Opět se diskutuje o seznamu literárních děl, autorů, literárních žánrů, směrů a hnutí a v souvislosti s tím o výuce literatury a češtiny vůbec. Padají slova o „čiré nemravnosti‟ či „pozitivistickém odbornictví‟, připomíná se myšlenka Karla Kosíka o rovnomocném dialogu rozumu technického, morálního a poetického. Téhle myšlenky se čerstvě, snad jen několik hodin po pařížských útocích, zmocnil Ondřej Hausenblas a na stránkách EDUinu si s ní pohrál stejným způsobem jako fanatici s islámskou vírou.
Ti, kdo jsou cílem Hausenblasova komentáře, mohou být sice zasaženi jen pomyslně, ale nemravnost počinu vysokoškolského bohemisty (!!!) je přesto mimořádná. Dotyčný se totiž rozhodl vyřídit si účty s údajnými „vyznavači pozitivistických přístupů k výuce třebas literatury (ale i mateřského jazyka)‟, kteří „nedokážou rovnomocný dialog ani pochopit, natož vést. V něm totiž žádná ze stran nevlastní konečnou pravdu, a nejsou v něm ,správné´ výsledky, které by se daly utřídit a jednoznačně ohodnotit jako ,správné – s omyly – chybné´.‟
Dochází k závěru, že „slabší povahy, které stále touží po tom vyšším řádu daném zvenčí, se zejména obávají povinnosti vést dialog (navíc rovnomocný, protože jim nedává větší moc než partnerovi v dialogu), a to víc než se nejistoty obávají povahy přemýšlivé. A tak se ti ohrožení chytají pozitivistických návyků a ,pravd´, údajů, statistických měření, neboť tím vším se osobní dialog bezpečně odpisuje.‟ Úvahám údajně „schází vymezení cílů – k čemu to všecko děláme, k čemu vlastně je literatura a čtení na světě, k čemu má vzdělanost být našim potomkům. (Nebudu za cíle považovat to, co se do mysli omezené podsouvá právě těmi obavami, strachem z nejistoty: cíl že by byl ,znát autory a díla´, ,mít kulturní přehled´ = znát ta jména a názvy a data, ani ,jednat podle ušlechtilých vzorů´…)‟.
To prosím píše člověk, který se například v maturitní diskusi neváhal přihlásit k velmi pochybným tvrzením a některé podstatné skutečnosti setrvale ignoruje, a který, pokud je mi známo, navzdory dlouholeté dráze vysokoškolského učitele nikdy nevytvořil nějakou syntézu. Snadno tak zaměňuje objektivitu a snahu dobrat se něčeho pozitivního s plochým pozitivismem. Pro Ondřeje Hausenblase je východiskem i konečnou stanicí bezbřehá diskuse, a pokud ta k ničemu nevede – protože oponent prostě neuzná sebelépe doložený argument – , nesmí se podle něj následně nic rozhodnout. Čili – volá po anarchii, ve které se cítí jako ryba ve vodě. Za nic neručí, za nic nezodpovídá, ale rád do všeho mluví. A rád zdvíhá prst:
Vést vzdělávání cestou ,k pevným pravdám a přesným údajům´ je dnes nebezpečnější než dřív. Na krajním pólu takové cesty stojí náboženský nebo jinak ideologický fundamentalismus a terorismus. To dnes, po dalším hrůzném útoku v Paříži, musíme mít na paměti: mládež vychovávaná lidmi bez schopnosti vést rovnomocný dialog, a vedená k tomu, aby hledala příliš pevné pravdy, bude snadnou kořistí kterýchkoliv fundamentalistů. A nejde jen o verbování bojovníků, jde i o to, aby nejistotami vystrašená populace nepodléhala při volbách ani dalšímu strašení od politiků, všelijakých prezidentů a jiných hanebníků, ani v denním životě manipulacím od prodavačů zbytečných krámů.‟
Možná že u nás skutečně jsou vyznavači pozitivistických přístupů k výuce češtiny. Pokoušet se je však ztotožnit s těmi, kteří nejen názorově, ale praktickými činy po léta usilují o smysluplnou výuku literatury a jazyka (pojímající fakta především jako prostředek k poznání), a neváhat v souvislosti s tím uvádět hrůzný útok v Paříži a verbování teroristů, to určitě není dialog, natož rovnomocný. To je prachsprostá špína.
Od autorů z eduinského okruhu už vzešlo leccos, viz Botlíkova chuť „věšet za koule v průvanu‟ a snaha nepřímo spojit maturitní testovou úlohu s vlnou domácí xenofobie; ale Hausenblasův deficit elementární kultury a zneužití tragédie pařížských obětí k vyřizování osobních účtů je černým, propastným vrcholem.
Související články:
Ondřej Hausenblas: Jak pak se u nás diskutuje o vzdělávání - plno útoků, ponižování, absence rozumných argumentů, a zejména nepřítomnost hledání společných východisek a absence snahy dorozumět se
Karel Lippmann: Reakce na článek Maturita z Viewegha
Přečtěte si: Maturita z Viewegha
Cermat vzkazuje: Na moderní literaturu se vykašlete
ČT24: K problematice Seznamu autorů literárních děl, literárních žánrů, směrů a hnutí
CERMAT: Seznam literárních žánrů a autorů k didaktickému testu z českého jazyka a literatury
Karel Lippmann: Je společná část maturitní zkoušky z češtiny v souladu se školským zákonem?
Zdroj: ASČeštinářů.cz
ASČ: Pařížská krev a Hausenblasova nemravnost
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
DISKUSE
Témata článků
1:1
(22)
analýza
(25)
anketa
(101)
Aplikace
(109)
audio
(148)
Bezplatně
(102)
BYOD
(34)
causy
(1049)
CERMAT
(578)
CLIL
(18)
cloud
(22)
Česko mluví o vzdělávání
(58)
ČŠI
(699)
čtenářství
(31)
dětské skupiny
(52)
digitální vzdělávání
(44)
diskuse
(65)
dokument
(1094)
domácí výuka
(28)
dotační program
(21)
DUM
(205)
DVPP
(59)
DZS
(39)
e-knihy
(323)
e-learning
(31)
EDUin
(852)
ESF
(807)
eTwinning
(32)
EU peníze školám
(257)
evaluace
(13)
FAQ
(87)
fejeton
(3)
festival
(22)
financování
(310)
glosa
(13)
gramotnosti
(48)
hodnocení
(108)
hodnocení aplikací
(41)
ICT
(1907)
infografika
(40)
informatické myšlení
(35)
informatika
(60)
inkluze
(1194)
inovace
(30)
internetová bezpečnost
(57)
interview
(173)
IWB
(32)
Jak na DUM
(16)
Jazyky pro děti
(1)
kariérní řád
(178)
kniha
(1180)
knihy
(1253)
komentář
(227)
konektivismus
(13)
konference
(197)
konkursy
(7)
konstruktivismus
(19)
kulatý stůl
(55)
kurikulum
(28)
licence
(7)
matematika
(298)
metodika
(39)
migrace
(87)
ministryně školství
(222)
mládež
(2)
MOOC
(35)
MPSV
(61)
MŠMT
(4611)
myšlenkové mapy
(10)
NAEP
(14)
Národní rada pro vzdělávání
(16)
neformální vzdělávání
(15)
nezaměstnanost
(26)
NIDM
(58)
NIDV
(228)
nová maturita
(1305)
novela
(69)
NÚOV
(55)
NÚV
(321)
odbory
(45)
odkazy
(271)
OECD
(114)
OER
(25)
ombudsman
(40)
online
(174)
OP VK
(24)
OP VVV
(67)
open source
(23)
Ostatní
(6)
otevřený dopis
(42)
pedagogicko-psychologické poradny
(41)
Pedagogika
(1364)
petice
(19)
PIAAC
(8)
PIRLS
(13)
PISA
(119)
polemika
(1885)
pozvánky
(1810)
PR článek
(1612)
práce s talenty
(37)
praktické školy
(25)
právní poradna
(339)
prezentace
(66)
profese učitele
(50)
prognózy
(16)
program
(64)
projekt
(506)
projekty
(231)
průzkum
(53)
Přečtěte si
(2698)
přednáška
(27)
předškolní ročník
(75)
předškolní vzdělávání
(103)
Přijímačky
(216)
PSP
(80)
recenze
(30)
redakce
(16)
regionální školství
(94)
RVP
(627)
satira
(44)
SCIO
(317)
sexuální výchova
(21)
SKAV
(148)
sociální sítě
(110)
soukromé školy
(165)
soutěž
(498)
standard
(127)
statistika
(100)
Strategie 2020
(46)
stravování
(50)
střední školy
(369)
studie
(33)
Škola21
(3)
školství
(2922)
tablety
(113)
TALIS
(19)
TEDx
(10)
testování
(568)
TIMSS
(39)
tipy
(16)
tisková zpráva
(2808)
top
(122)
trh práce
(156)
učebnice
(39)
Učitelský spomocník
(169)
ÚIV
(3)
UJAK
(25)
video
(685)
Volby 2013
(40)
VÚP
(53)
vyhláška
(41)
výzkum
(283)
vzdělávací politika
(551)
vzdělávací technologie
(61)
vzdělávání
(184)
zákon o pedagogických pracovnících
(64)
Zprávy
(4268)
Knihkupectví
Využijte nabídku pro školy a učitele od Albatrosmedia.cz!
Slevy a akce na knihy přímo od nakladatele. Kompletní nabídka více než 7000 titulů z produkce Albatros Media. Vše skladem, rychlé dodávky zboží.
Nejčtenější články
Články dle data
Učitelské listy
Nabídka práce
Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ
Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.
Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.
Tento server dodržuje právní předpisy
ISSN 1213-6018
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.
ISSN 1213-6018
Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.
12 komentářů:
Také já, z hlediska vyššího principu mravního, říkám, že vražda těch blouznivých Hausenblasových myšlenek není zločinem.
A nyní proveďte větný rozbor a po té přeložte do němčiny!
Zde jest klasický příklad útoku "kapacit" na mravní kredit oponenta. Pan Hauzenblas se nemýlí. Je-li žactvo navyknuté na výuku dle seznamů předem daných, nezpochybnitelných fakt, po odchodu ze školy bude, v seznamovém vakuu, hledat někoho, kdo jednoduchý a přehledný "seznam" hodnot nabídne, čímž se stává snadněji manipulovatelným. Spíše než zpochybnění mravního kreditu p. Hausenblase, dokládá výše uvedený, pateticky se pohoršující článek z pera jakési kapacity ASČ, neschopnost osifikovaných bohemistů nahlédnout pod povrch dalekosáhlých společenských dopadů jimi prosazovaného paskvilu SMZ.
Titulek jak z Blesku.
Tajný má zase dneska den - brilantními formulacemi jen přetéká. Informační vakuum, mravní kredit, pateticky se pohoršující článek, osifikovaní bohemisté - a samozřejmě PASKVIL. Tu hned jeden smekne a spokorou skloní hlavu před věrozvěstem, který je schopen nahlédnout pod povrch dalekosáhlých společenských dopadů. Hle, rytíř bez bázně a hany, ochránce vdov a sirotků, nastavující svůj štít všude tam, kde kletí zabedněnci a strůjci vši nepravosti zkoncentrované do Mordoru společné čáti maturitní zkoušky chtějí pošlapat květinkovou nevinnost žáčků a žákyněk. Na jeho perutích třpytí se krůpěje pravdy, meč jeho odlesky statečnosti třpytí se, zraky jeho spanilé svatým rozhořčením planou. Ó, kež bych byl kdy vystaven dobru jeho působení, jaký ČLOVĚK ze mne mohl být!
Bezesporu zajímavá a inspirující diskuse o společné části maturitní zkoušky z předmětu Český jazyk a literatura by se mohla uzavřít nahrazením této poněkud zbytečné zkoušky povinnou a rozhodně smysluplnou maturitou z matematiky, a to bezúrovňové a korespondující s rozsaham a hloubkou výuky matematiky na gymnáziích z doby před asi tak dvaceti lety.
Jeden jazyk u maturity úplně stačí. Le-da-že... ledaže by to byl jazyk programovací.
Pane Krátký, jsem nesmírně potěšen, že vás můj příspěvek inspiroval k napsání tak vzrušující ódy na mou maličkost. Co naplat, jsem šťastně ženat, ale v jiném čase a na jiném místě, kdo ví...
Zneužívat mé názory na vzdělání tímto způsobem je, velice mírně řečeno, nevkusné.
Tajný, vzývám vás jen jako nedostižný pedagogický vzor, dál má adorace vskutku nejde. Na rozdíl od vaší manželky bych se s maličkostí nespokojil...
Už ten Seznam literárních žánrů a autorů k didaktickému testu z českého jazyka a literatury sám o sobě je zvěrstvo. Kolik inteligentních lidí kvůli němu ztrácí čas.
V duchu současné vzdělávací politiky navrhuji vytvořit Seznam 2000 nejčastějších českých slov k didaktickému testu, aby se chudáci žáci nemuseli namáhat a zakázat složitější věty než o čtyřech slovech.
Pane kolego Lippmanne, stále ještě věřím, že jste se chtěl vyjádřit ke způsobům O. Hausenblase; jeho příspěvek ale najdete jinde.
Chápu p. Krátký, jste zkrátka stavěn pro velké věci.
Okomentovat