Zbyšek Vít: ALICE – další nástroj na výuku programování

čtvrtek 1. října 2015 ·

Článek přehledně informuje o volně dostupném nástroji na výuku programování založeném na jazyce Java. Zahrnuje i zkušenosti s praktickým nasazením ve výuce v 9. třídě.

Alice je objektově orientovaný programovací jazyk, který v sobě obsahuje i vývojové prostředí. Pomáhá s učením programování žáků a studentů, kteří se učí prostřednictvím 3D modelování. Modelovat lze prostředí, objekty a různé animace. Program původně vznikl na University of Virginia a později, od roku 1997 se vývojem zabývá Carnegie Mellon University.

Ve výukovém prostředí Alice mohou studenti vytvářet příběhy, interaktivní hry nebo video. Výsledné práce mohou sdílet na internetu. Výhoda je v tom, že studenti nemusí vytvářet vlastní modely, ale v Alice už je velká galerie modelů, které pouze vybírají podle kategorie a umisťují do 3D prostředí. Na začátku si mohou vybrat téma (tráva, moře, sníh, měsíc atd.) Poté, co studenti vloží objekty do svého prostředí, mohou určovat a kontrolovat, co vykonávají. K tomu slouží připravené příkazy, které se jen pomocí přetažení a nastavení parametrů řadí za sebe, stejně jako by je studenti psali v jiném programovacím jazyku. Samozřejmostí je psát vlastní kód a ten poté vložit do programu. Problém ale vidím v tom, že je vše anglicky, a ne česky, jako je třeba ve vizuálním programovacím jazyku Scratch. Též není využito jednoduchých grafických ikon, jako např. u Baltíka.

Aby bylo všechno ještě více zamotané, tak existují dvě paralelní verze Alice, a to verze 2 a 3. Obě jsou multiplatformní a vychází pro Windows, Linux a Mac OS. Už na první pohled si všimneme, že instalační soubor verze 3 je asi 2x větší než u verze 2. Čeho už si asi nevšimneme na první pohled, je to, že verze 2 využívá programování Javě pouze podobné, kdežto verze 3 je již plně s Javou kompatibilní. To je to, po čem učitelé dlouho volali a jeden z hlavních důvodů, proč je verze 3 využívána více. Další výhoda verze 3 je možnost psát kód přímo v prostředí Javy a poté jej vložit do programu v Alice. Poslední verze umožnuje nově vkládat videa z vytvořeného projektu přímo na Youtube. V Alice 3 jsou obsaženy animace a modely ze hry The Sims 2 (od Electronic Arts), které musely být převedeny z jazyka C++ do jazyka Java, a tím mohla být zachována Alice jako open source program. Mě osobně se prostředí Alice 2 líbí více než 3. Přijde mi přehlednější a graficky povedenější.

Učím na základní škole, pro niž se mi tento program původně nejevil jako zcela vhodný. Je příliš nepřehledný a složitý. Myslím si, a uvádějí to i mnohé články, že Alice je vhodné prostředí na vysoké školy nebo vyšší ročníky střední školy, kde začínají studenti s objektově orientovaným programováním. Pozor ale na to, že Alice objektově orientovaná není, protože nepodporuje vzory, jako je polymorfismus nebo dědění. Další věcí, která mě zaujala, je možnosti „hraní“ si s objekty včetně možnosti různých pohledů na jejich umístění a danou scénu. Máme možnost změnit nastavení a směr osvětlení scény. Dále můžeme libovolně posouvat objekty všemi směry v prostoru dané scény.

Celý článek na spomocnik.rvp.cz.

Tento článek vznikl jako studentská práce.

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.