„Plánované nastavení inkluze vidím z několika důvodů jako velmi problematické. Podle mého názoru povede především ke zhoršení studijních podmínek pro zdravé žáky, jelikož bude nutné celou výuku částečně přizpůsobit právě mentálně postiženým žákům,“ uvedl hejtman Martin Netolický. „Dalším úskalím jsou také nepřipravené podmínky, jelikož nemáme dostatečné množství proškolených pracovníků, kteří by se studentům věnovali, což souvisí také s nedostatečným finančním zajištěním plánu,“ sdělil Netolický.
Ten přidal také několik měsíců starou osobní zkušenost. „Nedávno jsem byl v Norsku svědkem útoku autistického žáka na jednoho z pedagogů. Na toto téma jsem také hovořil s ředitelem školy, seznámil ho s českým plánem a byl jsem upozorněn na negativní vlivy, se kterými se v Norsku střetávají každý den,“ uvedl hejtman Martin Netolický. V Pardubickém kraji se v současné době nachází celkem 18 speciálních škol, které lze dělit do dvou kategorií, na školy pro těžší mentální postižení a na školy určené pro žáky s lehkou mentální poruchou, kteří jsou často na hraně zařaditelnosti do běžné základní školy. „Obdobný plán byl připraven již v roce 2011, přičemž na základě petice, kterou tehdy podepsalo přes 75 tisíc lidí, byl návrh stažen,“ uvedla zastupitelka Jana Smetanová, která návrh usnesení předložila.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v návaznosti na schválenou novelu školského zákona plánuje inkluzivní vzdělávání, jehož cílem má být nastolení rovného přístupu ke vzdělávání všech žáků a zajištění vzdělávání přednostně v hlavním proudu. V praxi by měla být inkluze aplikovaná již ve školním roce 2016/2017.
Ke stažení:
Usnesení ZPk 571kB RTF)Důvodová zpráva z usnesení
Dne 1. 9. 2016 nabývá účinnosti část novely školského zákona, která se týká formy vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Dle této novely budou žáci s lehkým mentálním postižením vzděláváni podle vzdělávacího programu pro základní školy. Doposud se tito žáci vzdělávali podle Přílohy ke vzdělávacímu programu pro žáky s lehkým mentálním postižením, která však bude dle záměru MŠMT zrušena. Nový systém upřednostňuje vzdělávání všech žáků v běžných základních školách (tzv. společné vzdělávání) s využitím podpůrných opatření. Tato podpůrná opatření vyvolají zvýšené finanční nároky na zabezpečení materiálních a personálních podmínek (stavebně a technicky upravené prostory, náklady na asistenta pedagoga, tlumočníky a speciální pedagogy, speciální učební pomůcky apod.). V současné době nejsou na tento způsob vzdělávání školy dostatečně připraveny, a to zejména z hlediska financování.Zdroj: Pardubickykraj.cz
7 comments:
Asi mají v Pardubickém kraji docela rozumného radního pro školství. Radní pro školství v našem kraji tvrdil ředitelům, že to stejně nebude, protože do té doby Valachová odstoupí. Jenže vzhledem k tomu, že je členem ČSSD, mohl by vědět, že to není koncept Valachové a dokonce ani Chládka, ne kterého se to teď Valachová snaží hodit, ale že se jedná o koncept ČSSD a celé vlády, do kterého se nechala předposraně dotlačit komisí EU, aby bylo schváleno čerpání dotací z OP VVV. Teď se nahoře snaží to celé sesmolit tak, aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Jenže to celé začíná být o tom, že když se do nějakého zajetého a vcelku dobře fungujícího systému začne rýpat, sesype se jako domeček z karet. Vlk se nenažere (aneb peudoinkluze nebude fungovat) a koza zdechne (nebude fungovat ani to, co doposud dobře sloužilo).
Tak to už máme třetí kraj, který má s inkluzí problémy.Doufám, že se přidají i zbývající a začnou tvrdě tlačit.
Středeční setkání s paní ministrou v Kyjově ve mne zanechalo rozporuplné dojmy. Paní ministra je vstřícná, ale je přesvědčena, že společné vzdělávání bude přínosem a snaží se to všem vysvětlit, jak to bude. Přestože je to dáma, která rozumu pobrala až mnoho, nechápe všechny souvislosti s připravovanými změnami, které jí našeptávají zaříkavači hadů = zelená Laura&company.
Odbočka - jakou moc a sílu mají neziskovky, když i ministra musí dělat kompromisy kvůli pseudoargumentům, které si určitá skupina svazáků vymyslí?
Pan náměstek hejtmana JMK pan Šlapal byl vcelku hodně v obraze a projevil se jako člověk. Ptal se, co nám to přinese, ptal se kde na to vemem peníze, ptal se jak se děti s LMR uplatní v "běžných školách"... A paní ministra moc protiargumentů neměla. Okecat ona ale umí skoro všechno a řekl bych, že kdyby vymámila z jalové krávy tele, tak je ženská s velkým Ž a na svém místě!!!!
Kdo chce, tak se může podívat na ftoky na fejsbůku naší školy. Jsou tam i dva rozhovory, které ministra dala pro ČT.
Mateřská škola a Základní škola Kyjov, Za Humny, příspěvková organizace
Řekl bych, že tyhle zprávy nejsou tím nejhorším předvánočním poselstvím. Stále doufám a věřím, že paní ministryně je ženská s velkým Ž i když nevymámí z jalové krávy tele. Postačilo by, myslím, kdyby procitla ze svého omámení způsobeného různými "zaříkávači hadů", zrušila ty nejhorší nesmysly a ve vládě, která má pro školství zatím taky zatím "hada v kapse", vymohla důstojnější platy pro učitele.
J. Týř
http://www.ceskaskola.cz/2015/12/prectete-si-drobne-navic-skolstvi.html?showComment=1450637591983#comment-6110215269195472341
Eva Adamová
Máte plnou pravdu. Jedná se o politické rozhodnutí ČSSD. Oni se ti socialisti totiž "nezbláznili" jen v ČR, ale skoro v celé Evropě, viz. migrace.
Neoliberalismus je myslím jakýsi pseudoosvícenecký pokus zavést (posvětit) novodobou diktaturu kapitálu nad novodobou demokracií, jejímiž historickými základy jsou vznik parlamentarismu v Británii, Velká francouzská revoluce a socialistické a sociálně demokratické hnutí vzniklé v 19. století. Neoliberalismus používá jako svůj nástroj multikulturalismus a v jeho rámci se hovoří se o vzniku tzv. postmoderní společnosti vedoucí k toleranci jinakosti v poměrně chaoticky se vyvíjejícím světě. Neoliberalismus a multikulturalismus vedou i k postupnému oslabování funkce rodiny a státu.
Sociální demokracie (socdem, socani) a socialismus není totéž. Socdem se snaží o sociální spravedlnost reformní nerevoluční cestou, což mnozí socialisti (zejména komunisti) považují za oportunismus. Socialismus se v 20. století zdiskreditoval komunistickou totalitou a tato diskreditace zasáhla i dnešní socdem, která je i proto vůči neoliberalismu a multikulturalismu tolerantnější, než by myslím měla být. Proč o tom mluvím? Nejen v socdem se už mnoho let uznává to, že multikulturalismus selhal. Podvolování se jeho dogmatům je podle mého názoru projev pragmatického oportunismu socdem vůči neoliberálnímu tlaku, který multikulturalismus stále sociálně inženýrsky prosazuje.
Nejen v ČSSD sílí hlas odpůrců neoliberalismu, multikulturalismu a sociálního inženýrství, ale pragmatické důvody neumožňují zatím rozhodnější postup (nejen v socdem). "Socani se asi zbláznili (někteří; a nejen socani:)." V tom vlastně souhlasím s paní Adamovou. :))
Myslím, že tyto s inkluzí související problémy chápe i pan premiér a paní ministryně školství. Pro závažná rozhodnutí myslím MŠMT i vláda potřebují mít závažné argumenty od těch, kterých se inkluze dotýká. Tohle je myslím na dobré cestě.
J. Týř
https://cs.wikipedia.org/wiki/Parlamentarismus
http://www.dejepis.com/ucebnice/velka-francouzska-revoluce/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Soci%C3%A1ln%C3%AD_demokracie
https://cs.wikipedia.org/wiki/Liberalismushttps://cs.wikipedia.org/wiki/Liberalismus
http://blisty.cz/art/39233.html
https://cs.wikipedia.org/wiki/Multikulturalismus
https://www.mediaoislamu.cz/tema/evropsti-statnici-oznamili-konec-multikulturalismu/
http://zahranicni.ihned.cz/evropa-slovensko/c1-47229300-merkelova-integrace-cizincu-selhala
Post a Comment