Interpelace v Poslanecké sněmovně dne 26. listopadu 2015 ve věci informovanosti o připravované inkluzi.
Poslankyně Jana Hnyková: Děkuji, pane předsedající. Vážená paní ministryně, už se nám vrátila, to jsem ráda. Minulý týden na pozvání mých kolegů jsem navštívila Zlínský a Olomoucký kraj a při debatách se starosty ve Zlínském kraji jsem se dozvěděla, jaké mají starosti s připravovanou inkluzí, která by měla začít od 1. září 2016.
Navštívila jsem praktickou školu v Bystřici pod Hostýnem. Zde jsem se dozvěděla, že paní ředitelka ani ostatní pedagogové, ani pan starosta nemají žádné informace o plánovaném procesu inkluze. Den na to jsem navštívila město Přerov. I zde jsem se ptala na tuto situaci a dostala se mi zpětná vazba stejná, tak jako v Bystřici. Nebýt neziskové organizace Pavučinka, která iniciovala seminář k této problematice, kde byli i vaši pracovníci ministerstva, tak by také nic nevěděli.
Proto se vás, vážená paní ministryně ptám, jak budou informovány základní školy, praktické školy a starostové jednotlivých obcí o připravované inkluzi? Protože jich se to bude nejvíce dotýkat. Do jakého termínu budou zmiňované instituce o situace obeznámeny, co bude se speciálními pedagogy v praktických školách. Budou si muset udělat aprobaci, hledat si jiné místo. Kde najdou uplatnění? A poslední moje otázka - jak zajistíme dostatek asistentů, pedagogů do základních škol?
Děkuji vám za odpověď.
Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina Valachová: Vážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, vážená paní poslankyně Hnyková. Dovolte, abych zareagovala na vaši interpelaci.
Především bych chtěla říct, že jsem už průběhu podzimních měsíců právě po návštěvách regionů z mé strany zjistila podobnou situaci v návaznosti na tedy schválení novely školského zákona, ke které došlo z hlediska podpisu pana prezidenta v květnu letošního roku s tím, že od té doby jsme udělali následující.
Co se týká jednání ohledně implementace společného vzdělávání v návaznosti na tuto novelu se zástupci krajů, tak ty proběhly od března do prosince tři. Další vzdělávání pedagogických pracovníků a dalších pracovníků z hlediska toho, co se vyžaduje tato novela, tak proběhlo od začátku tohoto roku doposud šest těchto seminářů. Jednání z hlediska ředitelů v rámci poradenských zařízení proběhly zase tři. Od jara doposud z hlediska vzdělávání v regionech, kde je to opět určeno pro pracovníky školských poradenských zařízení, tam jich proběhly desítky z hlediska krajských pracovišť i školních poradenských zařízení.
Stejně tak proběhly tři jednání vedoucích pracovníků SPC. Byli proškoleny na třech kurzech, nicméně s vícero termíny, dalších padesát lektorů, tzv. implementátorů, právě tohoto nového způsobu vzdělávání v souvislosti s novelou školského zákona pracovníky NIDV a pracovníků NIDV ze strany národního ústavu pro vzdělávání. Stejně tak proběhly porady odborných pracovníků NIDV z hlediska přípravy šablon OP 3V.
Stejně tak proběhly školení ohledně postavení školních psychologů a školních speciálních pedagogů. Vedle toho proběhly jednání vedoucích krajských pracovišť NIDV z hlediska společného vzdělávání. Tady podotýkám - od září proběhly dvě. A do konce roku proběhnou ještě další dvě a v roce 2016 předpokládáme každý měsíc. Současně bude probíhat období - březen až červen 2016 - úvodní vzdělávání ředitelů škol, tedy ve všech oblastech vzdělávání MŠ, ZŠ, SŠ a VOŠ. V oblastech zaměřených na porozumění podpůrných opatření a jejich zavádění do praxe ze strany NIDV.
Rovněž proběhl již informační seminář pro krajské zřizovatele, krajské úřady dne 4. 11. 2015.
Také bude do budoucna probíhat průběžné vzdělávání pedagogických pracovníků všech částí, MŠ, ZŠ, SŠ a VOŠ a školských zařízení ke společnému vzdělávání dětí, žáků a studentů v termínech únor 2016 až prosinec 2018. Mám tady detailní informace, jakým způsobem to bude probíhat, ale dovolím si to postoupit k vašim rukám. Tyto věci už jsou v tuto chvíli zveřejněny.
Informační seminář pro zřizovatele v jednotlivých krajích bude probíhat v prosinci 2015, proškolení dalších lektorů, které bude určeno pro pedagogické pracovníky škol a školských zařízení zejména z praktických a speciálních škol je plánováno. Jsou plánovány tři kursy, první kurs v lednu, dva kursy v únoru.
Dále budou probíhat informační semináře pro ředitele škol a školských zařízení v jednotlivých krajích v lednu až únoru 2016, kde ve všech krajích to bude organizačně v gesci Národního institutu dalšího vzdělávání, ale lektoři samozřejmě budou ze všech tří institucí, to znamená MŠMT, NÚV a NIDV.
Vedle toho bude probíhat další vzdělávání, ale to tedy je bych řekla navíc v průběhu roku 2016 v návaznosti na evropské peníze z OP 3V (?).
Aktuálně bych chtěla říci, že právě na ten stav, který jste vy popsala ve své interpelaci, jsme reagovali v září tohoto roku tak, že byla svolána konference Ministerstva školství, kde právě byli pozváni zřizovatelé škol, ředitelé, učitelé a zástupci odborné veřejnosti. (Předsedající upozorňuje na čas.) To bylo 19. 11. a současně v návaznosti na zpětnou vazbu ze strany krajských úřadů a školské komise asociace krajů já osobně se svými spolupracovníky ještě do konce roku na čtyřech místech na území republiky proběhnou velké semináře, všechny asi pro 300 osob, z hlediska ředitelů těch jednotlivých škol, a tam budou detailně seznámeni se stávající situací. Samozřejmě veškeré informace jsme zveřejnili (Předsedající upozorňuje na čas.) právě při příležitosti té konference 19. listopadu a jsem k dispozici samozřejmě osobně i potom podrobněji písemně na základě těch konkrétních dotazů, co jste řekla. Omlouvám se.
Předseda PSP Jan Hamáček: Děkuji. Paní poslankyně, ještě než vám dám slovo, omluvím pana poslance Nekla, a to od 17 hodin do konce jednacího dne. Prosím.
Poslankyně Jana Hnyková: Děkuji. Já bych se ještě tedy chtěla zeptat paní ministryně. Vy jste nám tady popsala celý soubor informací, které by měly proběhnout formou seminářů. Já se chci zeptat, jestli bude ministerstvo vydávat nějaký metodický pokyn, nějakou příručku, aby to ti lidé měli. Budou to dostávat na těch seminářích? Já jsem to z jejich strany, když jsem s nimi mluvila, jsem cítila velmi intenzivně, že jich mají v tuto chvíli nedostatek. I vy sama jste potvrdila, že jste k této informaci došla také.
Předseda PSP Jan Hamáček: Prosím, paní ministryně.
Ministryně školství, mládeže a tělovýchovy ČR Kateřina Valachová: Ano, tak to bude probíhat. To znamená, nejde jen o prováděcí vyhlášku, která je už v tuto chvíli v meziresortním připomínkovém řízení, které skončí 9. prosince a předpokládám její vyhlášení na přelomu roku 2015 a 2016, ale jde samozřejmě i o odborné metodické a organizační pokyny pro každého konkrétního aktéra toho systému, učitele, speciálního pedagoga, asistenta pedagoga, ředitele, ale samozřejmě také - a to tady nezaznělo - jsou klíčové informace pro rodiče, protože tam jsme zaznamenali také velkou míru neinformovanosti z hlediska společného vzdělávání, a to jak u rodičů dětí v běžném hlavním vzdělávacím proudu, tak u rodičů dětí, kteří v tuto chvíli využívají například takzvané základní školy praktické.
Já bych jenom z hlediska stručnosti chtěla říci, že jednak otázky a odpovědi modelové, komentář k přehledu podpůrných opatření, který je v meziresortním připomínkovém řízení a stejně tak k vyhlášce včetně přehledu těch věcí, které v tuto chvíli budou realizovány v roce 2016, aby měli všichni dost informací, jsou tedy od toho 19. listopadu zveřejněny na webových stránkách Ministerstva školství a stejně tak bude zveřejněna možnost, aby odborná veřejnost, učitelé a ředitelé, prostřednictvím dotazníku, který tedy nebude odpovědní, interaktivní, budou moci posílat své připomínky k vyhlášce a k přehledu podpůrných opatření.
A co se týká těch metodických a organizačních pokynů, tak tam je pro nás hlavní partner Národní ústav pro vzdělávání, protože je nutno říci, že tady ta otázka je opravdu velmi odborná z hlediska speciální pedagogiky, učitelství, didaktiky, a já jsem si rozhodně vědoma, že je to velmi vážný úkol, velmi složitá implementace, věnujeme tomu maximální pozornost a věřím, tak jak já mám zkušenost poté, co proběhnou vždycky porady, vysvětlení, doplnění těch informací, tak já mám tedy zkušenost, že většinou se ta situace zklidní, ale je opravdu pravda, že informací je pořád málo, ale věřím, že během následujícího měsíce se situace zlepší tak, že i vy z terénu uslyšíte už bych řekla klidnější hlas.
A co se týká toho, co jste řekla minule (Předsedající upozorňuje na čas.), v té minulé interpelaci, co se týká otázek, které jste položila v minulé interpelaci - omlouvám se, odpovím mimo. Děkuji.
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
7 komentářů:
30.10. jsm položila konkrétní dotaz na MSMT ohledně mé konkrétní kvalifikace po začátku inkluze - dosud ŽÁDNÁ odpověď.
Jinak dle ministryně, jde pravděpodobně o atletický závod, neboť zde vše PROBÍHÁ.Kým čím to probíhá nevím. Jinak bych napsala toto - mnoho slov o h....ě, informace žádná. To už přestává všechno.
Paní Valachová, ani nikdo z její kanceláře nekomunikuje s námi, obyčejnými blbci. Na to zapomeňte. Také jsem se ptal na názor, co říká tomu, že se povinné evidenční programy zdražují letos bez jediného vylepšení o 65% !!! Proč máme platit toto výpalné každý rok, když je to stále stejný program už 20 let. Nepřišlo ani potvrzení příjmu. Asi jde o nějaké božstvo.
Jinak ta odpověď na tu interpelaci, to nemá chybu. Jak se dá na jasně položené otázky odpovědět úplnými plky o ničem. U mě za 5.
Ono to nepřestává všechno, jde o cílenou likvidaci státního povinného školství. Poté přijde záchrana od různých dobroserných organizací a soukromníků... Ne ne to není pravda, že. Tak uvidíme.
Proběhla konference Budoucnost pro školu... Co ukázala, o tom paní ministryně (asi radši) nemluví. Paní ministryně asi, doufám a věřím, čeká podporu zdola, aby mohla ten organizačně a finančně nezajištěný inkluzivní zmatek účinně korigovat (tzv. postupný náběh inkluze myslím negativní důsledky zrušení přílohy RVP ZV nevyrovná). A možná i vyvodit důsledky směrem k těm, kteří svoje povinnosti při řádné přípravě a uskutečňování inkluze očividně zanedbali.
Teď bude záležet na Asociaci krajů a na Svazu měst a obcí, jestli jí v tom pomohou.
J. Týř
Pane Týři, vy jste srandista!!!!!!Prej čeká podporu a pomoc zdola ?!?!?"? Ha ha to jsem se už dlouho tak nezasmála,pardon.
Jestli proběhlo tisíc schůzek je úplně jedno, pokud na nich byly podávány podobné informace jako na interpelaci.Když někdo dokáže deset minut mluvit o prdu a udělat z něj kuličku.........
Nikdo nic neví. To je ta nejpodstatnější informace, která měla zaznít.
Myslím ,že se brzy dočkáme toho, že se to svede na blbé ředitele a pod.No kdo by za to jiný mohl ne?
Ještěže zmínila paní ministra tu speciální pedagogiku jako první. Až pak učitelství a pak didaktiku. Je to z mé strany spekulace, ale mně, jakožto absolventovi speciální pedagogiky pro učitele, se nějaká pedagogická asistence v deváté platové třídě jaksi ekluje!! Že by mnistra myslela i na postavení speckařů v tom jejich inkluzionistickém vysněném modelu vzdělávání??? To teda nevím?
Okomentovat