Školy s podporou ministerstva potřebují pro příští roky až šest tisíc nových kantorů, ale studenti učitelství ve velké většině z oboru zběhnou. Nízké mzdy i nízká prestiž je nelákají.
Z článku Jiřího Macha v Novinky.cz vybíráme:
„Absolventi pedagogických fakult nejsou nezaměstnaní, jsou velmi dobře uplatnitelní, jen nechtějí učit. A ty důvody jsou velmi často materiální,“ dodala Valachová.
Podle ní nejde jen o nástupní plat, který činí 20 530 korun, ale zejména o perspektivu. Nejvyšší mzda po 32 letech praxe při plném vytížení může vystoupat po změně tabulek k 1. listopadu na 27 940 Kč hrubého, ale ne každý na ni v závěru kariéry dosáhne.
„Studenti si nemyslí, že zbohatnou. Ale chtějí, aby měli slušný plat do deseti let, jako mají jejich generační vrstevníci v podobných profesích, a to teď neplatí. Učitelé jsou placení nejhůř,“ zdůraznila Valachová.
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
CLIL
(18)
cloud
(22)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
prezentace
(66)
Přijímačky
(216)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
Škola21
(3)
školství
(2922)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
19 comments:
Peníze nemusejí být všechno. Čerství absolventi mají v živé paměti, totiž, jak se svými učiteli ještě nedávno zametali. Komu by se pak chtělo...
"Silné ročníky z mateřských škol se totiž přelily na první stupně ZŠ a třídy praskají ve švech. Školy ruší kabinety a zakládají nové třídy. Zájem o nové učitele roste, jenže není kde brát. Studenti pedagogických fakult zůstávají vůči nabídkám ze škol chladní."
Tvrzení o silných ročnících je pravdivé pouze pro Prahu, její okolí a další velká města. Jenže, když si projdete nabídky na portále MPSV, zjistíte, že ani v těchto lokalitách žádná kvanta učitelů nehledají. Jediné lokality, kde je o učitele zájem, jsou v Ústeckém a Karlovarském kraji. Proč asi?
školství v čr jest duální a s ním i problémy,máme zde Prahu + stř. český kraj a pak zbytek republiky,ve zbytku republiky jest pak tragická podmnožina zvaná pohraničí (čukotka,kamčatka= pražské výrazy pro ostravský a zlínský kraj),mšmt sídlící v Praze řeší problémy pražské,kde moravská náplava, za poslední desetiletí cca 1,5 mil. mladých lidí, se dožaduje pro svá dítka škol a školek,stejně tak dvacetitisícový plat není pro absolventa v Praze atraktivní,zatímco na " čukotce" s 20% nezaměstnaností a polopráznými sloučenými školami je to plat snů,jen aby vydržel až do penze,ani přidávat nám nemusí
Nekvalifikovaní nemohou, kvalifikovaní nechtějí.
Jak není kde brát? Co ty tisíce učení chtivých kantorů na úřadech práce, neschopných získat práci kvůli těm mrzkým, nekvalifikovaným, dnes již na dlažbu vyhozeným, vyžírkám?
Parádně jste to propagátoři Mgr ped. kvalifikace vymysleli. Ženiální.
Domněnky by bylo třeba kvantifikovat seriózním šetřením, např. mezi kolegy učiteli, kteří právě ukončili pracovní poměr ve školství a odcházejí jinam. Optimálně také s věkovou závislostí podle fyzického věku a let odučené (pedagogické) praxe. Signály jsou zde jasné:
http://www.ceskaskola.cz/2015/12/beduin-vize-vzdelavani-pro-21-podle.html
... situací na českých školách, kterou popisuje článek deníku Právo. Podle něj odcházejí učitelé z českých škol kvůli nízkým platům a nízké prestiži. Paradoxně by tak zlepšení stavu vzdělávání na pedagogických fakultách nemuselo vést ke zvýšení kvality učitelů. Téma velmi úzce souvisí s problémem stále diskutovaného kariérního řádu, jehož navrhovaná podoba budí pochybnosti (více také v Auditu 2015, str. 20)...
"Nekvalifikovaní nemohou, kvalifikovaní nechtějí."
Ne tak, pane Tajný, ne tak, je to trošku jinak.
Situace je taková, že naši ředitelé se velmi rychle naučili tzv. prokazatelně hledat. Uvedu dva příklady z okolních škol.
Na první z nich učí učitelka na 1. stupni pouze s maturitou. Protože je to učitelka místní, a přece si nebudeme pouštět do školy cizinu, pan ředitel hledal "prokazatelně" tak, že hledal učitele na 0,5 úvazku zvlášť a vychovatele do družiny na 0,5 úvazku zvlášť. Kdyby hledal učitele s doplněním úvazku v družině, tak samozřejmě najde, takto nenašel, což také bylo jeho cílem. Nejzajímavější na tom ovšem je, že ČŠI mu toto "prokazatelné" hledání uznala, přestože nekvalifikovaná učitelka učí na 1. stupni na plný úvazek a do družiny nikoho nepotřebují.
Na druhé škole hledali na devět hodin učitele AJ pro 1. stupeň, které doposud vyučovala družinářka, která je zcela překvapivě místní. Samozřejmě, jak jinak, nenašli. O tom, že mezi další družinářky, je rozpuštěno dalších deset hodin, což už by hodilo skoro celý úvazek, ve výběrovém řízení ani slovo.
Takto se na našich školách "hledají" mladí kvalifikovaní učitelé a takovýchto "prokazatelných" hledání jsou plné krajské portály. Pozor na portále MPSV jich zas tak moc není, to by totiž zcela náhodou někoho mohli skutečně najít. I když i tam jsem viděla tři inzeráty z jedné školy, ve kterých hledali samostatně na deset hodin matikáře, na šest hodin fyzikáře a na čtyři hodiny chemikáře.
Jestli paní ministryně vychází z dat nashromážděných z "prokazatelných" hledání, tak se nedivím, že se naivně domnívá, že na absolventy někdo na našich školách čeká s otevřenou náručí.
Ve Vinlandu (Jižní Morava) není místo ani pro ty kvalifikované.
Natožpak nekvalifikované, Tajný učiteli.
Takže fakt nevím, odkud se "data" berou.
Problém nastane, až vymřou poslední mohykáni a mladí orli už budou dávno odlítlí za obzorem. Na druhou stranu, každý ředitel má dost známých, kteří vezmou kantořinu jako "nouzovku". Tak jaképak stresy.
pašat/žádných velkých výzkumů netřeba, je li člověk mladý tj. do 30 let,svobodný,tak se sbalí a jde do Prahy ,kde místo mimo školství,lépe placené, najde,o padesátníka už nikdo nikde nestojí,já odešel ze školství ve čtyřiceti a v padesáti jsem se tam vrátil,z Prahy do pohraničního městačka,jelikož nemocní rodičové se odmítli za mnou do Prahy přestěhovat,člověk kategorie 55+ je dnes nezaměstnatelný,ve škole i mimo školu, a tak se na pracácích kupí padesátníci všech profesí,i té učitelské
Smutné je pane poste.restante, že ty dva moje příklady jsou z Vinlandu.
Ale to nás dva přece nepřekvapí, kolegyně Adamová. Škola je financována na kusy žactva. Moc ředitelů nad osudem učitelů je téměř absolutní. A nikdo si nechce přidělávat potíže.
Moc ředitelů nad osudem učitelů je téměř absolutní.
Čest a svědomí
nám nezlomí.
V tom je naše síla!!!
Pokud li nám zbyla...
To laimes28 Ano, všichni nějak tak intuitivně tušíme, že to tak bude. Máme první (Váš) příběh. Dovolil bych si však trvat na tom, že seriózní čísla pro posuzování a následné rozhodování jsou zapotřebí. Intuice je dobrá, ale je třeba je opřít o pozorování. Podotýkám, že s intuitivním pojetím a chápáním reality bojujeme dnes a denně, viz např. zákony mechaniky http://iopscience.iop.org/article/10.1088/0031-9120/20/4/305/pdf. Pan docent Munich má myslím za prokázané (a dokladuje to), že manžerské rozhodování ve školství je založeno na podobných miskonceptech a intuici.
seriózní čísla neexistují,neexistuje systém,který by čísla zaznamenával,metodika úp se stále mění,mají sice přehled, kdo z evidovaných nezaměstnaných jest profesí učitel,ale nezaměstnané netřídí podle profesí, ale podle stupně dosaženého vzdělání a doby nezaměstnanosti: pobírající podporu,nepobírající podporu (krátkodobě,dlouhodobě),mšmt by mohlo získat tyto údaje,ale k čemu by jim byly,když na zaměstnanost nemá žádný vliv,to je zcela v rukou zřizovatelů,potažmo ředitelů škol,takže když se ředitel rozhodne zaměstnat kohokoliv s vš (jakoukoliv) nebo vš studující (jakoukoliv),tak ho zaměstná a nikdo ho nedonutí zaměstnat kvalifikovaného učitele,stejně tak mšmt nemá vliv na počet studujících na vš pedagogických směrů (pdf.přf.ff),je to všechno smutné,ale je to tak,takže seriózní čísla nejsou a pokud by byl,byly by k ničemu
To laimes28. Pokud by školští manažeři zacházeli s čísly tak, jak zacházejí, máte úplnou pravdu. Pokud by s nimi zacházeli "s péčí řádného hospodáře" (jak to definuje zákon), a my občané to od nich vyžadovali, tak by to ztracené být nemuselo. Jenže se zdá, že většinu národa zajímá vzdělávání dětí přesně 2x ročně, jen po vysvědčení. Máme smůlu.
Mladí absolventi také nejsou úplní hlupáci. Nejde jen o těch mizerných 20 000,- nástupního platu. Vidí taktéž to, kam se školství díky inkluzi řítí. Snížení nároku na žáky, žáci s iQ pod 70, podfinancovaní nevzdělaní asistenti,nekonečné dozory na chodbách, v jídelnách a po skončení vyučování, nekázeň, ignorování jakýchkoliv metod výuky ze strany žáků,...Kdo by toto chtěl dnes dělat?
Já jim preventivně říkám, ať jdou, jestli mají kam, jinam. Prakticky nikde (bavíme se určitých pozicích, ne o pokladní nebo kopáčích kanálů) to snad nemůže být horší a pokud ano, vždy jen v jednom směru - psychika nebo peníze a to druhé je lepší.
Jen připomenu svoje nedávno dokončené vpravdě životní dílo.
Rukověť začínajícího učitele
Najděte si jiné zaměstnání !!!
K příspěvku Evy Adamové, 14.12.(15:07)
U nás je to podobné, žel nejsem tam od Vás; avšak jiný kraj, stejný mrav. Školy oficiálně fiktivně hledají kvalifikované kantory, ve skutečnosti nikoho nepotřebují, vše si pokryjí z vlastních zdrojů - středoškoláků a důchodců jsou houfy, takže jakápak křeč? Inspekci se když tak sdělí, že se nikdo kvalifikovaný nenašel.
Dokonce někteří ředitelé i skartovali aprobačně nehodící se životopisy s žádostmi o zaměstnání...
To se máme v té České republice, už jenom dohnat to Finsko...
Post a Comment