Připomínky Asociace svobody učení k chystané novele školského zákona

středa 4. listopadu 2015 ·

Jsme bytostně přesvědčeni, že nucené vzdělávání dětí předškolního věku je nepřiměřeným zásahem do základních práv rodičů i samotných dětí. Žádné sociální, ani jiné, ryze pragmatické důvody nemohou být nadřazeny individuálním právům dítěte a rodičů. Více než 25 let po skončení režimu, který pošlapával základní lidská práva, považujeme plošné zavedení povinné předškolní docházky za plíživý krok k návratu totalitního způsobu myšlení, kdy je právo jedince potlačováno v zájmu fiktivní většiny.

[1]

„Zájem [každého] dítěte musí být předním hlediskem při jakékoli činnosti týkající se dětí, ať už uskutečňované veřejnými, nebo soukromými zařízeními sociální péče, soudy, správními nebo zákonodárnými orgány“ (Úmluva o právech dítěte z roku 1989).
Návrh novely školského zákona o „povinné předškolní docházce“ je podle našeho přesvědčení v základním konfliktu se základními právy definovanými:

  1. Úmluvou o ochraně lidských práv:
  1. Listinou základních práv EU (čl. 14, odst. 3), podle které má být respektováno „právo rodičů zajišťovat vzdělání a výchovu svých dětí ve shodě s jejich náboženským, filozofickým a pedagogickým přesvědčením.“
  1. nejsou zajištěny dostatečné podmínky ke vzdělávání, zejména podmínky materiální, personální a ochrany zdraví dítěte,
  • není zcela jasné, co se tím konkrétně myslí, kdo to bude posuzovat a na základě jakých kritérií
  1. zákonný zástupce neplní podmínky individuálního vzdělávání dítěte stanovené tímto zákonem
  • zjevný rozpor s výše uvedenými právními normami Úmluvy o ochraně lidských práv a Listiny základních práv EU


Dodatkový protokol k Úmluvě o ochraně lidských práv a svobod č. 1, přijatý v Paříži 20. března 1952, článek 2: „Při výkonu jakýchkoli funkcí v oblasti výchovy a vzdělání, které stát vykonává, bude respektovat právo rodičů zajišťovat tuto výchovu a vzdělání ve shodě s jejich vlastním náboženským a filozofickým přesvědčením."
Přednostní právo rodičů rozhodovat o výchově a vzdělání je tedy neoddělitelnou součástí našeho právního řádu, který je podřízen uvedeným právním normám. Hlavní rozpory s předkládanou novelou uvádíme níže:
§ 34a
Povinnost předškolního vzdělávání a způsoby jejího plnění
(3) Povinné předškolní vzdělávání má formu pravidelné denní docházky v pracovních dnech, a to v rozsahu stanoveném prováděcím právním předpisem. (4) Podmínky pro uvolňování dětí ze vzdělávání a omlouvání jejich neúčasti ve vzdělávání stanoví školní řád.
§ 34b
Individuální vzdělávání dítěte
(3) V případě dítěte, které je individuálně vzděláváno, zjišťuje škola úroveň osvojování očekávaných výstupů v jednotlivých oblastech stanovených rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání; způsob a termíny zjišťování stanoví školní řád. (4) Ředitel školy, kam bylo dítě přijato k předškolnímu vzdělávání, zruší individuální vzdělávání dítěte, pokud
Odmítáme předat odpovědnost za výchovu a vzdělávání našich dětí zákonem vynucené autoritě mateřských škol od samého raného dětství. Jako rodiče známe nejlépe potřeby našich dětí. Jestliže si stát uvědomuje, že sebelepší institucionali­zovaná výchova nemůže plnohodnotně nahradit výchovu v rodinném prostředí („Neexistuje lepší výchovné prostředí pro dítě než rodina.“[2]), měli by si tento princip zákonodárci připustit i u předškolního vzdělávání. I když je v návrhu novely školského zákona (par. 34 b) sice přípustná forma „individuálního vzdělávání dítěte“, tak zcela podléhá kontrolnímu mechanismu ze strany předškolního zařízení. Z toho lze také vyvodit princip presumpce viny, kdy každý rodič je automaticky považován za nekompetentního připravovat své dítě v předškolním věku adekvátně na život a musí být kontrolován předškolním zařízením podle rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, kdy však „způsob a termíny zjišťování stanoví [příslušný] školní řád“.
Rodina je pro každé dítě primárním prostorem pro neformální učení[3], o kterém se v mezinárodní debatě hovoří stále častěji a jehož podpora je definována i ve Strategii vzdělávací politiky České republiky do roku 2020: „Vzdělávací politika musí proto věnovat adekvátní pozornost všem hlavním typům vzdělávacích příležitostí, tedy nejen formálnímu vzdělávání, ale rovněž vzdělávání neformálnímu a rozrůstající se oblasti informálního učení“ (str. 6). Obáváme se, že novela školského zákona, která v této podobě upřednostňuje formální prostředí pro předškolní vzdělávání, namísto přirozeného prostředí rodiny, povede k dalšímu oslabení významu rodiny v životě a vývoji dítěte. Těžko můžeme posilovat zodpovědnost rodičů za výchovu a vzdělávání jejich dětí tím, že tuto zodpovědnost převedeme na stát, resp. předškolní zařízení.
Dle konstruktivistické teorie učení a aktuálních výzkumů mozku je možné vytvořit pozitivní přístup k učení tím, že nepodléhá žádnému nucení, není hodnoceno a vychází z vnitřní motivace. Učit se musí být chápáno jako šance a ne jako povinnost, obzvláště u nejmenších dětí. Disponibilní výsledky výzkumů ukazují, že děti, kterým byla ponechána svoboda v procesu učení, který je pro ně, zejména v raném věku, zcela přirozený, si vysoce cení schopnosti celoživotního učení.[4] Tato, dětem přirozená, vnitřní motivace k učení by mohla být povinnou předškolní docházkou v tomto útlém věku ještě více a nenávratně potlačena vystavením dítěte nepřiměřeným nárokům povinného předškolního vzdělávání a nepřirozené vnější autoritě, resp. povinnosti naplňovat rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, daný předkládanou novelou školského zákona a s tím spojeným testováním.
Na závěr si připomeňme slova J. A. Komenského, podle kterého je svoboda nedílnou součástí lidskosti jedince: „Naprosto tedy musíme směřovat k tomu, aby se lidskému pokolení vrátila svoboda myšlenková, svoboda náboženská a svoboda občanská, svoboda, tvrdím, je nejskvělejší lidský statek, stvořený spolu s člověkem a od něho neodlučitelný, pokud není člověku souzeno zahynout …“
Další argumenty zde:
[1] „Do mateřských školek chodí přibližně 90 % všech dětí předškolního věku. Z těch zbývajících deseti procent je podle kvalifikovaného odhadu 4–5 % těch, které žijí v nedostatečně podnětném prostředí. Zbývající děti žijí v rodinách, kterým naopak na vzdělávání a výchově záleží, proto se chtějí věnovat svým dětem doma… Jaký má smysl investovat prostředky a energii do zavádění povinnosti pro všechny, když to 95 % dětí nepotřebuje?“ http://www.clovekvtisni.cz/…-radu-otazek
[2] Volně dle KORNEL, Martin. Kritéria pro rozhodování o výchově nezletilého dítěte. Právní fórum, Praha: Wolters Kluwer ČR, a. s., 2009. č. 7
[3] „rodina, jako základní jednotka společnosti a přirozené prostředí pro růst a blaho všech svých členů a zejména dětí“ (Úmluva o právech dítěte, 1989)
[4] Viz Peter Grey – Free to learn (Basic Books, 2013), A.S.Neill – Summerhill (česky PeopleComm, 2013, ISBN 978–80–904890–5–9), HOLT J.: Jak se děti učí a HOLT J.: Proč děti neprospívají (Nakladatelství Stehlík, 2003), Jana Nováčková – Mýty ve vzdělávání (Pavel Kopřiva – Spirála, 2010), Philip C. Candy – Self-Direction for Lifelong Learning. A Comprehensive Guide to Theory and Practice (1991),

Zdroj: www.svobodauceni.cz

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.