Také nový díl metodiky Školka hrou PODZIM byl zpracován v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání. Obsahuje množství podnětů k činnostem inspirovaným nejnovějšími požadavky, zkušenostmi a trendy v předškolním vzdělávání. Nabízí netradiční náměty, ve kterých je možné v rámci „digitálních koutků“ efektivně využít obsah interaktivních titulů pro předškolní vzdělávání Krok za krokem, Hravá slovíčka, Příprava na školu a angličtina Nicole and Tommy v kombinaci s klasickými a běžně používanými učebními pomůckami a to jak v mateřské škole, tak i venku v přírodě.
Na metodické příručce Školka hrou oceňují učitelky přehlednost, ucelenost, promyšlenost, smysluplnost, propracovanost, netradiční náměty a širokou škálu digitálních edukačních námětů. „Publikace nás oslovuje také tím, že nabízí prolínání nových metod předškolního vzdělávání s již osvědčenými metodami,“ konstatovala Zdeňka Králová, ředitelka MŠ v Hněvkovského ulici v Brně. „Líbí se mi rozpracování do témat, již vybrané cíle, očekávané výstupy, barevně odlišené oblasti vzdělávání. Učitelkám nabízí mnoho nových nápadů pro práci ve skupinách v digitálních koutcích a možnost vlastních příprav,“ popsala pozitiva metodiky Blanka Nešporová, ředitelka MŠ Hustopeče ve Školní ulici a její kolegyně učitelka Jana Vykydalová doplnila: „Myslím si, že používání této knihy, společně s interaktivním obsahem, je jak pro děti, tak pro mě obohacením.“ „A právě propojenost témat prostřednictvím kódového systému s materiály na vzdělávacím portálu eKabinet.cz, kdy nemusím vyhledávat materiály, ale jen vyhledám kód, je pro nás velkým ulehčením a zrychlením práce,“ dodala Šárka Rummelová, učitelka MŠ Sbíhavá v Praze.
Publikace nabízí také náměty pro individualizované činnosti s dětmi se specifickými vzdělávacími potřebami, s nadanými dětmi a pro domácí přípravu s rodiči. „Velkou inspiraci najdou učitelé v oblasti tvořivých činností jak výtvarných, tak i hudebních. Unikátní kódový systém, který umožňuje flexibilní propojení klasických postupů výchovně-vzdělávací činnosti s digitálním edukačním obsahem, jednoduše zpřístupňuje práci s tímto obsahem i technicky méně zdatným pedagogům. Práce s metodikou je pro mnohé z nich impulzem k rozšiřování digitální gramotnosti,“ vysvětlila Miluše Vondráková, vedoucí metodička pro primární a preprimární edukaci neziskové organizace EDUkační LABoratoř.
„Učitelé mateřských škol vedou děti cestou poznávání, objevování, zkoumání. Zdařilé a pro předškolní pedagogy inspirativní jsou návrhy a náměty na propojování vzdělávacích činností s potenciálem digitálních a komunikačních technologií v mateřské škole. Jednou z možností se jeví i Digitální koutek jako součást vzdělávací nabídky publikace Školka hrou. Základem digitálního koutku je interaktivní tabule nebo počítač, kde si pedagog má možnost připravit výchozí materiály,“ uvedla doc. PaedDr. Martina Maněnová, Ph.D. z Ústavu primární a preprimární edukace Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové, která je odbornou recenzentkou publikace.
Práce s interaktivní tabulí a nenásilné začlenění digitálního edukačního obsahu do běžných denních aktivit v mateřských školách napomáhá mimo jiné plynulému přechodu dětí do základní školy, kde se s těmito aktivitami setkávají velmi brzy. „Ale nejpřesvědčivějším argumentem, proč tyto formy práce do předškolního vzdělávání zařazovat, jsou nadšené reakce dětí na tyto činnosti,“ řekla Miluše Vondráková.
V rámci projektu Školka hrou funguje v České republice již sedm Metodických center pro předškolní vzdělávání a to v Praze, Brně, Olomouci, Ostravě, Plzni, Pardubicích a Hustopečích. Jejich hlavní činností jsou metodické dny, semináře, školení a poskytování metodické pomoci ostatním mateřským školám v regionu. Další metodická centra budou otevřena v průběhu tohoto školního roku.
0 komentářů:
Okomentovat