Videa, aplikace, ukázkové hodiny, on-line výuka. Vzdělávací zdroje veřejně přístupné prostřednictvím internetu budou pomáhat při inkluzi – vytváření společné školy. Umožní efektivní vzdělávání učitelů i přizpůsobení výuky dětem s různou úrovní nadání. Aliance pro otevřené vzdělávání upozorňuje na účinný nástroj, který umožňuje vyrovnávat rozdíly mezi dětmi a zvyšovat efektivitu vyučování.
Pro podporu individualizovaného a inkluzivního vzdělávání už dnes existují veřejně dostupné informační zdroje, které mohou učitelům pomáhat v jejich práci. Odborná veřejnost využívá pro tyto otevřené vzdělávací zdroje termín OER (open educational resources).
Příklad vzdělávací lekce pro učitele a pro domácí či komunitní vzdělávání: Videa k výuce matematiky podle prof. Hejného
Učitelé, kteří nejsou např. podporováni vedením školy v získání zkušeností s matematikou podle metody prof. Hejného, se mohou sami vzdělávat prostřednictvím kanálu YouTube. Přes tento kanál se ovšem vzdělávají i rodiče, kteří učí děti v rámci domácího vzdělávání.Příklad elektronické aplikace, která pomáhá se čtením: Tablexia.cz
Mobilní aplikace Tablexia pomáhá zlepšit čtení pro děti s dyslexií. Součástí aplikace je šest her s detektivní tématikou s atmosférou 30. let a kde každá hra rozvíjí některou z kognitivních dovedností (např. pracovní paměť, sluchové vnímání, prostorovou orientaci atd.).Příklad webové aplikace umožňující individualizaci výuky: Matika mailem
Středoškolský učitel Jiří Vančura připravuje studenty na státní maturitní zkoušky z matematiky. Studenti řeší týdně dvě úlohy a pří řešení dostávají nápovědy apod. Výsledky i s podrobným výkladem pak dostávají do 24 hodin.Tamara Kováčová, koordinátor aktivit Aliance pro otevřené vzdělávání, řekla: „Po celém světě vidí politici a odborníci z oblasti vzdělávání velkou šanci, že právě veřejně dostupné vzdělávací zdroje na internetu mohou pomáhat při budování společné školy. Máme výhodu, že mnoho aplikací a webů, které mohou našim učitelům pomáhat, už existuje. Jedním z úkolů naší Aliance je na ně upozorňovat.“
10 komentářů:
"Videa, aplikace, ukázkové hodiny, on-line výuka. Vzdělávací zdroje veřejně přístupné prostřednictvím internetu budou pomáhat při inkluzi – vytváření společné školy. Umožní efektivní vzdělávání učitelů i přizpůsobení výuky dětem s různou úrovní nadání."
Už jsem to na České škole jednou psala: k inkluzi potřebujeme především učebnice a pracovní sešity uzpůsobené dyslektikům a dyskalkulikům, a chceme-li smysluplně vzdělávat v běžných školách i LMP a nadané žáky, tak také učebnice přizpůsobené úrovni těchto žáků, tak jako ve Finsku - stejná učebnice ve více variantách. Jistěže bude každý učitel vyhledávat doplňující materiály na internetu, případně tvořit vlastní, ale zdůrazňuji, že by se mělo jednat o DOPLŇUJÍCÍ materiály a ne o nutný základ, se kterým každý žák pracuje. Není nic horšího než žák s učebnicemi, v nichž je učivo, které nezvládá, a žák, který je zavalen jednotlivými pracovními listy, které se mu povalují bůhvíkde.
a co vzdělávací stroje a přístroje ,jako např. " vědomostní trychtýř "
To je tiskova zprava ministerstva? Mne to prijde jak u blbych. Pardon...
Treba vubec nechapu proc se u zpravy o inkluzi propaguji videa doporucena pro domaci a komunitni vzdelavani?
Co kdyby misto psani techto jasankovskych nesmyslu si nekdo na MSMT sednul k CS, prosel 30 prispevku pod vcerejsim clankem o zpravodaji (mezi nimiz je nejmin deset opravdu vecnych pripominek) a na ty zareagoval...
Prosím - inkluze jako "matika mailem", což jsou opakovací příklady pro maturanty??? Tady někdo neví, o čem píše! Navíc tohle je přesně nevhodný typ výuky, ale vhodný typ procvičování.
Předpokládám, že jde o zprávu Aliance pro otevřené vzdělávání, která vlastně vůbec nic neříká.
"Při inkluzi mohou pomoci otevřené vzdělávací zdroje"
Tak si to představme v praxi...
První nebo druhý ročník ZŠ, 22 dětí, z toho 2x IQ 55, 2x "děti nepřizpůsobivých rodičů", 2x ADHD a jeden či dva asistenti na hlídání...
Řešení?
Využijeme otevřené vzdělávací zdroje...
Jak snadné...
Nám starším ten vskutku jasánkovský článek připomíná léta, kdy jsme se měli možnost učit od sovětských soudruhů ve statích typu Lenin o pěstování skotu, Lenin o dopravě, Lenin o školství. Teď jsou zase dobré všechny věci pro inkluzi - videa pro inkluzi, letáčky pro inkluzi, semináře pro inkluzi, učebnice pro inkluzi. Skoro nechápu, jak jsme doteď bez toho mohli žít...
No však ona ta Inkluze je takovej Leninismus. Proto to tak všechno sedí jako zadnice na nočníku.
Něco pro zasmání (nejlepší je asistenta s nudlema a pujčení bundy ve křoví........
Ale je otázkou jestli se brzy nebudeme smát všichni.
Ale kdyby v této třídě měli ty moderní videa........
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Naše inkluzivní škola
Ahoj. Jmenuju se Honza. Sem žákem 5. třídy. Chtěl bych vásseznámit s našý
školou a taky vám vyprávjet, co sme se dnes učili.
Naše škola je velmy moderní a pokroková, protože je inkluzivní.Inkluze je,
když se všichni učí spolu v normální škole. Romové, bílý, cizinci apostižené
děti, všychni spolu v jedné třídě. Neni tu žádná disgryminace.
V naši třídě je nás celkem 12 žáků a kromě učitele tu s námi souještě 3 paní
asitentky a jedna pani psicholožka. Ted vám všechny moje
spolužákipředstavim.
V první lavici u okna sou dvě holki - Lucka a Rebeka.
Ve druhé lavici sedí Milan Tancoš a Jozef Žigo. Jsou to Romové.Nebaví je moc
sedět v lavici, tak většinou běhaj po třídě, nebo si s paníasistentkou
hrajou vzadu a zpývaj romské písně.
Dříve pořád s dalšími Romy čekali před školou a od ostatních siněco
půjčovali, hlavně mobili a peníze. Mě jednou odtáhly do křoví a půjčili
simoje peníze a bundu. Ale o tom nám paní ředitelka zakázala mluvit a dnes
užnesmíme do školi nosit nic drahého.
Jejich rodiče to prí maji těžké kvůli disgriminaci a rasizmu.Naše škola pro
romské žáky každý rok koupí nové mobili a tablety a taky jim dávákapesné.
Jinak sou všichni hrozně nadaný a chytrý, hlavně na hudební a
výtvarnouvýchovu. Mají samé dobré známki.
Ve třetí lavici sedí Štefan. Je mentálně postižený. Vedle nějsedí jeho
specijální asistentka Renata, která mu se všým pomáhá a utírá mu nudlea
sliny. Mluvit nedokáže, jen vydává různé zvuky, ale všichni víme, že je
úžasněchytrý. Dostává totiš samé jedničky. Učitelky říkají, že je pro naši
tříduvelkým obohacením.
V první lavici u dveří sou Monika a David. Ve druhé lavici udveří sedím já a
vedle mě Mustafa. Jeho rodiče přišly z Afgánystánu.
Ve třetí lavici je Alžběta. Je postižená s daunovým syndromem,ale je hrozně
chytrá. Má nejlepší známky z celé naší třídy. Vedle ní sedí jejíasistentka
Martina.
Ve čtvrté lavici sedí Lukáš a vedle něj Manu. Manu je tu nový.Přišel k nám
před 2 měsíci a jeho rodiče sou z Afriki. Pamatuju si na jeho prvníden u
nás. S naší třídní sme uspořádali uvítací párty. Všichni sme se s nímmuseli
obejmout a poděkovat mu, že se přistěhoval do naší země, protože našezemě i
naše škola patří všem.
V poslední lavici sedí naše třídní psicholožka. Pomáhá nám a řešírůzné
problémi. Minulý týden Lucka z první lavice nechtěla dát napít
MilanuTancošovi, tak jí paní psicholožka musela vyšetřovat pro podezření
zpodvjedomého rasizmu. Lucka se pak musela Milanovy omluvit.
Pokračuje
Navazuje:
A co sme se dnes učili ?
První hodinu byl zeměpis. Pani učitelka nám vyprávěla o islámskékultuře. Na
koncy hodiny nás vizkoušela z toho, co sme si zapamatovali. Všichnidostali
jedničku.
Druhá hodina byla matematyka. Učili sme se malou násobilku. Až senaučíme
malou, tak v 6, nebo 7. třídě začneme s velkou násobilkou, Už se moctěším.
Také si mě pan učitel vizkoušel u tabule. Zadal mi deset příkladů.Správně
sem spočítal tři. Dostal sem dvojku. Po mě šel k tabuli Oláh. Pomáhalamu
pani asistentka a dostal jedničku. Je fakt dobrej.
Třetí hodinu sme měli Občanskou výchovu. Přišli k nám studenti zČlověka v
Tísni a měli sme přednášku o lidských právech a disgriminaci lidí sodlyšnou
orientací. Na konci hodiny nám paní učitelka pustila pohádku. Bylo to odvou
gayích co se zamilovali a narodil se jim malí černoušek. Moc se mi
pohádkalíbyla.
Čtvrtá hodina byla Čeština. Učili sme se romskou básničku. Nakonci hodiny
sme jí společně recitovali a všychni dostali jedničku.
Poslední hodinu byla hudební výchova. Učili sme se zpívat romsképísně.
Nejlepší byli Milan Tancoš a Oláhovic. Dostali jedničku a pochvalu.
Tak to je moje třída.
Naše třídní říká, že inkluzivní škola je nejmodernější anejlepší. V
normálních školách, kde sou jen normální běloši, tam prej má hodnělidí
čtyřky a pětky. Ale v naší inkluzivní škole máme všichni jenom jedničky
advojky. Dysgriminace u nás prostě neekzistuje. Každý má právo na úspjech
avsdělání !
Tak ahoj. Honza.
To jako, že si asistent v hodině vygůglí co má dělat?
Je to hlavně pro rodiče, aby věděli, jak mají odpoledne své děti doučovat, páč ve škole se nic nenaučí. Školy budou inkludovat, nikoli učit...
Okomentovat