Návrh Vyhlášky k provedení § 19 a některých dalších ustanovení školského zákona č. 561/2004 Sb. ve verzi z 18. listopadu 2015

pátek 20. listopadu 2015 ·



Dokumenty v PDF na Disku Google

Návrh
VYHLÁŠKA
ze dne
k provedení § 19 a některých dalších ustanovení zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů (vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami)
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanoví podle § 19, § 23 odst. 3 a § 26 odst. 4 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění zákona č. 383/2005 Sb., zákona č. 49/2009 Sb. a zákona č. 82/2015 Sb. (dále jen „zákon“):
ČÁST PRVNÍ
ÚVODNÍ USTANOVENÍ
§ 1
Předmět úpravy
Tato vyhláška upravuje a) konkrétní výčet a účel podpůrných opatření a jejich členění do stupňů, b) u podpůrných opatření druhého až pátého stupně pravidla pro jejich použití školou a školským zařízením (dále jen „škola“) a normovanou finanční náročnost pro účely poskytování finančních prostředků ze státního rozpočtu podle zákona (dále jen „normovaná finanční náročnost“), c) postup školy před přiznáním podpůrného opatření dítěti, žákovi nebo studentovi (dále jen
„žák“), d) organizaci poskytování podpůrných opatření, e) organizaci a pravidla vzdělávání ve třídách, odděleních a studijních skupinách a školách
zřízených podle § 16 odst. 9 zákona, f) náležitosti zprávy a doporučení vydávaných školským poradenským zařízením, g) podmínky pro využití asistenta pedagoga a pravidla jeho činnosti a podmínky působení osob poskytujících žákovi po dobu jeho pobytu ve škole podporu podle jiných právních předpisů, h) náležitosti individuálního vzdělávacího plánu, i) náležitosti informovaného souhlasu s poskytnutím podpůrného opatření podle § 16 odst. 4
a 5 zákona a žádosti podle § 16 odst. 9 zákona, j) pravidla a náležitosti zjišťování vzdělávacích potřeb nadaných žáků, úpravu organizace, přijímání, průběhu a ukončování jejich vzdělávání a podmínky pro přeřazování do vyššího ročníku, k) organizaci vyučování a pravidla pro dělení a spojování tříd a studijních skupin při
vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, l) nejnižší počet žáků v jednotlivých druzích škol, nejnižší a nejvyšší počet žáků ve třídě,
oddělení a studijní skupině při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.





§ 2 Účel podpory
Účelem podpory vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami je rozšířit možnosti přístupu ke vzdělání a podpořit co největší využití vzdělávacího potenciálu každého žáka s ohledem na jeho individuální možnosti a schopnosti.
§ 3 Obecné zásady
(1) Při postupech upravených touto vyhláškou se dbá, aby byly v souladu s nejlepším zájmem žáka.
(2) Žák má právo vyjadřovat se ke všem podstatným záležitostem týkajícím se jeho vzdělávání, přičemž k jeho vyjádřením se přihlédne s ohledem na jeho věk a stupeň vývoje.
(3) Veškerá sdělení musí být zletilému žákovi nebo zákonnému zástupci žáka poskytnuta pro něj srozumitelným způsobem.
(4) Podpůrná opatření se poskytují samostatně nebo v kombinacích různých druhů a stupňů. Konkrétní druh podpůrného opatření lze poskytovat pouze v jednom stupni.
ČÁST DRUHÁ
VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI
Hlava I Obecná ustanovení
§ 4 Podpůrná opatření
(1) Podpůrná opatření prvního stupně představují minimální úpravu metod, organizace a hodnocení vzdělávání a jsou poskytována žákovi, u kterého se projevuje potřeba úprav ve vzdělávání nebo školských službách a zapojení v kolektivu. Podpůrná opatření prvního stupně nemají normovanou finanční náročnost. Za poskytování podpůrného opatření prvního stupně odpovídá škola.
(2) Pokud by k naplnění vzdělávacích potřeb žáka nepostačovalo poskytování podpůrných opatření prvního stupně, škola doporučí žákovi využití poradenské pomoci školského poradenského zařízení za účelem posouzení jeho speciálních vzdělávacích potřeb.
(3) Podpůrná opatření druhého až pátého stupně se poskytují na základě doporučení školského poradenského zařízení a s informovaným souhlasem zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka.
(4) Členění konkrétních podpůrných opatření do stupňů, pravidla jejich použití a normovaná finanční náročnost podpůrných opatření druhého až pátého stupně jsou stanoveny v příloze č. 1 k této vyhlášce.
Hlava II Zvláštní ustanovení o některých podpůrných opatřeních
§ 5 Individuální vzdělávací plán žáka se speciálními vzdělávacími potřebami
(1) Individuální vzdělávací plán zpracovává škola, vyžadují-li to speciální vzdělávací potřeby žáka. Individuální vzdělávací plán se zpracovává na základě doporučení školského poradenského zařízení a žádosti zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka.

(2) Individuální vzdělávací plán je závazným dokumentem pro zajištění speciálních vzdělávacích potřeb žáka, přičemž vychází ze školního vzdělávacího programu a je součástí dokumentace žáka ve školní matrice.
(3) Individuální vzdělávací plán obsahuje údaje o skladbě druhů a stupňů podpůrných opatření poskytovaných v kombinaci s tímto plánem. V individuálním vzdělávacím plánu jsou dále uvedeny zejména informace o
a) úpravách obsahu vzdělávání žáka, b) časovém a obsahovém rozvržení vzdělávání, c) úpravách metod a forem výuky a hodnocení žáka a d) případné úpravě výstupů ze vzdělávání žáka.
(4) Individuální vzdělávací plán dále obsahuje jméno a příjmení pedagogického pracovníka školského poradenského zařízení, se kterým škola spolupracuje při zajišťování speciálních vzdělávacích potřeb žáka.
(5) Individuální vzdělávací plán je vypracován bez zbytečného odkladu, nejpozději však jeden měsíc ode dne, kdy škola obdržela doporučení, žádost a získala písemný informovaný souhlas zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka. Individuální vzdělávací plán může být doplňován a upravován v průběhu celého školního roku podle potřeby žáka.
(6) Za zpracování a realizaci individuálního vzdělávacího plánu odpovídá ředitel školy. Individuální vzdělávací plán se vypracovává ve spolupráci se školským poradenským zařízením, žákem a zákonným zástupcem žáka, není-li žák zletilý.
(7) Škola seznámí s individuálním vzdělávacím plánem všechny vyučující žáka a zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka, který tuto skutečnost potvrdí svým podpisem.
(8) Školské poradenské zařízení sleduje a dvakrát ročně vyhodnocuje dodržování podpůrných opatření uvedených v individuálním vzdělávacím plánu a poskytuje žákovi, zákonnému zástupci žáka a škole poradenskou podporu. V případě nedodržování opatření uvedených v individuálním vzdělávacím plánu informuje o této skutečnosti ředitele školy. Nedojde-li k nápravě postupem podle věty předchozí, školské poradenské zařízení podá podnět České školní inspekci.
(9) Ustanovení odstavců 5 až 7 se vztahují na změny v individuálním vzdělávacím plánu obdobně.
§ 6
Asistent pedagoga
(1) Asistent pedagoga poskytuje jinému pedagogickému pracovníkovi podporu při vzdělávání žáka či žáků se speciálními vzdělávacími potřebami za účelem individualizace přístupu k těmto žákům. Asistent pedagoga pomáhá jinému pedagogickému pracovníkovi při organizaci a realizaci vzdělávání, podporuje samostatnost a aktivní zapojení žáka do všech činností uskutečňovaných ve škole v rámci vzdělávání, včetně poskytování školských služeb.
(2) Asistent pedagoga pracuje podle potřeby se žákem nebo s ostatními žáky třídy, oddělení nebo studijní skupiny podle pokynů jiného pedagogického pracovníka a ve spolupráci s ním.
(3) Hlavními činnostmi asistenta pedagoga jsou
a) pomoc při výchovné a vzdělávací činnosti a pomoc při komunikaci se žáky a zákonnými
zástupci žáků a komunitou, ze které žák pochází, b) pomoc žákům v adaptaci na školní prostředí, c) pomoc žákům při výuce a při přípravě na výuku; žák je přitom veden k nejvyšší možné
míře samostatnosti,

d) nezbytná pomoc žákům při sebeobsluze a pohybu během vyučování a při akcích pořádaných školou mimo místo, kde škola v souladu se zápisem do školského rejstříku uskutečňuje vzdělávání nebo školské služby, a e) další činnosti uvedené v jiném právním předpise1).
(4) Není-li dále stanoveno jinak, asistent pedagoga může poskytovat podporu při vzdělávání žákovi nebo více žákům současně, nejvýše však 4 žákům ve třídě, oddělení nebo studijní skupině, a to s ohledem na povahu speciálních vzdělávacích potřeb těchto žáků; v případě škol, tříd, oddělení nebo studijních skupin zřízených podle § 16 odst. 9 zákona (dále jen „škola zřízená podle § 16 odst. 9 zákona“) může být počet žáků připadajících na asistenta pedagoga vyšší.
§ 7
Poskytování podpůrných opatření osobám používajícím jiný komunikační systém než mluvenou řeč
(1) Pro žáka, u něhož je potřebné při vzdělávání užívat jiný komunikační systém než mluvenou řeč, se zajišťuje vzdělávání v komunikačním systému, který odpovídá jeho potřebám a s jehož užíváním má zkušenost.
(2) Žákům, kteří jsou vzděláváni v českém znakovém jazyce, se poskytuje souběžně vzdělávání v psaném českém jazyce; při jeho výuce se používají metody používané při výuce českého jazyka jako jazyka cizího.
§ 8
Tlumočník do českého znakového jazyka
(1) Upřednostňuje-li žák při komunikaci český znakový jazyk, škola mu poskytuje vzdělávání s využitím tlumočníka do českého znakového jazyka. Tlumočník usnadňuje komunikaci i s ostatními žáky.
(2) Tlumočník provádí přesný překlad obsahu sdělení mezi účastníky komunikace formou, která je jasná a srozumitelná neslyšícímu žákovi, a v komunikačním systému, který si žák zvolil.
(3) Jde-li o žáka, který neslyší od narození, nebo ztratil sluch před rozvinutím mluvené řeči, je tlumočník využíván po celou dobu poskytování vzdělávání, je-li to v zájmu naplnění vzdělávacích potřeb žáka.
(4) Využívá-li žák více způsobů komunikace, rozsah působení tlumočníka při poskytování vzdělávání stanoví školské poradenské zařízení s ohledem na naplnění vzdělávacích potřeb žáka.
(5) Činnosti tlumočníka může zároveň využívat více žáků, je-li souběžné využívání této činnosti více žáky možné.
1) Nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů.

§ 9
Přepisovatel pro neslyšící
(1) Přepisovatel pro neslyšící v rámci vzdělávání převádí mluvenou řeč do písemné podoby v reálném čase2).
(2) Činnosti přepisovatele může zároveň využívat více žáků, je-li souběžné využívání této činnosti více žáky možné.
§ 10
Působení dalších osob poskytujících podporu
Ředitel školy umožní na základě doporučení školského poradenského zařízení ve škole působení dalších osob, které žákovi se speciálními vzdělávacími potřebami po dobu jeho pobytu ve škole poskytují podporu podle jiných právních předpisů, zejména osobního asistenta.
Hlava III Postup v souvislosti s poskytováním podpůrných opatření
§ 11
Postup školy v souvislosti s poskytováním podpůrného opatření prvního stupně
(1) Před zahájením poskytování podpůrných opatření prvního stupně zpracuje škola plán pedagogické podpory žáka.
(2) Plán pedagogické podpory zahrnuje zejména popis obtíží žáka, plánovaná podpůrná opatření prvního stupně, stanovení cílů podpory a způsobu vyhodnocování naplňování plánu.
(3) Plán pedagogické podpory škola průběžně aktualizuje v souladu s vývojem speciálních vzdělávacích potřeb žáka.
(4) Poskytování podpůrných opatření prvního stupně škola průběžně vyhodnocuje. Nejpozději po třech měsících od zahájení poskytování podpůrných opatření poskytovaných na základě plánu pedagogické podpory škola vyhodnotí, zda podpůrná opatření vedou k naplnění stanovených cílů. Není-li tomu tak, škola doporučí zletilému žákovi nebo zákonnému zástupci žáka využití poradenské pomoci školského poradenského zařízení. Do doby zahájení poskytování podpůrných opatření druhého až pátého stupně na základě doporučení školského poradenského zařízení poskytuje škola podpůrná opatření prvního stupně na základě plánu pedagogické podpory.
(5) S plánem pedagogické podpory seznámí škola žáka, zákonného zástupce žáka a všechny vyučující žáka.
§ 12
Postup před přiznáním podpůrného opatření druhého až pátého stupně
(1) Ředitel školy určí ve škole pedagogického pracovníka, který bude odpovídat za spolupráci se školským poradenským zařízením v souvislosti s doporučením podpůrných opatření žákovi se speciálními vzdělávacími potřebami.
2) § 6 odst. 5 zákona č. 155/1998 Sb., o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob, ve znění pozdějších předpisů.

(2) Pro účely poskytování poradenské pomoci školským poradenským zařízením zajistí bezodkladně škola předání plánu pedagogické podpory školskému poradenskému zařízení, pokud se žák podle něho vzdělával.
(3) Poradenskou pomoc školského poradenského zařízení může využít žák nebo jeho zákonný zástupce také na základě svého uvážení nebo na základě rozhodnutí orgánu veřejné moci podle jiného právního předpisu.
(4) Školské poradenské zařízení při posuzování speciálních vzdělávacích potřeb žáka vychází z
a) charakteru obtíží žáka, které mají dopad do jeho vzdělávání, b) informací o dosavadním průběhu vzdělávání žáka ve škole, zejména údajů uvedených ve
školní matrice, c) plánu pedagogické podpory, d) údajů o dosavadní spolupráci žáka se školským poradenským zařízením, e) informací poskytnutých žákem nebo zákonným zástupcem žáka, f) podmínek školy, ve které se žák vzdělává nebo se bude vzdělávat a g) posouzení zdravotního stavu poskytovatelem zdravotních služeb nebo posouzení podstatných skutečností ke stanovení podpůrných opatření jiným odborníkem, je-li to třeba.
(5) Školské poradenské zařízení při posuzování speciálních vzdělávacích potřeb žáka přihlíží k jeho aktuálnímu zdravotnímu stavu.
(6) V případě podpůrného opatření spočívajícího v používání kompenzačních pomůcek, speciálních učebnic a speciálních učebních pomůcek školské poradenské zařízení doporučí přednostně ty pomůcky, kterými již škola disponuje, pokud tím bude naplněn účel podpůrného opatření.
(7) Pro doporučení konkrétních podpůrných opatření školské poradenské zařízení zjišťuje také možnost využití personálních a materiálních podmínek školy vytvořených v souvislosti s poskytováním podpůrných opatření jiným žákům školy. Při tomto zjišťování škola poskytuje školskému poradenskému zařízení součinnost.
(8) K doložení podkladů uvedených v odstavci 4 může školské poradenské zařízení vyzvat školu, zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka.
(9) Školské poradenské zařízení projedná před vydáním doporučení návrh doporučených podpůrných opatření se školou, zletilým žákem nebo zákonným zástupcem žáka a povede-li to k naplňování vzdělávacích potřeb žáka, přihlédne k jejich vyjádření. Se školským zařízením projedná školské poradenské zařízení návrh podpůrných opatření v oblasti školských služeb.
(10) Neposkytuje-li zákonný zástupce žáka součinnost směřující k přiznání podpůrných opatření, jež jsou v nejlepším zájmu žáka, postupuje škola podle jiného právního předpisu3).
Zpráva a doporučení za účelem stanovení podpůrných opatření
§ 13
Společná ustanovení
(1) Zprávu obsahující závěry vyšetření a doporučení obsahující podpůrná opatření ve vzdělávání žáka vydá na základě posouzení speciálních vzdělávacích potřeb žáka školské poradenské zařízení.
(2) Při vydání zprávy a doporučení je zletilý žák nebo zákonný zástupce žáka informován o jejich obsahu a poučen o možnosti podat žádost o revizi podle § 16b zákona. Zletilý žák
3) § 10 odst. 4 zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů.

nebo zákonný zástupce žáka potvrzuje svým podpisem, že zpráva včetně doporučení s ním byla projednána, že porozuměl obsahu a zvoleným podpůrným opatřením; o těchto skutečnostech musí být poučen.
(3) Zpráva a doporučení se vydávají do 30 dnů ode dne ukončení posuzování speciálních vzdělávacích potřeb, nejpozději však do 2 měsíců ode dne přijetí žádosti o poskytnutí poradenské pomoci školským poradenským zařízením.
§ 14
Zpráva
(1) Zpráva vydaná za účelem stanovení podpůrných opatření pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami obsahuje
a) identifikační údaje žáka a školského poradenského zařízení, b) datum přijetí žádosti o poskytnutí poradenské pomoci, c) důvod poskytování poradenské pomoci, d) anamnestické údaje žáka, e) popis obtíží, f) průběh dosavadní poradenské péče, g) informace o podkladech, z nichž školské poradenské zařízení ve svých závěrech vychází, h) shrnutí průběhu a výsledků vyšetření, i) popis speciálních vzdělávacích potřeb žáka, j) skutečnosti podstatné pro doporučení podpůrných opatření, k) poučení o možnosti podat žádost o revizi zprávy podle § 16b zákona, l) identifikační údaje pracovníka školského poradenského zařízení, který je odpovědný
za provedení vyšetření a vypracování zprávy, a m) datum vyhotovení zprávy.
(2) Vzor zprávy je stanoven v příloze č. 2 k této vyhlášce.
§ 15
Doporučení
(1) Doporučení se vyhotovuje za účelem stanovení podpůrných opatření pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Školské poradenské zařízení vychází při vydání doporučení zejména ze závěrů vyšetření uvedených ve zprávě a případného posouzení podstatných skutečností ke stanovení podpůrných opatření jiným odborníkem. Výsledky vyšetření a posouzení podle předchozí věty nesmí být v den vydání doporučení starší než 3 měsíce.
(2) Doporučení vydané za účelem stanovení podpůrných opatření pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami obsahuje
a) identifikační údaje žáka, školy a školského poradenského zařízení, b) datum přijetí žádosti o poskytnutí poradenské pomoci, c) závěry vyšetření, d) popis speciálních vzdělávacích potřeb žáka, e) údaje o případném znevýhodnění dítěte, žáka nebo studenta uvedeném v § 16 odst. 9, f) doporučené podpůrné opatření a jeho stupeň, včetně případných kombinací a variant
podpůrných opatření, g) návrh postupu při poskytování podpůrných opatření, h) poučení o možnosti podat žádost o revizi doporučení podle § 16b zákona, i) identifikační údaje pracovníka školského poradenského zařízení, který poradenskou
službu poskytl, a j) datum vyhotovení doporučení.

(3) Školské poradenské zařízení v doporučení stanoví dobu, po kterou je poskytování podpůrného opatření nezbytné; tato doba nepřesáhne dva roky. Před skončením doby podle předchozí věty školské poradenské zařízení vyrozumí zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka o potřebě nového posouzení speciálních vzdělávacích potřeb.
(4) Vzor doporučení je stanoven v příloze č. 3 k této vyhlášce.
§ 16
Poskytování podpůrných opatření druhého až pátého stupně
(1) Podpůrná opatření škola poskytuje bezodkladně po obdržení doporučení školského poradenského zařízení a udělení písemného informovaného souhlasu zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka.
(2) Informovaný souhlas podle odstavce 1 obsahuje
a) výslovné vyjádření souhlasu s poskytováním podpůrných opatření, b) informace o důsledcích, které vyplývají z poskytování podpůrného opatření, zejména
o změnách ve vzdělávání v souvislosti s poskytováním podpůrného opatření, c) informace o organizačních změnách, které v souvislosti s poskytováním podpůrných
opatření mohou nastat, d) písemné vyhotovení poučení obsahující informace uvedené v písmenu b) a c) a e) podpis zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka stvrzující, že informacím uvedeným
v písmenu b) a c) porozuměl.
(3) Není-li možné ze závažných důvodů zabezpečit bezodkladné poskytování doporučeného podpůrného opatření, poskytuje škola po projednání se školským poradenským zařízením a na základě informovaného souhlasu zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka po dobu nezbytně nutnou jiné podpůrné opatření stejného stupně. Není-li doporučené podpůrné opatření poskytnuto do 6 měsíců, škola projedná tuto skutečnost se školským poradenským zařízením.
(4) Škola ve spolupráci se školským poradenským zařízením, žákem a zákonným zástupcem žáka průběžně vyhodnocuje poskytování podpůrného opatření. Školské poradenské zařízení vyhodnotí poskytování podpůrného opatření ve lhůtě jím stanovené, nejdéle do jednoho roku od vydání doporučení. V případě vyhodnocení individuálního vzdělávacího plánu se uplatní ustanovení § 5 odst. 8.
(5) Pokud škola shledá, že podpůrná opatření jsou nedostačující nebo nevedou k naplňování vzdělávacích možností a potřeb žáka, bezodkladně doporučí zletilému žákovi nebo zákonnému zástupci žáka využití poradenské pomoci školského poradenského zařízení. Obdobně škola postupuje i v případě, shledá-li, že poskytovaná podpůrná opatření již nejsou potřebná.
(6) Shledá-li školské poradenské zařízení, že opatření nejsou dostačující nebo nevedou k naplňování vzdělávacích cílů a potřeb žáka, vydá doporučení stanovující jiná podpůrná opatření případně stejná podpůrná opatření vyššího stupně. Povinnost předchozího informovaného souhlasu podle odstavce 1 tím není dotčena.
(7) Podpůrné opatření druhého až pátého stupně škola přestane poskytovat po projednání se zletilým žákem nebo zákonným zástupcem žáka, pokud z doporučení školského poradenského zařízení vyplývá, že podpůrné opatření již není nezbytné.

Hlava IV
§ 17
Organizace vzdělávání žáků s podpůrnými opatřeními
(1) Ve třídě, oddělení nebo studijní skupině se může vzdělávat zpravidla nejvýše 5 žáků s přiznaným podpůrným opatřením druhého až pátého stupně, a to s přihlédnutím ke skladbě podpůrných opatření a povaze speciálních vzdělávacích potřeb žáků.
(2) Počet žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nesmí přesáhnout jednu třetinu žáků ve třídě, oddělení, nebo studijní skupině.
(3) Omezení podle odstavce 1 a 2 se neuplatní u školy, které v jejich plnění brání plnění povinnosti přednostního přijetí žáka podle § 34 odst. 4 nebo § 36 odst. 7 zákona, anebo u střední školy vzdělávající v oboru vzdělání poskytujícím stupeň vzdělání, který je středním vzděláním s výučním listem, určeném pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.
(4) Ve třídách, odděleních a studijních skupinách mohou vykonávat pedagogickou činnost souběžně nejvýše 3 pedagogičtí pracovníci.
§ 18
Podpora organizace vzdělávání
(1) Pokud je ve třídě, oddělení nebo studijní skupině počet žáků s přiznaným podpůrným opatřením druhého až pátého stupně v souladu s § 17 odst. 3 vyšší než 5, lze pro jejich vzdělávání využít asistenta pedagoga nad rámec poskytovaných podpůrných opatření; omezení počtu žáků připadajících na asistenta pedagoga se neuplatní.
(2) Do počtu žáků podle odstavce 1 se nezapočítávají ti žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, kterým je poskytováno podpůrné opatření spočívající ve využití asistenta pedagoga.
ČÁST TŘETÍ
VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ UVEDENÝCH V § 16 ODST. 9 ZÁKONA
§ 19
Způsob vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 zákona
(1) Vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 zákona se přednostně uskutečňuje ve škole, třídě, oddělení nebo studijní skupině, která není samostatně zřízená podle § 16 odst. 9 zákona (dále jen „běžná škola“).
(2) Shledá-li školské poradenské zařízení, že vzhledem k povaze speciálních vzdělávacích potřeb žáka nebo k průběhu a výsledkům dosavadního poskytování podpůrných opatření by samotná podpůrná opatření v běžné škole nepostačovala k naplňování vzdělávacích možností žáka a k uplatnění jeho práva na vzdělávání, doporučí školské poradenské zařízení zařazení žáka do školy zřízené podle § 16 odst. 9 zákona.
(3) Školy, třídy, oddělení a studijní skupiny jsou zřizovány podle druhu znevýhodnění uvedeného v § 16 odst. 9 zákona; v odůvodněných případech se v nich mohou vzdělávat i žáci s jiným znevýhodněním uvedeným v § 16 odst. 9 zákona, přičemž jejich počet nepřesáhne 25 % celkového počtu žáků vzdělávajících se ve třídě, oddělení nebo studijní skupině.
(4) Ve třídě mateřské školy nebo střední školy vzdělávající v oboru vzdělání poskytujícím stupeň vzdělání, který je středním vzděláním s výučním listem, určeném pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, se mohou žáci s různými znevýhodněními uvedenými v § 16 odst. 9 vzdělávat bez omezení.

(5) Ve školách, třídách, odděleních nebo studijních skupinách zřízených podle § 16 odst. 9 zákona pro žáky s mentálním postižením se nevzdělávají žáci bez mentálního postižení.
§ 20
Zařazování žáků do školy, třídy, oddělení nebo studijní skupiny zřízené podle § 16 odst. 9 zákona
(1) Žáka lze vzdělávat ve škole, třídě, oddělení nebo studijní skupině zřízené podle § 16 odst. 9 zákona pouze na základě žádosti zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka a doporučení školského poradenského zařízení.
(2) Na doporučení podle odstavce 1 a postup školského poradenského zařízení při jeho vydání se použijí ustanovení § 12 odst. 3 až 5 a 7 až 9, § 13 a § 15 obdobně. Toto doporučení je platné po dobu v něm stanovenou, nejvýše však po dobu dvou let; v případě doporučení zařazení žáka do školy pro žáky s mentálním postižením nejdéle po dobu jednoho roku.
(3) Doporučení obsahuje dále odůvodnění, ze kterého je zřejmé, z jakých důvodů je doporučeno vzdělávání ve škole, třídě, oddělení nebo studijní skupině zřízené podle § 16 odst. 9 zákona.
(4) Při podání žádosti podle odstavce 1 je škola povinna informovat zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka o
a) organizaci vzdělávání, rozdílech ve srovnání se stávajícím vzděláváním a souvisejících
organizačních změnách, b) struktuře školního vzdělávacího programu a skladbě předmětů včetně předmětů speciálně
pedagogické péče, c) možnostech školy zabezpečit poskytování podpůrných opatření doporučených
pro vzdělávání žáka, d) dopadech vzdělávání ve škole, třídě, oddělení nebo studijní skupině zřízené podle
§ 16 odst. 9 zákona na možnosti rozvoje vzdělávacího potenciálu žáka a e) možnostech dalšího vzdělávání a profesního uplatnění.
(5) Přílohou žádosti podle odstavce 1 je
a) písemné vyhotovení poučení obsahující informace uvedené v odstavci 4 a podpis zletilého
žáka nebo zákonného zástupce žáka stvrzující, že uvedeným informacím porozuměl, a b) doporučení školského poradenského zařízení ke vzdělávání ve škole zřízené podle § 16
odst. 9 zákona.
§ 21
Převedení žáka do vzdělávacího programu základní školy speciální
(1) Na doporučení školského poradenského zařízení k převedení žáka do vzdělávacího programu základní školy speciální se použijí ustanovení § 12 odst. 3 až 5 a 7 až 9, § 13 a § 15 obdobně. Toto doporučení je platné po dobu v něm stanovenou, nejdéle však po dobu jednoho roku.
(2) Je-li žákovi doporučeno vzdělávání podle vzdělávacího programu základní školy speciální, školské poradenské zařízení informuje zletilého žáka nebo zákonného zástupce žáka o rozdílech ve vzdělávacích programech a očekávaných výstupech vzdělávání a jejich dopadech na možnosti dalšího vzdělávání a profesního uplatnění.
(3) Před získáním písemného souhlasu podle § 49 odst. 2 zákona je škola povinna informovat zletilého žáka nebo zákonného zástupce o
a) rozdílech ve vzdělávacích programech a očekávaných výsledcích vzdělávání a

- 10 -

Dokumenty v PDF na Disku Google

5 komentářů:

jir řekl(a)...
20. listopadu 2015 v 12:12  

Bez komentáře, děs.

Unknown řekl(a)...
20. listopadu 2015 v 14:16  

tak jsem si uvědomil,jaká proběhla šílená inkluze lobystů,dobrosráčů,šmejdů a dalších prapodivných existencí do sféry vzdělávání a školství

Unknown řekl(a)...
20. listopadu 2015 v 17:03  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Unknown řekl(a)...
20. listopadu 2015 v 18:05  

Jen několik poznámek k další verzi „inkluzivní“ vyhlášky. Opravdu jen několik postřehů. Podrobný rozbor by byl na celodenní konferenci (pod patronací paní ministryně).

Z vyhlášky se ztratil „individuální vzdělávací plán“ pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, který je doposud součástí vyhl. 73/2005 Sb. .
V návrhu vyhlášky je pouze IVP pro mimořádně nadané žáky (§ 27).
Nebude-li tedy v nové prováděcí vyhlášce IVP, nebude tato povinnost závazná pro školy, jako tomu bylo v předchozí vyhlášce.

Téměř barevně a prostorově vidím situaci, kdy psycholog (poznámka: bez pedagogického vzdělání) v doporučení pro vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole (str. 72 a dále) navrhuje škole, kde žák plní povinnou školní docházku:
- úpravu očekávaných výstupů vzdělávání
- požadavky na úpravu vzdělávání ve školském zařízení (úpravy v organizaci
vzdělávání ve školském zařízení, požadavky na práci pedagogů, podpora žáků,
u kterých nelze zajistit domácí přípravu, požadavky na specifika v domácí
přípravě žáků)

Strhující je zejména text následujícího poučení.
Poučení: Žák nebo zákonný zástupce žáka může do 30 dnů ode dne, kdy obdržel toto doporučení školského poradenského zařízení, požádat právnickou osobu zřízenou a pověřenou ministerstvem prováděním revizí o jeho revizi. O revizi tohoto doporučení může požádat také škola, školské zařízení nebo orgán veřejné moci, který svým rozhodnutím uložil zákonnému zástupci dítěte nebo žáka, dítěti, žákovi nebo studentovi povinnost využít odbornou poradenskou pomoc ve školském poradenském zařízení, do 30 dnů ode dne, kdy doporučení obdržely.

Nad některými pasážemi v přílohách vyhlášky jsem se docela upřímně zasmála, za což autorům tohoto díla ze srdce děkuji.
Dozvěděla jsem se, že např. žákovi s mimořádným nadáním lze ze státního rozpočtu pořídit hvězdářský dalekohled v ceně 30 000 korun českých, soupravu na přírodovědné pokusy a výzkumy v téže ceně, nebo odborné programy pro podporu sběru, evidence nebo zpracování výzkumných dat v ceně 50 000 Kč (viz strana 67 – 68).

Jana Karvaiová řekl(a)...
20. listopadu 2015 v 19:45  

Ano. Scénář nám předkládaných Vyhlášek od letošního září je ve znamení filmu Blbý a ještě blbější.Myslím, že scénáristi by se na této vyhlášce fakt poučili.
Mě se zase nejvíc líbí:
1/...Školské poradenské zařízení projedná před vydáním doporučení návrh doporučených podpůrných opatření se školou, zletilým žákem nebo zákonným zástupcem žáka a povede-li to k naplňování vzdělávacích potřeb žáka, přihlédne k jejich vyjádření............Aha.Takže vyjádření rodičů tak nějak bokem,co?
2/......Neposkytuje-li zákonný zástupce žáka součinnost směřující k přiznání podpůrných opatření, jež jsou v nejlepším zájmu žáka, postupuje škola podle jiného právního předpisu3)......Moc hezké.Co když si rodič nepřeje pár let experimentů s PO a chce,aby dítě šlo hned na speciální nebo praktickou školu?! My mu to vytmavíme...
3/Podpůrné opatření druhého až pátého stupně škola přestane poskytovat po projednání se zletilým žákem nebo zákonným zástupcem žáka, pokud z doporučení školského poradenského zařízení vyplývá, že podpůrné opatření již není nezbytné.....pravděpodobně se očekává, že těžký autista ,nevidomý či neslyšící v průběhu docházky navštíví Lurdy a dojde k zázraku.
4/...1) Vzdělávání žáků uvedených v § 16 odst. 9 zákona se přednostně uskutečňuje ve škole, třídě, oddělení nebo studijní skupině, která není samostatně zřízená podle § 16 odst. 9 zákona (dále jen „běžná škola“)......
Tento odstavec přímo odporuje dikci zákona a jak víme, nic nesmí jít nad rámec zákona. Zákon hovoří o MOŽNOSTI žáka navštěvovat běžnou školu. Vyhláška hovoří o PŘEDNOSTNÍM zařazování,což je dle mého názoru v rozporu!!!!!!!
5/.........((2) Na doporučení podle odstavce 1 a postup školského poradenského zařízení při jeho vydání se použijí ustanovení § 12 odst. 3 až 5 a 7 až 9, § 13 a § 15 obdobně. Toto doporučení je platné po dobu v něm stanovenou, nejvýše však po dobu dvou let; v případě doporučení zařazení žáka do školy pro žáky s mentálním postižením nejdéle po dobu jednoho roku.....
Naprosto zřejmá TOTÁLNÍ DISKRIMINACE MENTÁLNĚ POSTIŽENÝCH DĚTÍ!!!!!!!!!!!!!

a TAKOVÝCHTO VĚCÍ JE TAM PŘEHRŠEL.Kdyby to nebylo tak tragické.....

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.