Události ČT: Peníze na asistenty pro školáky

úterý 15. prosince 2015 ·

Sehnat asistenty a hlavně sehnat na ně i peníze. Školy od státu nedostávají na podporu zdravotně nebo sociálně znevýhodněných dětí tolik, kolik by potřebovaly.



Záznam reportáže v Událostech v neděli 13. prosince 2015 na webu ČT

Přepis reportáže z webu MŠMT:


Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka
--------------------
Sehnat asistenty a hlavně peníze na ně. Školy od státu nedostávají na podporu zdravotně nebo sociálně znevýhodněných dětí tolik, kolik by potřebovaly. Často musí sáhnout i na odměny učitelů, aby mohly asistenty zaplatit. Ministerstvo školství teď avizuje změnu.

dítě
--------------------
Co děláme?

Lukáš KRUNČÍK, asistent pedagoga
--------------------
Počítáme. Tak ukaž těch sedm na prstech.

Ivan LUKÁŠ, redaktor
--------------------
Na vysoké škole je studentem, tady na základní asistentem. Trpělivost Lukáš Krunčík potřebuje asi víc ve své druhé roli - pomáhá totiž žákovi s autismem.

Lukáš KRUNČÍK, asistent pedagoga
--------------------
Nedokáže udržet dlouhodobě pozornost. Maximálně vydrží sám pracovat kolem pěti minut.

Ivan LUKÁŠ, redaktor
--------------------
Studuje pedagogickou fakultu a chtěl poznat, jak to ve škole chodí. Na téhle škole potřebuje asistenty několik desítek sociálně znevýhodněných nebo zdravotně postižených dětí. Je jich tu na ně ale jen devět. Pro peníze se tahle práce dělat nedá. To moc dobře ví i Jaroslava Kromková,
která pomáhá učitelům se sociálně znevýhodněnými dětmi.

dítě
--------------------
Třeba dva.

Jaroslava KROMKOVÁ, asistentka pedagoga
--------------------
No, třeba.

Ivan LUKÁŠ, redaktor
--------------------
Je jednou ze tří asistentek, které si škola může dovolit. I sem přitom chodí mnohem víc dětí, které by je potřebovaly.

Jaroslava KROMKOVÁ, asistentka pedagoga
--------------------
Ve škole mám třicet hodin týdně a dětí starost mám konkrétní tři.

Petr DOŠEK, ředitel, ZŠ Velvary
--------------------
Máme nárok na třináct asistentů ze státních peněz. Krajský úřad nám dopřeje na dva a půl úvazku.

Ivan LUKÁŠ, redaktor
--------------------
Navíc jen do konce roku. Ředitelé proto často musí sáhnout i na peníze, které mají na odměny pro učitele.

Radmila JEDLIČKOVÁ, ředitelka, ZŠ Grafická
--------------------
Pro letošní rok je to asi zatím přibližně, protože ještě celkové vyúčtování není, sto šedesát tisíc korun.

Ivan LUKÁŠ, redaktor
--------------------
Ministerstvo školství ale slibuje, že peníze na asistenty budou. A od září na ně školy dokonce budou nárok.

Stanislav ŠTECH, náměstek ministryně školství
--------------------
Do doby, než jaksi ten nárok nastane, od 1. září, tak jsou připraveny prostředky na to, aby škola, která potřebuje, skutečně měla dostatek financí.

Ivan LUKÁŠ, redaktor
--------------------
Společné vzdělávání všech dětí bez rozdílu handicapu totiž patří mezi hlavní priority ministerstva. A jen v příštím roce na něj chce přidat půl miliardy korun. Ivan Lukáš, Česká televize.

9 komentářů:

Unknown řekl(a)...
15. prosince 2015 v 17:22  

Žáky s tak závažným postižením jako je autismus by měli vyučovat kvalifikovaní speciální pedagogové a ne pedagogičtí asistenti.

Eva Adamová řekl(a)...
15. prosince 2015 v 17:47  

10 000 současných asistentů = 1,8 miliardy na platy

Ta slibovaná půl miliarda navíc postačí sotva na jejich vyšší platy, které jsou v prováděcím předpisu avizovány.

Na žádné davy nových asistentů to nevypadá a o alespoň jednom speciálním pedagogovi na každé škole si můžeme nechat leda tak zdát.

Jana Karvaiová řekl(a)...
15. prosince 2015 v 18:23  

Opět budu otravovat s otázkou - co ti asistenti budou dělat? Jak pomohou běžnému učiteli bez znalostí o speciální pedagogice s výukou? Kopírovat umí i uklízečka.Kdo bude s dětmi dělat nápravy, kdo jim bude rovnat papuly, kdo jim bude stokrát za hodinu vysvětlovat totéž?

Nicka Pytlik řekl(a)...
15. prosince 2015 v 18:42  

Nejsme na tom zase až tak špatně,
můžeme-li činit drahá a nefunkční opatření namísto levnějšího a leta funkčního systému.

Unknown řekl(a)...
15. prosince 2015 v 18:51  

Pane kolego, budeme na tom hodně špatně, když budeme činit špatná opatření.
Když nebudou peníze, kdo to nakonec odnese?

Unknown řekl(a)...
15. prosince 2015 v 20:08  

Měla jsem napsat: když budou činěna......

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
17. prosince 2015 v 8:31  

Přišlo mě do pošty:
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Naše inkluzivní škola
"





Ahoj. Jmenuju se Honza. Sem žákem 5. třídy. Chtěl bych vásseznámit s našý
školou a taky vám vyprávjet, co sme se dnes učili.

Naše škola je velmy moderní a pokroková, protože je inkluzivní.Inkluze je,
když se všichni učí spolu v normální škole. Romové, bílý, cizinci apostižené
děti, všychni spolu v jedné třídě. Neni tu žádná disgryminace.

V naši třídě je nás celkem 12 žáků a kromě učitele tu s námi souještě 3 paní
asitentky a jedna pani psicholožka. Ted vám všechny moje
spolužákipředstavim.

V první lavici u okna sou dvě holki - Lucka a Rebeka.

Ve druhé lavici sedí Milan Tancoš a Jozef Žigo. Jsou to Romové.Nebaví je moc
sedět v lavici, tak většinou běhaj po třídě, nebo si s paníasistentkou
hrajou vzadu a zpývaj romské písně.

Dříve pořád s dalšími Romy čekali před školou a od ostatních siněco
půjčovali, hlavně mobili a peníze. Mě jednou odtáhly do křoví a půjčili
simoje peníze a bundu. Ale o tom nám paní ředitelka zakázala mluvit a dnes
užnesmíme do školi nosit nic drahého.

Jejich rodiče to prí maji těžké kvůli disgriminaci a rasizmu.Naše škola pro
romské žáky každý rok koupí nové mobili a tablety a taky jim dávákapesné.
Jinak sou všichni hrozně nadaný a chytrý, hlavně na hudební a
výtvarnouvýchovu. Mají samé dobré známki.

Ve třetí lavici sedí Štefan. Je mentálně postižený. Vedle nějsedí jeho
specijální asistentka Renata, která mu se všým pomáhá a utírá mu nudlea
sliny. Mluvit nedokáže, jen vydává různé zvuky, ale všichni víme, že je
úžasněchytrý. Dostává totiš samé jedničky. Učitelky říkají, že je pro naši
tříduvelkým obohacením.

V první lavici u dveří sou Monika a David. Ve druhé lavici udveří sedím já a
vedle mě Mustafa. Jeho rodiče přišly z Afgánystánu.

Ve třetí lavici je Alžběta. Je postižená s daunovým syndromem,ale je hrozně
chytrá. Má nejlepší známky z celé naší třídy. Vedle ní sedí jejíasistentka
Martina.

Ve čtvrté lavici sedí Lukáš a vedle něj Manu. Manu je tu nový.Přišel k nám
před 2 měsíci a jeho rodiče sou z Afriki. Pamatuju si na jeho prvníden u
nás. S naší třídní sme uspořádali uvítací párty. Všichni sme se s nímmuseli
obejmout a poděkovat mu, že se přistěhoval do naší země, protože našezemě i
naše škola patří všem.

V poslední lavici sedí naše třídní psicholožka. Pomáhá nám a řešírůzné
problémi. Minulý týden Lucka z první lavice nechtěla dát napít
MilanuTancošovi, tak jí paní psicholožka musela vyšetřovat pro podezření
zpodvjedomého rasizmu. Lucka se pak musela Milanovy omluvit.

A co sme se dnes učili ?

První hodinu byl zeměpis. Pani učitelka nám vyprávěla o islámskékultuře. Na
koncy hodiny nás vizkoušela z toho, co sme si zapamatovali. Všichnidostali
jedničku.

Druhá hodina byla matematyka. Učili sme se malou násobilku. Až senaučíme
malou, tak v 6, nebo 7. třídě začneme s velkou násobilkou, Už se moctěším.
Také si mě pan učitel vizkoušel u tabule. Zadal mi deset příkladů.Správně
sem spočítal tři. Dostal sem dvojku. Po mě šel k tabuli Oláh. Pomáhalamu
pani asistentka a dostal jedničku. Je fakt dobrej.

Třetí hodinu sme měli Občanskou výchovu. Přišli k nám studenti zČlověka v
Tísni a měli sme přednášku o lidských právech a disgriminaci lidí sodlyšnou
orientací. Na konci hodiny nám paní učitelka pustila pohádku. Bylo to odvou
gayích co se zamilovali a narodil se jim malí černoušek. Moc se mi
pohádkalíbyla.

Čtvrtá hodina byla Čeština. Učili sme se romskou básničku. Nakonci hodiny
sme jí společně recitovali a všychni dostali jedničku.

Poslední hodinu byla hudební výchova. Učili sme se zpívat romsképísně.
Nejlepší byli Milan Tancoš a Oláhovic. Dostali jedničku a pochvalu.

Tak to je moje třída.

Naše třídní říká, že inkluzivní škola je nejmodernější anejlepší. V
normálních školách, kde sou jen normální běloši, tam prej má hodnělidí
čtyřky a pětky. Ale v naší inkluzivní škole máme všichni jenom jedničky
advojky. Dysgriminace u nás prostě neekzistuje. Každý má právo na úspjech
avsdělání !

Tak ahoj. Honza.

tyrjir řekl(a)...
17. prosince 2015 v 12:44  

JE SPOLEČNÉ VZDĚLÁVÁNÍ VŠECH DĚTÍ DOSTATEČNĚ ZAJIŠTĚNO?

Společné školní vzdělávání není jen péče o děti z levé části spektra určeného Gaussovou křivkou rozdělení inteligence v populačním vzorku. MŠMT zřejmě především z ideologických a lobbystických důvodů přistoupilo k zařazení dětí s LMP do dosud koncepčně, finančně a organizačně ne zcela zajištěného společného vzdělávání. MŠMT má teď plné ruce práce s uklidněním veřejnosti, že děti s LMP v něm nedojdou k úhoně. Tento problém společného vzdělávání však není jediný.

I když se dejme tomu podaří tuto část společného vzdělávání jakž takž zajistit, zůstávají tu stále nezodpovězené otázky: Je dostatečně zajištěno tzv. společné vzdělávání všech dětí v jednotné veřejné škole - nedojde ke zhoršení kvality vzdělávání v síti veřejných škol? Nepovede zavedení společného vzdělávání ve veřejných školách k posílení sítě soukromých škol, které vyzobou tzv. zvídavé děti aktivních (rozuměj platících) rodičů, a k dalšímu zhoršení podmínek v síti veřejných škol?

Jsem názoru, že na výše uvedené otázky a připomínky dosud MŠMT ve své koncepci, rozpočtovém a organizačním zajištění tzv. společného vzdělávání dosud uspokojivé odpovědi nedalo.
Je to myslím způsobeno především příliš malým školským rozpočtem, který ani zdaleka nezajišťuje, aby se výše uvedené obavy nezačaly naplňovat. Obávám se, že tento přístup MŠMT k zavádění tzv. společného vzdělávání je hazardem s dalším osudem českého veřejného školství, ke kterému bychom neměli být lhostejní.

J. Týř

http://www.ceskaskola.cz/2015/12/jiri-tyr-podfinancovana-jednotna-skola.html
http://www.ceskaskola.cz/2015/12/udalosti-ct-kantori-kteri-jdou-s-detmi.html#comment-7247449210740922238

tyrjir řekl(a)...
17. prosince 2015 v 15:46  

Oproti výuce podle přílohy RVP ZV jde při inkluzi dětí s LMP do běžných tříd o velké zesložitění práce učitele běžné třídy, který není nutně speciálním pedagogem. Jde tu do značné míry o nezaplacenou nadpráci proti současnému stavu v ZŠ praktických. Péče o inkludované dítě s LMP se pak děje za méně vhodných podmínek, než jak to je ve specializované třídě. Sociálně výchovný i výukový aspekt inkluze dítěte s LMP do běžné třídy je sporný nejen pro dítě s LMP, ale i pro ostatní děti. Nedostatky a rizika inkluze podle současného konceptu nelze účinně vykompenzovat asistenty pedagoga a dalšími přídavnými službami a rizika jsou jsou myslím větší než ze strany MŠMT uváděné přínosy.
Souhlasím s názory, že v současném konceptu tzv. společného vzdělávání jde ve věci dětí s LMP o pochybné, politicky a lobbysticky motivované avšak jinak nedostatečně zajištěné, řešení, které může uspět možná i u většiny ředitelů škol, kteří dosud neměli prostředky na asistenty pedagogů v ZŠ a SŠ. V případě žaloby na poškození dětí s LMP nucenou inkluzí do běžných tříd nemusí myslím současný koncept inkluze u soudu obstát.
J. Týř

Viz též http://www.ceskaskola.cz/2015/12/msmt-co-znamena-upraveny-rvp-zv.html#comment-9078702741840895423

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.