Samozřejmě tím nemyslím zlatý důl pro učitele nebo snad správní zaměstnance. Ti sem rozhodně nepřicházejí bohatnout. Ale přicházejí jiní zlatokopové: mailové schránky škol jsou plné nabídek vzdělávacích akcí.
DVPP. Před léty mnoho učitelů začalo svoje zkušenosti sdílet v roli lektorů dalšího vzdělávání. Mnoho se jich tehdy vystřídalo například na seminářích Přátel angažovaného učení. Vlastně se začalo tenkrát seminářům říkat „dílny“. Řada z těchto lektorů postupně odcházela ze škol, přestávali učit a zvolili si lektorování jako živnost. Příležitostí bylo především díky projektům z evropských fondů OPVK dost a dost, každý projekt měl totiž svoji vzdělávací část. Ale mnozí z těchto lektorů brzy vyčerpali možnosti svých zkušeností a začali prostě brát vše. Semináře na objednávku, semináře na klíč.
Tím se však postupně vzdalovali nejen své učitelské praxi na škole, ale především své učitelské věrohodnosti. Takové semináře najednou čpěly chladem a prázdnotou. Už to nebylo předávání osobních zkušeností, ale jen neosobních načteností. Bezprostřednost vystřídala rutina. Ale vzdělávací byznys jel a stále jede vesele dál. Lektoři hledají nová, právě ta frčící témata, nebo ta stará šikovně ukrývají do mimikrů nových názvů. Například kdysi oblíbené kritické myšlení (RWCT) dnes někteří lektoři prodávají v novém obale: třeba jako aktivizační metody v dějepisu. – A OPVK brzy vystřídá OPVVV...
Převzato z autorova blogu na iDNES.cz
Zdeněk Sotolář: Škola jako zlatý důl 1.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
8 komentářů:
Ano a často tady platí: Mnoho povolaných,málo vyvolených.
Na realitu školy lze zapomenout během pár týdnů, nejvýše měsíců. Profesionální lektoři, koučové atd. byli učiteli před léty. Navíc již většinou školí déle, než kdy učili. A školy se také mění.
A někteří školí cokoliv, na co jsou zrovna unijní peníze. Jedna a ta samá paní školí s přehledem čtenářskou gramotnost, finanční gramotnost, matematickou gramotnost, čtenářské dílny a nyní vede i školení pro učitele technických prací. Hold odbornice na všechno.
Nebo příklad další paní, kterou jsme měli na škole na školení Práce s SVP žáky. Nejzajímavější bylo, když se po hodině školení ozvala jedna z našich prvostupňových kantorek s dotazem, kdy se dozví něco jiného než na školení s názvem Inovativní metody ve výuce, na kterém byla u té samé školitelky v krajském městě.
Se slzou v oku také vzpomínám na školení k napsání ŠVP, kterých jsme absolvovali asi pět a na všech do jednoho jsme vystřihávali a přiřazovali klíčové kompetence do příslušných škatulek. No sranda až na půdu.
A už se těším na 10, 20, 40, 80 a 160 hodinová školení k inkluzi, která jsou plánovaná v šablonách na příští rok. Nebude se sice kvůli tomu asi skoro vůbec učit, ale co, bude srandy kopec a těch novinek, co se dozvíme!!! Např., že existují žáci se SVP, oprášíme, co je to dyskalkulie a dyslexie ... . Už se fakt tak těším, že ani nemohu spávat.
Na některá školení chodili lidé rádi, protože tam byla spousta kávy, chlebíčků a jiných dobrot.
Už jim zvoní hrana, ale oni to přes svůj mamon neslyší.
Před nebo spíš po DVPP doporučuji preventivně aplikovat Kneippovu vodoléčbu a Priessnitzovy postupy. Ještě, že už jsem v důchodu a mohu se z moudrosti pánů Kneippa a Priessnitze těšit bez DVPP a dalších učitelských radovánek.
J. Týř
Viz
https://www.ereading.cz/nakladatele/data/ebooks/1938_preview.pdf
http://www.celostnimedicina.cz/priessnitzuv-obklad.htm
Českému školství škodí myslím především pět věcí
- Antipedagogické trendy ve vzdělávání - takzvaně pedagogický avšak antiautoritativně pojatý kontruktivismus projevující se v nevědeckém požadavku na tzv. svobodné učení, které mnohdy dogmaticky popírá základní pedagogické, výchovné a didaktické, zásady (Antipedagogika). Sem a do druhé věci patří, myslím, i divně připravovaná a prosazovaná inkluze postižených dětí do běžných tříd a spolupráce MŠMT s antipedagogicky se projevující neziskovkou Eduin.
- Falešný multikulturalismus vedoucí k oploštělému a propagandisticky pojatému pojetí chápání světa (viz např. nevyvážená spolupráce ČŠI s neziskovkou Člověk v tísni)
- Feminizace v regionálním školství - v českých ZŠ a SŠ došlo ke ztrátě práva dítěte být řádně vychováno i mužským vzorem. Podíl mužů v ZŠ a SŠ je dlouhodobě mnohem menší, než genderisty proklamovaných 40 %. Například v ZŠ je jen cca 15 % mužů. Tento stav je, myslím, nepřijatelný i z hlediska potřeby posílit technické vzdělávání v Česku.
- Hrubé rozpočtové podfinancování vzdělávání - Česko nedává obvyklých 6 % z HDP na vzdělávání.
- Neefektivní využívání EU dotací - Pořadí priorit v dotační politice je myslím pochybné. Značná část dotací nejde přímo do vztahu učitel-žák a jde do projektů podporujících výše uvedené trendy a do kapes soukromých (fyzických i právnických) osob. Mizerně placení učitelé, zdá se, mají být ve stále se zhoršujících podmínkách stále víc školeni těmi, kdo sami neučí a jen jim kibicují do práce. Polokvalifikovaní asistenti tento stav myslím příliš nezlepší.
To vše, myslím, vede k postupnému úpadku úrovně českého veřejného školství a k jeho postupné privatizaci. Neměli bychom se nad tím všichni v Česku opravdu vážně zamyslet?
J. Týř
Pane Týři
měli, a také se o to snažíme, jenom nevím jestli to bude něco platné.
A ještě jste zapomněl inkluzi.
Okomentovat