Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlásilo trojici programů na podporu rozvoje občanské společnosti. Programy podporují činnost neziskových organizací v oblasti školství, dále vzdělávání v jazycích národnostních menšin a implementaci etické výchovy do vzdělávání na základních školách.
Programy jsou spojeny do jednoho s názvem „Program na podporu rozvoje občanské společnosti“. „V jednotlivých programech se objevují aktivity, které se dotýkají v současnosti velmi aktuálních témat - xenofobie, rasové či náboženské nesnášenlivosti,“ upozorňuje ministryně školství Kateřina Valachová.
První z programů je určený pro neziskové organizace na:
- podporu rozvoje občanských kompetencí v MŠ, ZŠ a SŠ
- vznik a využití výukových materiálů k výuce dějin 20. století
- vznik a využití výukových materiálů k 700. výročí narození Karla IV.
Program s částkou 3 miliony korun tak reaguje na aktuální problematiku – vládou schválenou koncepci oslav významných historických výročí v letech 2014 – 2018, kde má právě MŠMT významný podíl aktivit, a na usnesení Poslanecké sněmovny o podpoře občanského vzdělávání.
Další dotační program se zaměřuje na aktivity příslušníků národnostních menšin nebo činnosti ve prospěch národnostních menšin v oblastech:
- podpora vzdělávání v jazycích národnostních menšin
- podpora multikulturní výchovy
Financování tohoto programu v roce 2016 bude zabezpečeno předpokládanou částkou 15,032 milionu korun.
Třetí dotační program podporuje výuku etické výchovy na základních školách. Už v letošním roce MŠMT tímto způsobem podpořilo 41 různých projektů. V roce 2016 bude v tomto programu vyčleněna částka 3 miliony korun. Jedním z hlavních cílů programu se stala implementace doplňujícího vzdělávacího oboru etická výchova do školních vzdělávacích programů, jako samostatný předmět nebo jeho integrace do ostatních vyučovacích předmětů.
Vyhlášení programů, jejichž termín podání žádostí je do 15. ledna 2016, najdete zde.
11 comments:
dle podpory národnostních menšin by ministerstvo občas také mohlo podporovat děti a žáky pocházející národní majority, že?
Ale ona nám všem známá minorita, paní Jiřino, není národnostní menšina.
Etická (mravní) výchova je velký problém v době, kdy žáci kolem sebe vidí tolik nemravnosti.
"Ale ona nám všem známá minorita, paní Jiřino, není národnostní menšina."
Dobře, ale připusťme, že Romové jsou přece jenom menšina, i když ne národnostní. Ovšem omezovat práva majoritní společnosti pro nezadatelná práva menšiny se mi zdá
(s odpuštěním) pěkná volovina.
Právo na předškolní vzdělávání romská menšina nesporně má, že tohoto práva nevyužívá je problém této menšiny. Neměl by se z toho stávat problém většinové společnosti.
Povinnost předškolního vzdělávání může být využita v případě zanedbaných dětí zejména rozhodnutím orgánů OSPOD jako je tomu v mnoha jiných případech. V případě nerespektování mají orgány sociální péče dostatek nástrojů na omezení sociálních dávek romským rodičům. K tomu není nutné měnit školský zákon.
Trochu mi to připománá tu písničku z pohádky: Všechno naruby tu je a nikdo s tím nic nedělá....
Já bych zase přivítala, kdyby se ministerstvo konečně také začalo více věnovat učitelům.Pěkně je opečovávat a hýčkat.Prostě - podporovat.
Představa, že každý problém vyřešíme novým předmětem, je nesmyslná. Etickou výchovu nevyřeší nový předmět.
Etickou výchovu nevyřeší nový předmět.
Etické výchově dětí významně napomáhá etické chování dospělých.
Nejvyší čas začít s doškolovacími kurzy.
"Já bych zase přivítala, kdyby se ministerstvo konečně také začalo více věnovat učitelům. Pěkně je opečovávat a hýčkat. Prostě - podporovat."
To je určitě nějaká nová sci-fi novela, která mi na knižních pultech unikla.
Sci-fi ovšem většinou končí dost katastrofickým závěrem.
Také mám v hlavě jedno takové pěkné sci-fi téma:
V 23. století se romská "nenárodnostní" menšina vzbouří a demonstrativně odmítne rozsudek Evropského soudu pro lidská práva vydaného v 21. století (v roce 2007) jako urážející, ponižující a lživý. Pod vlivem tohoto rozsudku vznikne celostátní romské hnutí “Gypsies themselves”, které pod heslem “Gypsies of all countries unite!” vyvolá obrovské obrozenecké hnutí, které zasáhne všechny generace Romů, kteří kategoricky odmítnou všechny náznaky jejich pozitivní segregace ve společnosti. Rodiče začnou odmítat všechny předchozí zastaralé informované souhlasy, podepisované povinně rodiči ve školách, povinné předškolní vzdělávání pro jejich děti a jiné relikty předchozí éry pseudokulturalismu a multikulturalismu 21. století. Školní výsledky většiny romských školáků začnou dosahovat takové nebývalé výše, že zastíní znalosti nejen vietnamských a japonských, ale zejména českých a moravských dětí. Nikdo si s tím nebude vědět rady. Nejen ministr školství, ale i celý vládní kabinet bude s úžasem sledovat přímo děsivé zaostávání majoritní většiny školáků na základních, ale i středních a vysokých školách za romskou minoritou. Předáci tohoto hnutí po vzoru Martina Luthera Kinga odmítnou ponižující přídavky na školní obědy, studijní stipendia a všechny předchozí rozvojové programy, které budou pro změnu určeny školákům majoritní společnosti.
Konec téhle sci-fi novely musím ještě trochu dotáhnout, ale důsledky budou opravdu děsivé. Nechci to ani domyslet, jak by to mohlo, proboha, skončit. Události budou ovšem asi daleko děsivější než ty, které se udály v 21. století.
Myslím, že:
Jednou ze základních metod nedemokratické propagandy je prohlašovat přehnanou péči o okrajové věci za základní znak demokracie v situaci, za které není řádně zajištěna péče o většinu. Takovéto odpoutávání pozornosti od neefektivního řešení hlavního problému, co je podstatou mizérie většiny, považuji za neetický a nedemokratický postup. Za hlavní problém českého veřejného školství považuji jeho pochybnou koncepci a organizování minimálně od doby zavedení RVP a ŠVP, podfinancovanost, feminizaci a odborně i eticky závadné intervence nevládních organizací do kompetencí MŠMT, což mj. vede k poškozování veřejných škol a posilování škol soukromých. Tyto problémy nejsou účinně (vy)řešeny a namísto toho se převážně diskutuje o okrajových věcech (o doprovodných jevech) této mizérie.
Zajímalo by mne například, jak by dopadla žaloba rodičů žáků, kteří navštěvují veřejnou školu, kde nejsou vyučovány ani jedním učitelem, na poškození práva jejich dětí, aby byly ve škole vychovávány i mužským vzorem. Kolik dětí v Česku je takto poškozeno a byla by takováto žaloba důvodná nebo nedůvodná? Uvítal bych, kdyby pan politický náměstek na tuto jednoduchou otázku odpověděl.
J. Týř
Když už Karel IV., tak kompletní poučení - o vztahu k židovskému obyvatelstvu, o bigotnosti, o zákulisí jeho politiky. To by ovšem zvládla jen neziskovka erudovaných historiků. Stejně jako 20. století, tam by se asi objevily i zcela odlišné interpretace. Myslím, že ze všeho nejdůležitější v celém textu jsou slova PRO NEZISKOVÉ ORGANIZACE.
Post a Comment