Způsobů, jak se přisát na školy je mnoho. Ty tisíce základních a středních škol jsou velice lákavou kořistí. A nemusí jen kapat, když může pořádně pršet.
DVPP. Tento byznys dostal pořádný impuls před deseti lety s přípravou reformy a tvorbou švp a stále pokračuje s posledními výzvami šablon. Tablety… čtenářská gramotnost… dílny… A to se už mluví o školení na téma inkluze... inkluze... inkluze... Nejde jen o jednotlivé lektory, kteří odešli ze škol se živnostenským listem v kapse a teď se zoufale chápou kdejaké příležitosti na „vzdělávání“ učitelů. Na velkou příležitost čekají také buclaté neziskovky (a některé už začaly školit asistenty) stejně jako agentury připravující evropské projekty. V OP VVV jde o miliardy.
V jednom komentáři mi kdosi napsal, že těm lektorům už prý zvoní hrana. Rozhodně nezvoní. Potřeba proškolení učitelů je otřepaná mantra při každé příležitosti. Teď jde o inkluzi, zítra možná o programování. Navíc mnozí lektoři se už dávno a dávno reinkarnovali do nové role, do role mentorů. To je další velká příležitost, další zlatonosná říčka a mnozí si už dávno svůj prostor vykolíkovali. Mentorování (a koučování) teď frčí, hodně se o něm mluví v souvislosti především s kariérním řádem. Jeden si mě i vyfotil – samozřejmě jako přílohu pracovního výkazu. Zlatý důl...
Zdeněk Sotolář: Škola jako zlatý důl 3.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
22 komentářů:
Pane Sotolář. Ještě vás neodstřelili? Víte kolika lidem jste šlápl na kuří oko?
Uvědomte si, že jsou v tom velké peníze. Od neziskovek až po MŠMT a EU. Kryjte si záda.
Jinak máte plnou pravdu. Dnes všichni vydělávají a poučují a málokdo to umí. Od lektrů až po inspekci.
Nicméně dostat se na Klondajku k opravdovému zlatu znamená mít určitou kompetenci. Sám přiznáváte, pane Sotoláři, že zájemců o peníze z fondů EU je opravdu hodně. Zrovna zmiňované šablony dávaly školám možnost si vybrat, co budou dělat. Pokud totéž bude platit i o mentorech, asi nic lepšího nevymyslíme. Nebo si snad mám z tohoto vašeho vyjádření myslet, že podle vás naši učitelé nepotřebuji DVPP?
že podle vás naši učitelé nepotřebuji DVPP?
Nepřevracejte to, prosím, jako palačinku. Když řeknu, že poslanci politikaří a odvádějí mizernou práci, neznamená to, že jsem proti zastupitelské demokracii. Nebo jak se tomu říká.
Tady jde o to, že se s penězi nehospodaří řádně, že se vyhazují na pitomostě, zatímco jinde chybějí. Víte? A je to tak pořád dokola a napříč politickými spektry. Čerpá se pro to čerpání samo. Školám se dává na výběr, buď tenhle chlív, nebo nic. Jde o to, jak velká, lépe, jak malá část z těch peněz jde doopravdy ku prospěchu žáků a jejich vzdělávání.
Šablony naopak nedávaly možnost si vybrat, co budou školy dělat: výzvy byly úzce zaměřené. Nejdřív se nakupovaly tablety, pak knihy, teď nářadí do dílen. A na to vše se nabaluje zbytečné DVPP a zbytečné mentorování. Pane Brdičko, že by učitelé nepotřebovali DVPP jsem neřekl. Zase fantazírujete. Nepředpokládám, že z fakulty dohlédnete do škol, jak DVPP a mentorování vypadá v praxi. Kompetence? Jaké kompetence předvedli tvůri kariérního řádu? Za euromiliony vytvořili nepotřebný paskvil, který míří do popelnice. Sci-fi: Představte si, kdyby peníze, které odtékají agenturám a lektorům, mohli učitelé dostat třeba na odbornou literaturu. Myslíte, že si učitelé nedokážou nastudovat řadu věcí bez tlumočníka?
kolegové,opět spousty slov, vždy si nejdříve uvědomte,že plánovací socialismus již skončil,žijeme v kapitalismu,kde vše řídí neviditelná ruky trhu a ta ruka funguje i ve školství,vše,co se dělá,se dělá pro zisk
Tak slovo jedno.
Lumpááárna!
Loni na podzim mělo proběhnout hromadné školení lektorů a mentorů. Jaký asi byl výsledek? Byli vyškoleni učitelé z praxe, kteří dále učí a předávají nyní své zkušenosti + teoretické znalosti, jsou to učitelé z praxe, kteří sice dále učí, ale předávají cosi, co jim řekli při školení? Nastala tím změna v nabídce lektorů?
nebuďte smutný, všechno to školení,schůzování,lektorování, či moderně coachování,mentorování a vorkšopování je na .....
Mohla bych posloužit příkladem ze života.
Asi před 12 lety, kdy ještě systém různých "projektů" nebyl tak rozjetý jako dnes, jsem byla jednou mimopražskou dost vzdálenou školou požádána, zda bych s týmem svých spolupracovníků mohla zorganizovat školení ve speciální pedagogice pro učitele integrovaných žáků. Zájem mne potěšil a kurz jsme připravili.
Výuky se konala v odpoledeních hodinách ve dvouhodinových blocích. Kurz byl velmi dobře organizačně zajištěn, dostali jsem kávu a tatranky ( honorář žádný, bylo to v rámci naší pracovní náplně),ale zato pro každého lektora vždy přijelo auto a zase ho dovezlo až domů. Zdálo se mi to zbyteční plýtvání, tak jsme nabídla, že budu jezdit svým autem nebo autobusem.
Jeden ze šoférů mne vyvedl z mého omylu, když mi řekl: paní ono ani tak nejde o ty vaše přednášky, ono jde spíš o to, že bratr paní ředitelky má taxislužbu a potřebuje nadělat kilometry. Takže tak...
Tohle je jen kus ledu z hory zvané špička ledovce. Paní ministryně o tom ledovci myslím ví. Doufám a věřím, že se rázněji postará o to, aby ten ledovec pořádně odtál. J. Týř
Kdyby probíhalo vzdělávání herců tak, jak probíhá vzdělávání učitelů, vypadalo by to přibližně následovně: Herci se především učí o dramaticích a divadelních hrách, vstřebávají teorii, a skutečné divadlo si zahrají okrajově jednou do roka. Učí je herci, kteří nehrají v divadle.
Skutečnost je ale jiná. Budoucí herci především hodně trénují herectví pod vedením víceméně úspěšných herců. Vidím zde inspiraci.
Vážným profesním problémem dneška je zvládání nekázně žáků učiteli. Ohlédnu-li se za svým pajďákem - netrénovali jsme to ani minutu, jen jsme o tom trochu mluvili.
Dále - hlas je jedním ze základních prostředků učitele. Jeho používání jsme netrénovali na fakultě, v DVPP ani minutu. Nabídka kurzů na výcvik řemesla je minimální.
Aktivní učitelé jako lektoři DVPP kurzů je ale složitá otázka. Nyní dominuje úzus, že učitelé ze škol jsou dobře připraveni na vzdělávání dospělých už jen tím, že mají pedagogické vzdělání. Tento automatismus, známý z akreditací rekvalifikačních kurzů, však neplatí. Mezi dobrými učiteli ze škol je množství těch, kteří roli lektora dospělých nezvládají. Neboli, učitelé by měli učit dospělé, ale pouze ti, kteří jsou dobrými lektory.
Ve vzdělávání dospělých máme jedno z živých témat tzv. NEVYŽÁDANÉ VZDĚLÁVÁNÍ. Jde o vzdělávání, které zjednodušeně řečeno chce zaměstnavatel (ředitel, zřizovatel), ale nechce zaměstnanec (učitel). V extrémních případech pak účastníci-učitelé hrají pouze roli užitečných idiotů. To je také značné riziko pro oblast dotovaného vzdělávání, např. z ESF. Zvýšenou ostražitost bychom zejména měli mít vůči plánovaným školícím aktivitám Národního ústavu pro vzdělávání. Měl jsem před časem možnost vidět záměry NÚVu v oblasti DVPP z evropských peněz. Část plánovaných aktivit byla rozumná (akce KLIMA), ale část byla strašidelná.
Sedí dvě mrtvoly na hřbitovní zdi a baví se: “A kdy ty jsi žila?” řekla jedna té druhé. “Já žila za třicetileté války” zněla odpověď. “No, to byla opravdu těžká doba. To tedy opravdu dobře vypadáš” pochválila ji ta první. “Ó, děkuji. A kdy ty jsi žila?” zeptala se pak druhá té první. “Já žila za První světové války” odvětila ta první. “To byla taky těžká doba. To taky docela dobře vypadáš...”
V tu chvíli šla kolem třetí, taková rozklepaná a vysušená podvyživená osoba. “Hej, holka, pojď si sednout a dáme řeč. A kdy ty jsi žila?” volaly na ni ty dvě. Ta třetí osoba se ani nezastavila. Jen cukla hlavou přes rameno a tiše řekla “Heleďte, vy dvě, nechte si toho, prosím. Já jsem tady ve vesnici učitel a jdu ze školení, jak z nových RVP dělat ŠVP a IVP.”
Jiří Týř
Mezi dobrými učiteli ze škol je množství těch, kteří roli lektora dospělých nezvládají. Neboli, učitelé by měli učit dospělé, ale pouze ti, kteří jsou dobrými lektory.
Svatá pravda.
Učit děti a dospělé jsou dvě hóódně odlišné činnosti.
Ono i učit na druhém, nebo prvním stupni jsou hodně odlišné činnosti.
Kdo tvrdí opak, zjevně to ještě sám nezkusil.
P.S.: Kdysi jsem si myslel, že "učitel učitelů", nebo moderně "mentor", by mohl být jedním ze směrů a stupňů nového kariérního řádu.
Skutečný návrh vypracovaný odborníky mne z tohoto naivismu pochopitelně vyléčil.
A další DVPP se na nás hrne z první inkluzivní výzvy OPVVV: 700 mega, DVPP nemusí mít akreditaci MŠMT.
V některých formách DVPP opravdu hrozí, že se tam budou prezentovat pindy naší Mindy. Už jsem to na takovém školení nejednou zažila.
Moje kolegyně, výborná psycholožka, vždycky říkala, že ten, kdo chce přednášet pro dospělé, musí mít velké odborné zázemí. Nejen ve svém oboru, ale i mimo obor.
Školenýný učitel se na školicích akcích musí cítit především bezpečně, školitel k němu přistupuje s láskou a péčí. Je naprostou samozřejmostí, že si učitel sám vybere, co se bude školit, kdo jej bude školit, kdy jej bude školit, jakým způsobem jej bude školit, a za kolik jej bude školit. Školený učitel se školí vlastním tempem tak, aby zažil pocit úspěchu. Měli bychom si uvědomit, že převážná část školení se odehrává mimo vlastní školení. Každý školený učitel musí být proto dovybaven tabletem a chytrým telefonem v rámci akce Technologie do školení. Požadujeme školicího asistenta pro každé čtyři školené učitele a obědy zdarma!
V neposlední řadě je podle fotografií pedagogických sborů nezbytné sestavit seznamy učitelů, kteří se za neproškolené sami považují, aniž by se nutně k této neproškolenosti za všech okolností (např. při stanovení platového výměru) hlásili, a/nebo jsou za neproškolené považováni významnou částí ředitelství školy na základě skutečných či domnělých (intelektových, znalostních nebo dovednostních) indikátorů.
Co zbude z českého dodnes hrubě podfinancovaného veřejného školství, až skončí vzdělávací dotace ze strukturálních fondů EU?
O odpovědi na tuto otázku myslím rozhodne, jaký scénář MŠMT uplatní vůči školám, žákům, rodičům a učitelům a také různým školitelům učitelů při odpovědi na tři základní otázky:
Jak velká část dotací přijde do managementu projektů?
Jak velká část dotací přijde různým dodavatelským, školitelským a expertním osobám?
Jak velká část dotací přijde účelně přímo do škol a přímo do vztahu učitel-žák?
J. Týř
"Dále - hlas je jedním ze základních prostředků učitele. Jeho používání jsme netrénovali na fakultě, v DVPP ani minutu. Nabídka kurzů na výcvik řemesla je minimální."
Když jsme na stránkách ASČ opakovaně psali o kurzech doc. Václava Martince (původně režisér, dlouholetý herecký pedagog, dnes úžasně vitální důchodce), přečetlo si příspěvky přes 600 lidí a na kurz jich dorazilo tuším 6...
Půjde většina EU dotací v OP VVV do škol k žákům a učitelům?
Kolik procent dotací EU přijde do managementu projektů?
Jak velká část dotací přijde různým dodavatelským, školitelským a expertním osobám?
Jak velká část dotací přijde účelně přímo do škol a přímo do vztahu učitel-žák?
Jaký poměr bude mezi dotacemi pro veřejné a soukromé školy (v přepočtu na žáka a učitele)?
Zveřejní MŠMT odpověď na tyto čtyři otázky? J. Týř
Ty otázky jsou oprávněné.
MŠMT nic nezveřejní, dílem proto, že to neví a dílem proto, že to nechce vědět.
Jak velká část dotací přijde účelně přímo do škol a přímo do vztahu učitel-žák?
Takovou otázku jsem tady položil už asi před čtyřiceti lety. Ale nečiním si nároky na prvenství.
Z diskuse tenkrát vyplynulo, že předmět otázky není podstatný. Podstatné je, aby se ty mimočeské peníze dostaly do českého oběhu. A to jakýmkoli průchodným způsobem.
A je to tak se vším. Jako tenkrát s Indošem. Že tenkrát mohly mít 'něco' všechny školy, také nikoho nezajímalo. Pamatuji, jak tu bylo na pár šťouralů nasazováno jako na brzdy íkáté pokroku.
Abych to nezapomněl, právě slyším odborného konzultanta, jak na čt24 sděluje, že se na webu mšmt objevily informace. Něco pro rodiče, něco pro školy, něco pro odborníky. Zdá se, že na školách nejsou odborníci. Žuch...
Okomentovat