Do roku 2004 měl český Školský zákon nula stránek. Neexistoval. Je to neuvěřitelné, ale představte si, milí čtenáři, že se přesto normálně učilo, školy fungovaly podobně jako dnes a žádnému učiteli, řediteli či žákovi zákon nechyběl. Opravdu – já jsem v té době již učil a řediteloval přes jedenáct let.
Z komentáře Václava Klause ml. v Novinky.cz vybíráme:
To, jak si školy vybírají své žáky, ať dobře, nebo špatně, je jejich věc. Někdo se více věnuje náboru žáků a pak má snazší učitelský život, někde zase mají lepší metodiku výuky. Stát má kontrolovat výsledky a cíle vzdělávání, ale cestu, jak k nim dojít, si musí každá škola určit sama.
Přijímací řízení je věc mezi školou a uchazečem. Má být spravedlivé a transparentní. Kritéria má škola s předstihem zveřejnit. Nikdo nesmí být přijat dříve než koncem dubna. To by přece z hlediska státního dirigování k této věci stačilo.
Máme obrovský přebytek středních škol. Spousta z nich je poloprázdná. Máme řadu škol, kde opakovaně neodmaturovalo 40 % maturantů – existují dál.
Jednotné přijímačky přinesou pakárnu pro školy žádané a kvalitní (které beztoho obtížnější testy samy používají, aby si vybraly své studenty) i pro školy, kam nikdo moc nechce, protože těm stát nyní jejich nábor zkomplikuje, ale nakonec stejně slabší uchazeče v nějakém druhém třetím kole přijímacího řízení přijmou.
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
4 komentářů:
"Do roku 2004 měl český Školský zákon nula stránek. Neexistoval. Je to neuvěřitelné, ale představte si, milí čtenáři, že se přesto normálně učilo, školy fungovaly podobně jako dnes a žádnému učiteli, řediteli či žákovi zákon nechyběl."
Představte si, milí čtenáři, že DO roku 2004 platil zákon č. 29/1984 Sb., o soustavě základních a středních škol (školský zákon), který byl po roce 1989 osmkrát novelizován a v roce 1994 v něm dokonce škrtal Ústavní soud.
Zákon č. 29/1984 Sb. byl zrušen ustanovením §191 bod 1 zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) ze dne 24. září 2004, a to s účinností 1. 1. 2005.
Úpadek ODS musí být opravdu hluboký...
Pane Botlíku,
dočkal jste se. Souhlasím a tleskám. On ten celý článek pana Klause mladšího je takový podivný - bude volat po rušení soukromých škol? Státních škol? Nekvalitních škol? Nenaplněných škol? Půjde v tažení proti centrálně opravovaným slohům odvážněji vpřed - proč má zdravotní sestra umět sesmolit vyprávění, když spisovatelkou nebude?
Jéžiši, jak by mohlo naše školství fungovat bez zákona, vždyť bychom neměli, co obcházet a nedodržovat-
Asi bych měl takové texty číst pomalu a pozorně. Ale ne vždy se mi to daří. A tak při zběžném přelétnutí textu narážím na pár drobných nesrovnalostí.
Stát má kontrolovat výsledky a cíle vzdělávání, ale cestu, jak k nim dojít, si musí každá škola určit sama.
Nu ano. Proč mám ale pocit, že se tu současně objevuje i kritika toho centrálního kontrolování.
Příjímací řízení je věc mezi školou a uchazečem. Má být spravedlivé a transparentní.
Za prvé, proč spravedlivé a transparentní? A za druhé, jak k tomu dospět? Pamatuji doby, kdy bývaly vyvěšeny seznamy uchazečů v pořadí podle počtu dosažených bodů.
Okomentovat