Na listopadovém jednání zastupitelstva Kraje Vysočina byl zařazen bod k projednání s názvem Vyjádření ke společnému vzdělávání.
Představa, že společné vzdělávání dětí vyjma těžce postižených, má začít už od 1. 9. 2016, je pro mě nereálná. Jedná se o velmi citlivou věc, kdy je třeba mít vše důkladně připraveno. Zároveň musí být všichni včas a důkladně informováni. Informace, které přicházejí z ministerstva, rozhodně nestačí. Nikdo z nás nechce chaos ve školství, na který doplatí všechny děti, nejen děti s lehkou mentální retardací.
Neumím si představit, že by praktické školy měly rázem skončit a všechny děti by měly být začleněny společně do základních škol s ostatními dětmi. Většina škol na to není dostatečně připravena a vybavena. Zeptejte se na základních školách, co ví o připravované vyhlášce. Podle jakého vzdělávacího programu se budou děti s lehkou mentální retardací vzdělávat, když příloha k RVP ZŠ – mentální postižení, podle níž se nyní vzdělávají, bude zrušena. Vědí učitelé ZŠ, že je čeká revize jejich vzdělávacích programů, aby zapracovali úpravy učiva, které budou moci děti s lehkou mentální retardací zvládnout? Jak budou vypadat zápisy do 1. tříd v lednu 2016? V drtivé většině vám odpoví, že neví. Protože ministerstvo je naprosto nedostatečně informuje. Přitom největší zátěž a odpovědnost bude záležet právě na školách.
Nejsem odpůrkyní společného vzdělávání. Má své značné přínosy především z hlediska socializace dětí. Ale za této situace se obávám, že tento nepřipravený krok nebude našemu vzdělávacímu systému, zejména pak dětem, prospěšný. Jednoduše řečeno. Mám obavy, zda nehrozí více škod než užitku.
Jana Fischerová, krajská zastupitelka, poslankyně PS PČR
Převzato z prosincového čísla Novin Kraje Vysočina.
Související dokumenty:
ZK-06-2015-68
Vyjádření ke společnému vzdělávání
pro: jednání zastupitelstva kraje č. 6/2015 dne 10. 11. 2015
zpracoval: K. Ubr
předkládá: J. Fialová
Popis problému:
Materiál předkládá k projednání vyjádření Výboru pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost Zastupitelstva Kraje Vysočina ke společnému vzdělávání.Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy usiluje o začlenění žáků a žákyň, kteří se vzdělávají podle přílohy k rámcovému vzdělávacímu programu Základní vzdělávání (tzv. „praktická škola“) do běžných tříd základních škol. Problematikou se na svém jednání dne 1. 10. 2015 zabýval Výbor pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost Zastupitelstva Kraje Vysočina a přijal k němu vyjádření dle materiálu ZK-06-2015-68, př. 1.
Návrh řešení, zdůvodnění:
OŠMS předkládá orgánům kraje vyjádření Výboru pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost Zastupitelstva Kraje Vysočina ke společnému vzdělávání k projednání.Stanoviska:
Rada Kraje Vysočina usnesením č. 1852/30/2015/RK ze dne 13. 10. 2015:podporuje vyjádření Výboru pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost Zastupitelstva Kraje Vysočina ke společnému vzdělávání dle materiálu RK-30-2015-61; př. 1
doporučuje zastupitelstvu kraje podpořit vyjádření Výboru pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost Zastupitelstva Kraje Vysočina ke společnému vzdělávání dle materiálu RK-30-2015-61; př. 1.
Návrh usnesení:
Zastupitelstvo krajepodporuje
vyjádření Výboru pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost Zastupitelstva Kraje Vysočina ke společnému vzdělávání dle materiálu ZK-06-2015-68; př. 1.
odpovědnost: OŠMS
termín: 30. 11. 2015
ZK-06-2015-68, př. 1
počet stran: 1Vyjádření Výboru pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost Zastupitelstva Kraje Vysočina ke strategii společného vzdělávání
Kraj Vysočina dlouhodobě podporuje individuální integraci žáků s handicapem do běžných tříd a škol. Již více než 10 let má nastaven systém půjčování kompenzačních pomůcek a obcím, které zajišťují vzdělávání těchto dětí ve svých školách, poskytuje příspěvek na provozní výdaje. S některými městy se kraj dohodl na převzetí vzdělávací činnosti krajských základních škol a pomohl vytvořit podmínky pro vzdělávání žáků a žákyň s handicapem pod jednou střechou, ve stejném právním subjektu, jako běžné děti. V současné době zřizuje kraj ještě 10 základních škol, ve kterých se vzdělávají děti s handicapem. Tyto školy jsou prostorově, vybavením, odborností personálu i velikostí tříd přizpůsobeny vzdělávacím potřebám žáků a žákyň.Pokud tyto děti mají být v rámci strategie společného vzdělávání přesunuty do tříd v běžných základních školách, doporučujeme ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy, aby předem vytvořilo takové podmínky ve školách, aby děti s handicapem dosahovaly alespoň takových znalostí a dovedností, jako ve specializovaných třídách a školách.
Vyjádření bylo projednáno a schváleno na jednání Výboru pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost Zastupitelstva Kraje Vysočina dne 1. 10. 2015.
3 comments:
1) Připravenost škol na inkluzi je nulová
2) Informovanost je nulová
3) Změny v ŠVP jsou nulové. Asi si MŠMT myslí, že to udělají učitelé na ZŠ opět zdarma po své pracovní době. A kdy jindy, že? A to do 1.9. 2016. Nejlépe v době dovolené.
4) Naopak snaha čerpat finance z EU jsou 100%. Nové výzvy se šablonami a nekonečnými školeními, které budou zakončeny dozajista závěrečnými pracemi jsou na obzoru. Tedy přeškolování učitelů ZŠ na speciální pedagogy je nulové.
5) Přeškolování speciálních pedagogů na cizí jazyky, chemii, fyziku, matematiku, která se učí na běžných ZŠ, jsou na nule
6) O novém způsobu financování škol (ZŠ a SŠ) snad ví jen MŠMT a Bůh.
7) A zápisy do prvních tříd v průběhu ledna jsou velká neznámá
8) Financování inkluze je zatím v oblasti vědeckofantastické literatury
9) Není ani trochu nastartován systém a množství asistentů pro běžné ZŠ
10)Neexistují pomůcky, knihy, učebnice,...pro inkluzi na běžných ZŠ. Rád je uvidím třeba v chemii
11)Zatím nikdo nemá představu o fungování nového učebního plánu a jeho dopadu na ekonomiku školy
Lze asi pokračovat hodně dlouho.
https://www.youtube.com/watch?v=wQMquF3J4cw&list=PLCtoMLdD_NFaeB1B1j92sB_vnssZdCY0l&index=39
Obávám se,že hrozí mnoho škody a žádný užitek.
Post a Comment