Čas, věnovaný školnímu vyučování, je ohraničený. Nemám tím na mysli jen pracovní dobu učitelů, předepsané hodinové dotace jednotlivých předmětů a úhrn vyučovací doby během školního roku. Stejně tak je ohraničená kapacita mozků dětí, doba, po kterou jsou schopny udržet koncentraci, pozornost, doba, kterou mohou trávit učením – ve škole či doma.
Škodlivá a mylná (bohužel ale častá) je představa, že tuto kapacitu můžeme neustále nafukovat. Vždyť nepomáhá ani využití moderních metod vyučování. Již dnes je veřejným tajemstvím, že se na českých školách ve skutečnosti neučí během školního roku zdaleka vše, co učebnice a kurikula – v základní, povinné části – obsahují. Nejsou výjimkou případy, kdy učitel stihne během roku probrat jen 60 % toho, co by měl podle rámcového programu, ale i školního vzdělávacího programu a učebnice, kterou žáci dostanou, probrat.
Tento trend se navíc rok od roku pomalu, ale jistě prohlubuje, protože v českém školském systému neexistuje mechanismus, který by toto kontroloval nebo alespoň sledoval. A absurditu situace doplňuje čas od času návrh, zavést do škol další, zaručeně „moderní“ předmět – naposledy se tak diskutovalo o zavedení předmětu programování již od prvních tříd.
Nebráním se diskusím o inovaci vzdělávacího obsahu. Při každém takovém návrhu na doplnění by ale měl jeho autor zároveň navrhnout, co by se z dosavadního kurikula mělo vypustit. Nabízí se srovnání s parlamentní diskusí o státním rozpočtu – při projednávání rozpočtu je vždy mnoho návrhů na rozšíření výdajů; odpovědné jsou však jen takové návrhy, které si všímají omezených zdrojů.
Pokud sledujeme podobné návrhy ve školství v posledních letech, nejčastěji se týkají cizích jazyků. Protože jsou tyto návrhy voličsky vděčné, bývají bez velkých diskusí přijímány. Ale realizace těchto návrhů (angličtina již od první třídy atd.) za uplynulá léta zmenšila ve školních učebních plánech prostor, věnovaný dříve matematice, dějepisu a jiným předmětům. To se nemohlo neprojevit např. ve slabších výsledcích českých žáků v mezinárodních srovnáních. Budiž, tento trend možná odpovídá tomu, co většina společnosti považuje ve vzdělání 21. století z dlouhodobého hlediska za nejdůležitější.
V tomto vývoji však chci upozornit na jeden nepříliš diskutovaný rys. Dochází k zajímavému paradoxu: naše doba, která se ohání při všech příležitostech kvalitou, přitom v jazykové výuce dává před kvalitou přednost kvantitě. Dnešní žáci se oproti dřívějším generacím umějí zeptat na cestu a bavit se s vrstevníky o svých koníčcích ve třech jazycích. Ano, kvantita roste. Kolik lidí si však všimlo, že dovednosti dnešních žáků v mateřském jazyce – tj. kvalita – klesají? Dnešní maturanti dělají běžně hrubé pravopisné chyby. Co je však důležitější – mají problémy s vyjádřením svých myšlenek, jejich úvahy jsou plné logických chyb, nepřesností, nejasností. Mnohdy při opravování z textu žáka cítím, že kdesi vzadu je schovaná zajímavá a dobrá myšlenka, ale je zmrzačená jazykovou neobratností…. Z diskusí se žáky přitom vyplývá, že problémy se slovní zásobou, gramatikou, pravopisem mají ve všech jazycích. Toto zjištění mi nahání hrůzu – my učitelé komunikace (záměrně neříkám českého jazyka) jsme tak odpovědni za to, že žáci nedostávají tu jazykovou výbavu, která je podmínkou jejich dalšího vzdělávání, dalšího rozvoje jejich myšlení – tj. která by jim umožnila přesně formulovat složité myšlenky, dobře rozumět logickým vazbám v projevech písemných (vysokoškolská skripta, ale i třeba technické manuály) či v mluvených (vysokoškolské přednášky, politické projevy, debaty atd.), která by jim umožnila pochopit a vychutnat jemné nuance v díle Shakespeara, odhalit skrytou manipulaci a rozplést řetěz polopravd… To považuji za mnohem vážnější věc, než to, že žáci míchají ve svém vyjadřování několik jazyků dohromady. To je rezignace na jednu ze základních úloh, kterou jazyk odpradávna měl.
A proto mám také vážné výhrady k nápadu vyučovat předměty v cizím jazyce (tzv. Integrovaná výuka předmětu a cizího jazyka – CLIL).
Jak jsem se snažil dokázat v úvodu, považuji za nereálné zavádět takové vyučování jako přídavek – např. ke dvěma hodinám fyziky týdně přidat další 2 hodiny fyziky v cizím jazyce. Pochybuji, zdali to učitelé i žáci snesou.
Reálným řešením (podle mých zkušeností zatím nejčastějším) je zcela zrušit – v některých ročnících nebo v celém stupni – výuku odborného předmětu v češtině.
Je třeba otevřeně pojmenovat logický důsledek takového řešení: je to významný krok k odnárodňování, k postavení češtiny jako méněcenného jazyka. Schopnost češtiny plnit funkce v odborném vyjadřování (tj. nejen pomocí terminologie, ale i např. pomocí tvarosloví, syntaxe) je výdobytek, o nějž se snažily generace obrozenců a v jehož dosažení viděly právem vyrovnání se s ostatními jazyky, podmínku národní emancipace a dalšího rozvoje národa v moderní době.
Pokud chtějí odpovědní lidé toto vše tímto rozhodnutím odmítnout, ať to otevřeně přiznají. Pojďme pak otevřeně diskutovat o tom, zdali kategorie národa již není přežilá – alespoň v případě české společnosti. Jinými slovy: obnovme diskusi o Schauerových otázkách z konce 19. století – má cenu vynakládat síly malého národa na rozvoj vlastní kultury, není efektivnější spojit síly s velkými národy na rozvoji jejich národní kultury?
Školy, které se vydávají touto cestou, navíc narážejí na další – viditelnější a pragmatičtější – problém. Zjišťují, že žáci jsou z odborného obsahu předmětu schopni vstřebat podstatně méně, než kdyby absolvovali předmět ve svém mateřském jazyce. Vysvětlení je logické: velká část času a energie během studia předmětu musí být vynaložena na překonávání jazykové bariéry. Opět, tuto bariéru nevidím jen v rovině lexikální (znalost odborné terminologie), ale i v rovinách ostatních jazykových prostředků. Je nabíledni, že v nemateřském jazyce je pro žáky mnohem obtížnější vnímat a aktivně tvořit složité jazykové konstrukce, nutné k přesnému vyjádření složitých jevů a vztahů v daném předmětu – a to omezuje jejich možnosti jít do hloubky odborného poznání.
Kompromis mezi oběma řešeními (např. 1 hodina v mateřském jazyce, 1 hodina v cizím) neuspokojí nikoho a naráží i na jiné praktické problémy (koncepce předmětů se často může v anglických, německých a českých školách lišit, vzniká nutnost používat několik různých učebnic současně atd.).
Moje úvaha se zdá směřovat spíše k ředitelům škol nebo ještě výše, lidem odpovědným za organizaci vzdělávání obecně. Mířím však i na učitele češtiny: mám pocit, že se v naší společnosti ztrácí vědomí, v čem spočívá nenahraditelná úloha mateřského a národního jazyka pro život jednotlivce. Tato absence myslím naznačuje náš největší úkol – nejen na tuto úlohu upozorňovat v odborných diskusích mezi školskými odborníky, ale toto vědomí vštěpovat i našim žákům a jejich prostřednictvím veřejnosti.
Z toho vyplývá nedostatečnost mnohde převažujícího pojetí výuky češtiny na středních školách (nebo na vyšším stupni víceletých gymnázií), soustředěného na literární výchovu. Ve světle otázek, jimiž jsem se zabýval, a učiněných závěrů vyniká nutnost přenést těžiště výuky i na středních školách na složku jazykovou a komunikační. Vidím v tom cestu k obhajobě místa češtiny ve všech jejích funkcích. Jinak – jak mě občas pesimisticky napadá – nás čeká návrat do jungmannovských dob.
Převzato z webu Asociace středoškolských češtinářů
Hynek Krátký: Škola 21. století a postavení češtiny
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
11 komentářů:
"Nejsou výjimkou případy, kdy učitel stihne během roku probrat jen 60 % toho, co by měl podle rámcového programu, ale i školního vzdělávacího programu a učebnice, kterou žáci dostanou, probrat.
Tento trend se navíc rok od roku pomalu, ale jistě prohlubuje, protože v českém školském systému neexistuje mechanismus, který by toto kontroloval nebo alespoň sledoval."
Celkově zajímavá úvaha. Jen mi vrtá hlavou, jak autor zná školskou realitu (viz 1. odstavec), když dále konstatuje, že o ní nikdo nic vlastně neví (2. odstavec).
rozvrh nelze nafukovat, a proto je nutné: radikálně vyhodit všechny ty pseudovýchovy a bude prostoru dost,zredukovat také počet hodin angličtiny,učí se od školky do maturity ka výsledky děs,kdo má čtyřku z češtiny stačí mu hodina týdně v 8-9 roč.,žáci výborní naopak musí mít některé hodiny (nebo látky zeměpisu či fyziky v angličtině,
21. století bude o sociální ikluzi ale zároveň o segregaci,neboli geniální vozíčkáž i nevozíčkáš budou na matiku ve stejné třídě o tom to je....bude to ovšem problém,protože se nám s "nadanými" roztrhl pytel a rodičovská veřejnost tohle nedopustí,známe dnešní realitu,kdy si již málokdo dovolí dát čtyřkaři trojku....
Celkem bych souhlasil. Jen je nutné podotknout, že cosi podobného vyjádřil před mnoha lety "študák a kantor" Jaroslav Žák, když napsal: "Naše školství čeká na mladého a energického muže, který seškrtá učivo /čti RVP/ na polovinu se slovy - Míň, ale pořádně."
"Již dnes je veřejným tajemstvím, že se na českých školách ve skutečnosti neučí během školního roku zdaleka vše, co učebnice a kurikula – v základní, povinné části – obsahují. Nejsou výjimkou případy, kdy učitel stihne během roku probrat jen 60 % toho, co by měl podle rámcového programu, ale i školního vzdělávacího programu a učebnice, kterou žáci dostanou, probrat."
Také nestíhám, jak bych si to představoval. Ale v článku se míchají hrušky s jabkama. Učebnice, kurikulum, dokonce jakási základní část, rvp, švp a zase učebnice. Na učebnici, kterou žáci dostanou, houby záleží – v rvp jsou výstupy, ne učivo – v švp je právě to učivo, které jsme si tam sami vložili (a které můžeme zčásti zase vyložit).
A co je vlastně těch 60 % ? Znamená to dva vynechané větné členy? Nebo čtyři slovní druhy? Nebo Babičku přečtenou jenom do poloviny? O jednoho dva ruchovce méně? Nebo to spíše znamená, že jsme probrali vše, ale nestačili jít do větší hloubky? (A do jaké vlastně?) Nebo to znamená, že jsme nestihli vše probrané řádně procvičit?
Znamená to asi to, že když žákům měsíc připomínám, že podle zadání mají odevzadat osm souborů jpg a dva soubory pdf, odevzdá asi tak dvacet procent žáků jen ty pdf, a dalších dvacet má odevzdané soubory s nezanedbatelnou chybou některého parametru.
Někdy mám pocit, že inkluze hraničních dětí je už dobrých dvacet let nedílnou součástí našeho školního života.
To NP: Potvrzuji, je to tak. I mezi vysokoškoláky.
vážení "nestihl jsem probrat a procvičit " neexistuje! podle toho to tak vypadá,když to dějepisář na základce zapíchne ve 45 a žáci neví, že existoval j.f.k. a na střední kantor zazdí berlínské krize, tak při rozboru textu "já jsem berlíňan" ve třetím semestru,kdy se dozvíte, že berlínská krize byl problém s odpadky po technopárty a kennedy byl astronaut , můžete vykládat tak leda o rumcajsovi a do zápočtového testu dávat otázky typu kdo byla rumcajsova manželka : anka/ manka/ tublatanka a výsledkem je polovzdělaný .....blbc.
náš systém potřebuje radikální ! změnu,novou skladbu předmětů a blokový systém na základce, studijní a profesní segregaci na středním stupni, voš mezistupeň a solidní vš studium čtyř až šestileté,neboli zrušit ten boloňský bc. idiotismis,závěrečné zkoušky na základce,profesní zavěrečné zkoušky na střední a pořádné přijímačky na vš , není to žádné nové objevení ameriky,všechno to tu již v našich zemích za posledních sto let v nějaké podobě bylo,nevymýšlet žádné nové pidloviny,vzít staré a přizpůsobit domě,vše je jenom v organizaci systému,do obsahu nerýt,že země je kulatá a ne placatá neměnit
Náš školní systém potřebuje mimo to i zrušení povinné školní docházky, povinné atestace pedagogických pracovníků nezávislou autoritou a přiměřeně charakterní lidi.
Takže nemyslitelné, nerealizovatelné a neuchopitelné...
ano,dnes je to nemyslitelné a nerealizovatelné,ale jednoho dne, až nastane chaos,bída a zmatek,a ono to k tomu spěje, se bude muset začít radikálně znovu,bude to smutné a bolestivé, ale jiné cesty není, je třeba býti připraven,vytasit v onen čas připravený nový systém a neprotahovat tak strastiplnou krizi,o tom to dnes je,takže není zas tak zbytečné o tom dnes mudrovat ikdyž se toho třeba nedožijeme...
Okomentovat