Školních informačních systémů je dnes k dispozici několik. Nelze jednoznačně říci, který je lepší a který horší. Každý má svá pro i proti. V diskuzi na RVP.CZ se společně pokusíme odkrýt jednotlivá pozitiva a negativa.
- Jaké vidíte výhody a nevýhody práce v aplikacích jako jsou DM Software, Bakaláři, Škola Online aj.? Který z těchto systémů používáte (nebo nějaký jiný)? Proč jste se rozhodli právě pro něj?
- Elektronická žákovská knížka vs. klasická papírová. Elektronická žákovská knížka je rodiči přístupná kdykoliv, informace tedy rodič získá okamžitě a není tak nutné, aby žák doma „řekl pravdu“. Jaké požadavky máte na elektronickou třídní knihu, aby vám (učiteli, rodiči) plně vyhovovala?
- Jaké jsou vaše zkušenosti s využíváním školního informačního systému rodiči / z pozice rodičů. Jaká vylepšení byste navrhli, jaké výhrady jste s rodiči probírali? Jak často a jakým způsobem by škola měla aktualizovat informace (a konkrétně které?) tak, aby byla zajištěna co možná největší informovanost rodičů?
Přehled systémů
14 komentářů:
Tak já začnu poněkud zeširoka. Zajdu na lampárnu na první nádraží a zeptám se tam jaký systém používají na výdej jízdenek. Nebo se půjdu zeptat na nějaký státní úřad jaký systém používají například k evidenci nezaměstnaných.
Tenhle guláš evidenčních programů, kde si každý cosi eviduje na svém písečku a platí za to nehorázné peníze(jenom jeden z nich letos zdražuje u školy do 200 žáků o nehorázných 65%. A bude to pronájem. Už žádná hra na kosmetické aktualizace.
A každý pěkně ze svých systémečků musí odesílat data co půl roku do jakési centrální školní matriky pod pokutou 50 000 Kč !!!
Pokud mají jenome nejmenované systémy, jak sami tvrdí, systém v 60% škol, počítali jste někdy, kolik milionů to školy ročně stojí? Nebo ta citlivá data o žácích na serverech soukromých firem, no to je taky hodně silná káva(cosi online).
A tak jen blbě naznačím, když už kdesi funguje superpočítač na matriky, na statní maturity, nedalo by se to dotáhnout a mít tu databázi prostě na ministerstvu a žádné odesílání matrik by nemuselo existovat? Nebo je můj názor úplně mimo mísu?
Nebo je můj názor úplně mimo mísu?
Už o tom, pane Nutzi, nikde nemluvte, nebo se toho někdo chytne, proboha!
Po asi tak pěti letech vývoje a pilotování tu bude zcela nepoužitelný systém za dvě až tři miliardy.
Oba názory jsou, myslím, krutě nemimomísoidní :)))
Kolega Pytlík samozřejmě přehání, vidím to tak na miliardiček pět. Možná některá PŘO nebo i jiná již projekt na podobný systém připravuje v rámci OP VVV. Některé mají již bohaté zkušenosti...
Jo vy myslíte že by se to mohlo jmenovat InspisEvidRozvrh, no jo tak já už radši pomlčím. A že by ta naše kašička na Karmelitské vypsala skutečné průhledné výběrové řízení bez různých malých (teda spíš velkých) domů, tomu snad ani věřit nebudu. Takže ještě k té diskusi a otázkám v ní kladených.
1.Jaké vidíte výhody a nevýhody práce v aplikacích jako jsou DM Software, Bakaláři, Škola Online aj.? Který z těchto systémů používáte (nebo nějaký jiný)? Proč jste se rozhodli právě pro něj?
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Používáme Bakaloše, neboť aspoň máme data pěkně doma, teda pokud nebudu myslet na to, že když je někdo ukrást bude chtít, tak tomu houbelec zabráníme. Kromě ceny, se dá říci, že co od toho chceme, to to dělá, i když bych si třeba například tvorbu sestav představoval úplně jinak. Je to systém dnes už trochu těžkopádný, poměrně pomalý i na rychlém superstroji, ale slibují se už mnoho let nějaké podstatné změny, tak snad, snad. Poplatek 20% ročně z původní ceny za aktualizaci byl snesitelný, ale teď bude všechno jinak. Pronájem za 5 000 ročně natvrdo. (do 200 kousků)už se nám dost zajídá.
2. Elektronická žákovská knížka vs. klasická papírová. Elektronická žákovská knížka je rodiči přístupná kdykoliv, informace tedy rodič získá okamžitě a není tak nutné, aby žák doma „řekl pravdu“. Jaké požadavky máte na elektronickou třídní knihu, aby vám (učiteli, rodiči) plně vyhovovala?
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
My používáme známky na netu pomocí Bakošů už asi 9 let, a je to naprostá dokonalost. K papírové žákajdě se vrátit, tak to ani náhodou. Je to teda i dobrý bič na učitele, že rodiče vidí jak často a kdy se známkuje. Senza je i přehled docházky, kde je vidět jak kdo fláká který předmět. No je pravda, že jsme gympl. Nikdy nikdo z rodičů neměl problém se na známky podívat.
3.Jaké jsou vaše zkušenosti s využíváním školního informačního systému rodiči / z pozice rodičů. Jaká vylepšení byste navrhli, jaké výhrady jste s rodiči probírali? Jak často a jakým způsobem by škola měla aktualizovat informace (a konkrétně které?) tak, aby byla zajištěna co možná největší informovanost rodičů?
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxVšechno
Tak prvně je to podle mě pro školu prestiž. Vše by mělo být prostě aktuální. Jakmile se takto otevřete světu, jste prostě pod kontrolou. Jenže to není takový problém. Jde o to, že kantoři prostě známkují hned do systému. Přímo. Jinam už známky nepíší. Připojí se odkudkoliv, nově od prosince snad dokonce i ze smartphonů. A pokud se rozjedou i třídnice, může se rodič podívat nejen na známky a která hodina se supluje, která odpadla a jestli jeho potomek byl vůbec ve škole. Odpadnou ta nemilá překvapení na Třídních schůzkách, odpadne stres a to je myslím dobrá zpráva. Jinak rodiče také vidí i do evidence a mohou ji nejen kontrolovat ale i měnit třeba telefonní čísla.
Tak asi tolik.
S Bakalošem asi taky tak nějak obdobně.
Osobně mám trošku problém s tou elektronickou žákovskou. Aniž bych na tom nějak bazíroval, myslím si, že dítě i nedospělec mají právo ponechat si některé informace pro sebe, a naučit se srovnávat i s drobnou nepravdou. Ta neustálá kontrola nemusí vždy vést k nápravě nedostatků. Už dost na té permanentní chytré mobilitě.
Proto zásadně klasifikaci zapisuji až když je s ní seznámen žák, a může se k ní vyjádřit. Nedovedu si představit situaci, tedy vyloženě hypotetickou, že dítě příjde domů, a nic netuše chytne jednu hned mezi dveřmi.
Nedovedu si představit, jak bych tvořil rozvrh a suplování bez školního systému. Také pro inventuru je vcelku potřebný. (Ta inventura sice ne, ale to je na jiné forum) Dále teď máme elektronické třídní knihy, takže další důvod pro systém. To, že dvakrát za rok posílám nějaká data do matriky mi opravdu štve, ale není to hlavní důvod systému ve škole. Ten jsem měl ještě před tím, než matrika byla.
Ad programy. Kdysi jsem měl SAS - utekl jsem od něj - nespokojenost s rychlostí vývoje. Pak mnoho let bakaláře. Tolik sprostých slov, jako na bakaláře jsem nikdy neřekl. Zvláště když jedete přes wifi. Uvažoval jsem tedy o školeonline ale nakonec zvítězil strach z přechodu. Takže nakonec jsme stále u bakalářů a stále na ně nadávám.
V. Nádvorník
No Bakaláři prostě přes wifi nejedou, ale rozjeďte si terminálový server a je po problému.
kolego patlíku,překvapil jste mne svým eurozhledem,vskutku jsou programy,nevím, jak se přesně jmenují (skleroza) něco jako "unser kinder", které vskutku zasílají rodiči během dne na mobil výsledky dítěte,takže v případě sms "poslední přemyslovci-5" ji vskutku chytne hned ve dveřích
omlouvám se za úvodní překlep (začínající parkinson)
Už cca 10 let využíváme ve škole systém ŠkolaOnLine (dříve Katedra), dokonce na začátku, v době vývoje, jako VIP škola jsme mohli promlouvat do návrhu funkcionality systému. Oceňuji zejména outsourcing (data jsou mimo školu, za zabezpečení zodpovídá ze zákona na Ochranu osobních údajů někdo jiný než škola). Platba za více jak 1400 studentů je ještě snesitelná, součástí je e-learningový systém, docházkový systém s čipy, které lze využít i na výdej stravy, a propojení s Office 365. Základní zadávání dat dat bez problémů funguje i na tabletech a mobilech přes školní WiFi. Takže až na drobnosti zatím spokojenost. Poslední rok navíc úspěšně zkoušíme kreditní systém pro studenty VOŠ.
P.S. Matrika je opravdu "vopruz".
Matrika? Vopruz? Já nevím, nám aspoň vcelku rychle donutí třídní psát do Bakalářů údaje správně a včas. A těch chyb je po letech minimálně.
My používáme SAS. Amatérský výtvor stále ve vývoji, který se trochu zrychlil, ale stále to trvá. Bacha na něj. Třídní kniha složitá. Co jsem dřív zvládl s papírovou třídnicí za 5 minut teď dělám půl hodiny. Kromě přímého přístupu rodičů ke známkám a k docházce což umí i jiné programy žádný přínos nevidím. Pro učitele děs. K posouzení matriky nemám zkušenosti.
Většina rodičů ze SOU není schopna si údaje z netu prohlédnout.
A co takhle ASISTENT UČITELE PRO ADMINISTRATIVU A DIGITALIZACI?
Učitel je odborník pro výchovu a vzdělávání. Jeho práce s žáky je oslabována stále se stupňujícími požadavky na administrativu. S rozvojem tzv. digitalizace se administrativní náročnost učitelovy práce nezmenšila a je to spíš naopak. Bylo by možné dát učitelům k ruce asistenty učitele pro administrativu a digitalizaci? Administrativní systém, který by s tímhle počítal, by myslím měl větší účinnost. Současně by, myslím, lépe využit odborný pracovní potenciál učitelů. Jiří Týř
Okomentovat