Přečtěte si: Neseme důsledky polistopadových zásahů do školství

pondělí 30. listopadu 2015 ·

Rozhovor ze dne 30. listopadu s poslankyní a předsedkyní Odborné sekce školství ÚV KSČM Martou Semelovou.


Z rozhovoru Jaroslava Kojzara s Martou Semelovou v HalóNoviny.cz vybíráme:

Začněme otázkou, jak charakterizujete naše školství po Listopadu?

Likvidace všeho, co fungovalo, a namísto toho bezbřehá liberalizace, chaos, podfinancování, strmý pád kvality vzdělávání. Došlo k odstátnění školství, zrušena byla jednotná škola a osnovy, učňovské školství vzalo za své pod heslem »všichni musí mít maturitu a vysokoškolský diplom«. Jaká je v mnoha případech hodnota těchto listin, nemá cenu mluvit.

Konečně, není se co divit. Střední školy díky způsobu financování a tomu, kolik jich nově vzniklo, berou každého uchazeče bez ohledu na znalosti, předpoklady a potřeby pracovního trhu. Výsledek – maturanti a vysokoškoláci, kteří nevědí, kdo byl Karel Čapek, navíc samý manažer, zato techničtí pracovníci a řemeslníci chybějí. Jako houby po dešti vznikaly soukromé, církevní a alternativní školy zdůrazňující svobodnou výchovu dítěte. Přeloženo do češtiny – samá práva, žádné povinnosti.

A aby toho nebylo málo, tak ještě individuální, respektive domácí vzdělávání, které by pravice chtěla rozšířit i na druhý stupeň základní školy. Prostě přejímání cizích vzorů bez ohledu na naše podmínky, tradice a zkušenosti ve stylu »USA náš vzor«.

Postupně došlo k odmítání vědeckého poznání jako základu vzdělání a jeho nahrazení individuálními zkušenostmi žáků, výchova ke kritickému myšlení byla ponížena na pouhé přijímání naservírovaných informací. Mnoho kvalitních učitelů muselo kvůli svým politickým postojům (nepřevlékli kabát) ze škol odejít. Začalo se používat nepřeberné množství učebnic různé kvality a začala se přemalovávat historie. Vývoj ve společnosti a pokleslá kultura prezentovaná masmédii i politiky vedly k morální a hodnotové dezorientaci dětí a mládeže.

A dnes?

Neseme důsledky těchto změn. Každá základní škola učí podle svého školního vzdělávacího programu, chybí ročníkové výstupy (tzn. to, co má žák na konci každého ročníku znát a umět), takže když se žák přestěhuje, nestačí se on ani jeho rodiče divit. Kraje se teď snaží znovuvzkřísit učňovské a odborné školství a přesvědčit žáky a rodiče, že tyto obory mají budoucnost. Jenže zájem musí vzniknout dřív – už na základní škole. Bohužel však většina z nich zrušila školní dílny, kde se děti naučily pracovat s různými materiály a získávaly vztah k oboru a k práci. To dnes chybí. Na frak dostává také speciální školství, kde se projevuje permanentní snaha o jeho rušení. Na své si přijdou i rodiče, kteří za vzdělávání svých ratolestí platí víc a víc.

5 komentářů:

Milan Keršláger řekl(a)...
30. listopadu 2015 v 21:03  

Text je plný generalizování a lkaní po starých dobrých časech. Až jsem zamáčkl slzu a zavzpomínal na úlohy z matematiky, kde pionýři překračovali plán :-) A navíc jsou všichni učitelé hlupáci... jen tehdy, dokud neodešli ze škol ti, kteří "nepřevlékli kabát", to za něco stálo (asi tím bylo myšleno, že když odešel ze školy politruk, škola ztratila prakticky vše).

tyrjir řekl(a)...
30. listopadu 2015 v 21:09  

Tlak na odchod osvědčených pedagogů zesílil a pokračoval v době nástupu čerpání EU dotací. Boj o tzv. kurikulární reformu byl myslím do značné míry i strkanicí o budoucí tučné dotace z EU. Kdo se s nástupem tzv. inovací tzv. neztotožnil, měl mnohdy smůlu. Donuceni k odchodu nebo odejiti nebyli jen učitelé. Vyklidit pole musely, myslím, i celé autorské týmy kvalitních řad učebnic i mnozí osvědčení pracovníci z bývalého VÚP, z NÚV, MŠMT atd. Překompetentněné RVP a to, co se dnes děje, je i toho důsledkem. Tlak na oslabení pedagogických zásad ve veřejném školství dnes pokračuje nadměrným propagováním tzv. svobodné školy a společného vzdělávání v ní - viz i aktivity nevládní organizace Eduin, se kterou MŠMT jedná jako s partnerem za situace, kdy MŠMT řádně neodpovídá na připomínky ředitelů škol, zástupců zřizovatelů a učitelských profesních organizací (viz např. konference Budoucnost pro školu atd.).
J. Týř

Miloslav Novotný řekl(a)...
30. listopadu 2015 v 22:51  

Jako celoživotní antikomunista jsem smutný z toho, že pravda se dnes válí na ulici, kde ji zašlapanou nachází Kojzar z Haló novin. Celý rozhovor je věcný, chtělo by se říci bohužel. Jeho Českou školou převzatá část rovněž. Pokud se někdo dokáže pošklebovat i jen pouhému výčtu katastrof, které školství už čtvrtstoletí sužují, jen potvrzuje, že vymazání paměti národa probíhá úspěšně. Nonšalantním myslitelům doporučuji najít si v rozhovoru třeba pasáž o komunistech Štětinovi a Urbanovi, jak ve fungl nových kabátech usmolili petici "Zrušme komunisty". Úsměv však záhy zmrzne nad připomínkou hesla "Zabij komunistu, posílíš mír" z téže líhně. Naopak generalizování a lkaní po starých dobrých časech nehledejte. Nejsou tam.

poste.restante řekl(a)...
30. listopadu 2015 v 22:52  

Ten článek nese pečeť svého původu. Jistě. Psali ho komunisté pro komunisty a vyšel v Haló novinách.
Přesto bych uvítal, kdyby jeho případní kritici uvedli konkrétně, v čem se tvrzení v něm uváděná pletou a proč.
Zlatá poučka parlamentní práce říká: "Poslouchejte opozici, občas dává rady zadarmo."

Unknown řekl(a)...
2. prosince 2015 v 23:26  

V mém starším školním věku jsem každý rok při kresbě milicionáře hloubal nad tím, kde se na náměstí vzaly ty masy, co k nim Klement mluvil. Jak ty tupce mohly demokratické strany pustit k moci, říkal jsem si později. Možná, že moji vnuci si to o listopad budou říkat taky. Společnost je sebedestruktivní. Vládnoucí strany si jsou opět natolik jisté, jak mají masy na své straně, až se bojím, jaké kreatury tím věčným nasíráním dostanou k moci. Mě už ztratily. Ani nespočítám, kolikrát jsem jim skočil na špek.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.