Děti, které dosud chodily do praktických škol, budou moct navštěvovat jakoukoliv základní školu. Ministryně Valachová znovu ujistila, že zrušení programu se ale nerovná zrušení praktických škol. Rozhodnutí bude na rodičích. Pokud své dítě budou chtít přesunout na běžnou základku, její ředitel nebude moct dítě odmítnout.
Z článku Markéty Šrajbrové v iHNed.cz vybíráme:
Od prvního září příštího roku se v jakékoliv třídě může ocitnout dítě, které se dosud vzdělávalo v praktické škole. Umožní to zrušení programu, podle kterého se po léta učili žáci s lehkým mentálním postižením. Nyní jich je přes deset tisíc.
Podle ministryně školství Kateřiny Valachové je tento program "zcela překonaný", a proto bude pro všechny prospěšné, když se co nejvíce dětí začne vzdělávat společně.
Zrušení programu podle Valachové rozhodně neznamená zánik praktických škol, kterých je v Česku čtrnáct. Bude na rodičích, zda své dítě nechají v praktické škole, nebo ho zapíšou na běžnou základku. Ta ho nebude moct odmítnout, ale ze zákona bude mít nárok na podporu od státu – například v podobě asistenta.
"Rodiče zůstávají velmi silným aktérem ve společném vzdělávání. Bude na nich, jakým způsobem zareagují na změny. Budou se muset rozhodnout, zda ponechají dítě na škole praktické, nebo si vyberou pro bližší dostupnost základní školu, kterou mají v místě, kde bydlí," vysvětlila Valachová.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
7 komentářů:
"Podle ministryně školství Kateřiny Valachové je tento program "zcela překonaný", a proto bude pro všechny prospěšné, když se co nejvíce dětí začne vzdělávat společně."
Který tým odborníků z oboru psychopedie rozhodl o tom, že vzdělávací program pro žáky s lehkým mentálním postižením je "zcela překonaný" ???????
Kdo a čím ho překonal?
"Zrušení programu podle Valachové rozhodně neznamená zánik praktických škol, kterých je v Česku čtrnáct".
Tady někdo (možná záměrně) zaměňuje základní školu praktickou a praktickou školu, což je střední škola pro mentálně postižené. Základní škola praktická je u nás skoro v každé obci. Kdo si vymyslel, že je jich jenom čtrnáct?
Možná by to už někdo měl s těmi základními a středními praktickými školami paní ministryni říct. Aby se zbytečně neblamovala. Jiných témat k tomu má jistě dost.
A platí to recipročně? Tedy, že děti bez postižení budou moci do základní školy praktické, a že ředitel je bude muset přijmout?
Hele, teď mne napadlo, jak je podstatné jméno slovesné od slovesa 'moci'?
Chtěl jsem způsobem sobě vlastním napsat 'A platí to s tím moctím (nebo můžením?) recipročně?'
Ono by stačilo, kdyby mohly do základní školy praktické chodit všechny děti s mentálním postižením, jejichž rodiče si to budou přát. A vzdělávat se podle odborně zpracovaného a praxí vyzkoušeného vzdělávacího programu pro žáky s LMP, který byl odvozen z osvědčeného vzdělávacího programu zvláštní školy.
Ten gramatický jev by asi bylo potřeba konzultovat s některým z praktikujících češtinářů.
... nebudou moci odmítnout
Představte si základku o jedné třídě v ročníku. K zápisu přijde 40 dětí, z toho 6 s nějakou poruchou. Jak tedy bude ředitel třídu skládat? Vážně by mě zajímalo, jak to ministerstvo vidí. Za mě - jsou jen dvě možnosti: buď naplnit třídu na maximum, ale nebrat děti s postižením, nebo utvořit třídu o, řekněme, 22 až 24 žácích a vzít dvě s postižením (celkový počet žáků ve třídě se bude muset odvíjet i od typu postižení, tedy náročnosti péče o ně). Kromě dětí s evidentním postižením se totiž stejně během prvních dvou let objeví další poruchy (SPU) u dalších žáků, neboť jich rapidně přibývá (především poruch pozornosti, ale i dyslexií, dysgrafií apod.).
Dobře, že ty praktické školy zruší. Více než 10 000 žáků ve 14 školách, to musí být dost náročné.V každé praktické škole 60 tříd po 12 žácích, tam bych nechtěl dělat ředitele. :-)
Který tým odborníků z oboru psychopedie rozhodl o tom, že vzdělávací program pro žáky s lehkým mentálním postižením je "zcela překonaný" ???????
Kdo a čím ho překonal?
Tím týmem je soudní stolice ve Štrasburku, které se bojí ministerstvo jako čert kříže.
Mě by zajímaly podobné věci jako obyčejnou učitelku. Třeba to, jak bude ředitel řešit dělení tříd, když už nebude ve školní budově žádná další místnost, kde by ta rozdělená třída měla být?
Co udělá ředitel, když od února (zápisy) nesežene žádného učitele znalého breillova písma pro nevidomého žáka, který by byl ochoten docházet do školy pracovat na nějaký 0,25 úvazek? Podobně superdrahá záležitost bude shánět tlumočnika znakové řeči pro jedno dítě (musí být přítomen na 100% výuky). Te´d je tento člověk ve speciální škole k dispozici pro celou třídu.
/plně nejlepší je na nové vyhlášce to, že je pouze doporučeno snížení počtu dětí ve třídě a počet dětí na 1 asistenta.Když prý ředitel nebude mít jinou možnost, může tato doporučení ignorovat.No,to bude fakt plnohodnotná inkluze.
Okomentovat