Příspěvek se zabývá problematikou rozvoje informatického myšlení u žáků ZŠ a popisuje dva k tomu vhodné online nástroje z dílny Google.
Proslulý vědec Mitchell Resnick, profesor na Massachusetts Institute of Technology, ve svém projevu na konferenci TED-2012 připomněl, že dnešní děti jsou schopné mnohem více než intuitivně používat rozhraní různých aplikací a programů. Řekl: „Programování pro děti otevírá nový svět, mnoho nových příležitostí k učení. Je to stejné jako čtení. Pokud umíte číst, můžete se dozvědět mnoho různých nových věcí. Nejprve se učíte číst, a pak se učíte čtením. Totéž platí o programování. Nejprve se učíte programovat, a potom se učíte programováním.“
Programování pomáhá dětem rozvíjet řadu dovedností:
- Učit se ve smysluplném kontextu.
- Uvědomovat si, že učení je proces.
- Zkoumat složitější skutečnosti rozkladem na jednodušší.
- Učit se spolupracovat ve skupině.
- Učit se předcházet frustracím, když věci nefungují dobře.
- Učit se odhodlání a riskování.
- Využívat technologie a dokázat jejich prostřednictvím vyjádřit své myšlenky.
- Být kreativními.
- Komunikovat s okolním světem.
Technologie se v průběhu času mění, ale principy a logika zůstávají. Podle názoru mnoha odborníků nemá smysl učit na základní škole konkrétní programovací jazyk, ale je třeba vědět, jakým způsobem počítačový program při řešení konkrétního úkolu pracuje.
Jaké nástroje mohou pomoci při výuce programování? Návody, učebnice, články pro začínající a online zdroje – je toho opravdu hodně a vyzkoušet je všechny není v silách jednotlivce.
V tomto článku chci představit dva nástroje od známého technologického giganta Google. Aplikace jsou podporovány širokou komunitou programátorů, jsou zdarma a fungují na všech populárních operačních systémech (Windows, OS X, Linux).
Pencil Code Gym
Prostředí nabízí tři výukové režimy (Draw, Jam, Imagine), pomocí kterých můžete zápisem kódu (v jazyce blízkém Javascriptu) malovat, tvořit hudbu či tvořit příběh. Ve všech režimech se používá vizuální jazyk v podobě do sebe zapadajících puzzle bloků.
|
Pencil Code Gym v režimu kreslení |
Než začnete prohlížet hotové šablony nebo vytvářet vlastní kód, doporučuji vytvořit účet na stránkách
http://pencilcode.net, kde stačí kliknout na odkaz
New account a zadat nové jméno a heslo. Pro začátek je možno použít připravené vizuální bloky, které lze spojovat a měnit jejich nastavení. Učení probíhá na klasickém principu od jednoduchého ke složitému. Například v interaktivním kreslení se začíná s několika barevnými body (
First Dot) a ke konci hodiny žák může být schopen vytvářet ohnuté tvary, opakující se vzory, regulovat rychlost a směr pohybu tužky na obrazovce. Jako výhodu vidím možnost přepnout z blokového režimu na textový, kdy pokročilejší žáci zadávají příkazy pomocí ručně psaného kódu. K dispozici je také nápověda s názornou ukázkou jednotlivých příkazů. Nápovědu spustíte kliknutím na odkaz
Reference.
|
Pencil Code Gym v režimu tvorby hudby |
Podobný princip výuky od jednoduchého ke složitému je i při tvorbě
hudby (Jam). Zpočátku aplikace seznamuje se základními tóny zapsanými v kódu a pak se postupuje k základům rytmu, tempa a harmonie, naučí hrát akordy a měnit tón.
Nakonec prostředí
Imagine učí využívat HTML, CSS a JavaScript nástroje pro tvorbu interaktivního obsahu – příběhu.
|
Pencil Code Gym v režimu tvorby příběhu |
Nejdříve se žáci učí používat příkaz write pro vypsání textu na obrazovku. V této části je nutné je upozornit na případné chyby, které mohou vzniknout při psáni kódu v textovém režimu programování. V průběhu tvorby vlastního příběhu žáci postupně přidávají další prvky, které obohacují jejich vyprávění po vizuální nebo funkční stránce. Jsou zde k dispozici příkazy pro změnu vzhledu textu font, vložení odstavce p, vložení obrázku img nebo vložení příkazu if, který umožňuje program větvit na základě logické hodnoty výrazu funkcí.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz.
Tento článek vznikl jako studentská práce.
0 komentářů:
Okomentovat