Sdružení učitelů českého jazyka a literatury vydalo Prohlášení k záměru centrálně hodnotit slohové práce a adresovalo ho „ministryni školství, poslankyním a poslancům“. Vzhledem k tomu, že je v něm téma podáno místy velmi zkresleně, považovalo vedení Asociace středoškolských češtinářů za nutné na tuto skutečnost upozornit.
Asociace středoškolských češtinářů, o. s.
Sídlo: kancelář Jake a James, s.r.o., Roháčova 145/14 130 00 Praha 3
Vážená paní ministryně, vážené poslankyně, vážení poslanci,
obracím se na Vás jménem Asociace středoškolských češtinářů kvůli „Prohlášení Společnosti učitelů českého jazyka k záměru centrálně hodnotit maturitní slohové práce“. Toto Prohlášení Vám bylo adresováno v souvislosti s projednáváním novely školského zákona, jejíž součástí je zavedení centrálního hodnocení písemných maturitních prací z českého jazyka a literatury. Nechtěli bychom, aby vznikl dojem, že SUČJL reprezentuje jediný či dominantní postoj středoškolských bohemistů k této problematice a k podobě maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury vůbec, a proto se na Vás taktéž obracíme písemnou formou.
Asociace středoškolských češtinářů vznikla v roce 2013 jako ryze profesní a striktně apolitické občanské sdružení. Byla založena jako reakce na dlouholetou neexistenci profesní organizace češtinářů. Spolupracujeme s Asociací metodiků - Association of Teacher Educators (AMATE), Učitelským profesním sdružením, Ústavem pro českou literaturu Akademie věd ČR, Ústavem pro jazyk český Akademie věd ČR, s univerzitními bohemistickými pracovišti, časopisy Český jazyk a literatura, Naše řeč, Slovo a slovesnost, HOST, na webových stránkách Asociace (www.ascestinaru.cz) provozujeme jazykovou poradnu, publikujeme zajímavé texty předních bohemistů o českém jazyce a literatuře a o jejich metodice, zdařilé práce studentů, zajímavé literární texty ad. V roce 2013 jsme ve spolupráci s Pedagogickou fakultou Univerzity Hradec Králové a AMATE uspořádali maturitní konferenci, máme vypracován alternativní návrh maturity z českého jazyka a literatury. Ve své činnosti jsme vedeni snahou pozvednout úroveň výuky českého jazyka a literatury (nejen) na středních školách.
Nyní již k meritu věci. Prohlášení SUČJL bohužel obsahuje nepřesnosti či ne zcela relevantní informace, k nimž se chceme vyjádřit. Jádrem „sporu“ je hlavně tento oddíl: „Pokud písemné maturitní práce nejsou hodnoceny těmi, kdo studenty vyučovali, snadno se stane, že minimální úroveň úspěšnosti stanovená shora vyřadí mnoho studentů, jejichž učitelé mají jiné pojetí výuky a jiné metody, než jaké uznává skupina kolem Cermatu. Jde skutečně o kvalitu propagovanou centrálními hodnotiteli, nebo jde pouze o „uzákonění“ psaní v rámci tzv. funkčních stylů? O spornosti teorie funkčních stylů svědčí i fakt, že v letošním roce byly na popud Ústavu pro jazyk český uznány práce, které evidentně žádaný slohový útvar nedodržely (záměna zprávy a oznámení).“
Předně je nutno konstatovat, že při hodnocení maturitní písemné práce z českého jazyka a literatury rozhodně nejsou předmětem hodnocení „pojetí výuky a metody učitelů“, ale jen a pouze texty jejich svěřenců – žáků. K témuž cíli přece může vést mnoho cest, proto (alespoň v českém jazyce) žádné postupy hodnoceny nejsou. K úspěšnému složení zkoušky stačí napsat text, který splnil, co si jeho tvůrce předsevzal; naplnit téma a útvar; vytvořit text, který respektuje adresáta (příjemce) a komunikační situaci, je soudržný, kultivovaný, s minimem chyb všeho druhu.
Dle Asociace středoškolských češtinářů k tomuto cíli nejlépe vede léty osvědčená a propracovaná teorie funkčních stylů, která je mezi bohemisty široce přijímána a respektována – naleznete ji rozpracovanou (a obohacenou o teorii slohových postupů) prakticky ve všech učebnicích slohové a komunikační výchovy od škol základních, přes střední až po školy vysoké. Lze-li v souvislosti s touto teorií hovořit o jakémsi „uzákonění“, pak rozhodně nevyplývá z maturitní zkoušky, ale z kurikulárních dokumentů, jako jsou rámcové vzdělávací programy – RVP (např. RVP pro gymnázia výslovně uvádí jako učivo v oblasti jazyka a jazykové komunikace „funkční styly a jejich realizace v textech“).
Tvrzení, že v letošním roce „byly na popud Ústavu pro jazyk český uznány práce, které evidentně žádaný slohový útvar nedodržely (záměna zprávy a oznámení)“ je přinejmenším zavádějící. ÚJČ s ohledem na novinářskou praxi doporučil již dříve uznávat jako zprávy i ty útvary, které nebyly psány v čase minulém (děje se tak již od r. 2012), ale jinak naplnily podstatu daného útvaru. Nelze tedy tvrdit, že Ústav pro jazyk český posvětil záměnu dvou útvarů, a zpochybňovat tak vědecky postulovanou a v praxi respektovanou teorii. Jazyk a komunikace jsou „živé“, vyvíjejí se, takže setrvání na rigidním výkladu rysů jednoho útvaru tváří v tvář měnící se komunikační praxi by nebylo obhajitelné. Nicméně vyvozovat z tohoto faktu závěr, že teorie funkčních stylů je sporná, zkrátka a dobře nelze, zde je přání otcem myšlenky.
Asociace středoškolských češtinářů považuje zavedení centrálního hodnocení maturitních písemných prací z českého jazyka za důležitý objektivizační faktor v rámci tzv. společné části maturitní zkoušky. Tento způsob hodnocení funguje bez problémů již od r. 2012 v oblasti cizího jazyka, není tedy důvod domnívat se, že tomu bude v českém jazyce jinak. Argument, že práce maturantů v českém jazyce by měli „posuzovat ti, kdo o studentech vědí nejvíc – jejich učitelé“, je opět poněkud zavádějící, neboť vnáší do hodnocení maturitní písemné práce, která je jednorázovou zkouškou, jakési kontinuální hledisko – tedy součástí tohoto hodnocení má být přihlédnutí k dosavadním výkonům podávaným žáky na škole. Co to může v praxi znamenat? Buď bude při hodnocení písemné práce pilnému žáku přidáno a žáku problematickému ubráno, nebo bude přidáno všem. Pak ovšem nelze ani náhodou mluvit o objektivitě zkoušky, která má být mj. vstupenkou k vysokoškolskému studiu.
Asociace středoškolských češtinářů také upozorňuje na fakt, že systém hodnotících kritérií, který vznikl v souvislosti se zavedením centrálního hodnocení maturitních písemných prací z českého jazyka (a byl dále zdokonalován), posunul obecnou problematiku hodnocení slohových prací o velký kus vpřed, protože do doby jeho vzniku žádný podobný konkrétní hodnotící systém de facto neexistoval. Bylo proto běžnou praxí, že na jedné škole byly např. tři pravopisné chyby důvodem k udělení chvalitebné známky, ačkoliv šlo o jinak naprosto neproblémovou práci, zatímco na jiné škole získávaly stejné hodnocení práce, které psaly o jiném tématu, než bylo uloženo, nebo v nich byl užit jiný útvar.
S ohledem na všechna výše uvedená fakta na Vás jménem Asociace středoškolských češtinářů apeluji, abyste při schvalování novely školského zákona podpořili i zavedení centrálního hodnocení maturitních písemných prací z českého jazyka. Zároveň Vás však upozorňuji na skutečnost, že (znovu)zavedení centrálního hodnocení maturitních písemných prací z českého jazyka a literatury, má-li bezezbytku splnit, co se od něj očekává, vyžaduje dostatek času na přípravu a nemalé finanční prostředky (do kvality je totiž vždy nutno investovat). Mějte to prosím při rozhodování a případné tvorbě a schvalování prováděcích předpisů na paměti.
Za Asociaci středoškolských češtinářů s úctou
Mgr. Josef Soukal,
předseda
18. listopadu 2015
P.S. Polemiku ASČ s Prohlášením SUČJL a středoškolských češtinářů ZA OTEVŘENOU MATURITU Z ČJL (z února tohoto roku) naleznete v případě zájmu zde: http://bit.ly/1j1MHMN.
Ke stažení:
Dopis ve formátu PDF
ASČ: Stanovisko k Prohlášení SUČJL
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
0 komentářů:
Okomentovat