Přečtěte si: Postižení žáci budou mít na asistenty učitelů nárok

neděle 6. prosince 2015 ·

Asistent do každé třídy, kde bude zapotřebí. To je sen rodičů postižených dětí i mnohých kantorů. Příští rok se podle všeho už dočkají. Rodiče se od září 2016 už nebudou muset handrkovat s psychology a školami o doporučení na asistenta. Základní školy se zase nebudou muset doprošovat o peníze.


Z článku Jiřího Macha v Novinky.cz vybíráme:

Pro rodiče je občas také matoucí funkce asistenta. Poté, co si na úřadech vybojovali doporučení na asistenta k jejich dítěti a případně se na něm i finančně podíleli, tak nechápali, že se plně nevěnuje jen jemu, ale i jiným postiženým dětem. „Je to schizofrenní situace,“ řekla Právu speciální pedagožka Eva Čadová z Asociace pracovníků SPC, která se problematikou zabývá.

„Asistent je doporučen ke konkrétnímu žákovi, přitom je asistentem pedagoga. Ten je manažerem hodiny a měl by asistentovi přidělovat role, které se týkají postiženého žáka i těch ostatních,“ uvedla. „Tyto role by neměly spočívat v tom, že bude u dítěte sedět 45 minut, protože to může vést k nižší samostatnosti žáka a to je k jeho neprospěchu,“ vysvětlila.(...)

Podle Čadové jsou nejčastěji řazeni do sedmé platové třídy, kde v závislosti na zkušenostech může dostat 12 960 až osmnáct tisíc měsíčně. Podle některých odhadů má asistent průměrně jedenáct tisíc.

„Nevím, jestli vysokoškolsky vzdělaný člověk se zkušeností může takovou práci dlouhodobě vykonávat. V okamžiku, kdy se bude muset starat o rodinu, tak mise končí,“ řekla ministryně Valachová. Podle ní by tito asistenti měli být řazeni alespoň do deváté třídy.



16 komentářů:

Unknown řekl(a)...
6. prosince 2015 v 11:26  

"Asistent do každé třídy, kde bude zapotřebí. To je sen rodičů postižených dětí ..."

Ptal se někdo rodičů postižených dětí na jejich sny?
Já se jich občas ptám, jejich snem většinou je, aby se už přestalo blbnout s tou inkluzí.

Jana Karvaiová řekl(a)...
6. prosince 2015 v 12:09  

To mame stejnou zkusenost.

Pavel PEŠAT řekl(a)...
6. prosince 2015 v 13:51  

Tak nevím, jestli na některých školách nebude pro pedagogy finančně výhodnější přechod do kategorie asistent pedagoga. Např http://ozo.tul.cz/zapisy/Vnitrni-mzdovy-predpis-TUL-uprava-od-2010-04-01_1.rtf Tabulka mzdových tarifů skupiny A, akademičtí pracovníci: A2, odborný asistent bez vědecké hodnosti 13.800 Kč, mzdové rozpětí do 18.000 Kč

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
6. prosince 2015 v 13:53  

Maminko ale já do té normální školy nechci. Ale děťátko, mě se zdál sen jak tam dostaneš svého asistenta. A maminko co je to ten asistent? No to já nevím, ale máš na něj nárok. A co je to nárok. No to v tom snu nebylo....

Kritik společnosti řekl(a)...
6. prosince 2015 v 14:50  

Platové ohodnocení asistenta pedagoga- slušné, vzhledem k tomu, že se jedná vesměs o lidi sesbírané z úřadů práce s roztodivným sš vzděláním, evidentně taky inkluze.

Jana Karvaiová řekl(a)...
6. prosince 2015 v 15:07  

A jak konkrétně pomohou asistenti postiženým?
Kopírováním pracovních listů?
Dohlížením, zda napsal datum?
Narovnáváním ručiček při psaní?
Soustavným napomínáním - piš, čti, dávej pozor?
Nějak mi opravdu uniká ten ÚŽASNÝ PŘÍNOS ASISTENTŮ.
Prosím o vysvětlení!?!?

Jana Karvaiová řekl(a)...
6. prosince 2015 v 16:16  

Upřesním - tohle chápu tak u dítěte s lehkým smyslovým postižením bez další kombinace. Možná u tělesně postiženého s normálním intelektem. neumím si představit děti s LMP, těžsím mentálním postižením, s kombinovanými vadami, autisty (hlavně ty, co nesnáší větší počet lidí než 10 kolem sebe a hluk).

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
6. prosince 2015 v 16:29  

Ale paní Jano, tohle "inkluzionistům za každou cenu" nevysvětlíte. Oni si myslí, že na speckách jsou jenom chytří cikání, kteří se tam dostali omylem a pak nějaké bíle děti ze sociálně vyloučených skupin. A jsou tam drženi násilím a izolováni od okolního světa a proto si potom nemohou najít práci.
Co jim to tady vykládáte o autistech, těžké retardaci a podobně. Nikdy nic takového neviděli, nikdy s takovými dětmi nepracovali, jenom plácaj ty svoje bláboly.
A myslí si, že jim to žerem.

Milan Keršláger řekl(a)...
6. prosince 2015 v 16:35  

Finta je v tom, že speciální školy dostávají několikanásobně vyšší dotace na žáka. Takže pokud se ministrovi podaří zrušit řekněme 20% míst na speciálních školách a děti přesunout na základní školy, tak "ušetří". A bez jakékoliv další změny v rozpočtu bude moct (mediálně) tvrdit, že učitelům přidá (rozuměj - rozpustí ty "přebývající" peníze). Celý projekt inkluze se tak smrskne do předvolebního tanečku, ve kterém se kupují (budoucí) voliči.

Unknown řekl(a)...
6. prosince 2015 v 18:03  

Paní Karvaiová, já nemám s asistenty mnoho zkušeností,ale myslím, že ve školách budou hlavně proto, aby postižené dětí příliš nerušily výuku, a aby je jejich nepostižení spolužáci nemlátili a nešikanovali.

Jana Karvaiová řekl(a)...
6. prosince 2015 v 18:28  

No něco podobného mě napadlo. To bude ale inkluze!?!?

Zdeněk řekl(a)...
6. prosince 2015 v 18:40  

Tak já znám školu, kde už to rok probíhalo. Paní ředitelka mě to komentovala asi takto. Nikdo mě nikdy neřekl, co má vlastně ten asistent dělat. Ani mě, ani jemu. Za rok jsem vystřídala celkem tři. Kromě starostí o to dítě je to pro učitelku jenom další starost navíc. Vůbec nechápu jak mě tady po škole může pobíhat někdo, koho jsem si sama nevybrala, o kom nic nevím, nemá žádné vzdělání, děti mu svěřit nesmím, a navíc to jsou i lidi s IQ tykve.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
6. prosince 2015 v 19:49  

Ale jako doprovod třeba na olympiády? Paráda! Nemusí se suplovat.

Unknown řekl(a)...
7. prosince 2015 v 10:22  

Za chvíli bude v některých školách v každé třídě několik asistentů. Jak je možné, že to dříve speciální školy včetně základních škol praktických zvládaly bez asistentů?

tyrjir řekl(a)...
8. prosince 2015 v 11:47  

Bude dost speciálních pedagogů pro vznik specializovaných tříd ve školách? Budou si moci učitelé doplnit k aprobaci speciální pedagogiku, aby mohli dobře vyučovat děti s LMP? Pokud je (bude) toto splněno, budou asistenti myslím vítáni.

Mají asistenti pomáhat jen postiženým dětem? Ostatní děti, včetně talentovaných dětí, individuální péči nepotřebují? Nebylo by účelné mít asistenty, kteří by ulehčovali práci učiteli (dozory, různá administrativa atd.), aniž by jejich přidělení bylo vázáno na jednotlivé žáky?
Nebylo by účelné, aby každý učitel měl stálého kvalifikovaného asistenta (např. na poloviční úvazek) a podle situace ve třídě pak případně i další asistenty?
J. Týř

tyrjir řekl(a)...
8. prosince 2015 v 11:50  

Proč mají mít nárok na asistenta jen postižené děti? Proč nemá mít nárok na asistenta každý učitel pro lepší individuální práci se všemi dětmi včetně dětí talentovaných? J. Týř

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.