Tak se nám roztrhl pytel různých názorů a pohledů na změny, které se valí do škol. Ještě jsme nestačili rozdýchat "inkluzivní novelu 82/2015" a už tu máme "povinnou novelu".
Poslední dění na České škole mi dalo impuls využít můj již přes rok mrtvý blog. Mediálně to totiž vypadá, že události jsou překotné, nepromyšlené a neprokonzultované. Je tomu skutečně tak?
Vzdělávací strategie 2020 a její dlouhodobý záměr
Co je předmětem "povinné novely"?
- povinný poslední rok předškolního vzdělávání
Ve Strategii 2020 najdeme opatření A.1 zavést poslední rok předškolního vzdělávání jako povinný s termínem plnění 2015. - povinné přijímačky na střední školy
V tomto případě již Strategie 2020 žádné explicitně formulované opatření nenajdeme. Dlouhodobý záměr však již o povinnosti píše v sadě opatření C.11.1 - C.11.4. To poslední pak zní Legislativně upravit přijímací řízení pro maturitní obory s využitím povinných přijímacích zkoušek (školský zákon a vyhláška č. 671/2004 Sb., kterou se stanoví podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních školách) a prováděcím předpisem stanovit minimální požadavky na přijímací zkoušky opět s termínem plnění 2015. - povinná matematika ve státní maturitě
I v tomto případě Strategie 2020 deklaruje, že s tímto krokem se má počítat - viz C.12 do společné části maturitní zkoušky povinně zařadit matematiku, a to od roku 2019, v návaznosti na systémové změny ve výuce tohoto předmětu v základním a středním vzdělávání. - povinná Národní rada pro vzdělávání
I v tomto případě Strategie 2020 obsahuje patřičné opatření M.5 ustavit Národní radu pro vzdělávání jako odborný poradní orgán ministra školství, mládeže a tělovýchovy podporující kontinuitu vzdělávací politiky.
Mimochodem za nejpřínosnější považuji právě tu poslední povinnost. Doufám jen, že nebude opominuta z důvodu, že není mediálně vděčným tématem. Pokud by totiž taková rada fungovala a byla celospolečensky respektována, asi by byly některé zájmové tlaky a populistické výkřiky odsouzeny k neúspěchu.
Proč tedy dvě novely v jednom roce?
Jestli "povinná novela" z dnešních dnů má své opodstatnění a to i v čase, pak u březnového předložení "inkluzivní novely" nenacházím oporu ani ve Strategii 2020 ani v Dlouhodobém záměru. Je sice pravdou, že danou problematiku nalezneme především v kapitole G Rovné příležitosti ve vzdělávání, poradenství, vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami, ale drtivá většina opatření je navázána na státní rozpočet a tudíž všechny legislativní návrhy mohly být předloženy najednou.Programování od první třídy
Převzato z autorova blogu Davidův sloupek.
1 komentářů:
Ale tady přece vůbec nejde o nějaké strategie, dá-li se té snůšce canců vůbec tak honosně říci. Správně uvádíte, že "inkluze" je jednoznačně vázaná na OP VVV. Utopíme v ní všechny peníze z prioritní osy 3 a uvidíte, že skutek utek. Po uplynutí programového období zjistíme, že jsme zlikvidovali speciální školství a že v běžných základkách se zas až tak mnoho nezměnilo, a dále, co bude asi nejpodstatnější, že na další inkluzi nemáme peníze. Asi jako naše proslavené několikakilometrové cyklostezky vedoucí odnikud nikam. A proč vůbec takové velmi rychlé schvalování strategií a jejich překotné plnění? Obsahují totiž celou řadu nepopulárních kroků, a ty se přece neuvádějí do praxe v období těsně před volbami.
Okomentovat