Země, které umožňují občanům, aby se ve společnosti uplatnili, jsou ekonomicky prosperují víc. Proč se nedokáží politici v České republice dohodnout na nadstranické inkluzivní školské politice, umožňující lidem vertikální sociální mobilitu tak, jak do úspěšně dělají skandinávské země? O tom hovoří v tomto Rozhovoru Britských listů Jan Čulík s Bohumilem Kartousem, který nedávno objel skandinávské země a byl ohromen tím, jak tam funguje školství a jak v ČR taková strategie neexistuje a nefunguje.
Rozhovor se vysílá na Regionální televizi, která je k dispozici na kabelu a na internetu, od pátku 18. prosince 2015.
Rozhovor Britských listů: Neschopnost Česka vytvořit inkluzivní školství ohrožuje zemi ekonomicky
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
28 komentářů:
Chybný titulek. Nezvládnutá inkluze ohrozí česko ekonomicky.
Opět zavádíme chozrasčot?
Ve Finsku dali na školství rozpočtové peníze a dohlédli na to, aby školská reforma byla dobře motivovaná, koncipovaná, financovaná a organizovaná. V Česku se nic takového myslím dodnes dodnes neděje:
Diletantsky koncipovaná a organizovaná kurikulární reforma selhala. České školství je rozpočtově podfinancované a EU dotace jsou využívány k dalším nesmyslům. Mizerné poměry v českém školství jsou snad způsobeny nedostatečnou péčí o menšiny a nepodvolením se dalším nesmyslům arogantně podsouvaným českým školám a učitelům ideology typu pana Kartouse, Feřteka, Eduinu atd.? Proč dává MŠMT dotace takovýmto nevládním organizacím a jedná s nimi jako s partnery?
Kdo spravuje a řídí české školství MŠMT nebo aktivistické nevládní organizace? Je opravdu MŠMT ministerstvem školství České republiky?
J. Týř
http://www.ceskaskola.cz/2015/12/dotacni-program-na-podporu-cinnosti.html
http://www.ceskaskola.cz/2015/11/sledujte-1-rocnik-odborne-konference.html#comment-7204302177684119268
http://www.ceskaskola.cz/2015/12/jiri-tyr-podfinancovana-jednotna-skola.html#comment-6712530391779954951
Toť!
Škoda ,že zde nemohu použít nějaký šrapnel!
"Země, které umožňují občanům, aby se ve společnosti uplatnili, jsou ekonomicky prosperují víc."
Ta implikace platí bohužel naopak. Ekonomicky prosperující země mají více peněz na to, aby byly schopné postiženým lidem, ať už fyzicky nebo mentálně, zajistit jakés takés uplatnění ve společnosti. Česko však nikdy nebude mít tolik peněz jako třeba Norsko díky ropě.
Představu, že lidé s postižením zachrání naši ekonomiku, může mít jenom blázen.
Začínám věřit tomu, že záchrana ekonomiky leží doopravdy právě a jen na odborných konzultantech, mluvčích a odbornících na vzdělání. Tedy všech, kteří do toho skutečně dělají.
A to tak, že by se z toho jeden podělal.
http://www.ceskenoviny.cz/domov/zpravy/odbornice-rozhodovat-o-integraci-zaku-asi-budou-poradny-ne-rodice/1294274
Doufám, že budou žaloby na porušení rodičovských práv podle nového zákoníku.
"Představu, že lidé s postižením zachrání naši ekonomiku, může mít jenom blázen."
Dyť jo, oni taky jsou blázni, akorát je to moc jemné označení.
Učitelé čekají, že to za ně výbojují rodiče? Neměli by být i oni aktivnější?
J. Týř
Kartous zase řekl A (ve skandinávských zemích je 99,7 % dětí v běžných školách), ale neřekl B:
Tak to B tady zase připomenu:
Finsko; škola se 600 žáky; 90 pedagogickými pracovníky!!!, z nichž je 8 speciálních pedagogů!!!;
Pět těchto speciálních pedagogů pracuje s dětmi ve speciálních třídách, které mají 8 - 12 dětí!!! Takže vlastně praktická škola přičleněná k běžné škole. Zbylí tři speciální pedagogové s 12 asistenty vypomáhají tam, kde je to zrovna nejvíc potřeba. Např. odvedou žáka s poruchou chování mimo třídu a učí ho samostatně. Takže nějaká představa, že všichni se všema a všichni pořád společně, je naprosto mylná. A materiální a metodická podpora? Mj. učebnice ve více variantách obtížnosti a výborné počítačové výukové programy.
Ale takovouto inkluzi po finsku by si nechal každý český učitel líbit, to by Kartousovi odpírači inkluze rychle vymizeli. Já se tedy k inkluzi po finsku hlásím, leč tu naši po česku skutečně odmítám.
Pane Tyrijir,
učitelé nemají páky.Rodiče ano. Je to žalovatelné podle nového občanského zákoníku. Učitelé nemají nic.A nebojte se , i oni bojují,třebaže jen někteří.
Myslím, že jeden bývalý ministerský předseda by to s těmi "pákami" řekl trochu jinak (nemluvil by o pákách:))). J. Týř
Opět NIC konkrétního pan Kartous o fungování inkluze neřekl. Ale na to již uzpozornila paní Adamová. Kartous a Čulík jsou JEN ideologové.
naprostá neschopnost řešit unkluzi jako celek,zatím se stále plká o tom,jak spolu budou nažívat v jedné třídě žáci inkluzivní a super nadaní (jiné dnes v česku nemáme), ale o inkluzivních učitelích ani slovo,nebo ten kdo nafasuje francouzskou hůl či jubilejní desátý paták od svého obvoďáka (internisty,neurologa,psychiatra) již nemá v našem školství místo?chystám se napsat otevřený dopis naší paní ministryni,jste zde někdo inkluzivní,nebo jste všichni mladí,zdraví a stále ještě životem vysmátí?
Zajímá mě jedna věc. Kdo financuje obecně prospěšnou společnost (neziskovku)? V našem případě členy správní a dozorčí rady a celý ten ansámbl okolo. Že by to snad šlo i z našich daní?
takže odkud jdou penízky:1.město 2.kraj 3. ministerstvo 4.eu 5.soukromý sponzor
a nyní jak to funguje: těžko jako náčelník oné neziskovky to budete sám obíhat a všude udržovat kontakty,od toho tu máme lobistické firmy,které vystupují jako agentury nejrůznějšího druhu,nejčastěji pr,oni zajistí potřebnou sumu,odkloní zdroji,sobě a zbytek dají vám,samozřejně i zde nedělá všechno jedna agentura ale jest celý řetězec agentur,je to všechno propracovaný systém a pracuje v něm mnoho odborníků-původním povoláním učitelů...
laimes28
Jen jsem tak mrkl v obchodním rejstříku na EDUin. A nyní následuje další otázka. Jak jsou propojeni funkcionáři MŠMT s onou obecně prospěšnou společností? Tak mně to nějak připadá, že ČSSD neřídí MŠMT, ale někdo úplně jiný.
Spíše mi to připadá, že jde o lidi, kteří svého času byli na MŠMT nebo jím řízených organizacích, byli odejiti a teď radí ("řídí") zvenčí - zodpovědnost žádná.
Myslím, že:
- V ČSSD jsou dva názorové proudy. V současnosti převažuje ten, který má blíže k multikulti idejím aktivistických inovátorů školství. Paní ministryně, doufám, zaujme vyváženější postoj k náročným, nezaplaceným a divně realizovaným koncepcím než dosud.
- Spektrum nevládních neziskovek je široké: V některých převažují profesionálové odešlí nebo odejití z pozic ve veřejném školství. V některých převažují lidé odjinud. Pozor prosím na pojem neziskovka. Od podnikatelského subjektu se liší tím, že dosažený zisk tzv. reinvestuje do předmětu své činnosti. Neziskovky se umějí velmi dobře pohybovat v konkurenčním prostředí, což školám spoléhajícím na rozpočet mnohdy dost chybí. Osobního prospěchu se v neziskovkách dosahuje dovolenou velikostí platů a mnohdy i dalšími nedovolenými avšak často zřejmě do určité míry tolerovanými způsoby (bývalý ministr Chládek tuším při svém odchodu mluvil o tom, že cca 80 % dotací na inkluzi je investováno dost neúčelně:).
- Někteří pracovníci MŠMT a jím řízených organizací byli a zřejmě dosud jsou s nevládními organizacemi více nebo méně nepříliš přijatelně propojeni.
- Práce v režimu dotovaného projektu je mnohem náročnější než zaměstnání v rozpočtovém režimu. To ty větší platy v projektově orientovaných neziskovkách odůvodňuje. Projektují-li se však učitelům pracnější koncepce, měli by i učitelé dostat přidáno na penězích i lepších organizačních podmínkách. Na to se bohužel v Česku dosud zapomíná (kašle).
J. Týř
fanda: jsou propojeni přes různé agentury,konzultanty,externí poradce při ministerstvem,takže např. při mšmt se nalézal externí poradce a ministerstvo dotovalo sportovní svaz (velmi výnosný a to dokonce ve valutě) jehož byl dotyčný prezidentem,nebo čerstvý příklae
d,minulý ministr chládek dnes působí ve fotbale,a český fotbal není zrovna nejchudší neziskovka
tyrjir: v čssd převládá pouze jeden proud "trhni co můžeš,dokud to jde" jako to dělali kluci z ods po kterých jsme to převzali,Babiš se příště již s nikým dělit nebude,síla neziskovek spočívá v podstatě dotačního systému eu, "eu fondy nesmí investovat do výrobních prostředků,takže za peníze eu nelze stavět fabriky ale cyklostezky a rozhledny a provozovat neziskovou činnost ,ty peníze z eu se musí rozpustit a my mistři v ruzpouštění,odkloningu a tunelingu to umíme nejlíp v evropě,takže máme neziskovky,které svým rozpočtem předčí i velké firmy a dokáží rozpustit neuvěřitlné sumy,ta naše nejznámější má cca 1000 zaměstnanců a disponuje rozpočtem přes půl miliardy
Fanda Moudry má vcelku správnou intuici- pokud jde o vliv na řízení MŠMT.
Pokud jde o inkluzi ve Finsku - není příliš rozšířená statistika , zda a jak početné jsou tam vyloučené
lokality. Kolik je občanů romského etnika a jiných menšin s obtížnou přizpůsobivostí . Vzhledem ke klimatickým podmínkám zastoupení teplomilných obyvatel bude asi jiné .
Mj. - je velmi smutné, že naši tradičně velmi kvalitní a uznávanou speciální pedagogiku odsoudí k zániku tlak neziskovek . Křik lidí
zpravidla bez praxe a často s úplně jinou profesní orientací .
Rodiče všech žáků zatím opravdu netuší , jaké změny se budou od září ve školách odehrávat - a bohužel - často o tom nemají zdání ani ředitelé a učitelé.
Inu , množiny děti taky přežily.....
SIU (sdružení inkluzivních učitelů)požaduje po mšmt:
1. definitivu pro učitele 50+ a to až do řádného starobního důchodu
2. přítomnost diplomované zdravotní sestry na škole po dobu vyučování,jakož i
zdravotní koutek k měření tlaku.aplikaci inzulínu a k dalším úkonům
3.úpravy technického charakteru: u budov vyšších něž dvě patra výtah pro inkluzivní
učitele i žáky,vyvýšená prkénka na wc,opatření chodeb a schodišť protiskluzovými
nátěry,
Jaký vztah má pan Kartous k Česku?
Neschopnost či neochota pana Kartouse pochopit a respektovat, jaká role mu vzhledem k českému školství, české veřejnosti a českému státu věcně (formálně i neformálně, odborně a morálně) přísluší je myslím docela ohromující.
Nevím, kde přesně získal svou multikulti propagandisticko instruktorskou kvalifikaci, ale úroveň a logika jeho argumentace mi připomíná úroveň a logiku instruktorů, kteří se české školství pokoušeli zvenčí reformovat před cca 60 léty:
Neschopnost Česka vytvořit inkluzívní školství ohrožuje zemi ekonomicky
Co tím asi chce tento českou společností a českým školstvím pohrdající autor říci? Co si to vlastně vůči nám všem, vůči českému státu, vůči MŠMT a vládě ČR pan Kartous dovoluje?
Ústrnuli snad školitelé pana Kartouse v 50. létech minulého století?
J. Týř
Viz například
http://www.ceskaskola.cz/2015/11/zdenek-sotolar-sprosty-utok-proti.html
http://www.ceskaskola.cz/2015/10/bohumil-kartous-ceska-spolecnost-je-ne.html
http://www.ceskaskola.cz/2015/03/milos-rathousky-imago-pana-kartouse.html
21. prosince 2015 4:06 -J. Týř
Mám obavy, že některé typy z jisté minority dozajista dělat nebudou. A u migrace je to ještě markantnější. Průmyslové lobby plánuje přijetí 20 000,- nových pracovníků z řad migrantů. Má to ale podtext. Kolik Kč jim zaměstnavatelé chtějí vyplácet? Polovinu toho co českému zaměstnanci? Říká se tomu snižování nákladů. Mají to hoši pěkně naplánováno.
Okomentovat