Podpora společného vzdělávání (inkluze) na všech stupních škol i v rámci mimoškolních aktivit je jednou z priorit Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání (OP VVV). Svědčí o tom skutečnost, že na toto téma je vyčleněno přibližně 9 miliard korun.
Cílem je vytvoření podmínek pro vzdělávání všech dětí, žáků a studentů v integrujícím výchovném prostředí, kdy děti a žáci navštěvují místní školu hlavního vzdělávacího proudu a jsou společně vzdělávány přiměřeně svým zájmům, schopnostem a nadání. Týká se to i mateřských škol.
V nejbližších dnech vyhlásí OP VVV výzvu Gramotnosti s celkovou alokací 380 milionů korun. „Jejím cílem je podpora funkční gramotnosti žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na učilištích, a také žáků základních škol ze socioekonomicky znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí, u nichž je potřeba více podporovat čtenářské, matematické a sociální gramotnosti,“ říká k výzvě náměstek sekce operačních programů Václav Velčovský. Nejedná se pouze o školní výuku, podporovány budou i volnočasové aktivity a výzkumně pilotní projekty.
V příštím roce bude vyhlášena výzva na podporu obcí, na jejichž území se nachází sociálně vyloučené lokality. Další výzva bude určena pro žadatele z řad škol a školských zařízení na realizaci projektů formou takzvaných šablon, které představují významné zjednodušení administrativy. Výzva finančně podpoří jednak osobnostně profesionální rozvoj pedagogů a pomůže školám při společném vzdělávání dětí prostřednictvím personálního posílení o školního psychologa, speciálního pedagoga a školního asistenta, případně chůvu v mateřské škole. Důležitou oblastí je také usnadnění přechodu dětí z MŠ do ZŠ a spolupráce s rodiči dětí a žáků. Zařazení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do hlavního vzdělávacího proudu pomohou mimoškolní aktivity, například kroužky při školách. V roce 2016 bude také připravena výzva na podporu dětí a žáků se zdravotním postižením.
Společné vzdělávání bylo z OP VVV podpořeno už letos. V srpnu byla vyhlášena výzva Inkluzivní vzdělávání, která se zaměřuje na žáky a děti se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména na ty ze socioekonomicky znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí. Na tuto výzvu bylo vyčleněno 700 milionů korun. Problematiku inkluze v sobě zahrnují i výzvy na projekty Krajských akčních plánů a Místních akčních plánů, především pokud jde o společné vzdělávání v mateřských, základních a středních školách.
MŠMT: Společné vzdělávání je jednou z priorit OP VVV
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
11 komentářů:
Teď by to ještě chtělo, aby vzdělávání obecně bylo v tomto státě alespoň středněprioritní, což zatím rozhodně není.
A mám obavy, že velká část inkluze pojede právě přes OP VVV, co se ale bude dít po skončení programového období?
Péče o společné vzdělávání má být péčí o děti z celého spektra Gaussovy křivky. MŠMT, zdá se, tuto péči zatím poněkud zužuje na péči o děti z jejího inkludovaného dolního okraje.
J. Týř
Inkluze sociálně a zdravotně znevýhodněných dětí a zvláštní alternativní vzdělávací metody vyžadují natolik individualizované přístupy pedagogů, že je lze v rozpočtově omezeném veřejném společném vzdělávání obtížné plně uplatnit.
Neuvážená (koncepčně, rozpočtově a organizačně ne dobře zajištěná) inkluze dětí z levé části Gaussovy křivky doprovázená současným zaváděním větší individuální péce o všechny děti včetně prvků tzv. alternativních metod do podfinancovaného veřejného vzdělávání vede fakticky k jeho oslabování a vytváření podmínek pro vznik stále většího počtu soukromých škol. Dnes je v Česku tuším cca 140 soukromých základních škol, ve kterých je cca 10 tisíc žáků.
Není-li reforma veřejného školství dobře (koncepčně, rozpočtově a organizačně) zajištěna, nemohou se v něm žáci ani učitelé optimálně seberealizovat. Aktivní učitelé pak přirozeně hledají alternativní možnosti seberealizace a rodiče rovněž naprosto přirozeně hledají alternativní cesty i za tu cenu, že dají dítě do soukromé školy. To vede k dalšímu oslabování veřejného školství. V takovém případě by, myslím, bylo na místě znovu zvážit důvodnost nucené inkluze dětí s LMP do běžných škol a nechat případně dál fungovat ZŠ praktické.
Myslím, že české školství by si těch obvyklých 6 % z HDP doopravdy zasloužilo.
J. Týř
Šikulové nečekají: www.inkluze.cz, asistent za 9500 KČ. Rytmus, o.p.s.
Když vidím, kolik peněz se vyplýtvá na devastaci speciálního školství, tak je mi z toho špatně.
Paní Cat, to bude jako se školkami.Koho z nás ještě nezachvátil Alzheimer ten si dobře vzpomíná na toto:
1/kampaň v Tv dalších médiích o komunistickém působení na malé děti.Je třeba,aby děti byly doma s matkami.Školky byly ideologickými přežitky z doby, kdy stát chtěl dětem vymývat mozky už od útlého mládí.
2/Rušily se nejdříve podnikové školky a pak i ty další. naštěstí nedošlo k zrušení plošnému.
3/Po nějaké době (už nevím jak dlouho to trvalo) najednou ejhle, procitnutí - školky jsou potřeba.Nyní naopak ideologická masáž o nutnosti nástupu matek rychle do práce, aby si nepokazily kariéru. A dnes dokonce návrat k povinnému roku předškoláků.
Společný jmenovatel: naprosto stupidní a nekritická (neodborná) masáž ministerstev i médií ohledně rušení a poté znovuobjevení role MŠ.
Se speciálním školstvím to bude nejspíš stejné. Možná déle potrvá, než se přijde na problém. Dětí zas není tolik (těch s SVP) jako těch "normálních".
Tady je možné vše.Už zde máme zázračně uzdravené invalidy apod. Já se budu moc smát, až určitému obyvatelstvu dojde, že to, na co do teď dostávali invalidní důchody (alespoň částečné), bylo právě podmíněno tou fujanou diagnozou od dětství. A diagnostikovat je až od 18 let pro LMP nebude možné.ha,ha....
cílem je podpora funkční gramotnosti žáků se speciálními potřebami na učilištích,
// co se nenaučil na ZŠ, hravě dožene u cihly
Nejedná se pouze o školní výuku, podporovány budou i volnočasové aktivity a výzkumně pilotní projekty.
//vůbec se tu nejedná o školní výuku
a také žáků základních škol ze socioekonomicky znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí.
//tomu dala...
V příštím roce bude vyhlášena výzva na podporu obcí, na jejichž území se nachází sociálně vyloučené lokality./
//tomu taky...
posílení o školního psychologa, speciálního pedagoga a školního asistenta, případně chůvu v mateřské škole.
// z fondů EU ??? a až dojdou fondy... zbudou jen ty chůvy (posílení o chůvu??)
Zařazení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do hlavního vzdělávacího proudu pomohou mimoškolní aktivity, například kroužky při školách.
// je podloženo výzkumem a ověřeno praxí...?
Začínám pochybovat o svém evropanství. Bojuji s tím, hledám důvody být Evropanem. Pravda, nevychovávali mě ve VMEGS. Možná postačí nečíst PR články z MŠMT.
A možná budou i kroužky romštiny:
http://www.novinky.cz/zahranicni/388114-pecujte-o-romstinu-a-nemcinu-vyzvala-cesko-rada-evropy.html
A kdo ty kroužky zadarmo povede?
Třeba někdo z aktivistů MŠMT��Jak ubohé myšlenky a vzkaz budoucím pedagogům ! Pedagogové nemohou hrozit útěkem za hranice
jako lékaŕi, ale zcela jistě se dovedou uplatnit v klidnější profesi. Je to otázka času.
Kružky romštiny asi zadarmo nebudou, na ty bude lukrativní projekt. Jenom neznám nikoho, kdo umí romsky.
Jenom neznám nikoho, kdo umí romsky.
Pár rodilých mluvčích by se snad našlo.
Okomentovat