Bořivoj Brdička, Ira David Socol: Podstata otevřeného přístupu k výuce s využitím technologií

pondělí 16. listopadu 2015 ·

Zpráva o politice amerického školského obvodu Albemarle ve Virginii v oblasti zavádění programu využití vzdělávacích technologií formou 1:1.


Tou nejdůležitější vlastností spojenou s využitím moderních vzdělávacích technologií je jejich schopnost umožnit i takové věci, které byly dříve nemožné, a to nejen bez technologií ale i s nimi. Současné technologie podporují otevřenost, propojení, individualizaci a flexibilitu. Budete-li se ale snažit je zavádět bez změny politiky a výukových postupů, je skoro jisté, že dokážete svým žákům jen uškodit.

Náš starý známý Ira David Socolčlánku Edutopia [1] dále uvádí, jaké postupy zvolili v jeho domovském školském obvodě Albemarle County Public Schools (Virginia, USA), který vybavuje žáky přenosnými netbooky plošně s cílem optimalizovat výukové využití nejnovějších technologií.

Žáci jako administrátoři

Jestliže dáme žákům na 2. stupni k dispozici počítač formou 1:1, dáváme jim právo si spravovat systém podle svého. (Tím spíše to platí u jejich vlastních přístrojů.) Mohou instalovat aplikace, provádět nastavení, přizpůsobovat vzhled ad. Děláme to proto, že právě toto je kompetence, kterou nutně potřebují získat. Skutečné personalizace výuky nelze dosáhnout, když za ně vše řídíme sami.
Pokazí někdy něco? Ovšemže ano. Jsou to děti. V takovém případě máme výhodu díky tomu, že pracují na školních přístrojích. Jsme totiž schopni snadno a rychle celý systém obnovit. Je pozoruhodné, že žáci našich základních škol potřebují takový zásah poměrně často, středoškoláci již téměř vůbec.

Dostatek nástrojů

My se v našem obvodě orientujeme na využití plnohodnotných přenosných počítačů vybavených větším množstvím různých programů, specializovaných aplikací a dokumentů. Snažíme se zajistit, aby žáci měli pro každou činnost k dispozici alespoň tři různé způsoby, jak ji realizovat. Psát mohou v Google Apps, v Microsoft Wordu nebo v Open Office Writeru. Máme půl tuctu různých kalkulaček a všechny druhy organizátorů. Používáme 4 různé způsoby převádění textu na mluvené slovo. (Pozor, možnost nechat si přečíst to, co jsem napsal, má velký didaktický potenciál). Vedeme žáky k tomu, aby sami nacházeli ty nejvhodnější postupy. Proto uplatňujeme tzv. Toolbelt Theory (teorie nástrojového pásu = hojnost různých užitečných nástrojů).

Dostupnost

Naše počítače obsahují vše, co lze nalézt např. též na flash disku MITS Freedom Stick suite, který distribuuje žákům Michiganská technologická služba školám (Michigan's Integrated Technology Supports), na němž lze nalézt komplexní podporu práce žáků – Open Office, Text-To-Speech systém, kalkulátor, mind mapper podobný Inspiration, zvukový editor Audacity a mnoho dalších nástrojů.
Je zřejmé, že právě onen flash disk může být docela vhodným řešením pro ty, kteří pracují na svých přenosných počítačích. Osvobozující flash disk existuje pro Windows i Mac OS. Mnohem větším oříškem je všechny tyto volně dostupné základní nástroje najít i na mobilních platformách implementovaných na tabletech. Nezbývá, než počítat s určitým omezením a orientovat se na multiplatformní aplikace. Základem mohou i zde být cloudové kancelářské balíky Googlu či Microsoftu. Žádný žák nesmí při výukových činnostech narazit na formální překážky.

Všudypřítomnost

Pro skutečně soustavné poznávání existuje ještě důležitější podmínka, než je dostupnost nástrojů. Je to možnost potřebné informace získat kdykoli a kdekoli (viz transaktivní paměť). Tady asi budeme zatím moci Ira Socolovi jen závidět. V jejich obvodu se podařilo zavést samostatný na mobilních operátorech nezávislý vzdělávací LTE-4G systém, který slouží vzdělávacím účelům a provozovat ho smějí pouze neziskové organizace. Žáci i učitelé tak získali jedinečnou možnost vysokorychlostního přístupu skutečně odkudkoli. Obvodní šéf technologického oddělení Vincent Scheivert za implementaci tohoto systému získal letos prestižní CoSN Withrow Award.

Zdá se, že heslo visící v kanceláři ř ředitele školského obvodu Albemarle, „když všichni, tak všichni“, je bráno opravdu vážně. Co myslíte, bylo by hodně neskromné něco podobného požadovat od naší Strategie digitálního vzdělávání?

BYOD a otevřený přístup

Ve všech školních budovách obvodu a kolem nich jsou prostřednictvím wifi k dispozici 2 sítě. Jedna je uzavřená a používá se pro žákovské či učitelské přístroje, a druhá veřejná. K té lze připojit cokoli (včetně vlastních přístrojů žáků a rodičů). Tak je možné zároveň umožnit jak výuku plánovanou a kontrolovanou (Universal Design for Learning), tak nezávislou samostatnou činnost žáků, rodičů či návštěvníků škol. Učitelé například sbírají staré chytré mobily, nastaví je tak, že se na nich nedá telefonovat, ale fungují vybrané aplikace, a používají je ve výuce.

Chceme, aby školy byly vnímány jako místo, kde jsou dostupné informace i nástroje pro jejich zpracování.

Celý článek na spomocnik.rvp.cz.

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.