Vzdělávání představuje oblast, do které musí investovat každý stát, jenž uvažuje v horizontu delším než deset let. A proto je třeba, aby přesně věděl, čeho chce dosáhnout. Zdá se, že obojí zatím v Česku chybí.
Z článku Bohumila Kartouze v Mladé frontě Dnes/EDUin.cz vybíráme:
Podívejme se na ta tři procenta navíc pro učitele. V poslední době hrůzným způsobem ohýbaný „selský rozum“ říká, že více peněz na platy učitelů způsobí, že se ve školství cosi zlepší. Učitelé budou spokojenější, budou své práci věnovat větší úsilí, děti se toho více naučí.
Stejně jako v jiných případech, i zde naráží selský rozum na své nepřekonatelné limity.
Jak ukazují studie stanfordského ekonoma Erika Hanusheka, plošné přidávání učitelům žádnou kvalitu do školských systémů nevnáší, alespoň ne tu, která se dá současnými metodami měřit. Jinými slovy, pokud existuje důvod, proč přidat českým učitelům, pak to nemůže být snaha zlepšit výkon vzdělávacího systému, jelikož k tomu neexistuje racionální předpoklad. Co naopak funguje a co potvrzuje i Hanushekem popsaná zkušenost, je přidávat těm učitelům, kteří se osvědčili jako kvalitní. Abyste však mohli přidat kantorům, kteří jsou kvalitní, musíte nejprve vědět, o které jde. A nejen vědět, musíte to nějak ověřit. Takovým metrem by mohl být kariérní řád, jejž ministerstvo školství začalo připravovat už za předchozích šéfů resortu. Jenže ten koncept nebyl současným vedením shledán jako funkční. To může být docela dobře pravda, ale v tom případě by bylo vhodné hledat funkční řešení.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
10 komentářů:
Zato plošné přidávání lékařům nebo politikům automaticky zlepšuje kvalitu.
Zajímavé je, že když měli odcházet nekvalifikovaní, křičel právě EDUin, že jde o ty kvalitní. A měřeno jak, pane Kartousi? Zjevně vaším dvojím metrem.
Vysokoškolsky vzdélaný učitel by měl mít při nástupu cca průměrný plat a platový postup min. dalších 50 %. Vynikající učitelé by k tomu měli být odměňování dalšími odměnami zejména z dispozice učitelů a metodických orgánů. Co je na takovémto konceptu závadného? Kdyby byl uplatněn, vznikl by o učitelství přirozený zájem, na jehož základě by byli postupně špatní učitelé a ředitelé nahrazeni dobrými. Ulevilo by to dobrým učitelům, ředitelům a zřizovatelům škol, kteří to dnes v té svraboneštovicoidní mizérii českého školství nemají snadné. Tohle pan Kartous a jemu podobní, vláda a Parlament ČR nechápou? Svatá (s)prostoto!
J. Týř
Je nezbytné se na to podívat zcela nezaujatě.
Můj plat v prvním až třetím čtvrtletí roku 2015 do koruny krespondoval s tarifem v pátém stupni dvanácté platové třídy, to znamená, že byl 26 350 kéčé hrubého. Tuhle se mi do ruky dostala prezentace, ve které se dočítám, že průměrný plat učitele sš ve stejném období činil 28 013 káčé. Znamená to tedy, že jsem o 1663 korun horší učitel než učitel průměrný?
Nevzpomínám si, že by se kdy zajímal kdokoli o to, jak moji žáci prospívají, jak pracují, co se učí, jakým způsobem jsou hodnoceni, co umí, co znají, jakých nabyli kompetencí, jak jim případně jdou vš studia a jak se uplatňují v profesním životě. K tomu, že jsou z mnohých úspěšní ajťáci, právníci, lékaři a dokonce i učitelé, jsem nejspíš nepřispěl ani drobátko. Nakonec, jak taky jako nenáviděný učitel tak podružného předmětu jako jsou informační a komunikační technologie.
To je motivace, panečku. Asi bych měl žáky prvních ročníků taky nechat do školy přinášet z netu zkopírované prezentace o věcech, kterým nerozumí, a druháky zaměstnat kreslením vánočního stromečku v Malování... Aspoň bych měl klid svatý.
Panové Hanusek a Kartous nepochopili jednu věc. Pokud přidáte učitelům 200 Kč tak se opravdu nic měřitelného nestane. Ale když přidáte učitelům 10 000Kč tak panečku počet žájemců o práci ve školství pořádně vzroste. A ve fungujícím systému si zaměstnavatel bude moci vybírat, pokud toho bude schopen a bude mít tu možnost.
Typická Kartousovština-EDUinština je, že se vezme jedna studie a její závěry se absolutizují, aby se jimi mohlo demagogicky šermovat. A tak budou tito školští přísavníci požadovat inkluzivní školství finského typu, ale za českých finančních podmínek. Že jde o kvadraturu kruhu, jim nevadí.
Toto psal Kartous nedávno v deníku DNES. Tak by mě jen tak čistě ekonomicky zajímalo z čeho mám vlastně žít? Z oněch 20 000,-? To myslím nemusel nikdo studovat vysokou ani střední školu. Stačí výuční list. Navíc mimořádně hájil čtyřstupňový kariérní řád. Prý se podle něho pozná, kdo je kvalitní a nekvalitní kantor. Oni ti "pedagogičtí lídři" by vlastně ani moc neučili, nestáli jako šašci na dozorech a nedělali "podřadné práce". Těch 20% vybraných známých pana ředitele, pana starosty, milenek a milenců, přátel a donašečů,.... by se vskutku mělo báječně. Bylo to naplánováno Chládkem tak, že třetí a čtvrtý stupeň by nešlo odejmout. Tak by tedy mladí čekali a čekali, až dotyčný trojkař umře, pač do důchodu by za ty prachy nešel nikdo z nich. Kariérní řád, který pan Kartous tak hájí byl legislativní zmetek.
Ale, ale, přátelé - vždyť on Bohumil Kartous vlastně říká, že za ty peníze se žádné zlepšení očekávat nedá a že se musí přidat víc a cíleně. Já bych se ho, bez dovolení, zastal. Je to sice kostrbaté a zmatené, ale myšlenka je dobrá. Navíc jsou ty vánoce...
Krtek
Možná jsem to pochopil správně jako mírnou ironii.
On vskutku v DNES napsal a to doslova, že by učitelům už nic plošně nepřidával (viz.Mirek Topolánek - učitelé si již nahrabali). Jedině pod podmínkou reformy školství, kariérního řádu a prokazatelných super výkonů. Problémem však je, jak to ve školství změřit. Nějak jsem za svůj život těch reforem zažil povícero a kupodivu mě všechny nechaly chladnými, pač to byly vždy nepodařené demoverze. A když jsou ty vánoce,......
Neoliberální mantra, že dobrý plat si zaslouží jen vyvolení, nemůže u učitelů obstát. Vysokoškolsky vzdělaní učitelé mají průměrný plat za celou kariéru jen mírně nad celostátním průměrem. Učitelé si zaslouží důstojnější základní plat viz výše, aby mohli v těch stále komplikovanějších podmínkách fungovat, tj. co nejlépe učit a vychovávat.
Pan krtek tu českým učitelům autoritativně vnucovanou neoliberální mantru nezklamal. To, co pan krtek předvedl není jen ironie. Je to konfliktní pokus narušit věcnou demokratickou diskusi: po autoritativním okřiknutí diskutujících uvedl pan krtek nerelevantní argumentaci a nakonec se odvolal na Vánoce, které začínají za tři dny. Tím se sám přiřadil k panu Kartousovi a jemu podobným, kteří se snaží vmanipulovat učitele do podřízené pozice okřikovaných subjektů. Nevím, co to panu krtkovi přineslo. Ale přejme mu to, když budou ty Vánoce...:))).
J. Týř
Okomentovat