Učitelé by měli dostat přidáno po dvou letech praxe, původně plánované další zvyšování platů za postup v kariéře se ruší. Ministryně školství vyslyšela kritiku části učitelů a chce odměňovat hlavně za výkony ve třídě, ne za mentorování. Nový systém, podle kterého mají být učitelé placeni, vládě předloží do konce roku, oznámila novinářům.
Z článku Markéty Hronové v Aktuálně.cz vybíráme:
"Jsme rádi, že paní ministryně chce podpořit učitele, kteří se věnují primárně učení. Ale pokud budou jen dvě kategorie, tak to není žádná kariéra," namítá Zdeněk Sotolář, předseda Učitelského profesního sdružení a velký kritik původního návrhu.
Náměstek ministryně Stanislav Štech přiznal, že třetí a čtvrtý stupeň zrušili také pro to, že by byl systém příliš nákladný. "Pokud v kariérním systému učitelé nedostanou finanční odměnu, tak mi to přijde tristní," říká hlavní tvůrce původního návrhu kariérního systému Jiří Kuhn.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
18 komentářů:
Ten název článku je poněkud matoucí. Ve skutečnosti jde o zrušení tzv. Kariérního řádu. Viz text článku J. Týř
Pokud si dobře vzpomínám, zastavil projekt Kariérního řádu už ministr Chládek. Teď zřejmě došlo k jeho definitivnímu zrušení. J. Týř
Tak to je dobré, toto. Zrovínka jsem se do toho chtěl pustit a zasloužit se o zlepšení vzdělávání v celém Česku tak, aby mne ostatní uznávali jako odborníka.
Jako učitel nedostanu navíc ani vorla. Dostalo se mi poučení, že moje práce ve třídě, byť by byla jakkoli kvaliutní, je hodnocena právě a jen mým tarifním platem. A o jiné nadtarifní aktivity vskutku nestojím. Nejsem tatrman, jsem učitel.
Mám z toho takový divný pocit. Na jedné straně byl ten systém v řadě bodů nedomyšlený a opravdu špatný, takže zrušení je v pořádku. Také je zajímavé, že někomu došlo, že by stálo nějaké peníze - a ty - nejsou.
Co mě trošičku děsí, je to, co má přijít.
Dalo se to čekat a je to opět srandovní, samozřejmě tím hlavním důvodem je nedostatek peněz. (Jen je poněkud trapné, že 30 milionů za projekt vyhučelo komínem). Mnohem horší bude, až se stejný nedostatek peněz překvapivě promítne do halasně vytrubované inkluze.
Kéž by se nedostatek peněz projevil dřív, než se ta nesmyslná inkluze naplno spustí. To je snad jediná naděje, jak zachránit speciální školství.
Vzhledem k politické konstelaci je tohle skutečně asi jedinou nadějí.
Je to dobrá zpráva pro 80% ne pedagogických lídrů a špatná pro těch 20%. Chystal se totiž pilotní projekt pro Kariérní řád. Někteří zástupci ředitelů už byli tak nažhavení, že nemohli ani dospat. Jinak souhlasím s tím, že na to jaksi nebyly peníze. Přesně jak jsme předpokládali.
Možná, že to nebude až tak černé. Když pánbůh dopustí, i motyka spustí. MŠMT není vševědoucí a potřebuje, myslím, jasné podněty a podklady od učitelů. Uvidíme, myslím, už koncem roku, jak to všechno půjde dohromady. Včetně těch důstojnějších platů pro učitele. J. Týř
Souzním s panem kolegou Blahou - již jsem tužky naostřil, složky zakoupil, album na neformální odznáčky pořídil, do prasátka střádat na atestaci začal - a teď tohle! Taková pohroma!!
Vážení, myslím (a věřte, že po velmi zralé úvaze), že situace je opravdu zralá na stávku. V tomto státě a v tomto národě nezískají učitelé respekt veřejnosti už ničím jiným, než STÁVKOU. Víte, jak nás, učitele, vidí veřejnost? Jako ohebné a poddajné socky, které se nechají jakkoli urážet a ponižovat. V této relativně chudé zemi my učitelé platíme ten luxus, že je školství pro všechny zdarma. A to i pro ty velmi bohaté. Moje studentky jezdí do školy terénními BMW a Volvy a já jsem po 30 letech vyučování i vlastní praxe v oboru socka, která drží hubu a zdarma jim dává rozumy. Tento stav mne už opravdu lidsky URÁŽÍ. My všichni financujeme malý školský socialismus uprostřed tržního kapitalismu.
Ještě pokračuji: Stát nemá dost peněz, aby zaplatil učitelům jejich kvalifikaci a přitom udržel školy zdarma. Tedy prý... Je možné to ale vidět i z druhé strany: pokud je stát dost bohatý na to, aby držel školství zdarma, pak ať zaplatí řádně i učitelům! Jakékoli zvýšení našich platů než na dvojnásobek nedává vůbec smysl.
Jakékoli zvýšení našich platů než na dvojnásobek nedává vůbec smysl.
Staňte se odborníkem na vzdělávání v nějaké řídící funkci a jste v žitě.
Skvělý nápad... Já ale nechci být v žitě, já chci být jen důstojně ohodnocen za svoji práci. Když jsem po padesátce v podstatě skončil ve svém oboru aktivní práci a vrátil se k vyučování studentů, šel jsem platově na třetinu. To opravdu není normální. Nechci být stejně bohatý jako švýcarský nebo holandský středoškolský učitel, chci mít jen podobný statut mezi ostatními profesemi a podobnou důstojnost jako mají ti kolegové v Holandsku a Švýcarsku. Oni neváhají nad tím, zda si mohou dovolit koupit knihu nebo lístky na Filharmonii a hlavně nejsou o dvě třetiny chudší než jejich sousedé inženýři či obchodníci. Stát tu 25 let hřeší na to, že učitelé mají rádi své povolání, své žáky a studenty a jsou zodpovědní. Demokratickému státu vyhovuje, že učitelé byli z komunismu zvyklí být na dně společnosti, tak v tom jen pokračuje. Lékaři už řekli DOST a něco se opravdu změnilo, mají cca dvojnásobek než my. Jsme na řadě. V této společnosti založené na sebeprosazování nedostaneme nic, o co si sami neřekneme.
Motyce je, myslím rovněž, potřeba rozhodným způsobem pomoci, aby pod vůlí Boží kopla správným směrem.
Jak by to mohlo dopadnout? Ne tak nejhorší příklad je, myslím, uveden v krásné povídce Vzpoura trestance Šejby. Šejbovi stačilo opakovat Ministrovat budu, chci ale svůj knedlík a nevzdat to. Školským odborům by, myslím mohli v jejich šejbovském údělu Naštvaní Učitelé pomoci, aby případně ta stávka nemusela ani být. Jiří Týř
Viz
http://www.kakanien.info/text/category/svejk-pred-svejkem-jaroslav-hasek/svejk-pred-svejkem-jaroslav-hasek-vzpoura-trestance-sejby
https://www.youtube.com/watch?v=BYNx7GP6rsA
Poznámka: ...zákon upravuje výslovně pouze stávku
v kontextu neúspěšného kolektivního vyjednávání...Zákon taxativně stanoví, v kterých případech je stávka nezákonná. Vedle případů, kdy by stávkovali zaměstnanci, kterým to zákon zakazuje (viz výše), by byla nezákonná stávka, které nepředcházelo řízení před zprostředkovatelem...
...Stávku vyhlašuje a o jejím zahájení rozhoduje odborová organizace...Stávka musí být vidět ...Pro každou formu stávky je důležitá podpora zvenčí... je v zájmu zaměstnanců, aby o konfliktních situacích a atmosféře v jednotlivých podnicích, ale i školách a jinde, informovali iniciativy, které se sociálními a společenskými konflikty a jejich řešením zabývají a dle svého uvážení s nimi navázali i osobní kontakty...
Citovaný text a některé kontakty - viz stávkové info z r. 2011 na
http://www.blisty.cz/video/stavka.pdf
Ano, naštvaní učitelé by mohli pomoci učitelským odborům. Ale ještě lepší by bylo, kdyby konečně školské odbory pomohly učitelům, kteří je, mimochodem, financují. Odbory jsou pro zaměstnance, ne naopak.
Odbory požadovaly 5 %!? To je opravdu směšné. Tak se potom nedivme, že jsme dostali přidáno tak "na jednu botu". Druhou si musíme koupit až za další měsíc.
Dobšík chodí na oběd se Sobotkou... dojemné. Měl ho pozvat do školní jídelny a prodat mu stravenku. A pak mu říct: "buď pozvete všechny učitele do Alcronu a doplatíte jim těch 25 tisíc měsíčně, o které je stát trvale okrádá, nebo zítra zavřeme školy. Dobrou chuť." Tak si představuji kolektivní vyjednávání v této situaci.
Naši spolužáci a kolegové mimo školství berou v průměru o 100 % více než my. A nás mají za hloupé a neúspěšné. Tato země už dávno není tak chudá, jak nám politici tvrdí. Ale to bohatství k nám na dno společnosti (= do škol) propadá jen po 3 %, když se právě daří.
A postavení učitelů v Praze, kde jsou cca 2-násobné životní náklady než jinde v ČR, to je kapitola sama pro sebe. Praha je prý 5. nejbohatší region Evropy a nemá nárok na Evropské dotace a tedy projekty do škol. Kde jsou ty peníze? Co je 25 tis. hrubého po 30 letech praxe v Praze? Co na to školské odbory??
Nejpoctivější v politice jsou ženy.
Rozumíme světu a Pedagogice?
Okomentovat