Lukáš Kroc: Je zákaz mobilních technologií ve škole řešením?

čtvrtek 26. listopadu 2015 ·

Článek rozebírá problematiku zakazování vlastních mobilních zařízení žáků ve školách v souvislosti s kyberšikanou učitelů a kompetencemi pro 21. století, které nelze bez technologií budovat.


Mediální kampaň poslední doby podpořená knihou Manfreda Spitzera o digitální demenci vyvolala značné obavy veřejnosti z negativního působení technologií na děti. V některých školách, které dříve vlastní mobilní přístroje žáků alespoň omezeně tolerovaly, nově zavádějí úplný zákaz jejich použití, a to včetně přestávek. Týká se to například gymnázia a základní školy PORG (Školy bez mobilů. Ředitelé je chtějí zakázat).

Se zvyšujícím se využíváním mobilních technologií bohužel v posledních letech roste fenomén zneužívání těchto přístrojů např. k nahrávání videí a k jejich následnému zveřejňování online. Mobilní technologie tak mohou být snadno použity třeba k šikaně učitele. Martina Schrötterová v článku Kyberšikana učitele popisuje, jakým způsobem žáci prostřednictvím mobilních technologií učitele šikanují. Uvádí například, že své učitele natáčí až 8 % žáků. Nejedná se tedy pouze o ojedinělé případy.

Na internetu můžeme nalézt množství důkazů dokládajících šikanu učitele. Týká se to i České republiky. Jedním z prvních smutných případů bylo natočení ředitele železnobrodské ZŠ Pelechovská Jiřího Pacholíka v roce 2008, který dal facku žákovi (Ředitel školy zfackoval žáka a dal výpověď). Video, které se dostalo na internet, nepochybně přispělo k jeho sebevraždě několik měsíců poté (Učitel, který zpohlavkoval žáka, spáchal sebevraždu). Problémem je malá právní ochrana učitelů a také zvyšující se agresivita žáků. PhDr. Sáva Arabadžiev, který je ředitelem výchovného ústavu Pšov, uvádí, že zejména základní školy jsou omezeny v možnostech, jak trestat žáky. Proto některé školy zcela zakazují využívání mobilních technologií při výuce (např. viz Zákaz mobilů při výuce znesnadní žákům šikanování učitelů).

Je ale zakázání těchto technologií skutečně tou správnou cestou? Nemohou mít pro vzdělávání třeba i určitý přínos? Podívejme se na věc trochu jinak. Jistě se v každé škole stalo, že dítě hodilo svačinu po spolužákovi nebo svačinou znečistilo prostory školy. Pokud k takovým případům dochází, máme snad zakázat nošení svačin do školy? Určitě ne. Tyto přestupky jsou kázeňsky řešeny dle školního řádu.

Podobně bychom měli nahlížet na využití technologií ve výuce, protože zakazování technologií vyvolává jeden zásadní problém. S jejich pomocí se dnes nikdo v běžném životě a často i v práci neobejde. Schopnost uplatnit se je proto do značné míry ovlivněna existencí tzv. digitální gramotnosti (Digitální gramotnost podle Futurelab, Digitální gramotnost podle Wheelera). O digitální gramotnosti a informatickém myšlení hovoří také dokument Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020 v listopadu 2014 schválený vládou. Dle tohoto dokumentu by se digitální gramotnost žáků měla rozvíjet nejen díky samostatnému předmětu Informatika, ale také implementací technologií do ostatních předmětů. Zakázat mobilní technologie ve výuce tedy není řešením, naopak jejich zákaz by do budoucna bránil naplnění strategických záměrů MŠMT…

Celý článek na spomocnik.rvp.cz.

Tento článek vznikl jako studentská práce.

12 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
26. listopadu 2015 v 0:30  

Autor se patrně pomátl.
Srovnává chodbu znečištěnou majonézou s beznadějí, pro kterou člověk opustil tento svět.

Pořád se divím, že žáky, kteří si stěžují na moje odvěké nepřístojné chování vůči nim, nikdy nenapadlo to zachytit třeba tím mobilem, který zakazovat mně nikdy nenapadlo ani v nejměnším. Když jsem navrhoval, aby se z mých hodin pořizovaly alespoň audio záznamy, bylo to odmítnuto s tím, že to nemá cenu, protože bych se před mikrofonem kontroloval...
Fakt se ale nesmějte!

tyrjir řekl(a)...
26. listopadu 2015 v 1:21  

Je věcí učitele, jaká pravidla používání ICT pro výuku (výukovou jednotku, školní akci atd.) v dané třídě, skupině apod. zvolí a žákům stanoví. Škola to může podpořit stanovením obecné zásady (např. Žák nepoužívá při výuce vlastní ICT techniku bez svolení učitele). Co na tom není komu jasného? Na začátku školního roku jsem tak žáky poučil, poučení zapsal do třídnice a hotovo.
J. Týř

PS:
O přestávkách není myslím důvod k zákazům ICT, pokud přitom žáci nepoužívají elektrorozvodnou síť.

tyrjir řekl(a)...
26. listopadu 2015 v 3:12  

Spomocník už asi neví, o čem by měl psát? Jako žák ZŠ jsem chodil do ornitologického kroužku. V jedné kapli jsme zjistili hnízdícího Výra velkého. Posbírali jsme jeho výtrusy, ve speciálním roztoku jsme je rozpustili a vyndali kosti strávených hlodavců. Podle nich jsme pak určovali, čím se ten výr živil...
J. Týř

BoBr řekl(a)...
26. listopadu 2015 v 7:32  

Zrovna tento článek se mi moc obhajovat nechce, ale přesto se zeptám. Vy neznáte žádnou školu, v níž je užívání mobilních technologií zakázáno plošně včetně přestávek?
To se bohužel netýká jen PORGu. Jako vždy se dá vysledovat správný záměr, který je zjednodušeným řešením zcela degradován. Takový zákaz zajistí jen jedno. Další oddělení školního prostředí od života mimo školu.
Pytlíku, dík. Vaše řešení je vzorové!

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
26. listopadu 2015 v 8:03  

"Další oddělení školního prostředí od života mimo školu."

Nevím, co s tím furt (všichni) máte.

Chcete život ve škole? Pak zaveďte vyhazov ze základní školy, zrušte hranici věku 15 let pro trestnost pachatelů A

zrušte ústavy, kde se říká učitelům co mají dělat - Vy jste o několik "levelů" dál realitě, než ostatní.

Pavel PEŠAT řekl(a)...
26. listopadu 2015 v 10:35  

Probém kyberšikany učitele objektivně existuje. Potřeba efektivního využívání digitálních technologií také. Jak z toho ven?
A) Ukazuje se, že obecné znalosti učitelů o problematice rizikového chování v kyberprostoru jsou vůbec nejhorší ze srovnávaných oblastí. Pokud kolegové nevěříte, zkuste si e-skills test http://www.itfitness.cz/cs/ Tohle by se dalo vzděláváním DVPP dohnat.
B) Jako zjevnou výzvu pro odborníky přes pedagogiku všehomožného vidím problém "strategie řízení a vzdělávání pod palbou atakujících vzpurných žáků", na to má každý nějaké triky, ale ne všechny se zjevně dají zveřejňovat. Minimálně v syllabech učitelských studijních programů jsem takové téma nenašel. Rady toho typu, že to učitel při vytváření pozitivního školního klimatu nesmí nechat takhle daleko dojít, jsou sice pěkné, ale praktický návod moc nenabízí. Pak je na řadě další triviální řešení, zakázat mobily, smartphony a tablety. Další účinný krok bude zakázat žáky jako takové :D.

Unknown řekl(a)...
26. listopadu 2015 v 11:02  

anonymní (taky sis tam mohl napsat alespoň pepa) má svým způsobem pravdu,není to o zákazech a příkazech,proto také nebylo možno dále provozovat totalitní systém,jelikož vzhledem k digiotální revoluci,nelze mít společnost pod kontrolou tak musíme fungovat uvnitř,v souladu s digitální společností a to kombinací nových pravidel s technickými možnostmi,neboli skutečně jest potřeba snížit povinnou školní docházku na pět let (prví stupeň) a pak bude možné žáka bez problémů vyhodit,dále zavést částečně platby ve vzdělávacím systému (doučování a opakování ročníku platné) no a s mobily se již mnohde vypořádávají různě,někde se povinně ukládají do zajištěného boxu po vstupu do školy,jinde se odevzdává simkarta,způsoby zřejmě existují.stejně tak jsou již dnes běžné kamerové systémy,o ochrankách na školách ani nemluvě,takže vše jest věcí systému

Nowak řekl(a)...
26. listopadu 2015 v 20:02  

"S mobily se již mnohde vypořádávají různě,někde se povinně ukládají do zajištěného boxu po vstupu do školy,jinde se odevzdává simkarta,způsoby zřejmě existují..."
Ano, lze nastavit systém. Ale jako učitel se v takovémhle systému moc dobře necítím, necítím se ale dobře ani ve třídě, kde mobily zcela jasně vítězí nad výukou.
Včera jsme koukal na film-western. Tenkrát taky převládala nevhodná komunikace s využitím nevhodných komunikačních prostředků. Počátek řešení a zklidnění poměrů byl odevzdání zbraní při vjezdu do města nebo vstupu do baru nebo vyndání střeliva z pistolí. Dnes se odevdávají mobily nebo simkarty. Historie se opakuje?

tyrjir řekl(a)...
26. listopadu 2015 v 23:11  

Divoký východ: Spolu s dekudlizačními rámy zaveďme (třeba za EU peníze) i odkládací schránky na vše, co do školy nepatří. A taky školní stejnokroje. Nestyďme se, prosím. Naši partneři už to mnohde mají :))))

tyrjir řekl(a)...
26. listopadu 2015 v 23:19  

Zlý sen: V hudební škole vytáhne žák z pouzdra samopal: "Co tu chceš dělat s tím samopalem?" ptá se učitel. "Já nic, ale co bude dělat táta v bance s mými houslemi, na to jsem tedy zvědav!"

mirek vaněk řekl(a)...
27. listopadu 2015 v 8:24  

Univerzální řešení neexistuje a žáci se nikdy ideálně chovat nebudou!!!
Je to podobný problém, jako s kalkulačkami. Děti co používají kalkulačky od prvního stupně ZŠ nechápou čísla. Mají velké problémy s převody jednotek a jejich myšlení je tímto poznamenané.
Používání mobilu ovlivňuje myšlení dětí. A záleží od kterého věku jsou zvyklí techniku používat. Mobil zvyšuje akčnost a sklon k riskování a tipování a snižuje paměťové schopnosti.
Do budoucna se tomu ale nedá zabránit. S tím se smiřme. Je třeba provést výzkumy a pak teprve rozhodnout. To bude chvíli trvat a kdoví co do té doby nahradí mobil. Čip v uchu? Dnes se o tom dá jen planě diskutovat.
Zůstává otázka. Jak realizvat maturitu či státnice s mobilem? Nebo je úplně zrušit?

Unknown řekl(a)...
27. listopadu 2015 v 14:18  

mobily jsou důležitou součástí ovlivňování,kontroly a řízení
osob i sociálních skupin,musíme tp brát jako fakt a smířit se s tím a případně hledat cestu jejich pozitivního využití

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.