Education at a Glance: OECD Indicators je autoritativním zdrojem relevantních informací o stavu vzdělávání ve světě. Poskytuje data o struktuře, financování a výkonu vzdělávacích systémů ve 34 zemích OECD, v mnoha dalších zemích G20 a v dalších partnerských zemích.
Dosažené vzdělání, dovednosti a zapojení na trhu práce
I přes ve srovnání nízkou míru dosaženého terciárního vzdělání má ČR vyšší podíl velmi dobře vzdělaných dospělých. Vyšší dosažené vzdělání pak představuje výhodu na trhu práce.- ČR má druhý nejvyšší podíl dospělých s alespoň vyšším sekundárním vzděláním (úroveň ISCED 3 a vyšší) mezi zeměmi OECD (93 % oproti průměru OECD 76 %).
- ČR má jeden z nejvyšších podílů dospělých s dosaženým terciárním vzděláním na magisterském stupni (nebo obdobným vzděláním): 16 % dospělých ve věku 25–64 let dosáhlo v rámci terciárního vzdělávání až magisterského titulu (průměr OECD je 11 %), a to i přes ve srovnání nízký podíl dospělých s dosaženým terciárním vzděláváním: 22 % dospělých získalo terciární vzdělání, což je však pod průměrem OECD, který činí 33 %.
- Dosažené vzdělání vytváří rozdíly na trhu práce. Ačkoli je míra nezaměstnanosti v ČR podstatně nižší než v dalších zemích EU212, výrazně se zvyšuje pro osoby s nižším dosaženým vzděláním. Pro pracovní sílu ve věku 25–64 let je u osob s terciárním vzděláním na magisterském stupni míra nezaměstnanosti 2,3 %, u osob se základním vzděláním (nebo nižším) však vzrůstá na 20,7 % (U EU21 činí tyto míry 5,2 % resp. 16,3 %).
- Dospělí, kteří dosáhli terciárního vzdělání, vydělávají v průměru o 75 % více než ti, kteří dosáhli středoškolského vzdělání. Navíc příjmy u 25 % lidí s terciárním vzděláním odpovídají alespoň dvojnásobku mediánu příjmů oproti jen 8 % lidí z celkové populace.
- Rovnost ve vzdělávání a trh práce ČR má nejnižší míru vzestupné vzdělanostní mobility ze všech zemí OECD, která se dotýká více mladých mužů než mladých žen. Podíl zápisů 3letých dětí do předškolního vzdělávání (úroveň ISCED 0) je také značně nízký, i přes své výhody pro snižování nerovností a zlepšování výsledků.
- V ČR má rodinné zázemí velice silný dopad na dosažené vzdělání u mladých dospělých: 71 % osob ve věku 25–34 let má stejné vzdělání jako jejich rodiče. To je nejvyšší podíl mezi zeměmi OECD, kde je to v průměru 52 %. Vzestupná vzdělanostní mobilita se jeví problematičtější spíše pro mladé muže než pro mladé ženy; 76 % mladých mužů má stejné vzdělání jako jejich rodiče (v porovnání s 66 % mladých žen).
- Pouze 17 % dospělých ve věku 25–34 let dosáhlo vyššího vzdělání než jejich rodiče, zatímco průměr OECD je 32 %. Tito mladí dospělí dosahují středoškolského vzdělání (2 %) nebo terciárního vzdělání (15 %).
- Předškolní vzdělávání může zmírnit sociální nerovnosti a podpořit lepší studijní výsledky v budoucnu. Zatímco podíl dětí v předškolním vzdělávání není u 4–5letých příliš vzdálen od průměru OECD (83 % 4letých a 89 % 5letých v porovnání s 88 % a 95 %), u 3letých je to jen 59 %, což patří mezi nejnižší hodnoty zemí OECD, kde je průměr 74 %.
Financování vzdělávání
Roční výdaje na žáka/studenta skokově vzrostly jedním z nejrychlejších temp v rámci zemí OECD, ačkoli jako podíl na bohatství země jsou stále velmi nízké. Téměř všechny jsou pokryty z veřejných zdrojů.- Zatímco počet žáků a studentů zapsaných do primárního, sekundárního a postsekundárního neterciárního vzdělávání poklesl mezi roky 2005 a 2012 asi o 15 % (jeden z největších poklesů v zemích OECD), celkové výdaje se zvýšily o 14 % a výdaje na žáka/studenta o 34 %, průměr OECD je 21 %. Úhrnem představují výdaje na primární, sekundární a postsekundární neterciární vzdělávání v ČR 2,8 % hrubého domácího produktu (HDP), což je třetí nejmenší podíl mezi zeměmi OECD a samozřejmě pod jejich průměrem (3,7 %).
- Na úrovni terciárního vzdělávání se celkové výdaje mezi roky 2005 a 2012 zvýšily o 72 %, což je třetí nejvyšší nárůst mezi zeměmi OECD. Počet studentů v terciárním vzdělávání se ve stejné době zvýšil asi o 30 % a výdaje na studenta o 33 % – v porovnání s průměrem OECD, kde se jedná o 15 % resp. 11 %.
- Vzdělávání v ČR je financováno především z veřejných zdrojů, které jsou spojeny s 87 % výdajů na primární, sekundární i terciární vzdělávání, průměr za země OECD je 84 %. ČR mezi roky 2005 a 2012 zaznamenala v rámci zemí OECD druhý nejvyšší nárůst soukromých výdajů na terciární vzdělávání. Přesto je 79 % výdajů na terciární vzdělávání veřejných, zhruba odpovídajících průměru EU21 (78 %) a devět procentních bodů nad průměrem zemí OECD (70 %).
Učitelská profese
Platy učitelů nejsou konkurenčně srovnatelné s ostatními platy u obdobně vzdělané pracovní síly. Profese je charakteristická jedním z nejvyšších podílů žen v rámci zemí OECD.- Poměr platů učitelů škol na úrovni ISCED 1 a 2 k příjmům pracovníků s obdobným dosaženým vzděláním (pracujícím po celý rok a na plný pracovní úvazek) je v ČR nejnižší ze zemí OECD, a to včetně partnerských zemí. Jejich plat odpovídá 52 % výdělku jejich vrstevníků s vysokoškolským vzděláním, průměr zemí OECD je 78 % u učitelů škol na úrovni ISCED 1 a 80 % u učitelů škol na úrovni ISCED 2. U učitelů na úrovni ISCED 3 se jedná o 56 % výdělku jejich vrstevníků s vysokoškolským vzděláním, což je hluboce pod průměrem zemí OECD (82 %) – nižší vykazuje jen Maďarsko.
- Po 15 letech praxe ve škole na úrovni ISCED 1–3 může učitel očekávat výdělek ve výši USD 18 2733, jedná se o jeden z nejnižších příjmů mezi zeměmi OECD, kde činí průměrný plat USD 41 245 na školách úrovně ISCED 1, USD 42 825 na školách úrovně ISCED 2 a USD 44 600 na školách úrovně ISCED 3.
- Podíl žen mezi učiteli je zde nejvyšší ze zemí OECD na úrovni ISCED 4 (96 %) a jeden z nejvyšších v rámci všech úrovní vzdělávání bez rozlišení (75 %).
- Velikost tříd ve školách na úrovni ISCED 1 (20 žáků) a ISCED 2 (22 žáků) je pod průměrem zemí OECD, kde se jedná o 21 resp. 24 žáků. Na rozdíl od toho, počet žáků/studentů na učitele je 31 na úrovni ISCED 4 a 22 na úrovni ISCED 5–8 – obě hodnoty jsou nad průměrem zemí OECD, kde činí tento počet v obou případech 16. Education at a Glance 2015 ukazuje, že čím menší je průměrná velikost třídy, tím vice času je možné věnovat samotné výuce a tím méně ho směřuje k zajištění pořádku ve třídě.
Zkrácený přehled 5 zařazení českých vzdělávacích programů a dosaženého vzdělání do úrovní klasifikace ISCED 2011 v České republice
- ISCED 0 – předškolní vzdělávání (mateřské školy, přípravné třídy ZŠ, přípravný stupeň ZŠ speciální)
- ISCED 1 – primární vzdělávání (1. stupeň ZŠ/ZŠ speciální, praktické školy)
- ISCED 2 – nižší sekundární vzdělávání (2. stupeň ZŠ/ZŠ speciální, nižší stupeň víceletých gymnázií a konzervatoří); stupeň vzdělání: základní vzdělání, základy vzdělání, střední vzdělání v praktické škole
- ISCED 3 – vyšší sekundární vzdělávání (vyšší stupeň víceletých gymnázií, střední vzdělávání, nástavbové a zkrácené studium, vzdělávání v 5.–6. ročníku 8leté konzervatoře nebo v 1.–4. ročníku 6leté konzervatoře); stupeň vzdělání: střední vzdělání, střední vzdělání s výučním listem, střední vzdělání s maturitní zkouškou
- ISCED 4 – postsekundární neterciární studium (akreditované rekvalifikační kurzy, pomaturitní studium, jednoleté kurzy cizích jazyků s denní výukou)
- ISCED 5 – terciární – krátký cyklus (poslední dva ročníky konzervatoře); stupeň vzdělání: terciární – vyšší odborné vzdělání v konzervatoři
- ISCED 6 – studium v bakalářských studijních programech a vyšší odborné vzdělávání; stupeň vzdělání: terciární – vysokoškolské vzdělání (bakalářské), vyšší odborné vzdělání
- ISCED 7 – studium v magisterských studijních programech; stupeň vzdělání: terciární – vysokoškolské vzdělání (magisterské)
- ISCED 8 – studium v doktorských studijních programech; stupeň vzdělání: terciární – vysokoškolské vzdělání (doktorské)
1 Pro více informací o Education at a Glance 2015 a přístup ke všem indikátorům navštivte stránky OECD (www.oecd.org/education/education-at-a-glance-19991487.htm) nebo stránky MŠMT (http://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/statistika-skolstvi/publikace-education-at-a-glance-1).
2 Země EU21 jsou ty, které jsou členy jak EU, tak OECD. Jedná se o Rakousko, Belgii, Českou republiku, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francii, Německo, Řecko, Maďarsko, Irsko, Itálii, Lucembursko, Nizozemí, Polsko, Portugalsko, Slovinsko, Slovensko, Španělsko, Švédsko a Spojené království.
3 Uvedené hodnoty v amerických dolarech (USD) byly přepočítány na paritu kupní síly (PPPs).
4 Nejsou zahrnuty veřejné a soukromé výdaje alokované mimo úrovně ISCED. V České republice tyto výdaje v roce 2012 dosahovaly 0,2 % HDP, průměr zemí OECD byl 0,1 % HDP. Veřejné a soukromé výdaje na úroveň ISCED 0 jsou v publikaci Education at a Glance publikovány separátně v tematické kapitole C2, tabulka C2.3. Na úroveň ISCED 0 alokovala v roce 2012 Česká republika 0,5 % HDP, průměr zemí OECD byl 0,8 % HDP. Celkové výdaje na vzdělávání byly tedy v roce 2012 v České republice 4,9 % HDP, průměr zemí OECD byl 6,1 % HDP.
5 Úplné zařazení českých vzdělávacích programů i dosaženého vzdělání do úrovní klasifikace ISCED 2011 je k dispozici na stránkách Českého statistického úřadu. (https://www.czso.cz/csu/czso/klasifikace_vzdelani_cz_isced_2011)
Kvalita překladu a jeho soulad s původním textem jsou výhradní odpovědností autorů překladu (MŠMT). V případě rozporu mezi původním textem a překladem se preferuje původní text.
6 komentářů:
Samozřejmě zůstává otázkou, jak je to s kvalitou vzdělání. Ani na třetí čtení mi není jasné, co skrývá pod vyjádřením "nejnižší míru vzestupné vzdělanostní mobility". A to jsem si naivně myslel, že popisu kvantitativních dat vzdáleně rozumím.
Vzestupná vzdělanostní mobilita - děti dosahují vyššího vzdělání než jejich rodiče.
Sestupná vzdělanostní mobilita - děti dosahují nižšího vzdělání než rodiče.
V porovnání s ostatními zeměmi OECD máme vysoký podíl 25-34letých, kteří mají stejné vzdělání jako rodiče (71 %), zbytek do 100 % se rozdělí mezi vzestupnou a sestupnou vzdělanostní mobilitu. Podíl mladých se vzestupnou vzdělanostní mobilitou je v porovnání s ostatními zeměmi OECD nejnižší (ČR - 17 %, průměr zemí OECD - 32 %) :)
V případě, že má země vysoký podíl terciárně vzdělaných, tak už se není kam zlepšovat, a to, že mladí dosahují stejné vzdělání jako rodiče bere OECD jako pozitivní jev.
Sestupná vzdělanostní mobilita je brána vždy jako negativní jev.
Data OECD a ČSÚ myslím dost jasně a přesně ukazují, v jakém státosprávním svrabu české ško!ství je. Vzpamatuje se vláda, Parlament a MŠMT ČR a začnou o školství v Česku řádně pečovat - tj. dají školství těch obvyklých 6 % z HDP a učitelům větší platy?
J. Týř
Tak vzdělanostní přemístitelnost... A HA!
Nebo pohyblivost? Věřme, že alespoň ustavičně uspořádaná...
TO NP: Díky, taky rozumím té moblilitě spíše ve smyslu změny polohy hmotného žáka než ve smyslu mezigeneračního přenosu vzdělanostní úrovně :D :D. To jsou zřejmě ti překladatelé, co do angličtiny překládají konkrétní = concrete, prostě "na beton".
Okomentovat