David Hawiger: Chci být průměrným učitelem...

středa 18. listopadu 2015 ·

... na průměrné škole s průměrným platem ve státě, který vydává na vzdělávání průměrné procento ze svého HDP.

Být průměrný není žádná ostuda

Hned na úvod bych rád podotkl, že průměrný není totéž co stejný či rovný. Píši to pro jistotu, abych předešel případným totalitně-stádovitým narážkám. Průměrný stav či jev je fakticky statistická hodnota, která je v ideálním případě spojena s Gaussovou křivkou.

Vrátím-li se ale k průměrnosti učitele, pak poukáži na jeho typologii. Pro mou aktuální úvahu postačí tzv. manažerská mřížka, která v zásadě dělí osoby na ty, kteří se v rámci své profese orientují buď na výkon nebo na lidi. Dobrý průměrný učitel se pak ve své práci snaží o rovnováhu orientace na výkon i na lidi - bodejť by ne, když má učit (=výkon) žáky (=lidi).

Naše školství asi nestojí o průměrného učitele

Již před více jak čtyřmi a půl lety vznikl článek Častý zdroj konfliktu muže a ženy (nejen) ve školách. Pokud si (stejně jako já) připomenete i přiložené video, pak snad uznáte, že je platné i dnes. Ba co hůř, některé konflikty se ve školství ještě prohlubují.

Je to mimo jiné způsobeno i tím, že u single-taskerů (česky řečeno jednoúlohových) je dominantnější orientace na výkon. Pokud se však podíváme na to, co se v našem školství děje minimálně od milénia, tak orientace na výkon přenechává své pozice ve prospěch/na úkor orientace na lidi. A troufám si tvrdit, že dění z posledních měsíců mi dává za pravdu = integračně-inkluzivní konflikt je především veden v rovině lidské nikoli výkonové.

Tento odklon od rovnováhy vede k tomu, že chceme mít nadprůměrného lidsky orientovaného učitele, který "empaticky" přistupuje k výkonovým kritériím. Přeloženo do řeči současného školského slovníku, pak výkon se musí relativizovat = individualizovat, uzpůsobit potřebám, nehodnotit pomocí čísel či žebříčků.

Takže učitel, který je orientovaný spíše výkonově, dostává jasné signály, že přijdou další změny jdoucí proti jeho typologii. Přiznejme si, že jednoúlohovými výkonově orientovanými pracovníky ve školství jsou hlavně muži. Tudíž tímto přístupem můžeme celý vzdělávací systém ještě více destabilizovat, protože v něm bude ještě méně mužů než tomu bylo doteď. Natož aby do něj vstupovali.

Průměrný výkonový učitel zvládá svůj timemanagement

Život mne naučil sledovat svůj osobní čas. A vzhledem k finančním podmínkách ve školství (ať už jde o průměrný plat učitele či podíl státního HDP vloženého do vzdělávání) bez uzardění použiji argument ve stylu "ani minutu nad mou pracovní dobu". Protože si navíc svůj profesní čas musím již několik let strukturovat, troufám si tvrdit, že i v tomto případě se to ve školství zhoršuje = na učení je čím dál tím méně času (viz článek Jsem-li učitelem, tak zodpovídám za učení).

I v tomto případě mají víceúlohové učitelky orientované na lidi jednu zdánlivou výhodu - většinou neumějí pracovat se svým osobním časem nebo ještě hůře to odmítají. Takoví lidé jsou pak vděčnou cílovou skupinou pro nepromyšlené, neřízené a v konečném důsledku nekontrolovatelné změny. Někteří z nich pak typologicky odpovídají inovátorům s poněkud sníženým kritickým myšlením. Pokud se takoví lidé stávají hybateli změn, nezřídka díky nezvládání svého timemanagentu požadují, aby chybějící čas dodali i lidé výkonově orientovaní. Je nabíledni, že to vede k dalším sporům a nedorozuměním a to jak v profesním tak v osobním životě.

Shrnuto a podtrženo z pohledu průměrně výkonového učitele

Integračně-inkluzivní konflikt je mimo jiné i o čase učitelů. Všimněte si, že o tomto tématu se skoro vůbec nehovoří - kde na to má průměrný učitel vzít čas? 

Předpokládám, že nositelé integračně-inkluzivní systémové změny na tuto otázku mají odpověď. Pokud mi tyto změny časem čas ušetří, uvítám nějaký důkaz v podobě obhajitelných čísel. Pokud ne, prosím mé zaměstnavatele (minimálně ministerstvo a prostřednictvím zřizovatele i rodiče), aby zajistili, že si budu moci ušetřit čas někde jinde (třeba v dohledu nad žáky či v mimoškolních aktivitách směřujících k uspokojení očekávání rodiče či přímo zřizovatele).

Převzato z autorova blogu Sloupek Davida Hawigera

9 komentářů:

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
18. listopadu 2015 v 8:10  

"Učitelé mají tři měsíce prázdnin a po obědě jsou doma, mají dost času na experimenty, ještě bych jim ubral, děcka umí čím dál míň, co by chtěli ..."

:-)

Dám to přečíst manželce...

mirek vaněk řekl(a)...
19. listopadu 2015 v 6:55  

Pozor! Inkluze není orientace na lidi ale na výkon! Méně učitelů znamená jejich větší výkonnost!

David Hawiger řekl(a)...
19. listopadu 2015 v 13:41  

Ad Anonymní 21:30:
Ta citace byla asi z jiného zdroje než z mé úvahy, protože jinak by i v mém případě by mě manželka hnala... ;-).

ad Anonymní 6:55:
Nikoli - požadavek na zvýšení výkonnosti je důsledkem předchozích kroků.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
19. listopadu 2015 v 14:08  

Manželce dám přečíst Váš článek, se kterým souhlasím a čekám, že se v něm najde (neumí pracovat s osobním časem). Konečně budou teplé večeře.

(tak teď to budu muset zprostředkovat bez komentářů, mohla by mne odhalit)

David Hawiger řekl(a)...
19. listopadu 2015 v 23:06  

ad Anonymní 21:30 č.2

Založme hnutí rodin učitelek, a prvním cílem budou teplé večeře alespoň dvakrát týdně ;-). Pak si založme neziskovku a připravme MOOC se zacílením na zvládnutí svého profesního časového koláče (stačí 40 hodin týdenní pracovní doby)... samozřejmě účastníce/i musí být genderově (ne)vyvážení ;-).

Víte, ona by to mohla být legrace. Ale bohužel minimálně na základkách je to vážná věc už přinejmenším 10 let. Pryč jsou časy, kdy učitel/ka se vejde do osmihodinové pracovní doby. Tím nepopírám benefity typu "prázdniny" a "studijní volna" - nicméně to je o efektivitě, produktivitě a v konečném důsledku orientace na výkon.

Všimněte si, že je to problém uřízení změn. Pokud to nezvládáme na nejvyšší úrovni, pak zdánlivě logická centrální změna vede k tomu, že každá nižší úroveň řízení na sebe nabalí potřebu zvýšené časové náročnosti. Posledním článkem je učitel a pro něj už to je časově nezvládnutelné, protože sotva zvládne pokrýt jednu změnu, dorazí k němu druhá. A je to o to horší, že ty neřízené změny přicházejí "z různých centrál", což si příslušné "centrály" nezřídka ani neuvědomí (tu se za centrálu považuje MŠMT, tu pro změnu ČŠI, jindy pak zřizovatel a nezapomeňme ani na ESF - viz aktuálně výzvy 56 a 57 ušité centrální horkou jehlou...).

Nicka Pytlik řekl(a)...
19. listopadu 2015 v 23:37  

Nechci být za cynika, ale přidržuji se trendu 'zažít úspěch svým vlastním tempem a zábavně'.
Doporučuji.

tyrjir řekl(a)...
20. listopadu 2015 v 0:10  

:) Učitelka má být děvče od rendlíku? To snad ne. Znám jednoho bývalého politika, který z legrace u pivka opakovaně zakládal Klub mužů postižených manželstvím s učitelkou. Doprovázel to dodatkem pro mne "U tebe nevím, jestli budeš moci být členem, protože jsi učitel" :)))))

David Hawiger řekl(a)...
20. listopadu 2015 v 0:39  

ad Guru Pytlik:

Ale pane kolego "vlastní tempo a zábava", to jsme kousek od kompetencí ;-), oblíbené to Vaše slovíčko a nezřídka terč trefných bonmotů.

A teď poněkud vážněji (bez cynického podtextu) ... Mám-li respektovat parametry ve stylu "vlastní tempo a zábava", pak je to na hony vzdálené modelu "pásové výroby". Přiznejme si však, že nelze opomenout skutečnost, že náš vzdělávací systém má připravit i nemalou skupinu společnosti, které model "pásové výroby" vyhovuje., ... a je to správně. To nemluvím jen o profesní části života, ale i té soukromě-rodinné.

Vrátím-li to k tématu průměrnosti, pak nelze chápat stávající vzdělávání jako nutnost "individualizovat přístup ke každému jedinci" na jedné straně a zároveň "rozšířit normu pro hlavní proud většiny" na straně druhé. Pokud však existují systémové iniciativy, které hodlají provádět centrálně direktivní změny v duchu obou nutností, pak je minimálně "makro-manažersky zodpovědné" brát v potaz i časovou zátěž, kterou musí vzít na svá bedra ti nejnižší linioví manažeři = učitelé (zjednodušeně řečeno, musí se sledovat i dopad na čas jako jeden ze zdrojů, který tomu budou muset učitelé věnovat). Neuvědomují-li si to "centrální plánovači integračně-inkluzivní změny", pasují se do srovnatelné role jako svazáčtí agitátoři. A bohužel, že s nimi již máme nějaké zkušenosti... například v prvopočátcích kurikulární změny koodrinátoři ŠVP... omlouvám se všem, píšu to již v nočním zoufalství :-(.

A poznámka na závěr: V oblasti integračně-inkluzivní jsem dalek se pasovat do role odborníka. Ale neberte mi prosím právo se na to podívat z pohledu amatérsko-pedagogicko-manažerského.

David Hawiger řekl(a)...
20. listopadu 2015 v 0:45  

ad tyrjir 0:10

Ač sám jsem učitel na poloviční úvazek (ve zbytku příživník spoléhající se na "evropské peníze), neberte mi prosím právo zakládat spolek (dle nového občanského zákoníku) členů rodin s právem na teplou večeři ;-).
A politiku sem netahejte... ani u pivka ;-).

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.