Vážená paní ministryně, vážené poslankyně, vážení poslanci,
chystáte se schválit další novelu školského zákona, která by měla opět uzákonit změnu v státní maturitní zkoušce. Byť jde „jen“ o dílčí úpravu – návrat k centrálnímu hodnocení slohových maturitních prací, rádi bychom se k této změně vyjádřili.
Jsme Společnost učitelů českého jazyka a literatury; snažíme se o propojení učitelů všech stupňů škol, neboť si myslíme, že je nutné pečovat o systematický rozvoj žáka už od začátku jeho studijní dráhy právě s ohledem na návaznost všech stupňů škol.
Přestože se začátkem každého září objevuje hodně proklamací o školství, v dlouhodobém hledisku nikdo školství moc vážně nebere (kromě platů početné armády učitelů – státních zaměstnanců). Obraceli jsme se na jednotlivé senátory a poslance. Všichni říkají – nejsme odborníky na školství. Obrátili jsme se několikrát i na ministra i jeho náměstky – ministr nám odpověděl, že vnímá naše odlišná stanoviska; když jsme však iniciovali petici, reagoval na ni pan náměstek Fidrmuc; sdělil nám, že petice je pro něj nešťastným řešením problému. Tímto dokumentem jsme chtěli pouze zdůraznit skutečnost, že ne všichni smýšlejí tak jako Cermat.
Proto se tedy obracíme na vás všechny.
Od roku 2004, kdy byla uzákoněna státní maturita, probíhají za zády veřejnosti stále změny týkající se jejích částí a průběhu; hlasy zdola, které zaznívají od učitelů i studentů, nejsou brány v úvahu.
V letošním roce neuspěla téměř čtvrtina maturantů. Pokud písemné maturitní práce nejsou hodnoceny těmi, kdo studenty vyučovali, snadno se stane, že minimální úroveň úspěšnosti stanovená shora vyřadí mnoho studentů, jejichž učitelé mají jiné pojetí výuky a jiné metody, než jaké uznává skupina kolem Cermatu. Jde skutečně o kvalitu propagovanou centrálními hodnotiteli, nebo jde pouze o „uzákonění“ psaní v rámci tzv. funkčních stylů? O spornosti teorie funkčních stylů svědčí i fakt, že v letošním roce byly na popud Ústavu pro jazyk český uznány práce, které evidentně žádaný slohový útvar nedodržely (záměna zprávy a oznámení).
Obáváme se, že situaci vystihla ve svém článku v LN (28. 8. 2015) paní Putnová – Maturita je jako počasí. Ale taková být nemá. Má být pro studenty zkouškou předvídatelnou a stabilní, o to více, když byla připravována 11 let, pět let je v praxi ověřována a každý rok přináší změny. Domníváme se, že odložení této novely přispěje k uklidnění a k otevřenější diskusi i s novou paní ministryní. Pokud není cílem státně řízené maturity dodatečné snížení počtu absolventů s maturitou, nebude vadit, když práce maturantů v českém jazyce budou dále posuzovat ti, kdo o studentech vědí nejvíc – jejich učitelé.
Souhlasíme s tím, aby maturitní zkouška byla objektivní, ačkoli hodnocení slohových prací bude vždy do jisté míry subjektivní, i když se použije sebelepší hodnoticí škála. Nejsme však zastánci hodnocení, které má naplňovat předem dané ukazatele (jako např. Gaussova křivka). Bylo-li by tomu skutečně tak, pak by se popíralo to, že intenzivní přípravou je možné žáky naučit naplnit jednotlivé slohové útvary. V případě, že odložení novely výše uvedeného zákona, popř. zachování stávajícího stavu v hodnocení není možné, navrhujeme, aby byl podán pozměňovací návrh zákona, který by se vrátil k úplně první koncepci státní maturitní zkoušky – aby písemnou práci z českého jazyka hodnotili dva hodnotitelé, kteří mají dospět ke shodě v hodnocení.
Za Společnost učitelů českého jazyka: Hana Vacková, Lenka Dohnalová, Gabriel Juchelka
5. 10. 2015, Olomouc
Prohlášení Společnosti učitelů českého jazyka k záměru centrálně hodnotit maturitní slohové práce
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
A co prosím vás, u vás ta děcka učíte? Češtinu nebo hloubku vztahu mezi učitelem a žákem? Tohle prohlášení dává na frak objektivitě hodnocení a adoruje jedinečnost a nenahraditelnost vztahu učitele a konkrétního žáka. Kdyby byli takhle vzděláváni lékaři, uřízl by slepý střevo každý jinak.
Podle logiky tohoto textu by závěrečné zkoušky v autoškole mohl provádět pouze učitel, který žáka po celou dobu připravoval. Zkušební komisař ho přeci nezná, nemůže tedy dobře posoudit, zda předvedená jízda odpovídá předepsaným požadavkům. Divím se, že na to ještě učitelé autoškol nepřišli a nenapsali podobné "prohlášení".
O Společnosti nejlépe hovoří jejich web s aktuálním článkem ze srpna, zápis z valné hromady bez uvedení počtu účastníků, což neuvádí ani Asociace češtinářů. Bohužel většina učitelů (kdyby učitelé MF neměli Jednotu s výrazným vlivem výborných didaktiků z vysokých škol, dopadli by stejně) se nijak neorganizuje ani neaktivizuje.
Nabízím pragmatický přístup. Můj známý češtinář ze střední školy prohlásil: "Ať si to za tu stovku opravujou sami".
Okomentovat