulosti a tomu odpovídal celý vývoj. Když si vzpomenu na nádherné a propracované učebnice a hlavně metodické materiály za socialismu, chce se mi brečet.Máme je schované a používáme dodnes.(když si člověk odmyslí ty soudruhy a pionýry, je to v pohodě). V těch učebnicích bylo přesně to, co byly děti schopné zvládnout.V současnosti někteří nezvládali ani toto. Jinak ,já si neumím představit nejen práci bez speciálních učebnic. Já si neumím představit, jak chcete na běžné škole skloubit jiný rozvrh 2 žáků s ostatními (dáno tím, že by disponibilní hodiny byly přelifrovány na posílení ČJ nebo M, či Pvyučování). S největší pravděpodobností se na to ředitelé škol vykašlou a ty děti budou mít stejný rozvrh jako ty zdravé. Nic jim to nedá, naopak, budou se nudit v hodinách fyziky či chemie či druhého jazyka. Jak to ty děti údajně pozvedne (tvrdí ministryně) nechápu. Naopak, dojede k tomu, že ty děti nebudou umět ani to,, co by se v klidu naučily na praktické. Na to člověk nemusí být věštec, stačí pár roků praxe.Když to píšu, zvedá se mi žaludek z toho, co má být.

Nicka Pytlik řekl(a)...
23. prosince 2015 v 13:25  

Podle mě se vždy nejdřív mají řešit ty opravdové průsery.

Ano stávající problémy se mají řešit, a ne zadělávat na problémy nové.
Asi jsem pochopil, kde se stala chyba. Nemělo se mrhat silami na to, aby se bojovalo s rušením praktických škol. Ta energie se měla směrovat na přejmenování praktických škol na školy laboratorní, rozumějme školy pracovní. A děti, kterým podle nových metodik už nepřísluší poskytování speciální, tedy odpovídající a kvalitní pěče, měly být do těchto škol přesměrovávány. No, škoda. Tak snad někdy příště...

Tajný Učitel řekl(a)...
23. prosince 2015 v 13:27  

Miroslave Novotný hulváte, fakt, že většina učitelů sdílí váš názor je velkým dílem příčinou současného vzdělávacího marasmu. Aby mohlo vzdělávání fungovat je potřeba se ptát v prvé řadě, co potřebuje dítě k tomu, aby bylo vzděláváno v souladu se svými potřebami. Pak je nutné se ptát čemu má vlastně vzdělávání dětí sloužit. Teprve pak je možné se ptát, co potřebují učitelé/školy k tomu, aby výše zmíněné dvě priority mohli úspěšně vykonávat. Jinými slovy, abyste mohl dobře učit měl byste nejdříve vědět co dítě potřebuje k naplnění vzdělávacích potřeb, kteréžto poznání vychází z vývojové psychologie a pedagogické praxe. Tudíž je prioritní osou vzdělávání dítě školou povinné.

Nowak řekl(a)...
23. prosince 2015 v 14:22  

Sypání: Vrátíme-li se k tématu, pak jde asi hlavně o to sypání.Sypání je zdarma, za nic. Peníze by se měly dávat za nějaký výkon, účelně. Ale to je asi často problém evropských dotací, že je potřeba důvod pro jejich rozdělení a někdo pak nabídne jen důvod bez výkonu. (Jinak školství by mělo být slušně financované, aby nemuselo na mimořádné dotace čekat.)
A je pravda, že by bylo potřeba podpořit kvalitní učebnice a to i pro SŠ, kde vítězí různé "v kostce" a leckdy jiné ani nevznikají.

Nicka Pytlik řekl(a)...
23. prosince 2015 v 16:25  

aby bylo vzděláváno v souladu se svými potřebami.

Vždycky mne dojme, vyjde-li najevo, že ideje, v kterých jsme zakořeněni, jsou stále živé.
"Každý žák podle svých možností a tempa, každému podle jeho vzdělávacích a stravovacích potřeb."
Tak snad, aby nám soudruzi rodiče dali už konečně k ruce nějaký ten seznam.

Unknown řekl(a)...
23. prosince 2015 v 16:42  

TU://Pak je nutné se ptát čemu má vlastně vzdělávání dětí sloužit.
Nu konečně!! Broken circle. Ještě bych se možná zeptal – komu?

Unknown řekl(a)...
24. prosince 2015 v 12:50  

Jana Karvaiová
23. prosince 2015 12:17


Nějak jsem to pochopil v tom smyslu, že budou spojovat na 2.stupni žáky s LMP od 5. do 9. třídy do jednoho bloku. Prý je to fantastická myšlenka. Vlk se nažere a koza zůstane celá. Zřejmě se to takto bude obcházet.

Unknown řekl(a)...
24. prosince 2015 v 13:42  

Hlavně by je měli spojit do jednoho bloku už v 1.třídě, aby se naučili číst a psát.

Ale obávám se, že i kdyby se podařilo vymyslet cokoliv, co by zabránilo devastaci našeho školství, najdou se práskači, kteří to půjdou omeldovat do Bruselu. Jména některých jsou už známa.

vstek řekl(a)...
24. prosince 2015 v 14:06  

A některá jména jsou Tajná.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.