Karel Lippmann: Reakce na článek Maturita z Viewegha

pondělí 16. listopadu 2015 ·

Karel Lippmann píše Štefanu Švecovi: "Návrhy Pana Feřteka jsou ve skutečnosti málo nebezpečné, neumím si představit, že by se našla významnější skupina češtinářů, která by je chtěla realizovat. Vaše názory jsou nebezpečnější, protože jsou velmi blízké těm, jimž současný neutěšený stav velice vyhovuje, hlavně např. úředníkům MŠMT, kteří by nejraději všechno měřili a vážili, zakreslovali do grafů a zanášeli do statistik, prostě vykazovali činnost."


Vážený pane,

přečetl jsem si ve čtvrtečním Salonu Vaši kritiku názorů pana Feřteka na maturitu z češtiny. Bohužel mi jen potvrdila, že výuka na našich středních školách si mimořádně oblíbila pohyb ode zdi ke zdi či v bludném kruhu. Pan Feřtek si patrně literární vzdělávání představuje jako nedělní výlet do postmoderního hypermarketu, kde si každý vybere, co se mu zrovna líbí, na co má chuť a peníze. S tím přirozeně nesouhlasím.

Bohužel Vaše názory (vycházím z toho, co jste napsal) jsou pro mne rovněž nepřijatelné. Pan Feřtek alespoň pochopil, že současný stav je více než problematický, jím navrhovaná terapie by však byla pouze krokem z bláta do louže, časem se prohlubující. Vy však stávající bláto pomíjíte a současně ignorujete jeho stále se zvyšující „zdravotní závadnost“. Váš pohled je nepřijatelně povrchní. Návrhy Pana Feřteka jsou ve skutečnosti málo nebezpečné, neumím si představit, že by se našla významnější skupina češtinářů, která by je chtěla realizovat. Vaše názory jsou nebezpečnější, protože jsou velmi blízké těm, jimž současný neutěšený stav velice vyhovuje, hlavně např. úředníkům MŠMT, kteří by nejraději všechno měřili a vážili, zakreslovali do grafů a zanášeli do statistik, prostě vykazovali činnost. „Zdravý rozum lze měřit statisticky, jde jenom o to, naučit se myslet tak, jak myslí oni“. (Orwell)

Souhlasím s Vámi, že maturovat z Harryho Pottera a Simony Monyové nemá smysl. Plně souhlasím i s tím, že díla uvedená v maturitním seznamu nejsou „zapáchající mrtvola“. Hlavním problém, k němuž se však vůbec nevyjadřujete, tkví v tom, že současná maturita, posilující tradiční pozitivistické odbornictví (nikoli odbornost), kterým jsou naše školy prosáklé, z tohoto seznamu zapáchající mrtvolu účinně dělá.

Nevím, zda jste si všiml, že tento seznam je určen pouze k didaktickému testu. Nevím, zda jste četl příslušný katalog požadavků a konkrétní testové úlohy týkající se literárního učiva. Rovněž nevím, zda jste si povšiml, že ani v jedné části maturitního hybridu se nevyžaduje interpretace díla, student má pouze cosi analyzovat. Katalog dokonce vzbuzuje vážné pochybnosti, zda jeho autoři jsou vůbec schopni analýzu od interpretace odlišit.

S panem Feřtekem musím souhlasit, pokud říká, že znát jméno autora, zařazení do literárního proudu, žánr díla a jeho obsah je oním spolehlivě umrtvujícím činitelem literního vzdělávání. Z prostého důvodu: nemá totiž smysl.

Podstatou každého vzdělávání musí být smysl toho, co se ve třídě odehrává, učitel musí proto stále hledat způsob, kterým se části a celek navzájem osvětlují. Podle H. Arendtové je povinností učitele představit žákům svět, učitel tedy skrze části musí hledat z nich složený celek. I budoucí matematik pak pochopí, proč se učí dějepis, i budoucí historik uzná, proč mu může být užitečná matematika (oba předměty by však musely být vyučovány jinak než dosud). Současné vzdělávání však k žádnému celku nespěje, jen se stále více tříští, také vinou maturity.

V jednotlivých literárních dílech i v dějinách literatury je zapotřebí hledat smysl. Jsou přece smysluplnou, dynamickou strukturou. Je důležité přistupovat k ní analyticky, význam analýzy se však ztratí (umrtví), není-li prostředkem k celku směřující interpretace. Vskutku nestačí vědět, co napsal ten či onen klasik. Těžko studentům zdůvodníte nesmyslnost slovy „a basta“. Smysl je totiž podstatným činitelem motivace k učení.

Rozdrobené pozitivistické odbornictví, přeměna žáků i učitelů na lidské zdroje, jejichž jediným životním cílem je uplatnění na trhu práce, to vše vede především k nárůstu selektivních metod zkoušení. Smysl výuky není prioritou, důležitá je změřitelnost „produktu“. Komenský byl znovu poslán do exilu, rozumnost člověka jako neustále vedený rovnomocný dialog rozumu technického, morálního a poetického (K. Kosík) je nežádoucí. „Maturus“ však může být jen ten, kdo si osvojí alespoň základy tohoto dialogu (výuka literatury k tomu poskytuje nespočet možností), nikoli ten, kdo zná jen některá jména, názvy děl, kdo si libuje v imitaci výkonů učitele a mechanických racionálních operacích. Je myslím zjevné, kdo je více ohrožen „debilitou“.

Fakt, že dnes žáci neznají to, co pokládáme za podstatné, není vyústěním metod, které navrhuje pan Feřtek, nýbrž je důsledkem již zmíněného stále sílícího pozitivistického odbornictví, které ze vzdělání dělá často jen těžko poživatelný, pejskem a kočičkou upečený dort. Nejsmutnějším faktem však je, že chce-li dnes češtinář učit smysluplně, musí tak s rizikem činit maturitě navzdory.

Možná, že jste vše napsal jen bez hlubšího uvážení a nešikovně. Hodně nešikovně. Kvalitě literárního vzdělávání na SŠ jste poskytl službu vpravdě medvědí.

S pozdravem

Karel Lippmann
středoškolský učitel (44 let praxe na různých typech SŠ, nyní na gymnáziu)

Související články:


Přečtěte si: Maturita z Viewegha
Cermat vzkazuje: Na moderní literaturu se vykašlete
ČT24: K problematice Seznamu autorů literárních děl, literárních žánrů, směrů a hnutí
CERMAT: Seznam literárních žánrů a autorů k didaktickému testu z českého jazyka a literatury
Karel Lippmann: Je společná část maturitní zkoušky z češtiny v souladu se školským zákonem?

Zdroj: EDUin.cz



7 komentářů:

Simona CARCY řekl(a)...
16. listopadu 2015 v 8:01  

"...přeměna žáků i učitelů na lidské zdroje, jejichž jediným životním cílem je uplatnění na trhu práce, to vše vede především k nárůstu selektivních metod zkoušení..." Chtělo by se říct: Dobře ty! V tomto rádoby kritickém postoji identifikujme dva myšlenkové směry KL. První představuje setrvalou tendenci tvrdit, že i když vše postupně zvládnou stroje, učitel bude vždy stát jako jediný nenahraditelný exot na piedestalu nenahraditelných lidských dovedností, který jediný dokáže "objektivně" stanovit schopnosti, dovednosti a vědomosti nebo nedej bože i kompetence vzdělávaných osob. V tomto smyslu je KL jediný nenahraditelný exot. Druhá tendence je hovořit co nejvíce pejorativně o tom, že vzdělání má připravit lidského jedince pro uplatnění na trhu práce. Kdyby nebyl KL vzdělán tak, jak je, otravoval by dnes třeba ostatní odboráře a vedl demonstrace proti své nezaměstnatelnosti. Takhle otravuje jen čtenáře ČŠ a své žáky

Tajný Učitel řekl(a)...
16. listopadu 2015 v 10:17  

Děkuji za pravdivý článek.

Nicka Pytlik řekl(a)...
16. listopadu 2015 v 10:39  

Ano. 'Feřtek si vzdělávání představuje jako nedělní výlet do postmoderního hypermarketu.'

Unknown řekl(a)...
17. listopadu 2015 v 9:42  

Máte v mnohém pravdu. Ale současný stav není důsledkem odbornictví, jak píšete. Spíše neodbornictví. Dnes kdy jde 76% ročníku na maturitních oborech je zřejmé, že maturita je opravdu zkouška kvality:-)
Problém začíná už na ZŠ a rozhodně to není přetěžování dětí nadbytečnými fakty.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
17. listopadu 2015 v 10:09  

Jak začíná už na ZŠ?

Unknown řekl(a)...
17. listopadu 2015 v 10:37  

Paní Carcy, velice se pletete. Pan Lippmann své žáky rozhodně neotravuje. Bydlím na opačném konci republiky, ale setkala jsem se s několika absolventy jihočeského gymnázia, kteří na kolegu Lippmanna pěli ódy, a to nejen proto, jak báječně je učil češtinu, ale zejména proto, že v nich vzbudil skutečný zájem o studium, zájem o věci veřejné, lásku k vědění. Vás neznám, paní Carcy, ale kdyby o Vás někdo z Vašich spolupracovníků mluvil tak hezky, jako o panu Lippmannovi jeho žáci, mohla byste si gratulovat.

Romana Howe řekl(a)...
20. listopadu 2015 v 23:17  

Ano, já také považuji příspěvky jak pana Hausenblase, tak pana Lippmanna za velmi přínosné a zajímavé. V současném pojetí výuky /nejen českého jazyka a literatury/ mi mnoho věcí nevyhovuje, brání v dobírání se podstaty.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.