Letecká společnost Aircraft Industries Kunovice patří mezi největší zaměstnavatele na Uherskohradišťsku. Továrna dává práci tisícovce lidí. I přesto se ale potýká s nedostatkem kvalifikovaných zaměstnanců v hospodářských ivdělnických profesích. „Hlavním problémem je malý počet absolventů příslušných strojírenských oborů avpřirozený demografický vývoj - stárnutí současných pracovníků," říká Ilona Plšková, generální ředitelka leteckého podniku s mnohaletou tradicí, v rozhovoru pro DOBRÝ DEN.
Z rozhovoru Petra Čecha s Ilonou Plškovou v DOBRÝ DEN vybíráme:
V čem vidíte největší problém?
Hlavně ve vnímání postavení člověka v manuálních profesích v naší postindustriální společnosti. Mladí lidé se soustředí na studium humanitních předmětů a středních škol s všeobecným zaměřením. Trend odklonu od technického vzdělávání je dlouhodobý. Není to přitom jen problém nedostatečné propagace firem ze strany atraktivnosti konkrétních oborů, povolání. Celospolečenským problémem je navrátit řemeslu punc společenské prestiže. A tady se otevírá primární problém. Vnímání a propagace atraktivnosti daných učebních oborů už v samotných rodinách studentů. Ne každý může být lékař, právník, kulturní antropolog. Musíme podpořit význam řemesel, jejich tradici, nezastupitelné místo ve společnosti.
Jaké se nabízí řešení? Cílená propagace řemesel už na základních školách?
Přesně tak, prvním krokem by mělo být opětovné zavedení praktické výuky - dílen. Podpora mladých technických talentů a samozřejmě nabídka stabilní a náležitě ohodnocené práce v technických oborech. Nabízí se i podpora užšího propojení firem a učňovského školství ze státních zdrojů. Situace se však nezmění ze dne na den, zázračný recept neexistuje, ale snažíme se a jsme trpěliví.
Přečtěte si: Ilona Plšková: Stav učňovského školství mě znepokojuje
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
9 komentářů:
v postinrustiální společnosti jsou logicky technické obory post,proto se mladí lidé soustředí ne neindrustiální obory jelikož jest mnohem snazší sehnat místo ve státní správě či neziskovce jako sociolog,antrolopog,psycholi,nežli strojníči důlní inženýr,
pro jednu dvě miniletecké firmičky (let již dávno nemá 6 000 lidí),totéž dřívější kolos aero,které dnes obě zaměstnají pět nových lidí za pětiletku,nebude stát provozovat letecké učiliště či dokonce průmyslovku,prostě si let musí hledat lidi tam kde jsou velké letecké fabriky:francie,usa,rusko,zavedení dílen na základkách je nesmysl stejně jako propojhení firem (zadarmo) se státními školami (za státní peníze),ať je to jako na západě v takových to případech,jedno soukromé učiliště které funguje ze soukromých a státních dotací a potom ty učně soukromé té firmě prodá
Do učení bychom měli dostat více chytrých a šikovných žáků. Po vyučení bychom je neměli hnát do maturity, ale umožnit jim pracovat několik let u strojů za slušný plat. Pokud by tito mladí dělníci chtěli, pokračovali by na vysokých školách na základě složené mistrovské zkoušky, která by byla alternativou maturity. Neměli bychom propadat automatismu, že dobré známky na ZŠ se vylučují s nástupem na učební obory. Technik, který projde nejprve vyučením, pak prací u strojů a pak navazujícím VŠ vzděláním, je k nezaplacení. Znovuzavedení dílen do ZŠ je absolutní nutností a včera bylo pozdě. Děti by měly trávit ručními pracemi alespoň 20% školního času (dalších 15% tělocvikem). Ručními pracemi nemyslím jen "výrobu", ale i tvorbu návrhů, designu, projektování, kreslení, modelování.
Znovuzavedení dílen do ZŠ je absolutní nutností a včera bylo pozdě.
Kterýpak softskilsový pitomec inicioval jejich rušení? Dá se to dohledat?
To se asi nějak pozapomnělo, že mozek dítěte se rozvíjí přes práci rukou...
Nejsou tady čistě náhodou novátorské pokusy o vytlačení manuálních činností už v mateřských školách předtabletní předgramotností pro dvacáté první století?
Dětem s mentální retardací se v souvislosti s integrací nebo inkluzí ruší praktické vyučování a budou se učit převážně jenom verbální učivo, které většinou nebudou chápat. Přitom myšlení se, zejména u těchto žáků, rozvíjí hlavně prostřednictvím rozvíjení jemné motoriky, to zn. práce rukou.
To věděla už Marie Montessoriová, na kterou se dnes všichni odvolávají, ale její pedagogiku vůbec nechápou. Právě tato pedagogika vznikla jako pomoc dětem z dělnických rodin, u kterých se tehdy nepředpokládala moc vysoká úroveň abstraktního myšlení a jejich výuka byla proto založena hlavně na práci rukou.
Jaké uplatnění najdou mentálně postižení absolventi inkluze, kteří nebudou mít žádné praktické dovednosti, které by mohli uplatnit ve svém profesní orientaci a ve svém dalším vzdělávání na odborných učilištích ???
Tzv. dílny v základním vzdělávání nikdy nikdo nijak oficiálně nezrušil, v rámci pracovní výchovy - ať už se předmět jmenoval takto nebo podobně - byly vždy jednou z možností. Dílny vymizely (ne všude) spíše pro nezájem dětí, pro konkurenci atraktivnějších alternativ, pro nedostatek učitelů (často je vyučoval ten, na koho "zbyly"), pro nedostatečnou obnovu a modernizaci vybavení, z obav před šílenstvím předpisů a ochránců bezpečnosti dětí, někde možná i pro nedostatek místa pro učebny apod.
Na základních školách praktických i na praktických školách dílny jsou a jsou hojně využívány. Případnou inkluzí žáci o tuto výhodu zřejmě přijdou.
Ano, dílny nebyly rušeny přímočaře seshora, byly rušeny řediteli škol, asi po dohodě se zřizovateli. Nelze to ředitelům zazlívat, nedá se říct, že to byla jejich chyba, každá doba je nějak ujetá. Náhrada ručních prací informatikou je metaforou doby. Chybou by ovšem bylo, kdybychom nezačali s postupným náběhem - zavádění dílen zpět, bude to však trvat 20 let nejmíň. Sezení v lavicích a poslouchání výkladu učitelů by se mělo dostat do lepší rovnováhy s pracovním vyučováním a tělocvikem. Zvláště kluci by měli mít ve škole více prostoru pro rozvoj šikovnosti, síly, obratnosti. Měli by mít prostor pro to, aby si mohli do něčeho třísknout, říznout, provrtat... Mám dojem, že současná ZŠ je spíš pro holčičí naturel. Hodně se mluví o zlobení dnešních dětí. Myslím, že jsou v tom však více nevinně, než vinně. Je v nich přetlak. Se mi vždycky vybaví ta scéna z filmu The Wall s hudbou Pink Floyd, kde žáci strhnout takové ty prasečí masky a zdestruují školu: https://www.youtube.com/watch?v=YR5ApYxkU-U To zmiňuji jen v nadsázce...ostatně, byl to sen toho ponižovaného žáčka. Zásadní reformu školy však dnešní žáci skutečně provedou, bude to ale přibližně až za 15 let, až se mileniáni dostanou ke společenskému kormidlu. Řemesla vezmou na milost však až děti mileniánů. Tomuto budoucímu trendu můžeme trošku napomoci už nyní. Dnešnímu průmyslu, který fňuká nad nedostatkem lidí, pomůže hlavně jedna účinná věc: podělit v podstatně větší míře o zisk se zaměstnanci - techniky a dělníky. To je také paradoxně jeden ze způsobů, jak zabránit návratu nenáviděné totality.
Kterýpak sofistikovaný pitomec inicioval rušení dílen v ZŠ?
Domnívám se, že se tak stalo při tvorbě RVP tím, že vyučování v dílnách bylo dáno volitelně do celku Člověk a svět práce. Tento čin považuji za velkou a dosud nenapravenou hloupost! Vědeckým důkazem toho je i článek o užitečnosti vyučování ve stoje - právě dílny totiž bývaly kdysi tím místem, kde se to hojně dělo! :))) J. Týř
Viz http://www.ucitelske-listy.cz/2015/11/petr-tresnak-sezeni-zabiji-tak-proc.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+UcitelskeListy+%28U%C4%8Ditelsk%C3%A9+listy%29
Vše má hlubší souvislosti. Nejde jen o dílny. Dnes děti místo toho aby sami byli nuceni psát vyplňují pracovní listy. Místo toho, aby počítali na tabuli sledují prezentace. Místo hraní si z kostečkami a rozvíjení prostorové představivosti střílí mimozemšťany na tabletu.
Dřív děti běhali venku a dnes se místo toho přidávají hodiny Tv v domění, že to zachrání situaci. Děti si radši donesou omluvenku od doktora.
Dnes chybí inteligentní manuální pracovníci. Pokud bude kapacita gymnázií převyšovat počet absolventů ZŠ nic se nezmění. Musely by se zavézt drsné přijímačky a to je politicky neprůchozí.
Už dnes naváží vysokoškolci zboží v Kauflandu a firmy nemohou sehnat schopného obráběče. Než se něco změní to potrvá.
Okomentovat