Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje na kalendářní rok 2016 dotační program k podpoře školního stravování žáků základních škol podle § 14 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů.
Účelem tohoto dotačního programu je podpořit školní stravování žáků a žákyň (dále jen „žák“) základních škol, jejichž rodina se ocitla v dlouhodobě nepříznivé finanční situaci. Tímto krokem by měly být zlepšeny podmínky pro řádný průběh povinné školní docházky žáků základních škol, jejichž rodina se ocitla v dlouhodobě nepříznivé finanční situaci. Současně bude navázána a podpořena spolupráce ministerstva, právnických osob vykonávajících činnost základních škol zapsaných v rejstříku škol a školských zařízení (dále jen “základní škola”), právnických osob vykonávajících činnost zařízení školního stravování zapsaných v rejstříku škol a školských zařízení (dále jen “školní jídelna”) a nestátních neziskových organizací v této oblasti.
Příjemcem dotace mohou být pouze právnické osoby zřízeny v některé z následujících právních forem:
- spolek podle zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (dále jen „občanský zákoník“),
- nadace nebo nadačního fondu podle občanského zákoníku,
- ústav podle občanského zákoníku,
- obecně prospěšná společnost podle zákona č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
- účelové zařízení registrované církve nebo náboženské společnosti zřízené podle zákona č. 3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání a postavení církví a náboženských společností a o změně některých zákonů (zákon o církvích a náboženských společnostech), ve znění pozdějších předpisů,
Žádosti o dotaci se podávají nejpozději do 8. ledna 2016.
Veškeré informace jsou uvedeny v souboru ke stažení:
Kontaktní osobou k tomuto programu je Mgr. Marta Miklušáková, vedoucí oddělení speciálního vzdělávání, tel. 234 821 884, e-mail: marta.miklusakova@msmt.cz.
Dotační program pro nestátní neziskové organizace k podpoře školního stravování žáků základních škol na rok 2016
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo“) vyhlašuje
na kalendářní rok 2016 dotační program k podpoře školního stravování žáků základních škol podle § 14 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů.
Čl. 1
Účel dotačního programu
(1) Účelem dotačního programu je
podpořit školní stravování žáků a žákyň (dále jen „žák“) základních škol, jejichž rodina se ocitla v dlouhodobě nepříznivé finanční situaci,
umožnit zlepšení podmínek pro řádný průběh povinné školní docházky žáků základních škol, jejichž rodina se ocitla v dlouhodobě nepříznivé finanční situaci,
navázat a podpořit spolupráci ministerstva, právnických osob vykonávajících činnost základních škol zapsaných v rejstříku škol a školských zařízení (dále jen “základní škola”), právnických osob vykonávajících činnost zařízení školního stravování zapsaných v rejstříku škol a školských zařízení (dále jen “školní jídelna”) a nestátních neziskových organizací v této oblasti.
(2) Dotační program je realizován v rámci disponibilních zdrojů určených pro kalendářní rok 2016, které činí 30.000.000,- Kč.
Čl. 2
Okruh možných příjemců dotace
(1) Příjemcem dotace v rámci dotačního programu může být pouze právnická osoba zřízená v právní formě
spolku podle zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (dále jen „občanský zákoník“),
nadace nebo nadačního fondu podle občanského zákoníku,
ústavu podle občanského zákoníku,
obecně prospěšné společnosti podle zákona č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
účelového zařízení registrované církve nebo náboženské společnosti zřízené podle zákona č. 3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání a postavení církví
a náboženských společností a o změně některých zákonů (zákon o církvích
a náboženských společnostech), ve znění pozdějších předpisů,
(dále jen „NNO“).
(2) NNO musí ke dni vydání rozhodnutí o poskytnutí dotace vykonávat ve své hlavní činnosti aktivity zaměřené na sociální pomoc rodinám v nepříznivé finanční nebo osobní situaci, a to nejméně na území dvou krajů v rámci České republiky.
Čl. 3
Činnost NNO jako příjemce dotace
(1) Na základě navázané spolupráce mezi NNO a právnickými osobami vykonávajícími činnost základní školy nebo zařízení zajišťující školní stravování na vybraném území bude poskytnutá dotace využita na úhradu nákladů ve výši finančního normativu žákům, kteří splní kritéria tímto vyhlášením a specifikovaná v popisu projektu NNO.
(2) NNO zajistí nezbytnou administraci spojenou s činností podle odstavce 1 a průběžné sledování a vyhodnocení dopadu podpory školního stravování podpořených žáků na řádný průběh plnění povinné školní docházky těchto žáků způsobem uvedeným v žádosti
o poskytnutí dotace.
Čl. 4
Účelové určení dotace
(1) V rámci dotačního programu lze podpořit pouze žáky, kteří jsou
žáky základních škol bez ohledu na zřizovatele v případě, že základní vzdělávání v této škole není poskytováno za úplatu, a
jejichž rodina se ocitla v nepříznivé finanční situaci.
(2) Za žáka, jehož rodina se ocitla v nepříznivé finanční situaci, lze považovat zejména žáka žijícího v rodině,
jejíž finanční situace nedovoluje, aby žákovi bylo poskytováno školní stravování
za úplatu (žák nevyužívá školního stravování vůbec, ředitel školy nebo školní jídelny již žákovi snížil nebo prominul úplatu za školní stravování podle § 123 odst. 4 školského zákona apod.),
jejíž finanční situace nedovoluje, aby se žák účastnil těch činností v rámci školního vzdělávacího programu školy, jež vyžadují finanční spoluúčast žáka (sportovní a tělovýchovné akce, výuka plavání nebo lyžařského výcviku, školní výlety, školy v přírodě, divadla, výstavy nebo jiné kulturní akce apod.), nebo
jejíž finanční situace nedovoluje, aby žákovi pořizovala učebnice, učební pomůcky
a školní potřeby či vybavení, které nejsou poskytovány bezplatně podle § 27 školského zákona.
(3) Za žáka v nepříznivé finanční situaci nemůže být považován
žák umístěný ve školském zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy podle zákona č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně některých dalších zákonů, nebo
žák, jemuž je základní vzdělávání u právnické osoby vykonávající činnost základní školy poskytováno za úplatu.
(4) Žáka lze podpořit z dotačního programu pouze v případě, že mu byla prominuta nebo snížena úplata za školní stravování podle § 123 odst. 4 školského zákona.
(5) Žáka lze podpořit z dotačního programu pouze v případě, že s tím vysloví souhlas nebo
o podporu požádá danou NNO
základní škola, kterou žák navštěvuje, a
zákonný zástupce žáka.
(6) Dotace může být použita pouze k úhradě nákladů spojených s poskytnutím školního stravování za jednotlivé podpořené žáky, a to
ve výši finančního normativu za oběd podle přílohy č. 2 k vyhlášce č. 107/2005 Sb.,
o školním stravování, v případě, že je žákovi prominuta úplata za školní stravování podle § 123 odst. 4 školského zákona, nebo
ve výši rozdílu mezi finančním normativem za oběd podle přílohy č. 2 k vyhlášce
č. 107/2005 Sb., o školním stravování, a výší stanovené úplaty za školní stravování, v případě, že je žákovi snížena úplata za školní stravování podle § 123 odst. 4 školského zákona.
(7) Dotace může být za podmínek stanovených v čl. 7 odst. 7 a 8 použita také na neinvestiční výdaje NNO spojené s průběžným sledováním a vyhodnocením dopadu podpory školního stravování podpořených žáků na řádný průběh plnění povinné školní docházky těchto žáků v druhém pololetí školního roku 2015/2016 v období září – prosinec školního roku 2016/2017, a to způsobem uvedeným v žádosti o poskytnutí dotace.
Čl. 5
Žádost o poskytnutí dotace
(1) Žádost o poskytnutí dotace musí splňovat náležitosti stanovené v § 14 odst. 3 rozpočtových pravidel. Nedílnou součástí žádosti bude projektový záměr, kde musí být uvedeno
na jakém území NNO činnost podle čl. 2 odst. 2 vyvíjí či hodlá vyvíjet,
jakým způsobem NNO navazuje či bude navazovat spolupráci se základními školami
a školními jídelnami,
předpokládaný počet podpořených žáků stanovený na základě provedené analýzy území podle odst. 1 písmene a),
návrh konkrétních kritérií pro posouzení, zda se jedná o žáka, jehož rodina se ocitla v nepříznivé finanční situaci ve smyslu čl. 4 odst. 2,
zdůvodnění požadované částky neinvestiční dotace, která bude vycházet z předpokládaného počtu žáků a průměrné výše finančního limitu na nákup potravin,
návrh průběžného sledování a vyhodnocení dopadu podpory školního stravování podpořených žáků na řádný průběh plnění povinné školní docházky těchto žáků.
(2) Žádost o poskytnutí dotace se podává v písemné a elektronické podobě na předepsaném formuláři uvedeném v příloze č. 1 k tomuto vyhlášení na adresu:
tištěné vyhotovení: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Karmelitská 7,
118 12 Praha 1.
Obal tištěného vyhotovení musí být zřetelně označen slovy „Dotační program podpora školního stravování“.
b) elektronické vyhotovení (formát MS Word): stravování-žáci@msmt.cz
(3) Žádost o poskytnutí dotace v jednom tištěném a jednom elektronickém vyhotovení musí být ministerstvu předložena nejpozději do 8. ledna 2016 do 15 hodin (tato lhůta je pro tištěné vyhotovení zachována, je-li nejpozději 08. 01. 2016 do 15 hodin podána žádost u ministerstva nebo je-li nejpozději tento den doručena držitelem poštovní licence zásilka adresovaná ministerstvu a obsahující žádost).
Čl. 6
Hodnotící komise
(1) Pro posouzení žádostí o poskytnutí dotace bude náměstkem pro řízení sekce vzdělávání zřízena pětičlenná hodnotící komise složená ze zástupců sekce ekonomické a sekce vzdělávání.
(2) Hodnotící komise posoudí včasnost a úplnost žádostí o poskytnutí dotace, a následně také věcné splnění dalších náležitostí žádosti podle čl. 2 a 5.
(3) Zpracované výsledky na základě jednání hodnotící komise včetně návrhů výše dotace budou předloženy poradě vedení jako doporučení k rozhodnutí o poskytnutí dotace.
(4) Na dotaci není právní nárok a na rozhodnutí se nevztahují obecné předpisy o správním řízení a je vyloučeno jeho soudní přezkoumání.
Čl. 7
Poskytnutí a čerpání finančních prostředků
(1) Dotace se poskytuje na základě rozhodnutí o poskytnutí dotace, a to pouze na úhradu výdajů uvedených v čl. 4 odst. 6, popřípadě za podmínek stanovených v odst. 7 a 8 také
na úhradu výdajů uvedených v čl. 4 odst. 7. V rozhodnutí se stanoví časové a účelové určení dotace a upraví se další podmínky v souladu s tímto vyhlášením a s příslušnými právními předpisy.
(2) Dotace bude ministerstvem poskytnuta ve dvou splátkách, a to do 29. února 2016 bude uvolněna minimálně polovina celkového objemu dotace, maximálně však do výše 60 % celkového objemu dotace. Zbývající část celkového objemu dotace bude ministerstvem uvolněna nejpozději do 31. srpna 2016.
(3) Dotaci lze použít na úhradu nákladů, které budou uvedeny v rozhodnutí a které prokazatelně vznikly od 1. ledna do 31. prosince 2016. Dotaci lze použít i na úhradu výdajů, které byly uskutečněny před datem vydání rozhodnutí a které prokazatelně souvisí s účelem dotace vymezeným tímto rozhodnutím.
(4) Projekt je možné spolufinancovat z rozpočtů územních samosprávných celků, případně dalších zdrojů vyjma zdrojů státního rozpočtu a evropských fondů. Duplicitní úhrada stejných nákladů na projekt z více různých zdrojů není dovolena.
(5) Dotace se poskytuje příjemci bezhotovostně na účet u peněžního ústavu.
(6) Součástí vyúčtování dotace bude prokázání splnění stanoveného účelu dotace, a to doložením seznamu základních škol a školních jídelen, s nimiž příjemce v rámci dotace spolupracoval, statistického přehledu podpořených žáků, zprávy o průběžném sledování a vyhodnocení dopadu podpory školního stravování podpořených žáků na řádný průběh plnění povinné školní docházky těchto žáků a následné analýzy a podrobným vyúčtováním ve smyslu čl. 9.
(7) Příjemce bude zavázán realizovat projekt s náležitou péčí, efektivitou a transparentností
a v souladu s nejlepší praxí v příslušné oblasti. S ohledem na výše uvedené příjemce doloží ministerstvu do 29. července 2016 průběžnou zprávu, jejímž obsahem bude:
vyúčtování 1. splátky dotace za období od 1. ledna 2016 do 30. června 2016,
zpřesnění čerpání dotace na období od 1. září 2016 do 31. prosince 2016,
průběžná zpráva o sledování a vyhodnocení dopadu podpory školního stravování podpořených žáků na řádný průběh školní docházky za druhé pololetí školního roku 2015/2016,
možné evaluace projektu.
(8) Příjemce může současně s průběžnou monitorovací zprávou podle odst. 7 podat také žádost o změnu rozhodnutí o poskytnutí dotace ve smyslu § 14 odst. 13 písm. a) rozpočtových pravidel, a to pokud jde o výši poskytnuté dotace a rozšíření účelového určení výdajů, na něž lze dotaci použít v souladu s čl. 4 odst. 7. Ministerstvo tuto žádost posoudí a rozhodne o ní zejména s ohledem na obsah a závěry vyplývající z průběžné zprávy podle
odst. 7, a to nejpozději do 31. srpna 2016; v tomto termínu také ministerstvo vydá případné rozhodnutí, kterým dojde ke změně rozhodnutí o poskytnutí dotace. Účel poskytnuté dotace ve smyslu § 14 odst. 4 písm. d) rozpočtových pravidel případnou změnou rozhodnutí není dotčen.
(9) Základní informace o schválených žádostech, poskytnutých dotacích a výsledcích programu budou zveřejněny na webových stránkách ministerstva.
Čl. 8
Kontrola využití dotace
(1) Příjemce odpovídá za hospodárné a efektivní použití přidělené dotace v souladu s účelem, na který byla poskytnuta. Kontrolu nakládání prostředků z dotace provádějí příslušné orgány podle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole) ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů, popřípadě podle zákona č. 166/1993Sb.,
o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů.
(2) Ministerstvo je na základě zákona o finanční kontrole a zákona 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád) oprávněno kontrolovat nakládání s poskytnutou dotací, zejména zda jsou prostředky dotace účelně využívány a zda byly dodrženy podmínky stanovené v rozhodnutí
o poskytnutí dotace.
(3) Při zjištění neoprávněného použití nebo zadržení prostředků státního rozpočtu bude postupováno v souladu s rozpočtovými pravidly.
Čl. 9
Finanční vypořádání a vyúčtování dotace
(1) Příjemce je povinen vypořádat dotaci podle vyhlášky č. 52/2008 Sb., kterou se stanoví zásady a termíny finančního vypořádání vztahů se státním rozpočtem, státními finančními aktivy nebo Národním fondem.
(2) Vyúčtování poskytnuté dotace předloží příjemce ministerstvu nejpozději do 31. 1. 2017.
Čl. 10
Účinnost
Tento dotační program se vyhlašuje s účinností ke dni jeho vyhlášení na webových stránkách ministerstva.
podpis
5 komentářů:
Chce tím snad někdo naznačit, že když si NNO v některých částech republiky o dotaci nepožádají nebo když někde vůbec žádná NNO nepůsobí, tak tam potřebné děti podpořeny nebudou? No to se mi snad jenom zdá.
Nechci být hned nezaujatý, víte někdo proč právě NNO? Třeba je to tak v pořádku. OSPOD nestíhá, třídní prodává mléko a rozdává banány. Tak teď jen vyplní šablonu se zdůvodněním proč šel pepíček vrátit koprovku.
Nic se přece nemá dělat "plošně". Co si kdo urve, to má.....
Zřejmě to stále platí.
Mne by teda celkem zajimalo, jestli na ten program (na ten text) je nejaky mustr, pripadne jestli to mel nekdo uz delsi cas v sufleti ci na tom pracoval...
O obedech se mluvi asi tak mesic a najednou vyplave neco, co jeden clovek nesesmoli za dva dny, navic s tim, ze jde o vec, ktera se ma nejak ladit a prochazet nejakymi schvalovacimi mechanismy. Srovnat to treba muzeme s kyselinovou vyjimkou z minuleho tydne...
PS: Ty testery na chlast se taky budou dodavat pres NNO?
Tato akce je přinejmenším pokusem o obejití zákona, ne-li přímo trestným činem. (Zne)užití pojmu dotace na tom nic nemění. Právní úprava v ČR tvoří provázanou soustavu. Jakkoliv se fond předpisů nazývá Sbírkou, nelze s ním zacházet jako s regálem, ze kterého si může kdokoliv vzít jen, co se mu hodí. To v první řadě platí pro úředníky, za jejichž rozhodnutí je činěn odpovědným stát. Zjištění a přiznání potřebnosti sociální výpomoci má svá pravidla a je ve výhradní gesci MPSV. Již před časem jsem si dovolil připomenout, že paní Valachová není oprávněna suplovat či jinak precizovat činnosti, za něž nese vládní odpovědnost kolegyně Marksová, viz: http://www.ceskaskola.cz/2015/12/prectete-si-nejchudsim-detem-zaplati.html . Školní stravování je dotováno (plošně, zde je pojem dotace na místě) a přijmeme-li jako hlavní kritérium kvalitu a cenu, nelze stejné parametry bez té dotace dosáhnout. Je z podstaty věci vyloučeno, aby přídavek na dítě byl nedostačující pro hrazení školního stravování. Použití tohoto účelového přídavku na cokoliv jiného než potřeby dítěte je zneužitím dávek státní sociální podpory. V celém tom „dotačním“ nesmyslu není o existující systémové státní podpoře ani zmínka. Není stanoveno, jak bude která právnická osoba, přes kterou Valachová těch 30 milionů populisticky vyvede, určovat „dlouhodobě nepříznivou finanční situaci“, což je pojem použitý v tom blábolu, jímž MŠMT ten program, bez ohledu na platné právo, „vyhlašuje“. Je-li to ponecháno na libovůli oněch právnických osob, pak MŠMT připouští, že „nepříznivá finanční situace“ může být posuzována s přihlédnutím a započtením dávek státní sociální podpory anebo bez započtení. Nekompetentní osoby na MŠMT včetně paní Valachové se tak podílí na podkopání systému státní sociální podpory. Kde nejsou kritéria, nikdo se nedoví, šlo-li o podvod, bezdůvodné obohacení, přičemž ani ta pomoc v nouzi není vyloučena. To vše do vyčerpání dotace? Jako „Zelená úsporám“, kdo dřív přijde… Třešničkou je funkce osoby za to vše odpovědné: vedoucí oddělení speciálního vzdělávání. Takže vedoucí pro speciální vzdělávání už má novou agendu, aby nepřišla zkrátka, až to speciální vzdělávání Valachová smete úplně.
Okomentovat