Ministryně školství diskutovala se členy Komise pro školství při Asociaci krajů ČR

pátek 6. listopadu 2015 ·

V Karlových Varech ve čtvrtek zasedala Komise pro školství Asociace krajů ČR, jejímž předsedou je hejtman Karlovarského kraje Martin Havel. Jednání se zúčastnila ministryně školství Kateřina Valachová, která informovala zástupce krajů o aktuální situaci týkající se přípravy novely školského zákona a o změnách financování regionálního školství.


Novela školského zákona mimo jiné přinese velmi diskutovanou změnu týkající se vzdělávání dětí s lehkým mentálním postižením. Od 1. září 2016 by měla být zrušena příloha pro děti s lehkým mentálním postižením, které se dosud vzdělávaly v takzvaných základních školách praktických, což znamená, že budou začleněny do běžného vzdělávání s řadou podpůrných opatření, jež pro ně ministerstvo školství chystá. „Společné vzdělávání je téma, které se týká všech dětí, nejen těch, které mají například zdravotní postižení nebo jsou sociálně znevýhodněny. Jde i o děti s mimořádným nadáním,“ zdůraznila ministryně, která si je podle svých slov vědoma toho, že diskuze v médiích a regionech sklouzává především k tomu, co bude s tzv. základními školami praktickými. „V krajích je 14 škol, které výhradně učí podle Rámcového vzdělávacího programu pro speciální vzdělávání. Tam dojde ke změnám v uspořádání vzdělávání. V ostatních základních školách k dramatickým změnám nedojde, naopak budou mít k dispozici nově lepší materiální i personální zabezpečení pro společné vzdělávání,“ upřesnila Kateřina Valachová.

Ředitelé takzvaných základních škol praktických budou muset do 31. května příštího roku sdělit rodičům žáků, jestli jsou schopni zajistit vzdělávání dětí podle upraveného Rámcového vzdělávacího programu (RVP) a pokračovat ve vzdělávání i po zrušení přílohy pro děti s lehkým mentálním postižením. Pokud toto škola zvládne i s přihlédnutím na personální zajištění pedagogických sborů, pak by tyto školy od 1. září 2016 vyučovaly na prvním stupni podle upraveného RVP. V případě druhého stupně by mohly do ukončení školní docházky děti pokračovat podle dřívějšího systému. „Stěžejní ale bude rozhodnutí rodiče, který si může přát, aby jeho dítě přešlo jinam, kde se vzdělává podle upraveného RVP,“ dodala náměstkyně ředitele Národního ústavu pro vzdělávání Jana Zapletalová.

Školy budou mít na úpravu RVP dva roky, aby dokázaly změny akceptovat s využitím všech podpůrných opatření. Společné vzdělávání bude financováno od 1. září 2016 prostřednictvím státního rozpočtu, současně jsou připraveny prostředky EU. Novinkou se stane financování činnosti školních asistentů, ale také podpora mateřských škol, kam budou moci být přijaty i děti od dvou let věku. Postupně by mělo dojít k systémové změně ve financování tak, aby se ve státním rozpočtu každoročně počítalo s financováním asistentů pedagoga. V následujícím období ministryně plánuje po dohodě se zástupci krajů návštěvy v jednotlivých regionech, kde by se vedly debaty i s řediteli škol o připravovaných změnách týkajících se novely školského zákona.

Ministryně také informovala o tom, že změny financování regionálního školství budou diskutovány na úrovni krajských samospráv. Například co se týče financí pro kraje na příští období, zvýhodněny budou ty regiony, které na jedné straně udržely jedinečné obory, ale přitom optimalizovaly oborovou strukturu. Dále také Kateřina Valachová vyjádřila podporu sjednocení péče práv dětí, mimo jiné je z jejího pohledu možný přechod dětských domovů do gesce ministerstva práce a sociálních věcí. Dále o tom bude jednat i s hejtmany jednotlivých krajů. Téma by se mělo řešit na zasedání Rady Asociace krajů ČR 20. listopadu.

Komise pro školství se dále zabývala například nabídkou vzdělávacích programů České filharmonie. Předseda komise, hejtman Karlovarského kraje Martin Havel, prezentoval novelu ve vzdělávání nelékařských zdravotních povolání.

13 komentářů:

tyrjir řekl(a)...
6. listopadu 2015 v 12:56  

Sedí dvě mrtvoly na hřbitovní zdi a baví se: “A kdy ty jsi žila?” řekla jedna té druhé. “Já žila za třicetileté války” zněla odpověď. “No to byla opravdu těžká doba. To tedy docela dobře vypadáš” pochválila ji ta první. “Ó, děkuji. A kdy ty jsi žila?” zeptala se pak druhá té první. “Já žila za První světové války” odvětila ta první. “To byla taky těžká doba. To taky docela dobe vypadáš...”
V tu chvíli šla kolem třetí, taková rozklepaná a vysušená podvyživená osoba. “Hej, holka, pojď si sednout a dáme řeč. A kdy ty jsi žila?” volaly na ni ty dvě. Ta třetí osoba se ani nezastavila. Jen cukla hlavou přes rameno a řekla “Heleďte, vy dvě, nechte si toho, prosím. Já jsem tady ve vesnici učitel a jdu ze školení, jak z nových RVP dělat ŠVP a IVP.”
Jiří Týř

Unknown řekl(a)...
6. listopadu 2015 v 16:16  

"Od 1. září 2016 by měla být zrušena příloha pro děti s lehkým mentálním postižením, které se dosud vzdělávaly v takzvaných základních školách praktických, což znamená, že budou začleněny do běžného vzdělávání."

Proč takzvaných, to už neplatí vyhláška VYHLÁŠKA č.73 ze dne 9. února 2005. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných?

"Ředitelé takzvaných základních škol praktických budou muset do 31. května příštího roku sdělit rodičům žáků, jestli jsou schopni zajistit vzdělávání dětí podle upraveného Rámcového vzdělávacího programu (RVP) a pokračovat ve vzdělávání i po zrušení přílohy pro děti s lehkým mentálním postižením. Pokud toto škola zvládne i s přihlédnutím na personální zajištění pedagogických sborů, pak by tyto školy od 1. září 2016 vyučovaly na prvním stupni podle upraveného RVP."

A pokud toto škola nezvládne, co se potom bude dít?????????
Jakou možnost volby budou mít rodiče žáků s mentálním postižením?????

Školy budou mít na úpravu RVP dva roky, aby dokázaly změny akceptovat s využitím všech podpůrných opatření. Společné vzdělávání bude financováno od 1. září 2016.
Podle čeho budou školy učit 2 roky od 1. září 2016?

„V krajích je 14 škol, které výhradně učí podle Rámcového vzdělávacího programu pro speciální vzdělávání. Tam dojde ke změnám v uspořádání vzdělávání."

K jakým změnám dojde ve vzdělávání žáků s nejzávažnějšími formami postižení?????

Slávina řekl(a)...
6. listopadu 2015 v 17:25  

Proti blbosti a moci nadřízených zatím není léku !!!!

Unknown řekl(a)...
6. listopadu 2015 v 18:22  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Unknown řekl(a)...
6. listopadu 2015 v 18:54  

Já se obávám, že tyto třídy zaniknou k 1.9.2016.
Viz výše:
"Ředitelé takzvaných základních škol praktických budou muset do 31. května příštího roku sdělit rodičům žáků, jestli jsou schopni zajistit vzdělávání dětí podle upraveného Rámcového vzdělávacího programu (RVP) a pokračovat ve vzdělávání i po zrušení přílohy pro děti s lehkým mentálním postižením. Pokud toto škola zvládne i s přihlédnutím na personální zajištění pedagogických sborů, pak by tyto školy od 1. září 2016 vyučovaly na prvním stupni podle upraveného RVP."
Co to znamená "jsou schopni zajistit.............."?
Nevím.

Jana Karvaiová řekl(a)...
6. listopadu 2015 v 19:43  

Co je to personální zajištění sborů - je to ta jobovka o tom, že už jako spec. ped nesmím učit své žáky na druhém stupni ,ale budou zde muset pracovat kolegové ze základek s běžnými aprobacemi?

Unknown řekl(a)...
6. listopadu 2015 v 23:01  

Paní Karvaiová, ten personální zmatek bude nedozírný.
Už vidím učitele matematiky, fyziky a chemie, jak se snaží osvítit naše žáky, aby pochopili aspoň něco z učiva ZŠ, učitele dějepisu, jak jim vysvětlují, jak mají přistupovat k islámu apod.
Většina mentálně postižených bude negramotných nebo pologramotných a nebude umět nic, protože v každém ročníku jim bude chybět nejméně polovina učiva.
A co budou dělat naši vysoce kvalifikovaní speciální pedagogové, kteří až posud byli schopni připravit své žáky k integraci do společnosti, to neví asi nikdo.

Podpůrná opatření nic nezachrání, není v nich obsaženo nic, co by se na školách už léta nedělalo, kromě diletantizace školství.

Eva Adamová řekl(a)...
7. listopadu 2015 v 8:43  

Paní Vlachová mne čím dál tím víc přesvědčuje, že rozumí školství asi jako koza petrželí. V tomto směru je určitě horší než byl Chládek. S těmi 14 školami ať už jde vážně někam. Těch škol je skoro 400, jen se na většině z nich vyskytuje jeden či pár žáků vzdělávajících se podle normálního RVP (autisté, těžcí dyslektici apod.).
Všichni ředitelé těchto škol samozřejmě oznámí, že výuku 1. Stupně jsou schopni dle upraveného RVP zvládnout, proč by také nebyli, vždyť speciální pedagogové jsou pro výuku na 1. Stupni kvalifikovaní. To už ovšem neplatí pro 2. Stupeň, čehož si konečně ministerstvo ráčilo všimnout, a tam tedy budou moci vyučovat postaru.

Nebezpečí pro tyto školy se skrývá jinde, a to ve financování Inkluze z EU dotací.
1. Zařazování žáků se SVP do praktických škol nebude podporováno, protože dle pravidel v příručkách bude podporována tzv. individuální integrace ve třídách, kde dětí se SVP může být jen určený počet, do čehož se tyto školy nevejdou.
2. Běžné školy půjdou po dotacích jako slepice po flusu, tudíž si budou na školách nechávat i žáky nezvládající učivo a budou se tvářit, že inkludují a s dětmi speciálně pracují.

Konečný důsledek? Za několik let nebudou mít praktické školy koho učit a na běžných školách budou trpět tisíce žáků. Jedinou obranu proti této zhovadilosti vidím v tom, že se ředitel zvláštní školy domluví s ředitelem běžné základky a uchýlí se se svými celými třídami pod jeho křídla. Což však zase může krachovat na postoji zřizovatelů, prostorové kapacitě škol a ochotě ředitele běžné základky komplikovat si život. Jen připomínám, že zřizovateli u základek jsou to obce, ale škol praktických kraje.

Slávina řekl(a)...
7. listopadu 2015 v 9:53  

Tenhle organizovaný likvidační zmatek už nemá rozumné řešení !!
K inkluzi se často horlivě přiklánějí ředitelé ZŠ , protože neučí 22 hodin týdně matematiku nebo češtinu a CJ... Mají malý úvazek .Při OV
VV, TV, HV se inkluduje snadno.
Nezbývá , než smutně a bezmocně přihlížet, jak mocní jdou tvrdě za nařízeným politickým ? cílem . Nedbají na kvalifikované námitky a doporučení zkušených odborníků .
Nejspíš počítají s tím, že děti tuhle devastaci přežijí díky své flexibilitě . Moc nepočítají s tím, že rodiče se konečně začnou o vzdělávání svých dětí víc zajímat . Výsledkem bude odklon od státních škol ke školám soukromým .
Velmi alarmující je obrovský finanční rozpočet . Je to neuvážené plýtvání .
Podle stoupenců inkluze - investice do vzdělání ...

Josef Soukal řekl(a)...
7. listopadu 2015 v 10:21  

Mají-li se děti ve škole skutečně setkávat, musí dělat věci společně. Vstup dětí s výraznými potížemi ale společnou činnost rozbije. Výsledkem budou ZHORŠENÉ PODMÍNKY PRO VŠECHNY.
Není takový problém inkludovat vozíčkáře, ale těžší typy autismu či děti s výrazně nižším IQ ano. Problémem základních škol je i to, že zvláštní péči stále více vyžadují i děti, které jsou "papírově" bez problémů. Místo abychom řešili takovéto narůstajícím problémy, vyrábíme další. Už teď - kolik sil a nervů řadě učitelů berou už pouhé záměry ministerstva...

Unknown řekl(a)...
7. listopadu 2015 v 19:49  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Jana Karvaiová řekl(a)...
7. listopadu 2015 v 19:52  

1/Zrušení přílohy pro žáky s LMP je zcela nekompetentní krok. Žáci s LMP se totiž „vyskytují“ i na speciálních školách, kde jsou zastoupeni především v kombinaci s dalším postižením. Zrušení této přílohy přinese pouze ohromnou administrativní práci pro pedagogy, přitom v současnosti tento vzdělávací plán plně vyhovoval této skupině žáků.

2/Organizační zátěž pro učitele, který bude mít ve třídě několik typů postižení, především žáky s LMP nebo i těžším stupněm postižení, bude opět zcela neúměrná. Asistent NESMÍ učit. Vysvětlit učivo žákům s mentálním postižením zabere většinu časové dotace hodiny. To je neoddiskutovatelný fakt. Kdy se bude pedagog věnovat zdravým dětem popř. těm velice nadaným? Hodina má pouze 45 minut!!!

3/Podle zákona o pedagogických pracovnících má žáky se speciálními potřebami učit někdo, kdo má vzdělání ve speciální pedagogice. Rozhodně se tam nehovoří o KURZECH, ale o studiu (např. v rámci celoživotního vzdělávání v rozsahu několika semestrů vysoké školy). Jak bude personálně zajištěna aprobovanost pracovníků všech škol, kde budou žáci se speciálními potřebami vzděláváni?

4/Pokud bude umožněno neaprobovaně učit žáky se speciálními vzdělávacími potřebami , budou speciální pedagogové požadovat taktéž možnost po několika desítkách hodin (20 – 80 hodin) DVPP učit aprobovaně na druhém stupni základních škol. V jiném případě by to byla zjevná diskriminace jedné části pedagogických pracovníků. Jestliže napravujeme diskriminaci ve vzdělávání dětí, nesmíme dopustit diskriminaci ve vzdělávání pedagogů.

Zasláno s připomínkami k RVP ZV (dalších x stran textu) dnes večer.Dobrá zábava na víkend.

Slávina řekl(a)...
7. listopadu 2015 v 22:51  

Paní kolegyně Karvaiová,
vítaná , ale obávám se, že MARNÁ snaha.
Je to velmi smutné . Každý, kdo učí nebo učil, rychle pochopí , že výmysly, které jsou v navrhované vyhlášce , nelze realizovat. Likvidační reforma bude tak drahá, že právo každého dítěte na podpůrné opatření s asistentem brzy nebude možné naplnit!
Bohužel - pedagogové ZŠ stále spí a rodičovská veřejnost příliš netuší.
Taková je k dnešku realita.


Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.