Podle nedávného výzkumu anglické nadace The Future Leaders Trust zaměřené na vzdělávání dětí bez rozdílů má geografická izolace školy vliv na studijní výsledky sociálně znevýhodněných dětí. Studie ukazuje, že s každým kilometrem vzdálenosti k nejbližší sousední škole klesá podíl dětí dosahujících pěti nebo více celkových známek A až C (nejlepší až průměrné známky).
Rozdíl je vyšší u dětí ze sociálně slabšího prostředí, jež výzkumníci identifikovali podle pobírání školních obědů zdarma. U těch představuje každý kilometr vzdálenosti více než procento úbytku žáků s lepšími známkami. Příkladem může být škola v Lincolnshire, odkud je nejbližší další škola vzdálená 5,5 km a jejíž ředitel, Kevin Rowlands, vidí negativní dopad izolace na ambice a sebedůvěru studentů. Problém vidí ve ztížené dostupnosti ke kulturním a vzdělávacím zařízením a ve škole proto pracují na navázání kontaktů mezi studenty a krajskými univerzitami a profesionály, aby se mohli lépe připravit na další stupeň svého vzdělání a kariéru.
Zdroj: SecEd
Výběr ze zpráv, novinek a zajímavostí ve vzdělávání provedlo výzkumné oddělení společnosti Scio.
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
CLIL
(18)
cloud
(22)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
prezentace
(66)
Přijímačky
(216)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
Škola21
(3)
školství
(2922)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 comments:
Co tímto chtěli odborníci ze SCIO říci nechápu. Mají snad na mysli nějakou aplikaci na české poměry? Není snad cílem rušení malých škol na venkově a vytváření velkých megalomanských center ve větších městech?
Fanda Moudry řekl(a) Co tímto chtěli odborníci ze SCIO říci NIC.
Vy pořád hledáte nějaké vedlejší úmysly a zájmy. Když si projdete naše Trendy, najdete tam i řadu věcí, které jsou např. v úplném rozporu s mými názory. Tyhle anotace pro nás připravují externisté, kteří vyberou, co je zaujme. Nic víc, nic miň. Je to služba lidem, kteří se zajímají o vzdělávání. Měly by to dělat hlavně ped. fakulty nebo MŠMT, ale nedělají. Jsem rád, že něco podobného začala dělat ČŠI - http://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Zahranicni-aktuality.
A co se týká zrovna tohohle článku, tak se mi bohužel zdá, že je dost slabý. Hlavní faktor bude vzdělání rodičů, které bude nutně vyšší tam, kde je větší koncentrace škol. A to je ta hlavní příčina slabších výsledků, ne vzdálenost. A pokud vzdělání rodičů výzkumníci nesledovali, není jejich poznatek celkem k ničemu.
Ondřej Štefl
Faktorů pro srovnání je samozřejmě více. Nejdůležitějším určitě bude onen zmiňovaný genetický faktor. Je to však i míra nezaměstnanosti v určitém regionu, vyloučené lokality ve městech, stáří populace, výše nadtarifních složek pedagogů ve vzdálenějších oblastech, vybavenost škol a spolupráce se zřizovatelem, kvalita pedagogického sboru v odlehlejších oblastech, ....Těžko tedy posoudit nějakou hlavní příčinu. Máte pravdu v tom, že se to takto nedá prezentovat.
Ten výstup(ek) z výzkumu SCIO je myslím dobrým upozorněním na problémy, které musejí řešit kraje a obce a které by mělo koncepčně(ji) řešit i MŠMT např. i v dotačních programech. Geografická danost, zaměstnanost a vzdělanost rodičů, podnětnost prostředí v místě bydliště, fyzická a ekonomická dostupnost vzdělávacího a kulturního zázemí atd. To jsou věci, které se mají řešit komplexně za přispění všech, kteří mohou pomoci. Včetně rozumného (!) tzv. konektivismu. Některé obce přišly o školu a zůstaly tam zájmové a sportovní spolky. Některé obce to chtějí řešit tzv. svazkovými školami s optimalizovanou mikroregionální dostupností atd. Jsem rád, že na ten problém SCIO upozornilo.
J. Týř
Post a Comment