Zdeněk Sotolář: ČT24 klade otázku jako z Rudého práva

pátek 20. listopadu 2015 ·

Otázka moderátorky Světlany Witovské z čtvrtečního Interview ČT24 mě přibila do židle: Zda učitelé dostali nějaký pokyn, jak s žáky mluvit o současné situaci?


Mrkl jsem rychle na kalendář, zda se píše opravdu rok 2015. Marně jsem vzpomínal, že bychom nějak otočili kormidlem dějin a kupředu levá vzad. Máme se opravdu vracet do doby, kdy je nutné vyčkat metodického pokynu, než něco žákům řekneme? Naštěstí to ministryně Valachová odmítla.

Podobně se o školy a školství otřel v poslední době nejeden novinář, jako by právě školy a školství byly tím nejjednodušším cílem. Ať už jde o terorismus, xenofobii nebo 17. listopad (alternativně si můžete doplnit jakékoliv další datum), vina jednoduše lpí na školách a učitelích. Jako by mávnutím kouzelné hůlky zmizeli všichni ostatní: média, politici a rodina především.

Stačí se podívat na rozvrh hodin a spočítat si, jak dlouho jsou žáci „pod vlivem“ školy. Říkám šťourům rovnou, že nechci popírat díl odpovědnosti, který padá na školu. Ale jen ten jeden díl! Je to podobné jako falešná představa, že školní obědy vyřeší zdravé stravování.

Rozhodně nechci žádný metodický pokyn, o čem a jak mluvit se žáky. To už tady bylo.

Převzato z autorova blogu na iDNES.cz.

14 komentářů:

Unknown řekl(a)...
20. listopadu 2015 v 4:27  

ta pipinka to myslela dobře,protože ve školství jsou ještě nějací zakuklení komunisté před penzí a také mladí totalitou nespoutaní pedagogové,kteří mají odlišné názory nežli vládní establišment, a proto pipindu znepokojuje, jestli náhodou nevykládají dětem něco v rozporu s mediálním majnstrýmem,také jsem se u toho dobře bavil,neb jsem si vzpomněl na své začítky za hluboké totality a ideové despocie,kdy jsem jako začínající učitel,musel své uvádějící předkládat přípravy a ta vždy zkontrolovala zdali jest ideový i vzdělávací cíl a úvodní heslo či věta:
"Zástupy sovětských pionýrů nadšeně mávaly procházejícím horníkům"
takže jsme si nejprve řekli o významu pionýrů,hornické práce a prvomájovém průvodu a pak jsme přistoupili k rozboru větnému,takže aktuálně:
"Jednotky francouzských policistů nadšeně naháněly pobíhající teroristy"

jir řekl(a)...
20. listopadu 2015 v 6:19  

Moji žáci mají stejné názory jako já, ovšem všichni víme, že je pro nás lepší je ve škole neprezentovat oficiálně.

Lexxa řekl(a)...
20. listopadu 2015 v 6:40  

Kvalitu redaktorů ČT 24 nemá cenu komentovat. Někdy mi připadá, že mají za úkol za každou cenu udělat z pozvaného hosta blbce, anebo by si tito čétéčkáři v té diskusi vystačili sami. Všimněte si, kolikrát nenechají hosta domluvit, kladou vlastní otázky, které nemají s objektivitou nic společného, dokáží si sami odpovědět na otázku, kterou sami položili atd.
Ale schválně jsem si poslechl jen úvod a zajímalo by mne, jak paní ministra ví, jak učitelé učí o aktuální situaci. Ona byla v teď někde ve škole v občanské výchově, dějepise????
Odpověděla by dobře, kdyby řekla, že ona je ministryní školství a ne ministryní idejí! Zvláště takových manipulativností a smyšlenek, které zcela jednoznačně a jednostranně propaguje veřejnoprávní ČT?!?!?!?!

Tajný Učitel řekl(a)...
20. listopadu 2015 v 8:08  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Tajný Učitel řekl(a)...
20. listopadu 2015 v 8:09  

Proč ne? V Británii mají také metodické pomůcky typu "jak učit holokaust". V čr je dnes tohoto dvojnásob potřeba, zejména kvůli převládající interpretaci, například, útoků v Paříži, která navzdory švp/rvp spíše šíří strach, předsudky, nenávist a islamofobii. Není se také co divit když hlava Jabba huláká na Albertově hymnu s extremisty až se mu podbradky třesou. Nebo máte za to, že učitelé, kteří i zde na čš neváhají omlouvat porušování lidských práv v uprchlických táborech, budou najednou učit o toleranci a pochopení?

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
20. listopadu 2015 v 8:11  

"Proč ne?"

Nevěřím svým očím.

Zdeněk NUTZ řekl(a)...
20. listopadu 2015 v 8:29  

Jo a paní Valachová ten rozhovor z šerého dávnověku korunovala slovy o nastaveném zrcadle, tak to mě taky pobavilo.
A vůbec ta povinné školka vlastně povinná není, povinný je jen se tam zapsat a pak tam nechodit (to budou mít ředitelky MŠ radost), kolik bude stát inkluze to si povíme možná až v roce 2017 a za nivelační přijímačky na střední máme ministerstvo pochválit.
A pak si jednu nedej...

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
20. listopadu 2015 v 9:35  

Zdá se, že tu existují dvě nenávisti: jedna in a druhá out. Například hanlivá označení prezidenta jsou in. Kdybych podobně napsal, že tělesně zchátralý nebo senilní je ten neúspěšný knížecí kandidát, byl bych asi bit. Stejně jako je nenávistná hanlivá rétorika Britských listů. V šíření nenávisti je jeden za 18, druhý bez dvou za 20.

mirek vaněk řekl(a)...
20. listopadu 2015 v 10:48  

Ministerské pokyny byly časté za Buzkové. Dnes jsou na ústupu.
Nechápu co je ministerstvu a hlavně redaktorce po tom, jak se učí o terorismu ve školách. To si má pozvat odborníka na ZSV nebo dějepis a ne ministryni.

aknelka řekl(a)...
20. listopadu 2015 v 13:06  

„navzdory švp/rvp spíše šíří strach, předsudky, nenávist a islamofobii“ :-D
Pane Tajný, kde prosím najdu v švp/rvp něco o teroristických útocích? Nejde mi to dohledat. Jak byste interpretoval podle švp/rvp útoky v Paříži, nově v Bamaku a na mnoha dalších místech VY?
Skoro se mi zdá, že byste mohl/měl vydat alespoň nějakou příručku - koho máme uznávat, kdo je dobrý a kdo zlý, jak se máme chovat, jaké smíme mít pocity a co si vlastně máme myslet, určitě by nám všem byla k užitku. Možná i nějaký kurz (snad i projekt podporovaný EU by nebyl špatný), abychom třeba něco nepochopili špatně (jinak, než to VÍTE VY).
Můžete se probudit...

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
20. listopadu 2015 v 13:47  

"Záchranná operace stále probíhá. Na místě jsou mrtví, okolo 80 rukojmích už teroristé podle malijské televize propustili. Podle agentury Reuters mezi nimi byli lidé, kteří umějí recitovat verše koránu."

http://www.novinky.cz/zahranicni/svet/386921-armada-vtrhla-do-hotelu-radisson-v-mali-k-utoku-se-prihlasil-islamsky-stat.html

Vydal bych pokyn, zařadit do ŠVP výuku koránu nazpaměť (tak trochu si zabiflovat). Zdá se to být dobrý základ přežití.

Simona CARCY řekl(a)...
20. listopadu 2015 v 15:29  

No, třeba si to v souladu s moderními trendy zkompetentňování dotyčný rukojmí bude mít čas vygooglovat. Přece se nebudeme vracet k biflování jen kvůli tomu, aby to někomu zachránilo kejhák! Ostatně i básně k recitaci lze získat z veřejných zdrojů.

To, že se na učení o terorismu ptají paní ministryně, je opravdu komické. Vždyť na terorismus a lidská práva máme Dienstbiera juniora a ten zná odpověď na každou otázku!

Tajný Učitel řekl(a)...
20. listopadu 2015 v 17:14  

Paní/slečno aknelko,
v rvp zš na str. 97 a 98 se píše: "V oblasti postojů a hodnot průřezové téma:
- pomáhá žákům prostřednictvím informací vytvářet postoje tolerance a respektu k odlišným
sociokulturním skupinám, reflektovat zázemí příslušníků ostatních sociokulturních skupin
a uznávat je
- napomáhá žákům uvědomit si vlastní identitu, být sám sebou, reflektovat vlastní sociokulturní zázemí
- stimuluje, ovlivňuje a koriguje jednání a hodnotový systém žáků, učí je vnímat odlišnost jako příležitost k obohacení, nikoli jako zdroj konfliktu
- pomáhá uvědomovat si neslučitelnost rasové (náboženské či jiné) intolerance s principy života v demokratické společnosti
-vede k angažovanosti při potírání projevů intolerance, xenofobie, diskriminace a rasismu
- učí vnímat sebe sama jako občana, který se aktivně spolupodílí na utváření vztahu společnosti k minoritním skupinám


Pravda, není tam nic o teroristických útocích v Paříži. V zájmu objektivity lze použít vše zmíněné, byť nejsem obvykle zastáncem předžvýkaných témat typu "jak být dobrým občanem apod." Nicméně, lze tvrdit, že v různých historických epochách se různé mocenské, náboženské, ateistické, politické či sektářské skupiny projevovaly způsobem, který bychom dnes označili termínem terorismus či genocida. Jako příklad lze uvést Řím, křižácké výpravy, mongolské hordy, WW2, Irák, Bosnu, hindy či muslimy, kolonizaci Ameriky, Afriky, Austrálie, Nového Zélandu, apartheid v jižní Africe apod. O islámu existuje mnoho publikací, které dokládají, že radikální islám je pouze jednou z možných (dez)interpretací koránu. Bohužel dnes spíše dochází k paušálnímu spojování islámu a terorismu a uplatňování principu kolektivní viny.

Jana Karvaiová řekl(a)...
20. listopadu 2015 v 19:53  


Tajný, vy ztělesnění mravnosti českého národa. Opravdu vám přijde správné vašimi slovy nazývat hlavu státu? A co byste řekl žákovi, kdyby o prezidentu hovořil hnusně? Není to určitý druh xenofobie(nesnášenlivosti) vůči některým osobám?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.