Zpráva o politice amerického školského obvodu Albemarle ve Virginii v oblasti zavádění programu využití vzdělávacích technologií formou 1:1.
Tou nejdůležitější vlastností spojenou s využitím moderních vzdělávacích technologií je jejich schopnost umožnit i takové věci, které byly dříve nemožné, a to nejen bez technologií ale i s nimi. Současné technologie podporují otevřenost, propojení, individualizaci a flexibilitu. Budete-li se ale snažit je zavádět bez změny politiky a výukových postupů, je skoro jisté, že dokážete svým žákům jen uškodit.
Náš starý známý Ira David Socol v článku Edutopia [1] dále uvádí, jaké postupy zvolili v jeho domovském školském obvodě Albemarle County Public Schools (Virginia, USA), který vybavuje žáky přenosnými netbooky plošně s cílem optimalizovat výukové využití nejnovějších technologií.
Žáci jako administrátoři
Jestliže dáme žákům na 2. stupni k dispozici počítač formou 1:1, dáváme jim právo si spravovat systém podle svého. (Tím spíše to platí u jejich vlastních přístrojů.) Mohou instalovat aplikace, provádět nastavení, přizpůsobovat vzhled ad. Děláme to proto, že právě toto je kompetence, kterou nutně potřebují získat. Skutečné personalizace výuky nelze dosáhnout, když za ně vše řídíme sami.Pokazí někdy něco? Ovšemže ano. Jsou to děti. V takovém případě máme výhodu díky tomu, že pracují na školních přístrojích. Jsme totiž schopni snadno a rychle celý systém obnovit. Je pozoruhodné, že žáci našich základních škol potřebují takový zásah poměrně často, středoškoláci již téměř vůbec.
Dostatek nástrojů
Dostupnost
Naše počítače obsahují vše, co lze nalézt např. též na flash disku MITS Freedom Stick suite, který distribuuje žákům Michiganská technologická služba školám (Michigan's Integrated Technology Supports), na němž lze nalézt komplexní podporu práce žáků – Open Office, Text-To-Speech systém, kalkulátor, mind mapper podobný Inspiration, zvukový editor Audacity a mnoho dalších nástrojů.Je zřejmé, že právě onen flash disk může být docela vhodným řešením pro ty, kteří pracují na svých přenosných počítačích. Osvobozující flash disk existuje pro Windows i Mac OS. Mnohem větším oříškem je všechny tyto volně dostupné základní nástroje najít i na mobilních platformách implementovaných na tabletech. Nezbývá, než počítat s určitým omezením a orientovat se na multiplatformní aplikace. Základem mohou i zde být cloudové kancelářské balíky Googlu či Microsoftu. Žádný žák nesmí při výukových činnostech narazit na formální překážky.
Všudypřítomnost
Pro skutečně soustavné poznávání existuje ještě důležitější podmínka, než je dostupnost nástrojů. Je to možnost potřebné informace získat kdykoli a kdekoli (viz transaktivní paměť). Tady asi budeme zatím moci Ira Socolovi jen závidět. V jejich obvodu se podařilo zavést samostatný na mobilních operátorech nezávislý vzdělávací LTE-4G systém, který slouží vzdělávacím účelům a provozovat ho smějí pouze neziskové organizace. Žáci i učitelé tak získali jedinečnou možnost vysokorychlostního přístupu skutečně odkudkoli. Obvodní šéf technologického oddělení Vincent Scheivert za implementaci tohoto systému získal letos prestižní CoSN Withrow Award.Zdá se, že heslo visící v kanceláři ř ředitele školského obvodu Albemarle, „když všichni, tak všichni“, je bráno opravdu vážně. Co myslíte, bylo by hodně neskromné něco podobného požadovat od naší Strategie digitálního vzdělávání?
BYOD a otevřený přístup
Ve všech školních budovách obvodu a kolem nich jsou prostřednictvím wifi k dispozici 2 sítě. Jedna je uzavřená a používá se pro žákovské či učitelské přístroje, a druhá veřejná. K té lze připojit cokoli (včetně vlastních přístrojů žáků a rodičů). Tak je možné zároveň umožnit jak výuku plánovanou a kontrolovanou (Universal Design for Learning), tak nezávislou samostatnou činnost žáků, rodičů či návštěvníků škol. Učitelé například sbírají staré chytré mobily, nastaví je tak, že se na nich nedá telefonovat, ale fungují vybrané aplikace, a používají je ve výuce.Chceme, aby školy byly vnímány jako místo, kde jsou dostupné informace i nástroje pro jejich zpracování.
Celý článek na spomocnik.rvp.cz.
0 komentářů:
Okomentovat