Jít se žáky na výlet, výstavu, exkurzi nebo plavání – pro kantory běžná součást výuky. Čas, který s dětmi stráví mimo školu, si ale většinou musejí napracovat. Podle zákona v těchto hodinách neučí, ale vykonávají jen nepřímou pedagogickou činnost. Některé školy ale tento přístup odmítají. „Jsme placeny, jako kdybychom učili hodinu,“ potvrdila učitelka Lucie Krauseová.
Video na webu České televize
40 comments:
Toto se ví (platí to) už delší dobu, akorát to nikoho nezajímá, protože coby ti vyžírkové s třemi měsíci prázdnin ještě chtěli. Odsupluju si hodinu a jiný den jdu na celý den s děckama na soutěž a jsem odměněn tím, že hodinu, kterou jsem odsuploval navíc mi nikdo nezaplatí. Kdo učí, ten to ví.
Takové věci neví akorát na ministerstvu, na ČSI, v odborech a v novinách. Tedy neví to pouze odborníci.
Pak to dopadá takto:
http://www.novinky.cz/domaci/387947-skolstvi-laka-tisice-kantoru-studenti-ale-z-oboru-prchaji.html
Poučení, nikam nejezdit, nic z vlastní vůle neorganizovat. Vlastní neodučené hodiny z důvodu nějaké nařízené aktivity pojímat jako zaměstnavatelem zaměrně způsobenou překážku v práci.
A až se zaměstnavatel spravedlivě zorientuje, nainstaluje ke vchodu píchačky, a do víkazu budete sepisovat všechny se zkompetentňováním související aktivity. V tomto ohledu mne zajímá, jestli by šlo vykazovat i fórování na diskusních fórech jako nezanedbatelnou formu celoživotního vzdělávání. Trávím tím, jako i dalším studiem, nemálo času. Tý jo to by bylo přesčasů. Jenom večer je to tak čtyři, pět hodin průměrně.
Takto nezaplacené odsuplované hodiny se fakticky stávají "hlídacími hodinami". Zadarmo ani to kuře nehrabe.
Kdyby se jednalo jenom o hodiny, které stráví učitel s dětmi mimo školu, ale ono se také na celé řadě škol neplatí odsuplované hodiny, jestliže je nesuplujete aprobovaně, prý tam vlastně jenom dozorujete a nekonáte přímou pedagogickou činnost. Toho, kdo to vymyslel, bych strčila do nějaké šťavnaté patnáctileté třicetihlavé saně, ať si tam vyzkouší 45 minut s dětmi nic nedělat a pouze dozorovat.
A úplně nejzajímavější na tom je, že na každé škole se to praktikuje jinak. Na první škole platí každou suplovanou hodinu, na druhé škole platí každou druhou, na třetí si za suplování kantoři vybírají náhradní volno, na čtvrté neplatí suplované hodiny vůbec. Na první škole se suplují všechny hodiny, na druhé škole se v posledních hodinách děti pouštějí domů, aby se nemusely suplovat ... .
No prostě burdel na kolečkách.
Paní Adamová, odborný výklad máte např. zde: http://info.edu.cz/cs/node/51686. Ještě k tomu přidám, že pokud někdy máte místo suplování hodinu "za odpadlou", tak platí, že se nesmí "přetahovat" hodiny z jiného týdne.
Je to celé o tom, že učitelé prý mají malé právní povědomí, ale podle mě hlavně chybí osobní statečnost se do boje pustit.
(pokud chcete vědět, jak to celé může dopadnout, můžete mě kontaktovat)
se nesmí "přetahovat" hodiny z jiného týdne
Bratranec jedné mojí známé slyšel od jakéhosi hosta v Café Columbia o škole, kde 'přetahovali' hodiny v rámci období tří měsíců!
Pozor, to není všechno, moje manželka musí napracovávat i porady, třídní schůzky, a podobně. Ano skutečně. Pokud například odpadne hodina z důvodů třídní schůzky, musí tuto hodinu odučit jindy.
Zajímavé by bylo, kdyby to někdo dal k soudu a chtěl ty dvakrát odpracované hodiny zpětně proplatit.
Měli bychom se bránit... Ale to se snadno řekne, když na námi často visí propuštění nebo krácení úvazků. Na druhé strana to hodně vypovídá o morálce některých ředitelů.
Který blb tohle vymyslel? Dobu, za kterou to vymýšlel, by měl napracovat.
No oni to zdůvodňují tím, že musí přesně splnit hodiny v ŠVP. Takže když hodina z nějakého důvodu (porada, třídní schůzka, výlet) odpadne, musí se odučit třeba ráno nebo někdy a to zadarmo.
Když chceš psa bít, hůl si vždy najdeš. Propouštění pro nadbytečnost je vskutku rychlým řešením jak se zbavit "revolucionáře". Zvláště výživní jsou ředitelé, kteří důsledně vyžadují ukončení pracovní doby v 15.30 hod. a při tom požadují po učitelích, aby se zadarmo účastnili sobotních nebo večerních "častušek" s dětmi pro starostu a jeho ansámbl. Dělání "křoví" starostovi a spol. je nyní velmi populárním vděkem za dosazení na místo ředitele. Tak nějak kultura zadarmo. A morálka některých ředitelů? Morální je tak jeden z deseti a to jsem optimista.
Na školách se běžně přetahují hodiny i po 14 dnech. Kdyby snad někteří ředitelé mohli, tak si učitelé nadpracují i státní svátky a svou vlastní dovolenou.
To Zdeněk Nutz:
Opravdu to bylo zajímavé...ale k soudu nakonec nedošlo - i tak to bylo hoodně ošklivé....
Proplatit lze až 3 roky zpět :)
Ve škole již nepracuji.
Každý učitel by zřejmě potřeboval mít v rodině právníka, aby ho stát nebo ředitel školy nemohl beztrestně okrádat.
jednou jsem měl to potěšení učit na takové "cmrdací škole",kde se neustále s žáky někam cmrndalo,anóbrž pan ředitel na poradě oznámil,že odměny budou podle počtu akcí-cmrndání v době vyučování po městě,přestože jsem se této cmrndací ligy neúčastnil a odpadl jako pretendent na peníze,přesto jsem měl problémy,jelikož se třídou musí dva,většina kolegyň si vzájemně vyhověla,zbyly však ty mimo pavlačové jádro a ty požadovaly, abych se i já zapojil jako doprovod,a pan zástupce si mne povolal a držel ke mně dlouhou řeč,že kdo nezapadne do kolektivu není potřebný,tak jo,exkurzi v lednu na hřbitov jsem odmítl,stejně jako návštěvu azylového domu bezdomovců,ale souhlasil jsem v návštěvou čističky,kde jsme si byli podívat jak se míchají hovna (byl tam smrad ale teplo) a hvězdárny,v únoru za hustého sněžení,pozorovat hvězdnou oblohu,to se mně líbilo jelikož zatímco dítka s kolegyní mrzly v kopuli a koukali akorát na dalekohled a poslouhaly přednášku o hvězdách,já jsem seděl s ředilelem v jeho teplém kanclu a pil čaj s rumem...při tarifu 50 za akci jsem o pololetí obdržel celých 100 kč odměny
Paní CatCatherine, nepotřebujete právníka, ale jen a jen tu osobní statečnost. Vše potřebné pro úspěšné jednání se dá najít na internetu. Vy ale musíte zvládnout šikanu ve škole od ŘŠ a od servilních kolegyň, pomluvy po vaší obci, pokud nebydlíte alespoň v krajském městě :)
"No oni to zdůvodňují tím, že musí přesně splnit hodiny v ŠVP. Takže když hodina z nějakého důvodu (porada, třídní schůzka, výlet) odpadne, musí se odučit třeba ráno nebo někdy a to zadarmo."
To jako že i ty děti mají hodinu navíc? No proč ne. Znám školu, kde každé pondělí mají v nulté hodině tzv. společné setkávání v tělocvičně. Všechny děti a všichni učitelé mají vlastně o jednu hodinu navíc. Učitelé samozřejmě nezaplacenou, a to ještě na každé pondělí musí některý z nich připravit se svou třídou program, s čímž je práce pět prdelí. No prostě nářez.
A morálka ředitelů? Peníze, které se ušetří nezaplacením odsuplovaných hodin, se udělují jako odměny patolízalům a šikovný ředitel s vřelými vztahy ke zřizovateli si je umí jeho prostřednictvím vyplatit i sám sobě.
Pakliže o této praxi představitelé odborů vědí (což dozajista vědí) a nic s tím nedělají (což nedělají), pak se ptám, k čemu vlastně odbory jsou?
ČMKOS je v podstatě béčko ČSSD a nejsou to odbory v pravém slova smyslu (přesuny mezi aktivní politikou, funkcemi na ministerstvech a odborovým bafuňářstvím jsou běžné). Kdysi se používal termín "žluťácké odbory", v případě školských odborů je zcela na místě. Neúspěšný kandidát na předsedu ČMKOS se přesunul za Chládka do vrchně-ředitelské funkce na MŠMT a dočasně i do ředitelské funkce na NÚV (původně to byl zkorumpovaný starosta s opileckou aférou a později náměstek Buzkové a opakovaně ve volbách neúspěšný politik), bývalý náměstek Buzkové Mullner se po účinkování v odborech dostal do týmu poradců Valachové...
Na jednu stranu se mne to jako odboráře dotýká, na druhou stranu je to pravda - pokoušel jsem se několikrát skrz odborové struktury vznést dotaz stran tohoto problému (práce "zadarmo", ona tedy úplně zadarmo není, ale je na úkor jiné práce), neúspěšně.
Nic to ale nemění na tom, že stačilo jakémusi poslanci vznést návrh na vyškrtnutí "přímé vyučovací povinnosti" ze zákona a bylo to. Bohužel není (mně) známo, který "dobrodinec" to byl.
Kdysi bylo učitelství málo placenou prací s relativním dostatkem času na sebevzdělávání a s možnostmi uplatnění jeho výsledků v práci s dětmi při výuce i při zájmové činnosti. To se změnilo po roce 1990 nejprve s tím, že ředitelé dostali odměny a DVPP do své dispozice a možností pro tvořivé učitele začalo ubývat. Už v první polovině 90. let začal úprk dobrých učitelů jinam. Zhoršilo se to v roce 1997 po tzv. úsporných balíčcích Klausovy vlády. Pak přišly předvstupní EU dotace a těšení se na strukturální fondy.
Jsem názoru, že: Na všech úrovních, od škol po MŠMT posílily a vznikly projektově orientované suity mocných, které ostatní zaměstnaly často nesmyslnými projekty. Účinek na školství je devastující. Dnes je v základním školství jen cca 15 % mužů. Pod tíhou projektových nesmyslů zanikly mnohé podmínky pro tvořivou práci a nastal úpadek kvality vzdělávání. Věc došla už tak daleko, že resortní organizace mají v EU projektech vůči příslušným ministerstvům (řídícím orgánům EU projektů) mnohdy postavení tzv. partnera. Týká se to myslím např. FDV (MPO), NÚV a NIDV (MŠMT) a ASZ (Úřad vlády). Například v době, kdy končil ministr Chládek se bouřila ASZ, hrozila stávkou a požadavala tuším podobnou autonomii vzhledem k Úřadu vlády, jakou má FDV vzhledem k MPSV.
Toto vše není jen vina socanů. Socani mají po svém vládnutí létech 1998 - 2006 dost másla na hlavě (zrušení pedagogických center, zrušení osnov a zavedení překompetentněných RVP atd.). Během střídání vlád se myslím zformovala dost neprůstřelná klientelistická síť napříč stranami, se kterou oportunističtí socani dnes nejsou, zdá se, schopni nebo ochotni účinně pohnout (v tomhle bych se rád mýlil). Vidíme to myslím i dnes např. na vzrůstu vlivu nevládních organizací a na kvalitě práce ministerských organizací (NÚV, NIDV). Už podle jmenování nového vedení NÚV myslím uvidíme, jestli nová paní ministryně je anebo není schopná a ochotná něco s tím udělat.
J. Týř
Celé rozčilování je marné. Jsem pro proplácení všech hodin. Musíme si ale uvědomit, že ředitel dostane stejný balík peněz bez ohledu na to, kolik se hodin odsupluje! To znamená, že budeme proplácet všechny hodiny, ale nebude na osobní. Normální ředitel různé akce navíc samozřejmě oceňuje v odměnách.
Dokud se do rozpočtu regionálního školství nepřidá 30 %, vše bude marné. Dokud se učitelé nezvednou a nepostaví se tomuto systému, nic nebudou mít.
Možná by stačilo i přerozdělení financí v kapitole MŠMT. Žádné dotace neziskovkám, žádné dotace nesmyslným "školícím" zařízením. Přesun části peněz z kapitoly VŠ. Podívejte se, jaký je nepoměr mezi regionálním školstvím a VŠ. Podívejte se na ty jejich paláce. Nic proti VŠ, ale dům se má stavět od základů. ZŠ a SŠ jsou důležitější! Takto by se těch 30 % našlo, propočítával jsem to. Jenom chtít.
Není hned nutné všechny hodiny proplácet.
Na jedné škole, kde jsem v devadesátých letech učil to fungovalo následovně:
Pokud učitel vyrazil na školní akci v době mimo řádnou pracovní dobu, započítávaly se mu hodiny navíc na náhradní volno. Každý občas musí k lékaři, na úřad a pod.
Někdy se stane, že dovolené už není dost a není třeba si brát volno na celý den. Stačí jen dvě tři hodiny..
Stejně byly započítávány hodiny i tzv. dozoru, tedy suplované hodiny, neodučené kvalifikovaně.
suplované hodiny, neodučené kvalifikovaně
Pardon, co tím, pane poste.restante, myslíte?
Dnes už by ve škole neměl být žádný nekvalifikovaný učitel.
To jistě, kolego Pytlíku.
Ale já kupříkladu nejsem češtinář. Když mne tedy pošle zástupce do hodiny místo češtinářky, mohu žákům nechat volnou zábavu, vyprávět si s nimi o své oblíbené sci-fi, pustit jim film, nebo mít tu drzost a procvičovat s nimi naposled probranou látku. Hodina je tak jako tak chápána jako "dohled" a nepřímá pedagogická činnost.
Pokud zástupce udělá změnu v rozvrhu a já odučím v rámci suplu svůj předmět ve své třídě, což se v třídnici projeví pokračováním číselné řady mých hodin, měla by tato hodina být řádně zaplacená. A pokud je v daném týdnu nad rámec mé obvyklé vyučovací povinnosti, měla by být zaplacena jako přesčas. - Což je právě to sci-fi. :-)
Osobně se domnívám, že stejně by tomu mělo být i tehdy, když odučím v rámci své kvalifikace hodinu ve třídě, kde běžně neučím. Tedy třeba fyziku, místo kolegy fyzikáře. My k tomu měli tenkrát ještě podmínku, že jsem o této změně rozvrhu musel vědět alespoň den předem. To kvůli tomu, abych si mohl udělat na takovou hodinu přípravu. Čili i když jsem šel učit třeba do paralelky, ale dozvěděl jsem se to až ráno téhož dne, byla z toho "jen" hodina na náhradní volno.
Tedy, tak nějak intuitivně bych řekl, že přímá pedagogická činnost je ta, která probíhá podle stanoveného rozvrhu. Pokud ji vykonává pedagogicky způsobilý zaměstnanec, pak není co řešit. Jinak by to ovšem znamenalo, že mi byl neoprávněně vyplácen plat za všechny hodiny tělocviku, které jsem kdy přímo pedagogicky odčinil.
přímá pedagogická činnost je ta, která probíhá podle stanoveného rozvrhu
Jistě. O tom snad není sporu. Případná (ne)kvalifikovanost vyučujícího v tom nehraje roli. Když učíte nějaký předmět nekvalifikovaně, je to problém ředitele a nikoliv Vás, jako učitele. On se musí zodpovídat inspekci atd.
Já jen popisoval model, který někde nějak v nějakém čase fungoval. Dnes už je na oné škole situace jiná. Týkalo se to jen hodin suplovaných. Navíc to takhle může fungovat jen na větších školách, kde je dostatek učitelů k případnému suplování.
Principiálně by to mělo fungovat tak, že pokud mi zaměstnavatel nařídí nějakou činnost nad rámec stanoveného úvazku, ke kterému se z podstaty váže také nepřímá ped. činnost, pak by tuto činnost navíc měl zaplatit. A to jako přesčas.
Místo nekvalifikovanosti zde ale po celou dobu mluvíte o neaprobovanosti. Jenže pojem aprobovanost zákon o pedagogických pracovnících nezná, což ale ministerským úředníkům nestálo v cestě, když splácávali metodický výklad, ve kterém ho směle využívají. Metodický výklad je však protiprávní už jen tím, že úplně vyřazuje ze hry překážky na straně zaměstnavatele a jde tak proti zákoníku práce, který je vyšší normou a je zákonu o pedagogických pracovnících nadřazen.
1. Souhlas s kolegyní Adamovou. Při předposlední inspekci mi inspektorka (vcelku rozumná žena) řekla, že "na aprobovanost si dnes nikdo nehraje, v zákoně nic takového není". Tedy jdu-li suplovat do jakékoli třídy jakýkoli předmět, tak jako kvalifikovaný učitel učím.
2. S proplácením se přidělalo jen více a více administrativy. Kdysi stačilo mít suplovací arch, dnes potřebuju výkaz o týdenním fondu hodin. Přiznávám, že výkaz jsem si vytvořil sám, ale bez něj bych nebyl schopen spočítat, která nadúvazková hodina má být proplacená a která ne. Zkuste si to dělat z hlavy, když máte polovinu sboru s nějakými nadúvazky, které se většinou skládají z 1-2 hodin povinných předmětů, 1-2 hodin nepovinných předmětů, a do toho máte klasické suplování. A jen tam mimochodem, letos nám na proplácení nadúvazků (+ spoustu dalších věcí) přišla kontrola z kraje. Byli u nás celkem dva týdny, hrabali se v tom dost zevrubně. Naštěstí jsme to měli v pořádku.
3. Potvrzuju zkušenost poste.restante s hodinami, které se daly vybrat jako náhradní volno. Připadalo mi to jako mnohem rozumnější, než dnešní stav. Škola na tom tratná nebyla a učitel měl pocit, že není jen kolečko ve stroji.
O nesmyslu s kvalifikací | aprobovaností samozřejmě vím. Používám dnes termín kvalifikace ve dřívějším významu aprobace a jsem si vědom, že to vlastně takhle nejde.
Jenže když použiju výraz aprobovanost, hned mne určitě někdo upozorní, že nic takového není. (tím nemyslím Vás, kolegyně Adamová. Vaše poznámka byla naprosto věcná.)
Řešení s hodinami na náhradní volno mi přišlo vždycky jako smysluplné. Jenže v současném stavu školské legislativy a právního marasmu je obtížné tohle téma otevřít. On by také někdo mohl přijít s nápadem, že když mi ředitel doplní úvazek třeba občanskou naukou, kterou budu mít neaprobovaně ve třídě, kde jsem třídním, bude se taková hodina platit jen poloviční sazbou.
Prostě, když jsem učitel a jdu do třídy, tak učím. Kvalifikovaně.
Až budu dozorce, budu dozírat.
Zejména na malých školách nelze hodiny výuky pokrýt tak, aby všichni učili jenom "své" předměty. Dobrý ředitel má ale usilovat o to, aby pedagog učil především to, co vystudoval, případně k čemu má pedagog oborově blízko. Nebo aby učil předmět - učivo, k kterému má osobní předpoklady, k čemu má vztah.
Nabízí se ale otázka, proč by studenti měli studovat "obtížnější obory", jestliže je pak někdo stejně pošle učit převážně něco docela jiného.
tyto problémy neexistují na soukromé škole,kde jest každý placen od hodiny a mimo své hodiny se ve škole nevyskytuje,pouze jednu hodinu na pololetní poradě,tam je účast povinná a zdarma,takže učitelé mimo školu cmrndají výjimečně,počty jsou jednoduché,např. za odučenou hodinu aprobovanou 250kč,neaprobovanou 230,mimovyučovací 200,takže učitel s aprobací mat-vv,dostal za hodinu mat 250,za h fyziky 230,češtinář,který chodil s žáky čtvrtletně večer do divadla dostal taxu 200 kč, 200,během vyučování se nikam necmrndalo a neprovozovaly se různé pochybné multikulti akce typu "jak černoušci pěstují kávu",pokud byl někdo nemocen,jeho hodiny dostal kolega stejné aprobace nebo v hodinách matematiky učil češtinář češtinu,v případě nemocnosti delší povolán aprobovaný externista,systém velmi jednoduchý a přehledný,každý si mohl jasně spočítat kolik dostane,žádné rodičovské schůzky,kontakt s rodiči vyřizuje pouze zástupce-výchovný poradce
P.S. "okna" jsou samozřejmě zadara,ale rozvrh se dělá inteligentně, takže každý má max. 3 "okna" týdně,pokdu zůstanete po vyučování a něco si chystáte na další den je to taky zadara
Jo, jo. To cmrdání. Loni jsem některé skupiny neviděl měsíc souvisle. To se to pak zkompetentňuje.
aknelka/jistě ,čím menší škola tím menší aprobované vykrytí,dneska je na školách místo 600 žáků 200 a jsou školy ještě menší,kde na 2. stupni ke 5-7 kantorů,takže tam je to jednoduché: 2x mat. + něco,2x češ. + něco,1x angl.1x tv a to je ta optimální varianta,kdy češtinářka učí přírodopis,pak je ta varianta bez češtinářem,jsme přece češi a česky všichni umíme,takže češtinu učí tělocvikářka,klu ze sousedství učil půl roku fyziku a utekl,ani jsem se mu nedivil,měl k tomu ještě hudebku (nemá sluch a na nic nehraje,odešel na druhou školu .kde místo hudebky nafasoval vaření,tak se naučil palačinky a půl roku dělal palačinky
Učitel je člověk, který se živí tím, že připravuje děti pro praktichý život v dospělosti, který on sám nikdy nikdy nepoznal, protože nikdy neopustil školu. Proto si nezaslouží lepší plat a proto mu musí (chce) tolik lidí zvenčí radit. Učitelé prokazují svou ne svéprávnost tím, že to vše strpějí.
Ovce jsou zpravidla zaháněny do ohrady k pravidelnému stříhání. Bečí u toho a to je tak zpravidla vše, nač se zmohou. Srst jim houstne. Opakuje se to, dokud nedojdou k porážce naordinované jejich ovčáky.
Jsou čeští učitelé svéprávnými občany České republiky a profesionály ve svém oboru? Ano? Proč tedy nejdou dětem příkladem alespoň v tom, že si uhájí svá základní práva podle Zákoníku práce (proplacení nařízené práce přesčas)?
J. Týř
PS: V tzv. tržní společnosti mnozí jednají podle pravidla "Trhni, kde co můžeš." Kdo si něco nechá vytrhnout, a nepostará se o vrácení, ten to prostě nemá.
Post a Comment