Přečtěte si: Valachová se postavila za UJAK, univerzita zachráněna

čtvrtek 3. prosince 2015 ·

Nedostatek učitelů, příliš mnoho rychlostudentů ani nekvalitní závěrečné práce nejsou důvodem k tomu, aby Univerzita Jana Amose Komenského v Praze (UJAK) musela skončit. Definitivně o tom rozhodlo ministerstvo školství pod vedením Kateřiny Valachové (ČSSD).


Z článku Vladimíra Baráka v Týden.cz vybíráme:

Již dříve komisaři rozhodli o neprodloužení klíčových učitelských oborů, pro které UJAK zajistila dostudování v sousedním Slovensku. Problémy s poskytováním kvalitního vzdělání se ale prý až příliš opakovaly, a proto komise žádala i konec celé UJAK. Takový podnět přitom AK v rámci své existence zpracovala vůbec poprvé. Ministerstvo sice výtky komisařů uznalo a označilo je za zásadní, avšak ne natolik závažné, aby škola musela skončit. "Vyzvali jsme UJAK, aby se vážně zabývala doporučením komise a předložila ministerstvu informace do 15. února 2016," dodala Balážová.

9 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
4. prosince 2015 v 8:06  

No, nevim... Problemu nerozumim, cely clanek se mi cist nechce...
Ale je to zhruba stejny krok jako pred par lety predvedl ministr Dobes? Je aktivisticka AK nebo problem na MSMT?
A co je v nasem prostredi dostatecny duvod pro zanik skoly? "Nedostatek učitelů, příliš mnoho rychlostudentů ani nekvalitní závěrečné práce" mi neprijde zas az tak malo...

Eva Adamová řekl(a)...
4. prosince 2015 v 14:52  

"Nedostatek učitelů, příliš mnoho rychlostudentů ani nekvalitní závěrečné práce" mi nepřijde zas až tak málo...

Ale to všechno pane Janečku nahrává tomu, že se na tom dobře vydělává a je čím podmáznout ...

tyrjir řekl(a)...
4. prosince 2015 v 15:34  

Co veřejné PedF nezajistily, to doháněla soukromá UJAK bůhvíjak
Akreditační komise zřejmě měla pravdu, ale UJAK a její studenti mají velmi silné argumenty. Máslo na hlavě je myslím na straně MŠMT a veřejných PedF: Na tom, co oni zanedbali, profituje soukromá VŠ.
J. Týř

Eva Adamová řekl(a)...
4. prosince 2015 v 16:19  

Víte, ono to asi nebude s tím nezajištěním dostatku učitelů a máslem na hlavě PedF až tak úplně jednoduché a černobílé. Ročně vychází z našich učitelských oborů na VŠ, a to nejen na PedF, kvanta absolventů. Otázkou však je, kolik z nich se díky "lukrativním" platovým podmínkám hrne do škol. Důkazem toho je, že v určitých oblastech republiky je učitelů dostatek (Morava - tam o místo ve školství téměř nezakopnete) a že v jiných oblastech se to musí látat nekvalifikovanými či absolventy UJAKu (Čechy - hlavně tam, kde je blízko do Prahy, Německa a Rakouska za lepšími výdělky než jsou ve školství).

Unknown řekl(a)...
5. prosince 2015 v 12:27  

tyrjir: Nejsem v tomhle směru nezaujatá osoba, ale mohl jsem se (nyní již historicky) seznámit z pozice člena akademického senátu se způsobem financování (nejen) pedagogických fakult a je to dost začarovaný kruh. Těžko mluvit o nějakém zanedbávání z jejich strany vzhledem k tomu, jak je nastaven systém a jak se tvoří rozpočet. Pakliže je zájem o navýšení počtu míst na některých oborech, je míč na straně MŠMT (které danou situaci neřešilo právě rychle).

Eva Adamová: Kvanta absolventů určitě, ale bylo by velmi zajímavé se podívat na jejich strukturu. Osobně bych si tipl, že, co se týká učitelských třeba oborů z oblasti IT (zde bych to podložil osobní zkušeností) nebo obecně z přírodních věd, budou to velmi malá čísla. A celkově bych očekával výrazné disproporce mezi obory. Konkrétně ve zmíněné Praze tím vzniká na školách (působím ve středním odborném školství) neuvěřitelný 'podtlak'. Mimochodem to, že mám mnoho kolegů z Moravy (a noví přicházejí) s vaším tvrzením krásně koreluje :-)

Eva Adamová řekl(a)...
5. prosince 2015 v 15:09  

"Osobně bych si tipl, že, co se týká učitelských třeba oborů z oblasti IT (zde bych to podložil osobní zkušeností) nebo obecně z přírodních věd, budou to velmi malá čísla."

V tom máte hlubokou pravdu. Především absolventů fyziky učitelství je směšně málo a matikáři nám budou po školách v blízké budoucnosti ještě v sedmdesáti klepat francouzskými holemi, protože je nebude kým nahradit. Ale tento problém nám UJAK díky své struktuře oborů vyřešit nepomůže, snad i naštěstí ... .

Ovšem na moravské především venkovské školy se problém s kvalifikovaností řítí také. Věk učitelů se pohybuje průměrně na 50 letech. Dvě třetiny učitelů jsou nad 50 lety, o mladého kantora pod třicet na těchto školách nezavadíte. Až půjde dnešní armáda padesátiletých do důchodu bude se nahrazovat velmi těžce. Ti, které venkovské školy po léta díky poklesu žáků nemohla zaměstnat, budou již ve velkých městech nebo v jiných oborech.

poste.restante řekl(a)...
5. prosince 2015 v 17:02  

Skoro by se zdálo, že plánování na pětiletky a učitelské umístěnky nebyly až tak úplná blbost...

Eva Adamová řekl(a)...
5. prosince 2015 v 17:25  

Ono by ani nebylo potřeba bůhvíjak plánovat, jako by bylo potřeba učitelům zvýšit platy.

Ovšem jak se tak nad tím zamýšlím, tak umístěnky pro lékaře už jsou téměř na spadnutí, ve vesnicích zejména v těch malých při hranicích nemá kdo léčit. U učitelů to dopadne podobně, o tom žádná. Teď hořekujeme nad tím kolik lékařů je věku kolem 70 let. Za pár let na tom budeme podobně s učiteli, a to hlavně s učiteli matematiky a přírodovědných předmětů. Ale co, není potřeba zoufat, na recept jsme vlastně v uplynulých deseti letech přišli, zatímco léčit nemůže ledaskdo, učit matematiku a fyziku přece zvládne i maturant, co nematuroval z matematiky.

Unknown řekl(a)...
6. prosince 2015 v 13:33  

Suma sumárum, je to ironie. Dlouhodobě se v současné společnosti klade důraz na tržní principy (a nic proti nim), ale pak se ze stejných míst ozývají nářky, když se občan těmi stejnými tržními principy řídí a podle nich ve svém zájmu koná :-)

Nevím, jak to vnímáte vy, ale já osobně princip umístěnek vnímám jako neslučitelný s demokratickým zřízením, přípomíná mi to — s opravdu velkou nadsázkou — princip připoutání kolónů k půdě. Důsledky bych pak viděl jako naprosto kontraproduktivní.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.