Interpelace v Poslanecké sněmovně dne 17. prosince 2015 k návrhu vyhlášky k provedení § 19 nového školského zákona. Paní ministryně školství nebyla přítomna.
Poslanec Ludvík Hovorka: Děkuji za slovo.
Vážená paní ministryně, obrátil se na mě pan starosta Vávra, starosta obce Tupesy, který je předsedou školské komise Sdružení místních samospráv.
Starostové obcí zaslali na ministerstvo zásadní připomínky k návrhu vyhlášky k provedení § 19 nového školského zákona. Starostové považují za zásadní, aby se především respektovala vůle zákonného zástupce dítěte a posílilo jeho postavení. Navržené řešení vyhlášky považují celkově za nevhodné a vytvářené pod časovým tlakem.
Požadují, aby se změnila některá ustanovení vyhlášky, například aby se přihlédlo k úrovni rozumových a mentálních schopností dítěte, aby se vyškrtla věta, že podpůrná opatření prvního stupně nemají normovanou finanční náročnost a aby tato podpůrná opatření byla doprovázena nárokovou finanční kompenzací, aby každý žák vyžadující podpůrná opatření byl doprovázen nárokem na úvazek školního psychologa a dalších specialistů s tím spojených, aby individuální vzdělávací plán byl vypracován v dostatečném předstihu, aby za zpracování a realizaci individuálního vzdělávacího plánu odpovídal speciální pedagog a ředitel školy, aby vzor individuálního vzdělávacího plánu byl závaznou přílohou vyhlášky.
Současně upozorňují, že vyhláška neřeší situaci, kdy zákonný zástupce nebo škola sama není spokojena se způsobem poskytované podpory ze strany poradenského zařízení. Výstupy školského poradenského zařízení jsou zcela formální nebo nerealizovatelná opatření. Starostové požadují doplnění finančních nákladů na finanční náklady spojené s realizací nezbytných technických opatření spojených se stavebními a jinými úpravami budov a interiérů.
Požadují bezodkladný příspěvek na jejich realizaci.
Starostové důrazně upozorňují, že všechna technická opatření si vyžádají zvýšené náklady údržby a provozu a zásadně nesouhlasí s tím, aby tyto nové náklady šly pouze k tíži zřizovatelů, tedy obcí.
Paní ředitelka odboru legislativy Jana Přibylová svolala vypořádací poradu na pátek 18.12. v 9.00, ani ne dva dny předem. (Předsedající upozorňuje na čas.)
Starostové považují za nepřijatelné, aby takové důležité porady byly svolávány v takovém krátkém, navíc předvánočním termínu, a žádají, aby s nimi ministerstvo a jeho úředníci jednali jako rovní s rovnými.
Děkuji.
5 komentářů:
"Výstupy školského poradenského zařízení jsou zcela formální nebo nerealizovatelná opatření. "
Když ta lejstra čtu, abych věděl "s kým mám co do činění", už mnohokrát (možná i pokaždé) mě napadla otázka, jak si to paní psycholožka představuje.
Pan poslanec Hovorka obvykle má názory k věci. Jsem rád, že nezklamal. Jak říkal Cimrman, když se řekne A, musí se říct i B, C, ..., Z.
Navrhne-li se opatření, musí být jasné, kdo a z čeho ho zaplatí.
Dočtete-li se ve výstupu z vyšetření PP poradny, že žákyni nemáte srovnávat s její starší sestrou, příčemž daná žákyně žádnou sestru, natožpak starší, nemá, můžete si o tom myslet leda tak svoje.
Závěr PP vyš.: žák s aktuálním výkonem při spodní hranici pásma LMP. Prognóza úspěšnosti v ZŠ nejistá.
Doporučení PPP v září 2014, (datum je významné pro pochopení souvislostí):
....zaměřit se na zvládnutí základního učiva ?????
....kontrola v případě výukového selhání až po OPAKOVÁNÍ ROČNÍKU????
Ani slovo o tom, že existuje upravený RVP, speciální třídy, praktické školy. Nemyslím si, že by pan psycholog a jeho vedoucí nepoznali žáka s téměř středním stupněm MP a jeho potřeby v nejlepším zájmu. Ale nejlepším zájmem pracovníků PPP je dodržet pokyn, že praktické školy a jejich žáci neexistují. Jak psala paní Cat., mají nějakou profesní čest?
Toto dítě nezvládá dobře ani upravený program, ale na základkách je spousta žáků, kteří nedostali doporučení nebo jim bylo odebráno, díky tzv. revizi diagnostických nástrojů (a opravdu nejde jen o romské děti). Paní Zapletalová a její tým zneužívají PPP jako nástroj ke zrušení praktických škol, upraveného programu i možnosti volby rodičů.
Ví veřejnost jaké páky stát získává, prostřednictvím vyhlášek a pravomoci ŠPZ vůči právům rodičů? Revizní orgán je šaškárna, která počítá s tím, že se rodiče soudit nebudou.
Co vy na to kolegové z poraden?
Odbornice: Rozhodovat o integraci žáků asi budou poradny, ne rodiče
Praha - Rodiče zřejmě nebudou mít konečné slovo při volbě, zda bude jejich dítě s potřebou podpory navštěvovat speciální školu, nebo bude integrováno do běžné školy. Rozhodovat o tom, zda je integrace možná, by měla školská poradenská zařízení. Pokud by vyhláška byla přijata v současné podobě, nemohla by jejich kapacita celé řadě nových požadavků stačit, upozornila v rozhovoru s ČTK představitelka Asociace pracovníků Speciálně pedagogických center Eva Čadová.
Viz ČTK: http://www.ceskenoviny.cz/domov/zpravy/odbornice-rozhodovat-o-integraci-zaku-asi-budou-poradny-ne-rodice/1294274
Okomentovat