Přes třicet procent žáků vzdělávaných podle programu pro lehce mentálně postižené tvoří Romové. Je to stále neúměrně mnoho, jejich počet nicméně lehce klesá. Vyplývá to ze „sčítání romských žáků“ Českou školní inspekcí (ČSI). Hodnoceno bylo také vzdělávání ve vyloučených lokalitách, jehož kvalita je podle ČSI srovnatelná s běžnými školami.
Z článku Zdeňky Trachtové v iDNES.cz vybíráme:
„Počet dětí vzdělávaných podle přílohy pro lehce mentálně postižené (LMP) meziročně klesl o 0,5 procenta. O zjištěních jsem informovala paní eurokomisařku Jourovou,“ řekla v pátek pro iDNES.cz ministryně školství Kateřina Valachová.
Letos poprvé inspekce počítala žáky na všech základních školách, kterých je v Česku přes čtyři tisíce. Celkem je v tomto školním roce v základních školách 34 191 romských žáků.
„Podíl romských dětí, které jsou vzdělávány ve všech základních školách, je 3,9 procenta. Z počtu 880 tisíc žáků, kteří jsou v základním vzdělávání, je přibližně 14,5 tisíce těch, kteří jsou vzděláváni podle LMP. Z tohoto počtu je přibližně 4,5 tisíce romských žáků,“ sdělil pro iDNES.cz výsledky šetření ústřední školský inspektor Tomáš Zatloukal.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
19 komentářů:
"„Učitel, který třídu zná, to dokáže dobře identifikovat,“ řekl Zatloukal a zdůraznil, že se sčítáním romských dětí souhlasí ombudsmanka i ministr pro lidská práva.
Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/podle-prilohy-pro-postizene-se-uci-4-5-tisice-romu-f6h-/domaci.aspx?c=A151204_124558_domaci_zt"
Kdo s čím souhlasí, je mi ovšem, pane Zatloukale, upřímně jedno. Co takhle Váš vlastní úsudek a Vaše svědomí?
Jinak školy k Romům myslím přistupují tak, jak situace těchto žáků vyžaduje. Je vidět, že eduinovsky manipulativní titulky jsou v módě i jinde.
A ještě jednou: Závěr článku ukazuje, že pokrok těchto žáků závisí v nemalé míře na faktorech mimoškolních. To je prostor pro všechna ta sdružení a organizace, které se momentálně tak urputně montují do školství.
Pokud tito žáci nejsou mentálně retardovaní, znamená to, že jsou těžce výchovně zanedbaní. Za to měli být k odpovědnosti voláni jejich rodiče, kteří jsou zodpovědni za jejich výchovu.
A odkdy Rom nemůže být LMP? To taky inspekce zjišťovala?
To, že se ty děti vzdělávají podle LMP a jsou Romové nemůže někoho opravňovat k tomu ,aby psal, že nejsou dobře zařazeni. Pokud vím, tak se už nějakých pár let pravidelně přezkoumává (jednou za dva roky) oprávněnost zařazení do vzdělávacího programu pro LMP. To jsou ty poradny tak blbé, že to nepoznají? NE ,ti žáci prostě jsou zanedbaní a nebo přímo LMP. Takže ať si ty své průzkumy strčí ČŠI do zadní brady.
A přesné je - školy tu kritizuje kde kdo. Přitom za zanedbanost dětí jsou přímo odpovědní rodiče. Ještě jsem nečetla, že by někdo kritizoval rodiče. Nebo aby je nějak přitáhl k odpovědnosti. Když už se poučujeme z těch vyspělých zemí, tak se vším všudy.I s tím odebíráním dávek.
Pořád si lámu hlavu nad tím, jak ta geniální inspekce rozezná Roma od neroma, cikána od necikána. Že by dělali testy DNA? Nebo jen tak od pohledu? Podle příjmení nebo jména? Podle barby pleti? Je tmavší a to je určitě Rom? Genealogicky bádají v rodinných rodokmenech? Docela by mne zajímala metodika takového inspekčního šetření. Zná ji někdo?
Marná sláva, Česká inspekce ví jak na to!
Vy to nevíte?
Za Roma považuje toho, kdo se za Roma sám považuje, aniž by se nutně k této příslušnosti za všech okolností (např. při sčítání lidu) hlásil, nebo koho jako Roma vnímá převážná část jeho okolí.
Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/podle-prilohy-pro-postizene-se-uci-4-5-tisice-romu-f6h-/domaci.aspx?c=A151204_124558_domaci_zt
Na vlastní oči jsem v televizi viděl, jak nějaká expertka na nárosnosti nebo možná odborná konzultantka posuzovala podle fotografie procentuální zastoupení romčat v nějaké třídě.
Chtělo by se říci, že něco nevkusného jsem už dlouho neviděl. Ale neřekne se, protože se s nevkusem setkávám prakticky denně, a to už prakticky kdekoli. Můžeme tedy směle říci, že jsme společností nevkusu. Už běžně tolerujeme chování, na které by se ještě nedávno nedalo ani pomyslet pro nebezpečí vyvolání dávicího efektu se všemi jeho důsledky.
Pokud bojovníci za lidská práva, ombudsmani i ministři proti sortýrování občanů čr a zejména pak malých dětí podle zjevných nebo domnělých znaků nic nenamítají, pak už je to jen mormálně smutné.
Ano. Některým dětem je věnováno více péče, než jiný dětem, a věřím, že v dobré víře. Považuji za poněkud na hlavu padlé, a až komické, že na takový přístup je v mnoha případech nahlíženo s nelibostí. A to dokonce i zákonnými zástupci těchto dětí. Otázka zní, jak to, že u tíchž dospělých taková nadstandardní péče nejenže nevadí, ale je dokonce vyžadována.
Pokavaď se sami Romové dokáží rozeznávat mezi sebou a identifikovat sebe a své "kamarády" jako Romy, nevidím nic zlého na tom, identifikovat je stejně coby "běloch".
Případné omyly se dají vždycky vysvětlit, jsme přece všichni lidé.
A samozřejmě ti romští žáčci jsou vzděláváni podle přílohy se souhlasem rodičů.
Ano, dokonce s "informovaným" souhlasem rodičů.
Teď je na ČT1 pořad 168 a část věnovaná Dušanu Kotlárovi (doufám, že to jméno nekomolím).
Příznačné je, že byl po narození odebrán rodině, protože matka rodila děti, aby nešla do vězení a on byl "poslední kapkou". Když se mohl jako starší vrátit, NECHTĚL a sám říká, že by v rodině možnosti, jaké má, neměl.
Problém vzdělání Romů není ve školách, ale v jejich vlastních rodinách!
Podle Jany Zapletalové z Národního ústavu pro vzdělávání se zlepšují diagnostické metody používané při zjišťování, zda je dítě postiženo lehkou mentální retardací. Od starších a méně vhodných metod odborníci upouštějí. „Sedmapadesát procent školských poradenských zařízení zohledňuje odlišné kulturní podmínky nebo sociokulturní prostředí v zadání specifického, například neverbálního testu,“ uvedla Zapletalová.
Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/podle-prilohy-pro-postizene-se-uci-4-5-tisice-romu-f6h-/domaci.aspx?c=A151204_124558_domaci_zt
Ano Jana Zapletalová uzdravuje, ale pořád jsou ty testy těžké. Připomíná mi to měření spotřeby paliva a emisí u jistých automobilů.
ALE proč paní ministryně neřekne Jourové, že upravená příloha je systém, který nediskriminuje, ale POMÁHÁ překonávat obtíže v učení. A nesmí se o tom už mluvit, ale v minulosti pomohl překonat obtíže, zvládnout školní docházku a připravit na vyučení desítky mých žáků.(Pst. i třeba 71 procentních). Vždyť i do nového RVP jsou tyto výstupy zakomponovány pro žáky s třetím stupněm PO. Výstupy ano, metody a formy bohužel ne.
Problém vzdělání Romů není ve školách, ale v jejich vlastních rodinách!
Ten vyjímečně cílevědomý mladík se jmenuje Lukáš Kotlár. Ale to není podstatné.
Podstatný je obsah citovaného sdělení. Až se tohle nenápadně připustí, můžeme očekávat návrat putování učitelů po rodinách. To se nám zase otevře možností, jak počerpat fondíky, že až! Pořád se prý nedočerpává nějakých padesát miliardiček...
Jaj, tak to se mu omlouvám.
Učila jsem v jednom postgraduálu tmavšího mládence, byl velmi kultivovaný, elegantně oblečený a byla s ním velice rozumná řeč. Během přednášky jsem se zmínila o romském etniku a nevěděla jsem, jak bude reagovat. Zareagoval velmi živě a sdělil mi, že je původem taky cikán, ale potkalo ho velké štěstí, že se ho rodiče hned po narození zřekli a on se dostal k dobrým lidem. Díky tomu vystudoval na FFUK obor český jazyk a literatura a učí na střední škole. Je PhDr., dodělával si speciální pedagogiku.
Něco je v genech a něco je výchovou, v obrovském množství různých variant.
Škoda, že se patrně nikdy nedočkám toho povyražení, že pan Zatloukal bude nucen veřejně a před odborníky vysvětlit, co má to jeho nesmyslné a rasistické stanovování, kdo je a není Rom, společného s kvalitou a spolehlivostí diagnostiky LMP. Bohužel, dokud naše školství povedou lidé, kteří mají kvalifikaci i žaludek dost "dobré" na to, aby tyto 2 věci míchali dohromady - evidentně pod taktovkou euročerpačské lobby, které žádné pokrytectví není dost hnusné - jsem si jist, že vzdělávání v téhle zemi se lépe nepovede.
Zkusila se někdy Česká školní inspekce zamyslet nad tím proč k těmto žákům školy takto přistupují?
Někdy je dobré nejen konstatovat jevy,ale i hledat jejich příčiny.
Okomentovat