Přečtěte si: Školství láká tisíce kantorů, studenti ale z oboru prchají

Sunday, December 13, 2015 ·

Školy s podporou ministerstva potřebují pro příští roky až šest tisíc nových kantorů, ale studenti učitelství ve velké většině z oboru zběhnou. Nízké mzdy i nízká prestiž je nelákají.


Z článku Jiřího Macha v Novinky.cz vybíráme:

„Absolventi pedagogických fakult nejsou nezaměstnaní, jsou velmi dobře uplatnitelní, jen nechtějí učit. A ty důvody jsou velmi často materiální,“ dodala Valachová.

Podle ní nejde jen o nástupní plat, který činí 20 530 korun, ale zejména o perspektivu. Nejvyšší mzda po 32 letech praxe při plném vytížení může vystoupat po změně tabulek k 1. listopadu na 27 940 Kč hrubého, ale ne každý na ni v závěru kariéry dosáhne.

„Studenti si nemyslí, že zbohatnou. Ale chtějí, aby měli slušný plat do deseti let, jako mají jejich generační vrstevníci v podobných profesích, a to teď neplatí. Učitelé jsou placení nejhůř,“ zdůraznila Valachová.

19 comments:

Nicka Pytlik said...
December 13, 2015 at 11:51 PM  

Peníze nemusejí být všechno. Čerství absolventi mají v živé paměti, totiž, jak se svými učiteli ještě nedávno zametali. Komu by se pak chtělo...

Eva Adamová said...
December 14, 2015 at 12:58 PM  

"Silné ročníky z mateřských škol se totiž přelily na první stupně ZŠ a třídy praskají ve švech. Školy ruší kabinety a zakládají nové třídy. Zájem o nové učitele roste, jenže není kde brát. Studenti pedagogických fakult zůstávají vůči nabídkám ze škol chladní."

Tvrzení o silných ročnících je pravdivé pouze pro Prahu, její okolí a další velká města. Jenže, když si projdete nabídky na portále MPSV, zjistíte, že ani v těchto lokalitách žádná kvanta učitelů nehledají. Jediné lokality, kde je o učitele zájem, jsou v Ústeckém a Karlovarském kraji. Proč asi?

Unknown said...
December 14, 2015 at 1:43 PM  

školství v čr jest duální a s ním i problémy,máme zde Prahu + stř. český kraj a pak zbytek republiky,ve zbytku republiky jest pak tragická podmnožina zvaná pohraničí (čukotka,kamčatka= pražské výrazy pro ostravský a zlínský kraj),mšmt sídlící v Praze řeší problémy pražské,kde moravská náplava, za poslední desetiletí cca 1,5 mil. mladých lidí, se dožaduje pro svá dítka škol a školek,stejně tak dvacetitisícový plat není pro absolventa v Praze atraktivní,zatímco na " čukotce" s 20% nezaměstnaností a polopráznými sloučenými školami je to plat snů,jen aby vydržel až do penze,ani přidávat nám nemusí

Tajný Učitel said...
December 14, 2015 at 2:15 PM  

Nekvalifikovaní nemohou, kvalifikovaní nechtějí.
Jak není kde brát? Co ty tisíce učení chtivých kantorů na úřadech práce, neschopných získat práci kvůli těm mrzkým, nekvalifikovaným, dnes již na dlažbu vyhozeným, vyžírkám?

Parádně jste to propagátoři Mgr ped. kvalifikace vymysleli. Ženiální.

Pavel PEŠAT said...
December 14, 2015 at 3:01 PM  

Domněnky by bylo třeba kvantifikovat seriózním šetřením, např. mezi kolegy učiteli, kteří právě ukončili pracovní poměr ve školství a odcházejí jinam. Optimálně také s věkovou závislostí podle fyzického věku a let odučené (pedagogické) praxe. Signály jsou zde jasné:
http://www.ceskaskola.cz/2015/12/beduin-vize-vzdelavani-pro-21-podle.html
... situací na českých školách, kterou popisuje článek deníku Právo. Podle něj odcházejí učitelé z českých škol kvůli nízkým platům a nízké prestiži. Paradoxně by tak zlepšení stavu vzdělávání na pedagogických fakultách nemuselo vést ke zvýšení kvality učitelů. Téma velmi úzce souvisí s problémem stále diskutovaného kariérního řádu, jehož navrhovaná podoba budí pochybnosti (více také v Auditu 2015, str. 20)...

Eva Adamová said...
December 14, 2015 at 3:01 PM  
This comment has been removed by the author.
Eva Adamová said...
December 14, 2015 at 3:07 PM  

"Nekvalifikovaní nemohou, kvalifikovaní nechtějí."

Ne tak, pane Tajný, ne tak, je to trošku jinak.

Situace je taková, že naši ředitelé se velmi rychle naučili tzv. prokazatelně hledat. Uvedu dva příklady z okolních škol.

Na první z nich učí učitelka na 1. stupni pouze s maturitou. Protože je to učitelka místní, a přece si nebudeme pouštět do školy cizinu, pan ředitel hledal "prokazatelně" tak, že hledal učitele na 0,5 úvazku zvlášť a vychovatele do družiny na 0,5 úvazku zvlášť. Kdyby hledal učitele s doplněním úvazku v družině, tak samozřejmě najde, takto nenašel, což také bylo jeho cílem. Nejzajímavější na tom ovšem je, že ČŠI mu toto "prokazatelné" hledání uznala, přestože nekvalifikovaná učitelka učí na 1. stupni na plný úvazek a do družiny nikoho nepotřebují.

Na druhé škole hledali na devět hodin učitele AJ pro 1. stupeň, které doposud vyučovala družinářka, která je zcela překvapivě místní. Samozřejmě, jak jinak, nenašli. O tom, že mezi další družinářky, je rozpuštěno dalších deset hodin, což už by hodilo skoro celý úvazek, ve výběrovém řízení ani slovo.

Takto se na našich školách "hledají" mladí kvalifikovaní učitelé a takovýchto "prokazatelných" hledání jsou plné krajské portály. Pozor na portále MPSV jich zas tak moc není, to by totiž zcela náhodou někoho mohli skutečně najít. I když i tam jsem viděla tři inzeráty z jedné školy, ve kterých hledali samostatně na deset hodin matikáře, na šest hodin fyzikáře a na čtyři hodiny chemikáře.

Jestli paní ministryně vychází z dat nashromážděných z "prokazatelných" hledání, tak se nedivím, že se naivně domnívá, že na absolventy někdo na našich školách čeká s otevřenou náručí.

poste.restante said...
December 14, 2015 at 3:11 PM  

Ve Vinlandu (Jižní Morava) není místo ani pro ty kvalifikované.
Natožpak nekvalifikované, Tajný učiteli.
Takže fakt nevím, odkud se "data" berou.

Problém nastane, až vymřou poslední mohykáni a mladí orli už budou dávno odlítlí za obzorem. Na druhou stranu, každý ředitel má dost známých, kteří vezmou kantořinu jako "nouzovku". Tak jaképak stresy.

Unknown said...
December 14, 2015 at 3:18 PM  

pašat/žádných velkých výzkumů netřeba, je li člověk mladý tj. do 30 let,svobodný,tak se sbalí a jde do Prahy ,kde místo mimo školství,lépe placené, najde,o padesátníka už nikdo nikde nestojí,já odešel ze školství ve čtyřiceti a v padesáti jsem se tam vrátil,z Prahy do pohraničního městačka,jelikož nemocní rodičové se odmítli za mnou do Prahy přestěhovat,člověk kategorie 55+ je dnes nezaměstnatelný,ve škole i mimo školu, a tak se na pracácích kupí padesátníci všech profesí,i té učitelské

Eva Adamová said...
December 14, 2015 at 3:20 PM  

Smutné je pane poste.restante, že ty dva moje příklady jsou z Vinlandu.

poste.restante said...
December 14, 2015 at 3:59 PM  

Ale to nás dva přece nepřekvapí, kolegyně Adamová. Škola je financována na kusy žactva. Moc ředitelů nad osudem učitelů je téměř absolutní. A nikdo si nechce přidělávat potíže.

Nicka Pytlik said...
December 14, 2015 at 4:12 PM  

Moc ředitelů nad osudem učitelů je téměř absolutní.

Čest a svědomí
nám nezlomí.

V tom je naše síla!!!
Pokud li nám zbyla...

Pavel PEŠAT said...
December 14, 2015 at 5:02 PM  

To laimes28 Ano, všichni nějak tak intuitivně tušíme, že to tak bude. Máme první (Váš) příběh. Dovolil bych si však trvat na tom, že seriózní čísla pro posuzování a následné rozhodování jsou zapotřebí. Intuice je dobrá, ale je třeba je opřít o pozorování. Podotýkám, že s intuitivním pojetím a chápáním reality bojujeme dnes a denně, viz např. zákony mechaniky http://iopscience.iop.org/article/10.1088/0031-9120/20/4/305/pdf. Pan docent Munich má myslím za prokázané (a dokladuje to), že manžerské rozhodování ve školství je založeno na podobných miskonceptech a intuici.

Unknown said...
December 14, 2015 at 6:52 PM  

seriózní čísla neexistují,neexistuje systém,který by čísla zaznamenával,metodika úp se stále mění,mají sice přehled, kdo z evidovaných nezaměstnaných jest profesí učitel,ale nezaměstnané netřídí podle profesí, ale podle stupně dosaženého vzdělání a doby nezaměstnanosti: pobírající podporu,nepobírající podporu (krátkodobě,dlouhodobě),mšmt by mohlo získat tyto údaje,ale k čemu by jim byly,když na zaměstnanost nemá žádný vliv,to je zcela v rukou zřizovatelů,potažmo ředitelů škol,takže když se ředitel rozhodne zaměstnat kohokoliv s vš (jakoukoliv) nebo vš studující (jakoukoliv),tak ho zaměstná a nikdo ho nedonutí zaměstnat kvalifikovaného učitele,stejně tak mšmt nemá vliv na počet studujících na vš pedagogických směrů (pdf.přf.ff),je to všechno smutné,ale je to tak,takže seriózní čísla nejsou a pokud by byl,byly by k ničemu

Pavel PEŠAT said...
December 14, 2015 at 8:49 PM  

To laimes28. Pokud by školští manažeři zacházeli s čísly tak, jak zacházejí, máte úplnou pravdu. Pokud by s nimi zacházeli "s péčí řádného hospodáře" (jak to definuje zákon), a my občané to od nich vyžadovali, tak by to ztracené být nemuselo. Jenže se zdá, že většinu národa zajímá vzdělávání dětí přesně 2x ročně, jen po vysvědčení. Máme smůlu.

Unknown said...
December 14, 2015 at 10:31 PM  

Mladí absolventi také nejsou úplní hlupáci. Nejde jen o těch mizerných 20 000,- nástupního platu. Vidí taktéž to, kam se školství díky inkluzi řítí. Snížení nároku na žáky, žáci s iQ pod 70, podfinancovaní nevzdělaní asistenti,nekonečné dozory na chodbách, v jídelnách a po skončení vyučování, nekázeň, ignorování jakýchkoliv metod výuky ze strany žáků,...Kdo by toto chtěl dnes dělat?

Anonymni z 21:30 said...
December 14, 2015 at 11:14 PM  

Já jim preventivně říkám, ať jdou, jestli mají kam, jinam. Prakticky nikde (bavíme se určitých pozicích, ne o pokladní nebo kopáčích kanálů) to snad nemůže být horší a pokud ano, vždy jen v jednom směru - psychika nebo peníze a to druhé je lepší.

Nicka Pytlik said...
December 15, 2015 at 12:54 AM  

Jen připomenu svoje nedávno dokončené vpravdě životní dílo.

Rukověť začínajícího učitele
Najděte si jiné zaměstnání !!!

Kritik společnosti said...
December 15, 2015 at 9:43 AM  

K příspěvku Evy Adamové, 14.12.(15:07)
U nás je to podobné, žel nejsem tam od Vás; avšak jiný kraj, stejný mrav. Školy oficiálně fiktivně hledají kvalifikované kantory, ve skutečnosti nikoho nepotřebují, vše si pokryjí z vlastních zdrojů - středoškoláků a důchodců jsou houfy, takže jakápak křeč? Inspekci se když tak sdělí, že se nikdo kvalifikovaný nenašel.
Dokonce někteří ředitelé i skartovali aprobačně nehodící se životopisy s žádostmi o zaměstnání...
To se máme v té České republice, už jenom dohnat to Finsko...

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.